stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Finbar

Berichten: 363
Geregistreerd: 08-08-05

stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:51

door aan wetsovertredingen een bepaald bedrag als boete toe te kennen, geef je dus eigenlijk een vrijbrief aan mensen een overtreding te begaan, als ze maar het geld er voor betalen.

voorbeeldje: te snel rijden: ik moet ergens snel zijn, dus dan riskeer ik maar een boete.....terwijl je daarmee wel anderen in gevaar brengt.

hoe meer geld je hebt, hoe meer macht je in ons rechtstelsel dus ook hebt. je kunt je fouten afkopen, waardoor je eigenlijk boven de wet staat. passendere straffen zullen zijn een -bijvoorbeeld- puntensysteem waarbij je voor een bepaalde periode je rijbewijs verliest bij overtreding.

ik vind het gewoon een vreemde gedachte dat mensen met geld minder voelen van hun fouten dan mensen die dat geld niet hebben....

straffen moeten voor iedereen die een fout begaat voelbaar zijn,en niet alleen in de portemonnee. nu zijn verkeersovertredingen relatief gezien niet erg strafbaar, maar ook veel andere delicten (verboden wapenbezit) worden vaak afgedaan met een geldboete....eigenlijk raar, toch

lies

Berichten: 9641
Geregistreerd: 09-11-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:09

Wat is jouw alternatief? Of lees ik daar over heen?

In Finland worden boetes naar je inkomen bepaald. Op zich geen slecht idee.

Finbar

Berichten: 363
Geregistreerd: 08-08-05

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:06

alternatieven....sowieso veel meer denken aan bijvoorbeeld werkstraf, of in t geval van (herhaling bij) verkeersovertredingen rijbewijs innemen, ook al is t maar voor n paar dagen....maar met n beetje brainstormen zijn er wellicht veel meer oplossingen denkbaar. boetes naar verhouding van inkomen vind ik al heel wat redelijker iig

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:43

De redenatie dat sneller rijden anderen per definitie in gevaar brengt vind ik zwak. Ik denk dat veel veelweggebruikers met 130 beter opletten dan zondagsrijders met 80, maar ja, dat is weer een hele andere discussie... Zeggen dat mensen alleen maar fouten hoeven af te kopen lijkt me en beetje uit het oog verliezen dat mensen ook een eigen verantwoordelijkheid hebben en dat wordt door velen zeker serieus genomen!
Ik vind boetes naar inkomen ook een must en wat betreft puntenstelsel: dat is al ingevoerd voor de jongeren, maar mag van mij voor iedereen gelden. Punt is dat er een wet is die zegt dat b.v. 120 maximum is op de snelweg en dat er een redelijke groep autorijders ugh *vaak man* ugh is die dit betuttelend vind, niet nodig, onhandig, kortom: belachelijk. Heel vervelend voor ze, maar als die een 1000 euro boete krijgen voor 40 kilometer te hard; pech gehad. Kijk maar naar Amerika: te hard rijden, boetes ongelooflijk hoog en op elke verharde weg naar Verweggistan rijdt iedereen keurig netjes. Waarom? Omdat die boetes gewoon TE hoog zijn en DAN gaat iedereen wel luisteren. Het werkt dus wel...
Buurman die met twee kinderen achterin zonder met zijn ogen te knipperen verkondigde dat hij best 175 mocht blijven rijden, hoorde je na drie bekeuringen van 450 euro niet meer en reed een stuk zachter. Werkstraffen zijn volgens mij economisch gezien gewoon niet haalbaar.
Maar wat ik veel interessanter vind: waarop berust jij de informatie dat mensen die veel geld hebben per definitie minder aantrekken van de regels in Nederland qua snelheid op de weg en eventueel daaropvolgende boetes? Is dat qua statistiek ergens na te trekken, of is dit een onderbuik gevoel? (Heeft rijbewijs, houdt zich met BMW netjes aan de aangegeven snelheid, wordt vaak ingehaald)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:14

lies schreef:
In Finland worden boetes naar je inkomen bepaald. Op zich geen slecht idee.


Daar ben ik ook helemaal voor! Dat er voor iedere boete een percentage staat van je inkomen in plaats van een vast bedrag. Toevallig had ik deze week een parkeerbon, rond de 40 Euro. Dat vond ik toch wel zo'n verschrikkelijk hoog bedrag en al helemaal als ik bekeek waar ik nu precies niet helemaal goed stond. Iemand met geld zat, die lacht erom en blijft gewoon parkeren waar hij/zij het leuk vind en datzelfde geldt voor snelheid.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:46

Boetes naar inkomen.. daar worden studenten erg blij van, mijn inkomen is namelijk op 0 euro gesteld, en er lopen nou eenmaal wat gekke studerende mensen rond, dus die kunnen zich dan voor minder geld misdragen..

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:08

Bovendien wordt bij het vaststellen van een boete wel gekeken naar inkomen. Iid niet bij verkeersboetes en dergelijken, maar volgens mij wel bij boetes die je van een rechter kijgt.
Maar eerlijk gezegd zou ik geen goed alternatief weten. Maar ik denk ook dat er maar weinig mensen zijn die het niets kan schelen dat ze een boete krijgen.
Misschien is het een idee om mensen die heel veel overtredingen plegen en ander soort straf te geven.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:23

Straf naar inkomen

Dus als ik elke maand netjes spaar en een inkomen in box 3 heb, krijg ik hogere boetes dan mijn buurman die zich suf leent?

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:29

Boetes moeten zohiezo niet afgeschaft worden.
Wordt de belasting alleen maar hoger van.

Het verschil in bedrag naar inkomen. Ik weet het niet.

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:38

Karl66 schreef:
Straf naar inkomen

Dus als ik elke maand netjes spaar en een inkomen in box 3 heb, krijg ik hogere boetes dan mijn buurman die zich suf leent?


Straf naar salaris dan. Ja, dat vind ik echt eerlijker. Een boete van pak hem beet 75 Euro is een HEL voor iemand die van een minimuminkomen rond moet zien te komen en een LACHERTJE voor iemand die een topsalaris heeft. Dus bij een gelijke boete bij verschillende inkomens komt de straf nu niet even zwaar aan. En dat is dus niet eerlijk.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:42

CCCCorine schreef:
Karl66 schreef:
Straf naar inkomen

Dus als ik elke maand netjes spaar en een inkomen in box 3 heb, krijg ik hogere boetes dan mijn buurman die zich suf leent?


Straf naar salaris dan. Ja, dat vind ik echt eerlijker. Een boete van pak hem beet 75 Euro is een HEL voor iemand die van een minimuminkomen rond moet zien te komen en een LACHERTJE voor iemand die een topsalaris heeft. Dus bij een gelijke boete bij verschillende inkomens komt de straf nu niet even zwaar aan. En dat is dus niet eerlijk.


Dus dan moet ik als vader van drie kinderen en dus veel meer uitgaven meer betalen dan een vrijgezel die minder dan mij verdient?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:45

Iemand die dus de hele dag op z'n luie reet zit (en in z'n auto crosst), hoeft dus minder te betalen dan iemand die hard werkt voor z'n geld?

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:56

Karl66 schreef:
Dus dan moet ik als vader van drie kinderen en dus veel meer uitgaven meer betalen dan een vrijgezel die minder dan mij verdient?


Tja, dat is natuurlijk wel weer een lastig punt. Maar ik denk toch van wel. Iedereen is vrij om te kiezen hoeveel geld hij/zij wil uitgeven. Als je een leuk salaris verdient, kun je kiezen om een duur huis te kopen en hier hoge maandlasten aan te hebben. Ook kun je ervoor kiezen om een goedkope woning te kopen en meer over te houden per maand. Het aantal kinderen dat je besluit te 'nemen' (sorry, vind nemen geen leuke benaming, maar weet het even niet anders te noemen), daar kies je ook zelf voor. Met andere woorden, je bepaalt zelf of je veel wilt uitgeven of het minimale en de rest voor andere zaken wilt bewaren.

Leef je van een minimuminkomen, dan heb je die keuzes nauwelijks tot niet. Dan is het gewoon een kwestie van rekeningen betalen, boodschappen doen en hopen dat je het einde van de maand haalt. Als je erg goed bent in sparen, dan kun je misschien af en toe een extratje kopen of iets van kleding ofzo, maar toch echt niet heel veel meer. Kiezen voor een grotere woning is er dan uberhaupt niet bij. Een kind (misschien twee) zou misschien wel kunnen, maar dan moet de auto weg, moet je nog meer bezuinigen en ben je denk ik al blij als je aan het eind van je geld nog maar een week overhoudt. Oftewel, in dat geval zul je constant in geldnood zitten.

Er is dus wel degelijk een verschil.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:58

Misser schreef:
Iemand die dus de hele dag op z'n luie reet zit (en in z'n auto crosst), hoeft dus minder te betalen dan iemand die hard werkt voor z'n geld?


Tja, misschien dat je de mensen die echt niet willen werken, dan gewoon in het middelste tarief zetten ofzo. Maar er zijn ook heel veel mensen die wel hard werken tegen een minimumloon. Ook zijn er mensen die arbeidsongeschikt zijn en die dus ruim onder het minimumloon rond moeten zien te komen. Dan is minder betalen ook zeer terecht.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:59

Maar vinden jullie het dan ook terecht dat iemand die meer verdient een hogere celstraf krijgt dan iemand die minder verdient?

En als dat niet het geval is, waarom is de ene keer inkomen wel bepalend voor de strafmaat en de andere keer niet?

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:08

Karl66 schreef:
Maar vinden jullie het dan ook terecht dat iemand die meer verdient een hogere celstraf krijgt dan iemand die minder verdient?


Nee, absoluut niet! Een bepaalde duur van celstraf is in principe even zwaar voor een miljonair als voor iemand die in bijvoorbeeld de bijstand zit. 10 dagen is 10 dagen, 10 jaar is 10 jaar. Het is voor iedereen even lang, dus eerlijk.

Wat geldboetes betreft, is het anders, zoals ik hierboven al meerdere keren heb uitgelegd.

Een boete van 70 Euro is voor iemand die het met 700 Euro in de maand moet doen, 10% van het inkomen en voor iemand die 2500 euro in de maand heeft, nog minder dan 3% van het inkomen. Dus ongelijke straf.

Edit: Dus stel de boete is 70 Euro voor degen die 700 Euro heeft per maand, dan zou deze 250 Euro moeten zijn voor degene die 2500 per maand heeft. Dan is de straf gelijk voor beiden.

En beter zou zijn: 25 Euro voor degene die 700/maand heeft en 89 Euro voor degene die 2500/maand heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-06 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:10

Is een straf dan een belastingmaatregel?

Of is het een bepaalde economische waarde die aan een overtreding is gehangen?

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:15

Karl66 schreef:
Is een straf dan een belastingmaatregel?

Of is het een bepaalde economische waarde die aan een overtreding is gehangen?


Straf hoort een methode te zijn om ervoor te zorgen dat bepaalde overtredingen niet of minder gemaakt worden. Ook wel vergeldingsmaatregel genoemd.

In het huidige verkeersboetestelsel zit iets goed scheef. De 'armeren' worden keihard gepakt op een mini-overtreding omdat een bekeuring een rib uit hun lijf is en de rijkeren interesseert het minder (vinden het misschien wel even zonder, maar kunnen het bedrag zo overmaken). Het huidige boetestelsel straft de minder bedeelden dus zeer zwaar en de zeer goed bedeelden zeer licht. En dat is dus zeer oneerlijk. De straffen worden niet als even zwaar ervaren.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:22

CCCCorine schreef:
Straf hoort een methode te zijn om ervoor te zorgen dat bepaalde overtredingen niet of minder gemaakt worden. Ook wel vergeldingsmaatregel genoemd.

In het huidige verkeersboetestelsel zit iets goed scheef. De 'armeren' worden keihard gepakt op een mini-overtreding omdat een bekeuring een rib uit hun lijf is en de rijkeren interesseert het minder (vinden het misschien wel even zonder, maar kunnen het bedrag zo overmaken). Het huidige boetestelsel straft de minder bedeelden dus zeer zwaar en de zeer goed bedeelden zeer licht. En dat is dus zeer oneerlijk. De straffen worden niet als even zwaar ervaren.


En dat is dus volgens mij een essentieële denkfout, iemand met meer geld kan gemakkelijker geld uitgeven voor een woning, voor boodschappen, kleding, vakantie en noem maar op. En ja dus ook aan een bekeuring. Hoe iemand zijn of haar geld uitgeeft heeft met keuzes te maken, zoals je zelf al eerder zei. Het is aan de overheid niet om te bepalen hoe jij je geld uitgeeft (met uitzondering van de belasting) en kan daar dus ook geen strafmaat op baseren.

Finland is niet voor niks op Cuba na het meest communistische land van dit moment. De reden om daar de boetes op deze manier te bepalen heeft daar dan ook in de eerste plaats een inkomensnivellerend doel.

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:26

Karl66 schreef:
Het is aan de overheid niet om te bepalen hoe jij je geld uitgeeft (met uitzondering van de belasting) en kan daar dus ook geen strafmaat op baseren.


Dat doen ze al door boetes uit te delen. Zij bepalen dat een deel van jouw geld opgaat aan die boete. En dan zou het dus wel zo eerlijk zijn om die boetes in procenten van inkomen te doen, zodat de straf gelijk wordt ervaren. Argumenten heb ik hiervoor al genoeg gegeven geloof ik .

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:27

iemand met een minder inkomen kan er ook voor kiezen NIET te hard te rijden, NIET fout te parkeren e.d.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:28

sans6 schreef:
iemand met een minder inkomen kan er ook voor kiezen NIET te hard te rijden, NIET fout te parkeren e.d.


En dat kan iemand met een hoog inkomen ook . Dus kulargument

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:29

Nee, want inkomen is iets anders dan besteedbaar inkomen, waar ik ook al genoeg argumenten voor heb gegeven.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:30

CCCCorine schreef:
sans6 schreef:
iemand met een minder inkomen kan er ook voor kiezen NIET te hard te rijden, NIET fout te parkeren e.d.


En dat kan iemand met een hoog inkomen ook . Dus kulargument


Ja maar als één van beide ervoor kiest om toch een overtreding te begaan, dan krijgen ze een gelijke straf.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:32

Karl66 schreef:
Ja maar als één van beide ervoor kiest om toch een overtreding te begaan, dan krijgen ze een gelijke straf.


Nou, nee dus. De miljonair (ik maak het even extreem) logt in op internetbankieren en iemand die in de bijstand zit raakt in paniek omdat hij/zij echt niet weet waar het geld vandaan moet komen. De laatste heeft dus een hogere straf.