SIRE Campange ; Stop digitaal pesten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

SIRE Campange ; Stop digitaal pesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 22:01

Het reclamebedrijf SIRE heeft een nieuwe campagne opgevoerd over het pesten via internet/MSN.
Er worden steeds vaker kinderen gepest via internet omdat de daders ze zo op een gemakkelijke manier kunnen benaderen.
Het kind word machteloos en de ouders weten hier niks van af.
Daarom hebben ze een actie opgestart met als onderwerp ; Stop digitaal pesten!

Alleen in die reclame word nog nogal wat gescheld door een meisje die zegt ; Rot op jij met je vieze vuile k*tkop.
(Kleine) kinderen kunnen deze reclame zien en dit soort taalgebruik over gaan nemen.
Zo worden ze op een heel verkeerde manier opgevoed.

Ben jij het ermee eens dat de campagne moet stoppen?
Laat je mening achter!

Vogel
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Buinen!!! Drenthe

Re: SIRE Campange ; Stop digitaal pesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:02

Ik vind dit een goede campanje, hierdoor komen de ouder ook te weten wat er zich allemaal af kan spelen via msn... Er zijn veel mensen die op msn ook veel meer durven dan als ze met iemand praten...

Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

Re: SIRE Campange ; Stop digitaal pesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 22:04

Vogel schreef:
Ik vind dit een goede campanje, hierdoor komen de ouder ook te weten wat er zich allemaal af kan spelen via msn... Er zijn veel mensen die op msn ook veel meer durven dan als ze met iemand praten...


Maar kinderen kunnen dat soort taal overnemen en dat is toch wel heel verkeerd

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:05

Ik denk dat het niet echt te stoppen is..

Vogel
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Buinen!!! Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:06

Vinaba schreef:
Ik denk dat het niet echt te stoppen is..


O een computer heb je ouderlijk toe zicht. Dan kan je als ouder instellen dat je alles kan lezen wat je kinderen schrijven...

Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 22:07

Maar niet op elke chatsite, Vogel

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:09

Zeggen ze ook niet in zo'n spotje dat ouders mee moeten kijken als hun kinderen aan het chatten zijn?? zou mijn moeder echt geen zin in hebben hoor ik zie het al voor me. MAAMMMM ik wil chatten, kom je even

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:10

Ik vind het goed dat SIRE hier aandacht aan besteed, maar op deze manier is het wel een beetje tegenstrijdig ja...

Ik denk trouwens ook niet dat je ouders altijd mee zouden kunnen kijken. Mijn ouders hadden het in ieder geval niet gekund toen ik nog jonger was (maar toen was er nog geen MSN )

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: SIRE Campange ; Stop digitaal pesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:12

Ik vind het goed dat er wat tegen gedaan wordt, maar ik ga dus niet mijn ma roepen van "Maaaaaaam ik wil Msn'en, kom je even?" Nee, ze bemoeit zich niet met mijn leven hoor. Niet alles gaat haar aan.

Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

Re: SIRE Campange ; Stop digitaal pesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 23:03

Talisha schreef:
Ik vind het goed dat er wat tegen gedaan wordt, maar ik ga dus niet mijn ma roepen van "Maaaaaaam ik wil Msn'en, kom je even?" Nee, ze bemoeit zich niet met mijn leven hoor. Niet alles gaat haar aan.



Idd

Unfaithful

Berichten: 6027
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Delft

Re: SIRE Campange ; Stop digitaal pesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:41

Ik vind het goed dat er wat aan gedaan wordt, maar het taalgebruik in de reclamecampagne had toch wel wat anders gekund..

Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 12:41

Vooral als die kinderen dat ook nog eens over gaan nemen!
Televisie heeft meestal wel slechte invloed op kinderen hoor

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: SIRE Campange ; Stop digitaal pesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:06

Gurly14 schreef:
Vogel schreef:
Ik vind dit een goede campanje, hierdoor komen de ouder ook te weten wat er zich allemaal af kan spelen via msn... Er zijn veel mensen die op msn ook veel meer durven dan als ze met iemand praten...


Maar kinderen kunnen dat soort taal overnemen en dat is toch wel heel verkeerd


Wat denk je dat kinderen in hun eigen omgeving voor woorden horen?

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:43

ja idd, ik vind het ook niet zo erg..
Ik bedoel.. volgens mij zenden ze die reclame niet uit bij Jetix of Nickelodeon ofzo, maar meer bij NL 1,2&3. Echt kleine kinderen kijken daar toch niet naar, en ik denk dat zowieso bijna geen kind t/m 10 jaar naar het grote journaal kijkt ofzo... toch?
of zit ik nou heel verkeerd?

Maya1990
Berichten: 1627
Geregistreerd: 11-03-05

Re: SIRE Campange ; Stop digitaal pesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:43

VOlgens mij heeft dit spotje niet echt nut.. Hoeveel ouders hebben zin en tijd om de gesprekken van hun kinderen te gaan lezen? En sommige dingen in gesprekken die hoeft mijn moeder echt niet te weten
X

Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:22

Jeugdjournaal komt wel op Ned 2

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:28

Ik begrijp het probleem wbt msn niet helemaal. Je kunt altijd zelf beslissen of je iemand toevoegt of niet. Mocht diegene 'tegenvallen' dan kan je zo'n probleem altijd nog blokkeren en verwijderen.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:49

Ik denk dat het heel goed is dat er aandacht voor gevraagd wordt. Ik heb ook al een paar ouders gesproken die juist door dit spotje toch eens na zijn gaan denken. Die gaan ook niet alle keren naast de computer zitten, maar ze praten wel met de kinderen, houden het toch een beetje in de gaten, etc. Daardoor worden kinderen toch wel weerbaarder, en is de kans een stuk groter dat er eerder ingegrepen wordt.

Het spotje zelf heb ik niet gezien, dus ik weet niet of het taalgebruik kan. Ik vind zelf dat het meestal niet nodig is om zulke scheldwoorden te gebruiken. Van de andere kant is het voor 99% van de kinderen niets nieuws.

En is het pesten zelf een probleem? Ja, dat geloof ik wel. Niet alleen door anonieme internetters, maar het gebeurt bijvoorbeeld ook door klasgenoten. Veel ruzies ontstaan tussen jongeren die eerst bevriend zijn, en dus bij elkaar op de lijst staan. En dan neemt het via MSN vaak veel sneller heftige vormen aan. Blokkeren alleen helpt dan niet, want dat pesten loopt ook via anderen, er worden allerlei roddels uitgewisseld bijvoorbeeld. Het blijft niet alleen via MSN lopen, maar wordt ook op school verder voortgezet en andersom. Dat is best een probleem.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:28

Eens met Shadow.

Ik vraag me af in hoeverre dit helpt. Tenslotte zal dat pesten dan ook wel irl gebeuren. En op MSN kan je iemand blocken, irl niet...

Evengoed een goed initiatief wel.

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:34

Ik ben het ook eens met Shadow, ik denk dat het reclamespotje meer bedoelt is voor ouders, dat die er bewust van worden wat MSN met zich mee brengt..

En ik vind dat de meeste scholen maar weinig doen aan pesten...

Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: SIRE Campange ; Stop digitaal pesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:57

Hum, heb het spotje op TV nog niet gezien. (tja, zap reclame altijd weg ).

Ken wel een spotje van de radio, neem aan dat dat de radio versie is van het TV spotje. Die vind ik wel leuk, zal even vertellen hoe hij (ongeveer) gaat. Eerst zeggen ze: u hoort nu een ....jarig meisje (geloof ik) dat .....(?) de huid vol gaat schelden. Vervolgens hoor je iemand typen . Weet de details niet zo goed maar hoop dat jullie het een beetje snappen.

Nadir

Berichten: 12732
Geregistreerd: 12-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:15

De intentie van het spotje is zeker goed.

Ik vraag me alleen af in hoeverre het zijn doel zal bereiken. Pesten zal altijd een onderdeel van deze maatschappij blijven, en kinderen worden daar steeds handiger in. Naar mijn idee doe je daar als ouder vrij weinig aan.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:22

Nadir, er kan best heel veel aan gedaan worden. Niet op een manier dat er nooit meer wat vervelends gebeurt natuurlijk. Maar door er zowel op school als thuis aandacht aan te geven, kinderen leren om met elkaar en met problemen om te gaan, en bereikbaar te zijn als er problemen zijn (veel kinderen durven bijvoorbeeld niets thuis te zeggen als ze gepest worden, en nog minder als het via internet gebeurt) kun je vaak wel voorkomen dat het heel erg uit de hand loopt.

En zoals ik zei: een paar ouders zijn zich toch al wat bewuster geworden. Dat is een stap in de goede richting. Het hoeft niet alles op te lossen, elke verbetering is mooi!

(En in heel veel gevallen denk ik dat het voor gepeste kinderen al zo'n verschil maakt dat hun ouders echt naar hun verhaal luisteren, ipv gelijk te reageren met: "wat een onzin, dan ga je toch een dag niet achter de computer." Dan wordt het pesten misschien niet minder, maar voelt iemand die gepest wordt zich al iets minder alleen. Dat is al hele grote winst!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:25

Ze mogen ipv aan digitaal pesten wel wat aan taalgebruik van de jongeren doen. 'er word nog nogal wat gescheld' ????

Verder vraag ik me af in hoeverre dit zin heeft, want zoals Nadir al zegt: pesten zal altijd onderdeel van de maatschappij blijven.
Vroeger was dat tijdens school of na schooltijd in de fietsenstalling- nu heb je internet, en is het in mijn ogen 'logisch' dat de pesters nu hun slachtoffertjes ook over internet zoeken. Iedereen gaat toch met z'n tijd mee (helaas, in dit geval).

Maar och, ik vraag me wel eens af.. je kunt mensen op jouw MSN blokkeren- je hebt uberhaupt toch er toch zelf al alles over te zeggen wie je wel en niet toevoegt. Als een onbekende je toevoegt kan je die ook gewoon weigeren.
Je kunt e-mails / afzenders blokkeren, je kunt een chatgesprek (ook over internet) dat je kwetst afsluiten en er niet verder op in gaan. Op een forum kan je een moderator inlichten en er zelf niet meer verder op in gaan, etc...
Je kunt er zelf vaak meer aan doen om het te stoppen dan je ouders dat kunnen voor je!


[EDIT] Begrijp me overigens niet verkeerd, oder so.. ik wil geen enkele poging doen om pesten in wat voor vorm dan ook goed te praten! Nooit van mijn leven. Ik hoop ook niet dat iemand dit zo opvat..

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:01

Shadow op zich zijn al die ontwikkelingen allemaal wel goed hoor, maar probleem is dat de mensen die écht gepest worden het meestal niet eens durven zeggen tegen hun ouders.

Daarbij vrees ik dat de school ook niet veel kan doen, behalve misschien de situatie verergeren.

Dat is juist het probleem van pesten. Die machteloosheid. En alhoewel het anders zou moeten, kan vaak alleen de gepestte daar iets aan doen. Terwijl het de pesters het probleem zijn.