Prodi wil EU kerngroep zonder Nederland.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Prodi wil EU kerngroep zonder Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 14:40

Prodi wil EU-kerngroep zonder Nederland

ROME (ANP) - De gedoodverfde nieuwe Italiaanse premier Romano Prodi wil dat zes landen binnen de Europese Unie versneld integreren: Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, België en Luxemburg. In zo'n EU-kerngroep is geen plaats voor Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Dit zegt ,,il professore'' in een vraaggesprek dat de Britse krant The Sunday Times zondag heeft gepubliceerd. Volgens de voormalige voorzitter van de Europese Commissie is het zijn prioriteit dat een bondgenootschap wordt gesmeed van ,,de landen die het meest vastbesloten zijn om door te zetten met een gemeenschappelijke Europese politiek''.

,,Wij hebben een sterke band nodig, niet alleen met Frankrijk en Duitsland, maar ook met de zogeheten groep van zes landen zoals België en Luxemburg - maar niet Nederland'', aldus Prodi.

Referendum

Volgens de winnaar van de Italiaanse verkiezingen heeft Groot-Brittannië door geen referendum te houden over de Europese grondwet gekozen voor ,,een beleid dat meer onafhankelijk is van de EU''. Nederland hield wel een referendum, waarin het ontwerp van de grondwet werd verworpen. Hetzelfde geldt voor Frankrijk, dat van Prodi desondanks bij de kerngroep mag horen.

Bij staatssecretaris Nicolaï van Europese Zaken roept het standpunt van Prodi over de positie van Nederland vooral veel vragen op. ,,Ik vind het heel onduidelijk. Als het Prodi zou gaan om het nee tegen de Europese grondwet dan zit hij op het verkeerde spoor'', zei de staatssecretaris maandag in het Radio 1 Journaal.

,,Er is een aantal landen dat het tegenstemmen niet kan verteren, maar dat wordt een steeds kleinere groep. Prodi realiseert zich blijkbaar niet dat het probleem over de grondwet niet alleen bij Frankrijk en Nederland ligt.''

Bericht overgenomen van @Home portal nieuws.

Echt belachelijk dit.
Prodi is nog niet eens premier, en dan al meteen zulke uitspraken doen.
Ben benieuwd wat hij hiermee wil bereiken.
Naar mijn weten is in Frankrijk de Europese grondwet ook weggestemd, maar dat maakt blijkbaar niet uit.
Heel apart.

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:49

Wat een vreemd idee. Ik kan me goed voorstellen dat na de afwijzing van de Grondwet er een andere vorm van verdere integratie moet komen, maar dit lijkt me niet een goede oplossing. Ik ben benieuwd naar wat de extra voordelen van die EU-kerngroep zouden zijn. Qua economisch-politiek beleid zullen zij zich toch ook aan de EMU-afspraken moeten houden, en door het Verdrag van Schengen is er toch al bijna geheel vrij verkeer tussen deze landen.

Dat Engeland niet mee zou doen, daar kan ik inkomen. De euro is daar immers ook niet geaccepteerd. Maar waarom zou Frankrijk wel erbij horen en Nederland niet? Frankrijk heeft als eerste nee gestemd tegen de grondwet, én in Frankrijk is toch al veel protest tegen de verdere integratie in de EU geweest nav de dienstenrichtlijn (Oost-europeses werknemers)?

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 14:51

Hmm, ik kan er eerlijk gezegd ook niet echt inkomen dat Engeland niet mee mag doen.
Euro of niet, dat land is een onderdeel van de Europese Unie.

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:58

Maar waar zijn de nieuwe EU-lidstaten dan? De EU moet in mijn ogen haar kracht hebben van één gemeenschappelijk beleid. Méér integratie ipv integratie binnen een groep van bepaalde landen. Misschien zou het een strategie van hem zijn, om zo juist meer landen aan de EU-kern te willen binden als zij zien dat het voordelen oplevert. Maarja, dan had Frankrijk ook niet in het rijtje gezeten.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:59

begin het idee te krijgen dat italie een beetje tegen nederland is, met al die uitspraken van hen.
maar ik vind het zeker belachelijk, want volgens de reden die hij aanvoerd zou frankrijk ook buiten de boot vallen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:01

Ik hoor net het nieuws van 15u waarin word gezegd dat het volgens Prodi een "vertaalfout" is geweest en hij juist gezegd schijnt te hebben dat Nederland in de voorhoede hoort


MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 15:01

Zep schreef:
Ik hoor net het nieuws van 15u waarin word gezegd dat het volgens Prodi een "vertaalfout" is geweest en hij juist gezegd schijnt te hebben dat Nederland in de voorhoede hoort




Uiteraard.
En Engeland?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:38

Dat is nogal een vertaalfout dan

Prodi is nu wel verkozen tot premier maar de partijen die de nieuwe coalitie moeten gaan vormen waren het zo ongeveer nergens over eens behalve dat Berlusconi weg moest. Prodi moet nu toch een manier vinden om het volk en de coalitiepartijen achter zich te houden. Het lijkt me eerder een zet in een populariteitscontest dan een doordachte politieke uitspraak, helemaal gezien het excuus

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:00

Ik was absoluut geen fan van Berlusconi, maar iemand die meteen dit soort uitspraken doet...
Ik heb er mijn twijfels over.
Maar we zullen de komende jaren wel zien wat Prodi ons gaat brengen.

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:11

Ach, hij heeft iig geen media-imperium he. Denk dat het aan het Italiaanse temperament ligt.

Op Nederland 1 gaat het nu over dit idee trouwens.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 15:23

Ik vond Berlusconi wel wat weg hebben van een dictator.

Ronnoz

Berichten: 2354
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Tukker Territory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 00:43

Italië moet niet zeuren. Nederland behoort samen met Italië tot de 6 landen die als grondleggers voor de huidige EU gezien kunnen worden. En dan zou Nederland er ineens niet meer bij horen? Kan Prodi echt niet maken

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Prodi wil EU kerngroep zonder Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 01:13

't schijnt dat hij con (met) Nederland zei en de verslaggever non (zonder) Nederland verstond.

Je vraagt je dan wel weer af waarom zo'n verslaggever dan niet doorvraagt? Het lijkt me toch wel nieuws dat Italie één van de grondleggers als europees ontwikkelingsland opzij zet.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: Prodi wil EU kerngroep zonder Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 10:03

Karl66 schreef:
't schijnt dat hij con (met) Nederland zei en de verslaggever non (zonder) Nederland verstond.

Je vraagt je dan wel weer af waarom zo'n verslaggever dan niet doorvraagt? Het lijkt me toch wel nieuws dat Italie één van de grondleggers als europees ontwikkelingsland opzij zet.


Maar hij heeft toch ook helemaal uitgelegd waarom Nederland en Engeland er niet bij mochten?
Of was dat hele verhaal over de afwijzing van de grondwet ook verkeerd vertaald?
Nee, meneer Prodi heeft dit imo wel degelijk gezegd, en zou nu gewoon de ballen moeten hebben om bij zijn uitspraak te blijven.