Scholen voeren mavo weer in

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Scholen voeren mavo weer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 19:04

www.tctubantia.nl schreef:
DEN HAAG – De mavo is bezig aan een comeback. De onderwijsrichting is in 1999 officieel opgegaan in het vmbo, maar steeds meer scholen zetten opnieuw mavo op de gevel. Ze komen zo tegemoet aan ouders die hun kind liever naar een mavo sturen dan naar het vmbo, dat een slechte naam heeft. De terugkeer van de mavo is niet te stuiten. Dat blijkt uit gesprekken met schooldirecteuren, ouderverenigingen en besturen van scholen.

Volgens Justine Pardoen van Oudersonline hebben veel ouders het gevoel dat er op het vmbo vooral ‘moeilijke’ kinderen zitten. Ook vinden ze het niveau te laag. Als hun kind een vmbo-advies krijgt, zien ze dat als gezichtsverlies, zegt een woordvoerster van de Besturenraad.

Het gehele bericht is HIER te lezen.

Was het 'vroeger' allemaal beter, toen lbo en mavo nog twee aparte schooltypen waren? Ik ben benieuwd naar de meningen hierover.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:23

Ik vind het persoonlijk wel goed dat MAVO terugkomt, bredere vakkenpakket, betere doorstroom naar HAVO.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:55

Ik vind niet dat de slechte doorstroom ligt aan het VMBO zelf, MAVO is in feite hetzelfde als VMBO-T, de aanpassingen erop zijn pas later gekomen. Het probleem zit bij de zgn. onderwijskenners die dachten dat het allemaal wel zonder theorie zou kunnen. VMBO-ers zijn praktisch ingesteld, zegt men, werken liever met hun handen dus de theorie kun je wel op bezuinigen, DUS minder uren wiskunde, minder talen, minder AVO-vakken.... En ja, dan wordt de stap naar de, nog steeds wel heel theoretisch ingestelde HAVO wel erg groot!
Overigens heb ik op mijn VMBO-stageschool hartstikke leuke kinderen zitten, maar een heel klein deel is echt heel moeilijk dus wat mij betreft hoeft niemand zich te schamen voor het etiketje VMBO. Maar ik zie het bij VMBO-B ouders dat de kinderen naar K moeten, de K-ouders willen hun kind naar T, de T-ouders willen hun kind op de HAVO en de HAVO-ouders willen hun kind op het gym hebben. In plaats van dat ze eens blij zijn als hun kind door hard werken het super doet op zijn eigen niveau!

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:49

Ik denk dat als de Mavo weer terug komt het voor sommige mensen een stuk makkelijker wordt, want neem aan dat dan de verschillende niveau's erin terugkomen, dus C of D niveau..?

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:29

Zou dat? Ik hoor daar niks van op de scholen die de MAVO wel nog hebben gehouden?

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:30

Nou dat vraag ik me dus af, als alle scholen weer mavo terug willen, zou dat dan ook terug komen..

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 22:31

Dat denk ik juist niet, dat het makkelijker zou worden. De vroegere mavo was juist veel theoretischer. Noem dat maar 'makkelijker'.

Ik denk dat er een hoop leerlingen op het vmbo zitten die beter tot hun recht komen in een wat meer theoretische omgeving zoals die van de vroegere mavo.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:33

Urielle schreef:
Ik vind niet dat de slechte doorstroom ligt aan het VMBO zelf, MAVO is in feite hetzelfde als VMBO-T, de aanpassingen erop zijn pas later gekomen. Het probleem zit bij de zgn. onderwijskenners die dachten dat het allemaal wel zonder theorie zou kunnen. VMBO-ers zijn praktisch ingesteld, zegt men, werken liever met hun handen dus de theorie kun je wel op bezuinigen, DUS minder uren wiskunde, minder talen, minder AVO-vakken.... En ja, dan wordt de stap naar de, nog steeds wel heel theoretisch ingestelde HAVO wel erg groot!
Overigens heb ik op mijn VMBO-stageschool hartstikke leuke kinderen zitten, maar een heel klein deel is echt heel moeilijk dus wat mij betreft hoeft niemand zich te schamen voor het etiketje VMBO. Maar ik zie het bij VMBO-B ouders dat de kinderen naar K moeten, de K-ouders willen hun kind naar T, de T-ouders willen hun kind op de HAVO en de HAVO-ouders willen hun kind op het gym hebben. In plaats van dat ze eens blij zijn als hun kind door hard werken het super doet op zijn eigen niveau!


AMEN!

hoe vaak heb ik wel niet de discussie moeten voeren met ouders die het niet eens waren met het advies van de basisschool (ik dus in dit geval)... pfff
gelukkig zie ik ook ouders die tevreden zijn met wat hun kind kan en doet.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:01

is de doorstroom van VMBO-T naar havo zo moeilijk dan? ik dacht dat dat nog wel mee valt?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Scholen voeren mavo weer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 01:12

Ik vind het wel goed, het gat tussen VMBO en de havo is nu te groot, doordat er in het VMBO-T behoorlijk bezuinigd is op de theorie. Daardoor krijg je een hele grote groep kinderen die nu eigenlijk tussen wal en schip vallen, ze kunnen meer dan het VMBO en zijn eigenlijk net niet goed genoeg voor de HAVO.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Scholen voeren mavo weer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 01:42

Ik vind het oook goed. Niet alleen leeft het bij veel ouders maar ook bij de leerlingen.

De stap naar de havo wordt zo ook minder groot. Vroegah was de mavo strenger naar mijn idee. En dus de overstap kleiner. Ik zou van het VMBO onderwijs op eigen niveau en praktischer ingesteld houden/maken. Zo kunnen die doorstromen naar een MBO wmet veel praktijk. Want daar is ontzettend veel vraag naar.

En kunnen de leerlingen die iets moeilijker leren(dus net onder havo) toch makkelijk de gang van mavo/havo etc maken.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:52

Ik vind VMBO-T helemaal niet zo zwaar praktijkgericht, maar misschien is dat alleen mijn school natuurlijk, ik heb er pas een gezien en ben ook maar stagiaire

Op VMBO-BK probeer ik max een kwartier te praten en dan krijgen ze een praktische opdracht (ik geef geschiedenis dus soms is dat nog best moeilijk!) maar op VMBO-T heb ik veel sneller zo iets 'Geen gezanik en opletten, deze stof moet erdoor'. Ik ben meer bezig met de basisstof, op H/V vraag ik ook meer inzichtelijke dingen maar ik heb er op T best lessen tussen zitten waar het ouderwets 'bek dicht houden en luisteren' is.

Wij hebben ook gewoon nog aparte vakken, ik denk dat het veel moeilijker is om over te stappen van een school die mee is gegaan met de onderwijsvernieuwing en echt les geeft in leergebieden. Heb je eerst les gehad in projectvorm met de vakken erin verscholen en ineens heb je dan gewoon Economie bijvoorbeeld. Dat was een van mijn argumenten waardoor ik heel erg aan de onderwijsvernieuwing twijfelde, kinderen krijgen de basisstof een stuk minder bewust mee dan bij het ouderwetse blokken. Maar iedereen stelt dat dat heel erg mee zal vallen, enfin, de kinderen zullen het zelf kunnen zeggen over een paar jaar!

Wat ik wel even wil zeggen: het niveau van VMBO-T ligt, althans bij ons, beslist niet laag. Ze krijgen dezelfde stof als de HAVO-leerlingen bij ons, alleen vragen we meer letterlijke dingen op toetsen en houden we het bij een algemeen tijdsbeeld ipv echt inzichtelijke vragen te stellen op een SO of PW. Bij de TK houden we het ietsje simpeler en BK is het echte basiswerk: dat wat in het boek staat en echt niks meer. LWOO is dan echt stapje voor stapje en elke denkstap begeleiden. Er is dus niet te spreken over 'HET VMBO-niveau'

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:25

Hoe zal ik dit eens redelijk en goed samenvatten...



Verder ga ik helemaal met Urielle mee... Bovendien, dat het VMBO zo'n slecht imago heeft komt voor een groot deel omdat de vroegere Mavo van alle kanten ontkende ook 'bij' het VMBO te horen. 'Self fulfilling prophecy' comes to mind...

Misschien moesten we eerst eens heel even de tijd nemen om na te denken voor wijziging 15.000 in het onderwijs overhaast wordt doorgevoerd (en na hooguit 3 jaar weer ongedaan gemaakt wordt).

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:29

Ik heb vmbo theoretisch gedaan, als je bv op een sollicitatiegesprek gaat weten mensen niet eens wat het is
Je moet dr bij zeggen dat het vergelijkbaar is met mavo op D niveau willen mensen het een beetje begrijpen.
Ik vind het wel goed dat het terug komt.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:29

Shadow0 schreef:
Misschien moesten we eerst eens heel even de tijd nemen om na te denken voor wijziging 15.000 in het onderwijs overhaast wordt doorgevoerd (en na hooguit 3 jaar weer ongedaan gemaakt wordt).


Pleasssse
Ik zit nu op het eind van mijn tweede jaar. Toen ik nog eerstejaars was (vorig jaar dus) was de onderwijsvernieuwing helemaal heilig.
De eerstejaars van nu krijgen er juist een flinke kanttekening bij en de opmerking dat ze er niet op moeten letten omdat het oude systeem toch wel weer terug komt

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:33

Shadow0 schreef:
Bovendien, dat het VMBO zo'n slecht imago heeft komt voor een groot deel omdat de vroegere Mavo van alle kanten ontkende ook 'bij' het VMBO te horen. 'Self fulfilling prophecy' comes to mind...


En omdat mensen totaal niet weten wat VMBO is! Basisleerlingen (waar ook niks mis mee is!) worden vergeleken met Theoretische leerlingen maar er zit een wereld van verschil tussen die niveaus. Overigens schaamden ouders zich in 'mijn tijd' er al voor dat hun kind 'maar' naar de MAVO ging.
Kom op mensen, 60% van de Nederlandse leerlingen zit op het VMBO, je kind is niet achterlijk of onopgevoed omdat hij op het VMBO zit, hij presteert gewoon gemiddeld!

jasmijnlover
Berichten: 226
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Mooiste plaatjes in Drenthe ( vries)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:39

ik zit zelf op het vmbo en ik vind dat er idd een wereld van verschil in zit en het zijn de ouders die het maar niks vinden enzo.. omdat het te ingewikkelt is, nou ze kunnen ook wel keertje in zich er in verdiepen want zo moeilijk is het niet.
en ik vind het gewoon dom wat ze zeggen. en wat is het verschil nu eigelijk tussen vmbo tl en mavo? nix toch


( k heb er ook mee in de krant gestaan :p dag blad van het noorden, werd er voor opgebeld via een kennis :p _

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:30

Urielle schreef:
En omdat mensen totaal niet weten wat VMBO is! Basisleerlingen (waar ook niks mis mee is!) worden vergeleken met Theoretische leerlingen maar er zit een wereld van verschil tussen die niveaus.


En mensen doen er ook niet zo hun best voor om het te weten hoor. Toen ik naar school ging, op mijn 4e, was net de kleuterschool afgeschaft en veranderd in groep 1 en 2.

Tot op de dag van vandaag kom je mensen tegen die het nog hebben over de 6e klas ipv groep 8! Die nieuwe term is al 21 (!!) jaar in gebruik en nog altijd niet helemaal ingeburgerd.

Waarom iemand verbaasd is dat de term VMBO nog altijd onbekend is, dat kan ik niet begrijpen.
Dat weet je toch van te voren, zulke dingen hebben tijd nodig.

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:55

super, hadden ze jaren eerder moeten doen!

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:28

Quarterh0rse schreef:
Ik heb vmbo theoretisch gedaan, als je bv op een sollicitatiegesprek gaat weten mensen niet eens wat het is
Je moet dr bij zeggen dat het vergelijkbaar is met mavo op D niveau willen mensen het een beetje begrijpen.
Ik vind het wel goed dat het terug komt.


Is dat zo dan? Mijn zwagertje doet VMBO T en zit in het tweede jaar en mag nu al een taal laten vallen. En heeft minder vakken dan ik had op Mavo D.

Daarbij is een 5 al voldoende, dat was bij ons ook niet.

En ik help hem wel eens met leren maar die stof lijkt wel makkelijker?

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:36

Mireille, ik weet niet hoe het bij jou vroeger op de MAVO was, even ter vergelijking dus:
VMBO-T kiest bij ons in jaar 3 of ze Frans of geschiedenis nemen als examenvak, het andere vak vervalt, ze kiezen ook of ze sector Economie, Landbouw, Techniek of Zorg en Welzijn doen. Daarmee krijgen ze in klas 3T: 3 uur Nederlands, (3 uur Frans?), 3 uur Duits, 3 uur Engels, (3 uur geschiedenis?), 2 uur aardrijkskunde, 4 uur wiskunde, 3 uur natuurkunde, 2 uur scheikunde, 2 uur biologie, 3 uur economie, 2 uur tekenen en 2 uur gym. Dat komt in elk geval wel redelijk overeen met mijn oude HAVO-rooster volgens mij, alleen kreeg ik bijv. een uur economie minder dat naar levensbeschouwing ging ofzo. Een leerling mag over van 2T naar 3T als hij max. 5 tekorten heeft (5,8 is 0,2 tekort, zo tellen ze alles op, alle cijfers van het hele jaar tellen mee in het gemiddelde) en minimaal 54 punten heeft over 9 vakken (= 6 gemiddeld).

Over de moeilijkheid kan ik niet meepraten. Ik dacht wel toen ik vorig jaar op de HAVO lesgaf en ik zag de schoolboeken 'Vond ik dat vroeger zo moeilijk en heb ik daar nou uren op geleerd? Er staaat praktisch niks!' Maar dat komt omdat je toch gemiddeld je 16e jaar moeite hebt met het leggen van verbanden en wat voor mij nu heel logisch is, vond ik op de HAVO allemaal losse feitjes en gebeurtenissen waar ik geen touw aan vast kon knopen

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:16

Ik heb zelf VMBO t gedaan.. Ik had de richting Zorg en welzijn, ik mocht na de 2e frans of duits laten vallen en toen heb ik frans laten vallen. Ook mocht ik natuur/scheikunde laten vallen.

In de derde moest ik dus mijn vakkenpakket voor de vierde gaan kiezen, Nederlands en engels waren verplicht, zorg en welzijn en bio ook.

Ook moest ik kiezen uit geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde, ik koos voor wiskunde

Dus ik hield nog 1 vak over en dat was vrije keus, heb ik Duits voor gekozen..Dat waren mijn 6 vakken.. Hoeveel uur ik per week erin les had dat weet ik niet meer, maar ik had aardig wat lange dagen

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:22

Mireille1970 schreef:
Quarterh0rse schreef:
Ik heb vmbo theoretisch gedaan, als je bv op een sollicitatiegesprek gaat weten mensen niet eens wat het is
Je moet dr bij zeggen dat het vergelijkbaar is met mavo op D niveau willen mensen het een beetje begrijpen.
Ik vind het wel goed dat het terug komt.


Is dat zo dan? Mijn zwagertje doet VMBO T en zit in het tweede jaar en mag nu al een taal laten vallen. En heeft minder vakken dan ik had op Mavo D.

Daarbij is een 5 al voldoende, dat was bij ons ook niet.

En ik help hem wel eens met leren maar die stof lijkt wel makkelijker?



Dit is wat wij van de leraren te horen kregen, ik heb in ieder geval eindexamen gedaan op D niveau van de vakken. Aangezien vmbo ook lagere richtingen heeft is elk niveau verschillend kwa eindexamen.

Ik heb de vakken duits en natuur/scheikunde laten vallen en wiskunde & biologie gekozen als examenvak.
Een 5.5 is trouwens voldoende aangezien dat word afgerond naar boven als een 6.
Het afronden vond ik wel altijd rot, als je bv een 6.4 gehaald heb had je ineens een 6 maar haalde je een 6.5 dan had je dus een 7

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:50

ik heb er geen verstand van, maar op mijn basis school vertelde ze mij dat VMBO-TL pittiger was als de MAVO...

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:57

Ik zit nu op het VMBO-tl. Super dat ze de MAVO weer gaan invoeren! Want de VMBO-kader enz(en wat daar dan nog weer onder zit) is echt niet te vergelijken met het VMBO-tl. VMBO-tl zit dichter bij het HAVO dan bij VMBO kader.

Ik zit nu in de 3de, dus heb nu net mijn examenvakken gekozen.