stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:33

ik ben iemand met een "minder inkomen", en ik bedenk heel goed waar mijn geld naar toe gaat, en waar niet. NIET naar het CJIB in ieder geval. Zonde van mijn geld.
Natuurlijk kan een rijker iemand zich dit makkelijker veroorloven, snap ik helemaal, zal ik ook niet ontkennen, maar dat moet diegene dan helemaal zelf weten.
Ik kan er in ieder geval niet wakker van liggen dat het niet eerlijk zou zijn.

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:35

En ik dus wel. Eerder had ik een goed inkomen en maakte een of meer bekeuringen me weinig uit. Gewoon even overmaken en klaar. Nu is het een ander verhaal en heb ik er geen geld meer voor. Dan is een bekeuring behoorlijk heftig. De straf komt dus ongelijk aan.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:35

dan is mijn bescheiden mening dat je er dan voor moet zorgen geen bekeuring te krijgen.

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:37

Dat probeer ik ook wel, maar dat betekent dus dat mensen met weinig inkomen geen overtreding mogen maken en mensen met veel inkomen zoveel als ze leuk vinden. Dus is het nog steeds oneerlijk.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:37

En voor hetzelfde geld heeft die miljonair net z'n kapitaal op de beurs verloren en ligt dus wakker van die boete, maar heeft die bijstandsgerechtigde wat geld opzij gezet van een zwart bijbaantje en kan het lachend overmaken.

De Nederlandse wet is er nou eenmaal op gebaseerd dat iedereen gelijk berechtigd wordt en niet gelijk berechtigd op basis van inkomen.

En gelukkig maar want de Nederlandse staat heeft er geen inzicht in wat je werkelijk besteedbare inkomen is. En dat werkelijk besteedbare inkomen bepaalt of je wakker ligt van een boete die je eigenlijk niet kan betalen. Niet je inkomen.

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:44

Daar heb je inderdaad wel een punt.

Nu moet ik ook zeggen dat ik nog steeds enorm pissed ben over die parkeerbon. We hebben namelijk in de straat geen plek voor alle auo's (je mag officieel maar aan 1 kant parkeren). Tegenover de straat ligt wel een parkeerplaats, maar daar is regelmatig ellende. Vandalisme, diefstal uit auto's, mijn vorige auto is zelfs helemaal gestolen. Voor dat soort ongein heb ik dus ook geen geld over. De politie stond vanwege al die problemen oogluikend toe dat bij ons in de straat ook aan de andere kant geparkeerd wordt waar het dus eigenlijk niet mag. En ineens vonden ze toch dat ze me moesten bekeuren (ik stond niet in de weg, zelfs een superdikke vrachtauto kon er probleemloos door). En ik heb dus geen geld voor die bekeuring. Vandaar de extra frustraties.

Op hetzelfde moment kwam mijn buurman naar buiten die ook een bon had en hij moest heel erg lachen. 'haha, alweer, het regent bonnen'. Nou, dat kon ik dus echt niet hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-06 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:44

CCCCorine schreef:
Dat probeer ik ook wel, maar dat betekent dus dat mensen met weinig inkomen geen overtreding mogen maken en mensen met veel inkomen zoveel als ze leuk vinden. Dus is het nog steeds oneerlijk.


Niemand mag overtredingen maken, maar als je er eentje maakt dan moet je betalen. Dat geld kan je niet meer ergens anders voor gebruiken en voor de ene zal dat merkbaar zijn in een avond een paar rondjes minder geven of wat minder spaargeld en voor een ander misschien droog brood eten. Maar dat is in beide gevallen het risico dat ze genomen hebben.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:45

CCCCorine schreef:
En ineens vonden ze toch dat ze me moesten parkeren (


Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:46

CCCCorine schreef:
Daar heb je inderdaad wel een punt.

Nu moet ik ook zeggen dat ik nog steeds enorm pissed ben over die parkeerbon. We hebben namelijk in de straat geen plek voor alle auo's (je mag officieel maar aan 1 kant parkeren). Tegenover de straat ligt wel een parkeerplaats, maar daar is regelmatig ellende. Vandalisme, diefstal uit auto's, mijn vorige auto is zelfs helemaal gestolen. Voor dat soort ongein heb ik dus ook geen geld over. De politie stond vanwege al die problemen oogluikend toe dat bij ons in de straat ook aan de andere kant geparkeerd wordt waar het dus eigenlijk niet mag. En ineens vonden ze toch dat ze me moesten bekeuren (ik stond niet in de weg, zelfs een superdikke vrachtauto kon er probleemloos door). En ik heb dus geen geld voor die bekeuring. Vandaar de extra frustraties.

Op hetzelfde moment kwam mijn buurman naar buiten die ook een bon had en hij moest heel erg lachen. 'haha, alweer, het regent bonnen'. Nou, dat kon ik dus echt niet hebben.


Jouw opinie is dus door de emotie van het moment gekleurd, maar hoe weet jij zeker dat die buurman niet voor de buurt lachte maar ondertussen zat te berekenen hoeveel weken droog brood dit wordt vanwege de nieuwe hypotheek?

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:47

sans6 schreef:
CCCCorine schreef:
En ineens vonden ze toch dat ze me moesten parkeren (




heb het al aangepast, stomme typo

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:48

Karl66 schreef:
Jouw opinie is dus door de emotie van het moment gekleurd, maar hoe weet jij zeker dat die buurman niet voor de buurt lachte maar ondertussen zat te berekenen hoeveel weken droog brood dit wordt vanwege de nieuwe hypotheek?


Die buurman heeft geld zat. Extreem dure auto zegt al genoeg. Kun je ook omruilen en een normale nemen en dan heb je veel over .

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:49

daar zeg je t zelf toch ook?? (of zie ik het verkeerd...)
Hij KIEST er dus voor om zijn geld op die manier uit te geven

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:51

CCCCorine schreef:
Karl66 schreef:
Jouw opinie is dus door de emotie van het moment gekleurd, maar hoe weet jij zeker dat die buurman niet voor de buurt lachte maar ondertussen zat te berekenen hoeveel weken droog brood dit wordt vanwege de nieuwe hypotheek?


Die buurman heeft geld zat. Extreem dure auto zegt al genoeg. Kun je ook omruilen en een normale nemen en dan heb je veel over .


En door die dure auto in combinatie met een boete moet hij misschien wel droog brood eten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:51

sans6 schreef:
daar zeg je t zelf toch ook?? (of zie ik het verkeerd...)
Hij KIEST er dus voor om zijn geld op die manier uit te geven


Ja precies, omdat hij genoeg te besteden heeft kan hij dat doen, ja. Een wat goedkopere auto kom je ook mee van punt a naar b en dan heb je geld over om levenslang boetes te betalen. Die keus heb je weer niet als je van een minimuminkomen leeft (of zelfs daar onder).

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:52

Karl66 schreef:
En door die dure auto in combinatie met een boete moet hij misschien wel droog brood eten.


Sorry, maar dat is echt niet meer realistisch hoor. Als je geld hebt voor een megadure bak, dan kan een bon er ook wel af en kan dat niet, dan had je beter een normale auto kunnen nemen.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:53

dan heb je de keus tussen een fiets en een auto.
Je kan ALTIJD keuzes maken, het is maar net waar je prioriteiten liggen.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:56

CCCCorine schreef:
sans6 schreef:
daar zeg je t zelf toch ook?? (of zie ik het verkeerd...)
Hij KIEST er dus voor om zijn geld op die manier uit te geven


Ja precies, omdat hij genoeg te besteden heeft kan hij dat doen, ja. Een wat goedkopere auto kom je ook mee van punt a naar b en dan heb je geld over om levenslang boetes te betalen. Die keus heb je weer niet als je van een minimuminkomen leeft (of zelfs daar onder).


Dus waar het eigenlijk op neer komt is dat jij vindt dat hij een hogere boete moet hebben omdat hij het lef heeft om een duurdere auto te kopen dan jij je kan veroorloven. Gelukkig is het communisme een niet al te zachte dood gestorven.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:58

CCCCorine schreef:
Karl66 schreef:
En door die dure auto in combinatie met een boete moet hij misschien wel droog brood eten.


Sorry, maar dat is echt niet meer realistisch hoor. Als je geld hebt voor een megadure bak, dan kan een bon er ook wel af en kan dat niet, dan had je beter een normale auto kunnen nemen.


Maar er zijn genoeg mensen die veel te veel geld aan een auto en de status die ze daarmee denken te krijgen uitgeven en als gevolg daarvan diep in het rood staan. En al zou dat niet mijn keuze zijn, ik zie niet in waarom ze daardoor een hogere boete zouden moeten krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:59

Karl66 schreef:
Dus waar het eigenlijk op neer komt is dat jij vindt dat hij een hogere boete moet hebben omdat hij het lef heeft om een duurdere auto te kopen dan jij je kan veroorloven.


Nee hoor, ik vind het leuk voor hem dat hij zoveel geld heeft. Het gaat me er puur om dat de straf voor hem geen straf is en voor iemand die zeer weinig inkomen een hoge straf.

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 01:01

Om nogmaals aan te geven. Toen ik nog een goed inkomen had deden bekeuringen mij ook weinig. Waren die toen hoger geweest omdat ik meer verdiende, was ik er wel meer van onder de indruk geweest en was het effect van die bekeuringen groter geweest.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 01:04

CCCCorine schreef:
Karl66 schreef:
Dus waar het eigenlijk op neer komt is dat jij vindt dat hij een hogere boete moet hebben omdat hij het lef heeft om een duurdere auto te kopen dan jij je kan veroorloven.


Nee hoor, ik vind het leuk voor hem dat hij zoveel geld heeft. Het gaat me er puur om dat de straf voor hem geen straf is en voor iemand die zeer weinig inkomen een hoge straf.


En dan is mijn vraag weer, hoe weet jij zo zeker dat het voor hem geen straf is?

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 01:04

maar is dan de instelling niet fout??
Laat ik eens vréselijk positief zijn en denken dat bekeuringen veelal worden uitgedeeld om het veiliger te houden in het verkeer en niet om de kas te spekken?
Wanneer je te hard rijd bijvoorbeeld word je beboet (terecht), omdat je het onveilig maakt voor overig verkeer.
Ik denk dat het effect van een boete moet zijn dat je dáár over nadenkt...

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 01:05

CCCCorine schreef:
Om nogmaals aan te geven. Toen ik nog een goed inkomen had deden bekeuringen mij ook weinig. Waren die toen hoger geweest omdat ik meer verdiende, was ik er wel meer van onder de indruk geweest en was het effect van die bekeuringen groter geweest.



Misschien was het toen wat slimmer geweest om wat zuiniger met je geld om te gaan, zodat je nu dat boetegeld op een spaarrekening had gehad om deze boete te betalen?

Anoniem

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 01:09

Karl66 schreef:
Misschien was het toen wat slimmer geweest om wat zuiniger met je geld om te gaan, zodat je nu dat boetegeld op een spaarrekening had gehad om deze boete te betalen?


Op dat moment was er alleen maar sprake van dat mijn inkomen alleen nog maar ging stijgen, dus geen reden tot paniek. Alles wat ik overhad ging op aan dingen als uitzet, spullen voor flat etc. Godzijdank, anders had ik zeker een probleem gehad

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: stelling: schaf boetes af in ons rechtstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 01:16

CCCCorine schreef:
Karl66 schreef:
Misschien was het toen wat slimmer geweest om wat zuiniger met je geld om te gaan, zodat je nu dat boetegeld op een spaarrekening had gehad om deze boete te betalen?


Op dat moment was er alleen maar sprake van dat mijn inkomen alleen nog maar ging stijgen, dus geen reden tot paniek. Alles wat ik overhad ging op aan dingen als uitzet, spullen voor flat etc. Godzijdank, anders had ik zeker een probleem gehad


Maar als de boetes toen hoger waren geweest ivm je inkomen dan had je nu nog minder geld over gehad. Of had dat dan vanwege je huidige toestand met terugwerkende kracht maar terugbetaald moeten worden of zo?