4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:25

Mijn vriend en ik hadden afgelopen week een discussie over de Tweede Wereldoorlog.
Volgens mij zijn er steeds minder mensen die weten wat er allemaal gebeurd is.
Vooral onder jongeren leeft het volgens mij steeds minder.
Mijn vriend vroeg zich af of er ooit een moment zal komen dat de dodenherdenking en bevrijdingsdag afgeschaft worden, omdat er niemand meer is die er om geeft.
Ik ben eerlijk gezegd bang dat dit idd ooit zal gaan gebeuren, wat me overigens een zeer kwalijke zaak lijkt.
Wat denken jullie?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:36

Ja.... na de derde wereldoorlog

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:37

Zouden er dan geen extra vrije dagen komen in de vorm van een nieuwe bevrijdingsdag?

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:38

Ik vind dat ze het niet mogen afschaffen maar volgens mij zijn de overlevenden nu wel aan het uitsterven, tegen de tijd dat ze allemaal dood zijn zal het me niet onwaarschijnlijk lijken dat het verdwijnt

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:39

Maar moet je het in ere houden voor de overlevenden dan?
Ik vind dat we nooit mogen vergeten wat er gebeurd is, en dat we deze mensen altijd en eeuwig dankbaar moeten blijven voor het leven wat wij nu hebben.
Zonder hen had dat er namelijk heel anders uitgezien.

Mayra_

Berichten: 1989
Geregistreerd: 16-01-06

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:41

Ik ben er ook wel een klein beetje bang voor dat er over een heel aantal jaren deze twee dagen worden afgeschaft. En wat MissJ al zei "wij mogen deze mensen eeuwig dankbaar zijn" want anders had misschien de man met de snor en zijn aanhangers nog steeds geregeerd .

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:44

Ik ga helemaal met je mee Miss J. Ik sta elke keer met 4 mei trouw op het kerkhof en ja dan heb ik het wel even zwaar.
Waarom? Omdat de opa van mijn moeder (die nog steeds leeft) bijna de hele oorlog heeft doorgebracht in een werkkamp van de Duitsers. Hij heeft het nummer nog op zijn arm staan en wil er met gaan woord over spreken. Hij is ziek weggekomen daar en is nooit weerbeter geworden. Hij heeft laatst wel allemaal verhalen verteld, onder het mom van: Ik heb niet lang meer te leven, maar ik wil dat jullie dit aan iedereen vertellen die niet weten wat er in de oorlog gebeurd is. Dit mag niet meer vergeten worden.

Ik ben dus absoluut tegen het afschaffen van deze twee dagen

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:48

Idem Sak.
Mijn opa is afgevoerd naar Westerbork, op transport gezet naar Auschwitz, maar door de Canadezen van de trein gehaald.
Dat onderwerp is nooit besproken, hij kon en wilde er niet over praten en heeft het meegenomen in zijn graf.
Vorig jaar ben ik in Apeldoorn bij het defile van de Canadese bevrijders geweest, dat was echt machtig om te zien.
Ik heb een aantal mannen gesproken, nu oud, maar nog steeds heel erg trots.
Dat heeft echt een enorme impact op me gehad, om mensen te kunnen spreken die ons bevrijd hebben.

x_Katja_x

Berichten: 1491
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:48

Ik vind dat bevrijdingsdag voor iedereen een vrije dag moet worden!!!

* Dan ben ik nl. jarig *

JoT

Berichten: 4015
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:49

Ik denk niet dat het gaat verdwijnen, maar ik denk wel dat het accent steeds meer zal komen te liggen op oorlogen en in het algemeen. Want laten we eerlijk zijn, daar hebben we er zat van op de wereld tegenwoordig. Daarnaast vind ik het persoonlijk erg belangrijk dat de Tweede Wereldoorlog herdacht wordt. Wat er toen is gebeurd, dat mag nooit meer vergeten worden. Jammer eigenlijk, dat de wereld er blijkbaar geen les uit geleerd heeft. Als ik de wereld van vandaag bekijk, zie ik een hoop haat tegen mensen, simpelweg omdat ze een bepaald geloof aanhangen of juist niet, omdat ze tot een bepaald volk behoren, in een bepaald land leven en ga zo nog maar even door.

Daihyo

Berichten: 88123
Geregistreerd: 01-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:50

Ik heb het ook. Mijn opa heeft ook in een werkkamp gezeten en later kon hij bij mensen intern in huis.
Dat is zijn geluk geweest.
We zijn jaren met heel de familie op vakantie geweest in dat gebied.
Ik heb alle plekken gezien waar hij geweest is en de mensen ontmoet waar hij gezeten heeft.
Dat doet echt wel wat met je.
Mijn eindscriptie op de Pabo heb ik dan ook over de oorlog op ons eiland (Hoeksche Waard) gedaan.
Heel indrukwekkend, al de verhalen van wat die mensne hebben meegemaakt.

Met de muziekvereniging doen wij altijd een stille toch naar het monument wat is opgezet toen er 18 mensen voor niks gefusilleerd zijn.
Er worden altijd gedichten opgedragen, enz.
Heel speciaal.

Ik vind dan ook dat het zeker moet blijven bestaan.

Hessie20
Berichten: 112
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Zeewolde

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:52

Het zal nooit verdwijnen...zonder dat er weer zoiets zal gebeuren!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:55

Ik denk ook dat het accent verlegd zal gaan worden, maar ik hoop toch ook dat de WOII hier wel een onderdeel van blijft.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:56

Hessie20 schreef:
Het zal nooit verdwijnen...zonder dat er weer zoiets zal gebeuren!


en daar zet ik dus mijn vraagtekens bij.
Vraag maar eens aan een gemiddelde tiener wat hij van de oorlog weet.
Het zal je schokken.

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:56

het mag gewoon NIET worden afgeschaft, zo lijkt het maar een lachertje met al die bommen dat vinden sommigen gewoon grappig , maar hoe die mensen daar werden behandelt en gediscrimineerd dat mag niet worden vergeten !!!! waarvoor zijn al die mensen dan gestorven, voor de gein ? alleen maar omdat 1 persoon zo dom is omdat hij zelf een k*t jeugd heeft gehad, dat een mens zo ver kan gaan. voor die mensen die verlies hebben geleden is het belangrijk om die mensen te herdenken waar ze van hielden.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:58

x_Katja_x schreef:
Ik vind dat bevrijdingsdag voor iedereen een vrije dag moet worden!!!

* Dan ben ik nl. jarig *



Mag ik je wijzen op de ernst van zulke zaken en dat dit soort opmerkingen bij mij dus echt in het verkeerde keelgat schieten?

Daihyo

Berichten: 88123
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:58

MissJ schreef:
Hessie20 schreef:
Het zal nooit verdwijnen...zonder dat er weer zoiets zal gebeuren!


en daar zet ik dus mijn vraagtekens bij.
Vraag maar eens aan een gemiddelde tiener wat hij van de oorlog weet.
Het zal je schokken.


Idd.
Toen ik voor de klas stond heb ik ook voor elke groep een project WOII gedaan rond deze tijd.
Behalve bij de kleuters en groep 3 en 4 dan.
De vonden het altijd heel interessant.
Nu kom ik er nog wel eens tegen, ze zitten inmiddels natuurlijk op het middelbaar onderwijs en nog steeds hebben ze het erover.
Ik vind dat ze vanuit school daar eigenlijk gewoon meer mee moeten doen.
Het is zo belangrijk!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:59

Ik dacht al, laat ik maar niet reageren, maar ben dus niet de enige die het enigzins storend vond.

edit: sloeg op post Sakkia.

Mayra_

Berichten: 1989
Geregistreerd: 16-01-06

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:00

Ik vind het zo goed dat er allerlei activiteiten worden georganiseerd op 4 en 5 mei met betrekking op de herdenking ect. Nee dit moeten ze zeker niet gaan afschaffen, ze moeten juist de mensen laten zien wat voor een nare tijd het was!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 13:03

MayraS2 schreef:
Ik vind het zo goed dat er allerlei activiteiten worden georganiseerd op 4 en 5 mei met betrekking op de herdenking ect. Nee dit moeten ze zeker niet gaan afschaffen, ze moeten juist de mensen laten zien wat voor een nare tijd het was!


Absoluut mee eens.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:04

SAKKIA schreef:
x_Katja_x schreef:
Ik vind dat bevrijdingsdag voor iedereen een vrije dag moet worden!!!

* Dan ben ik nl. jarig *



Mag ik je wijzen op de ernst van zulke zaken en dat dit soort opmerkingen bij mij dus echt in het verkeerde keelgat schieten?

Idem. Ik eh, nouja, vind het nogal een minder prettige opmerking, om het maar even rustig te zeggen.

Ik vind niet dat dit afgeschaft moet worden. Die mensen, je moet er toch niet aan denken wat die allemaal meegemaakt hebben.
Ik vind het gewoon een eerbetoon aan hun. Ik ken zelf niemand die het heeft meegemaakt, maar vind het gewoon verschrikkelijk. Dit is denk ik nog wel het enigste wat we tegenover hun kunnen doen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:07

Ik heb dus de "mazzel" dat er in mijn familie wel het een en ander is gebeurd en dat mijn opa ook in het verzet heeft gezeten, hij is misschien wel trots maar hij verteld er niet over.

Ik was als klein meisje een keer bij opa en oma en die hebben dus een plakboek gemaakt van de oorlog en daar zitten dus ook van die bonnen in waar je van alles mee kon kopen. Nou ik was zo onder de indruk, vanaf die tijd heeft het mij altijd geinteresseerd.
Er is nu ook elke avond zo'n documantaire over Hitler op de televisie. Erg interessant maar jammer dat ze dat allemaal zo laat uitzenden.

Maya1990
Berichten: 1627
Geregistreerd: 11-03-05

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:09

Ik vind dat het niet moet worden afgeschaft!!
We moeten dit blijven gedenken voor de slachtoffers en de nabestaanden, maar ook zodat dit nooit meer kan/mag gebeuren!
En ik vind de opmerking van x_katja_x ook erg ongepast!

Oh trouwens dat moet ik even vertellen! vorig jaar kwam er bij ons in de stad iemand spreken op herdenkingsdag. Die iemand was een duitser. Dit vond ik ook niet kunnen! zeker niet omdat er vrijwel alleen maar oude mensen bij de dodenherdenking zijn bij ons en die helemaal in shock raakten toen ze duits hoorden...!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 13:09

Op Discorvey zijn er overdag nog wel eens hele interessante documantaires.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:10

MissJ schreef:
Zouden er dan geen extra vrije dagen komen in de vorm van een nieuwe bevrijdingsdag?


Ja.... totdat elke dag van het jaar een bevrijdingsdag is door de vele (wereld)oorlogen....