4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:14

Dat is idd wel mooi Sakkia.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:16

Justy schreef:
Zo kun je het zien, helaas gebuiken veel mensen het als excuus voor racistisch gedrag, maar in mijn ogen heb je altijd een keuze. Als jij mij voor mijn giecheltje slaat dan dwing je mij niet om blonde meisjes te gaan haten, de conclusies dat alle blonde meisjes agressief zijn trek ik zelf. Ik vind dat je altijd een ruime blik moet houden en zodoende geen causaal verband gaan leggen tussen iemands afkomst en zijn (negatieve) gedrag. Helaas is dat makkelijk gezegd maar ik hoop echt dat dat besef gaat groeien in de maatschappij.

Edit: Maar dit gaat wel een beetje off-topic


Ik ben het wel met je eens, maar helaas merk ik dat ik het zelf ook doe.
Ik zie namelijk nogal veel haat van dat soort jochies tegen bijvoorbeeld Joden.
Zo zaten hier 2 jaar terug 2 vrienden van mijn vorige huisgenootje, ook allochtoon, elkaar de Hitlergroet te brengen.
Dat deden ze altijd, vonden ze grappig, en ze snapten niet waar ik zo om flipte.
Tja, dan denk ik toch vaak, als ik dan weer iets zie of lees, daar heb je z weer hoor.
Ik weet dat het slecht is, maar ik ben er maar eerlijk in.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:19

Ik begrijp ook wel dat je de neiging krijgt. Ik krijg die zelf ook wel eens. Maar ik wil die gedachte niet hebben want ik weet dat hij irreëel is. Zolang je je ervan bewust bent dat het niet goed is om daar je reacties op te baseren is er volgens mij ook niet zoveel aan de hand. Het wordt pas link als je ernaar gaat handelen en niet meer verder wil kijken dan dat.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:20

ik vind zeker dat het niet vergeten mag worden, maar aan de andere kant vind ik het hele gebeuren maar hypocriet. er is nog zoveel oorlog in de wereld, wat maakt deze nu zo speciaal. bij de oorlog tussen NL en Indonesie was Nederland ook betrokken, horen we hier zo weinig van omdat Nederland hier de Bad guy was, en iets minder heroiek? en dan al die mooie kreten, als 'zoiets mag nooit meer weer gebeuren' . doe daar dan iets aan i.p.v. zo'n herdenking, er is nog genoeg onrecht in de wereld.
ik ben zelf ook geen heiligboontje en ik vind zeker dat de mensen die toen voor ons gestorven zijn hun eer verdienen, alleen vind ik dat Nederland iets verder moet kijken dan haar neus lang is.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:34

Indonesië heeft toch ook speciale herdenkingen, of word ik nou gek?
En de herdenking van een Wereldoorlog is niet zomaar een oorlogsherdenkingen he?
Ik ben het met je eens dat er nog steeds veel oorlogen zijn, echter bslaan die gelukkig niet zulke enorme gebieden als tijdens de beide Wereldoorlogen.

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:41

Dit mag nooit worden afgeschaft!!!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:42

Ik vind het heel goed en belangrijk dat ze dit blijven herdenken. Ook op school moet er genoeg aandacht blijven voor dit onderwerp. Ik vind dat het accent moet liggen op WO II en daarnaast op andere oorlogen.

Dat er elders nog oorlog is doet daar niets aan af. Dat is helaas niet te veranderen. Maar geen reden om 4 mei af te schaffen of te veranderen van opzet. Het doel van 4 mei is juist om stil te staan bij oorlog overal in de wereld. En om mensen bewust te maken wat haat en afgunst met een mens kan doen.

Dit is heel belangrijk geweest in de geschiedenis en mensen moeten het niet vergeten.

Ik hang op beide dagen ook altijd de vlag uit. Zo kan iederereen zien dat ik dit belangrijke dagen vind.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:51

4 en 5 mei mogen naar mijn mening absoluut niet afgeschaft worden.
Wat er in de 2e wereldoorlog is gebeurt mogen we nooit vergeten. Niet alleen de vernietiging van 4 miljoen mensen omdat ze een bepaald geloof hadden (en niet te vergeten homo's en zigeuners), maar ook al die duizenden/miljoenen mensen die geleden hebben en hun leven gegeven hebben zodat wij in vrijheid kunnen leven.

Ik heb van huis uit heel veel interesse in de 2e wereldoorlog, ik lees er veel over kijk veel docu's en ga naar musea. Mijn oma heeft 7 maanden lang met 17 zwaar geestelijk en lichamelijk gehandicapten in een donkere kelder onder het verpleerhuis gezeten. Zonder kleding, licht of wat dan ook. Een keer in de week kwamen er een paar nonnen wat eten en water door het luik heen gooien.

Ondanks dat we elkaar soms het licht niet in de ogen gunnen, moeten we die mensen eren en herdenken. Ik mag wel zeggen dat ze het stuk voor stuk hebben verdient, en over 100 jaar nog steeds.

tamary

Berichten: 29227
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:57

Ik ben op 4 mei jarig, dus heb ik een heel dubbel gevoel hierover. Aan de ene kant feest, maar eigenlijk mag dat niet, want heel NL is somber.

Lady_M
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:09

Het schijnt dat iets van 15% van de Amerikaanse jongeren twijfelt aan de holocaust, of dat nou wel echt gebeurd is of gewoon verzonnen.
Dat vind ik toch wel heel ziek, al die mensen die ondergedoken zaten, in de oorlog gevochten hebben of in het verzet zaten, of de rest van de bevolking, die kunnen toch nooit allemaal gelogen hebben? Ik vind dat echt niet kunnen hoor, dat ze niet geloven dat dat gebeurd is.
Ik vind het ook niet kunnen dat mensen gewoon door die 2 minuten stilte heen gaan schreeuwen. Stelletje aso's.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:22

De bwijzen en de foto's en alles is er toch? Waarom dan nog twijfelen? Ik snap dat niet hoor.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:26

Men beweert dat bewijsmateriaal vervalst kan worden, dat de foto's getruukt zijn. En het zijn niet alleen de Amerikaanse jongeren, ze lopen in Duitsland ook rond....

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 15:31

Cassidy schreef:
Men beweert dat bewijsmateriaal vervalst kan worden, dat de foto's getruukt zijn. En het zijn niet alleen de Amerikaanse jongeren, ze lopen in Duitsland ook rond....


Hier ook hoor.
Dat soort eikels heb je helaas overal.

De president van Iran predikt het zelfs op tv.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:43

MissJ schreef:
Indonesië heeft toch ook speciale herdenkingen, of word ik nou gek?
En de herdenking van een Wereldoorlog is niet zomaar een oorlogsherdenkingen he?
Ik ben het met je eens dat er nog steeds veel oorlogen zijn, echter bslaan die gelukkig niet zulke enorme gebieden als tijdens de beide Wereldoorlogen.

Indonesië - in die tijd heette het Nederlands-Indië en was het een kolonie van Nederland - heeft ook zwaar geleden onder WOII. Daar waren het de Japanners die overheersten, net als hier in Europa de Duitsers. Mijn oma heeft destijds met mijn oom (toen een jongetje van een jaar of 7 oud, mijn moeder was nog niet geboren) jarenlang in een Jappenkamp in Indië gezeten. Mijn opa was tewerkgesteld aan de beruchte Birma-spoorlijn. De oorlog heeft zijn sporen bij hen zeker nagelaten.

Een aangrijpend boek over deze tijd is 'Bezonken rood' van Jeroen Brouwers. Ik heb het destijds gelezen voor mijn examenlijst en heb het af en toe even weg moeten leggen omdat ik er misselijk van werd. Ik begreep maar al te goed waarom mijn oma liever niet over die periode in haar leven wilde praten.

Een term die in verband met de herdenking van de verschrikkingen in WOII veel wordt gebruikt, is 'Lest we forget' - 'Opdat wij niet vergeten'. En daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Overigens vindt de jaarlijkse herdenking van oorlogsslachtoffers Nederlands-Indië plaats in augustus, zie bijvoorbeeld http://www.nieuwsbank.nl/inp/2002/08/24/T031.htm (Nederlands-Indië werd bevrijd op 15 augustus 1945).

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:46

Mijn GS lerares zei laatst iets, die zin is echt blijven hangen:

"De tweede wereldoorlog is pas afgelopen als alle overlevenden zijn gestorven"
Heb daar wel over na zitten denken, vond het wel een enorm "mooie" uitspraak.
Ook ik vind dat deze herdenkingsdagen absoluut niet mogen worden afgeschaft. Het is te erg wat er is gebeurd, dit moet blijven leven. De herinneringen, de verhalen. Generatie op generatie moeten ze worden verteld..

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:47

Ik ben uiteraard voor het blijven herdenken van de oorlogsslachtoffers en de bevrijding, als a.s. geschiedenislerares.
Wat ik erg jammer vind is dat we met geen mogelijkheid meer kunnen bedenken hoe het toen was, omdat we het simpelweg niet hebben meegemaakt. Ik kan dat in mijn lessen echt niet overbrengen. Daarom, alle nabestaanden van mensen die nog WEL iets over de oorlog kunnen en willen vertellen, slurp de verhalen in je op en geef ze door. Dat is nog veel belangrijker dan de herdenkingsdagen want wat is een herdenking zonder emotionele achtergrond?

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:49

@karin, ik doelde eigenlijk op de vrijheidsstrijd in Nederlans-indie tegen de nederlanders, dat ik vind dat ze daar ook wel bij stil mogen staan.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:00

MRmichiel schreef:
ik vind zeker dat het niet vergeten mag worden, maar aan de andere kant vind ik het hele gebeuren maar hypocriet. er is nog zoveel oorlog in de wereld, wat maakt deze nu zo speciaal. bij de oorlog tussen NL en Indonesie was Nederland ook betrokken,
horen we hier zo weinig van omdat Nederland hier de Bad guy was, en iets minder heroiek?

en dan al die mooie kreten, als 'zoiets mag nooit meer weer gebeuren' . doe daar dan iets aan i.p.v. zo'n herdenking, er is nog genoeg onrecht in de wereld.
ik ben zelf ook geen heiligboontje en ik vind zeker dat de mensen die toen voor ons gestorven zijn hun eer verdienen, alleen vind ik dat Nederland iets verder moet kijken dan haar neus lang is.

Michiel, dat zou best een belangrijke reden kunnen zijn. Nederland was in feite al eeuwenlang 'de bezetter' van dat land en die werd verjaagd.

Maar ook dat ligt vaak heel gevoelig bij de mensen die het hebben meegemaakt: zo was mijn moeder tijdens de onafhankelijkheidsstrijd een meisje van nog geen 10 jaar en zij heeft daar een hoop ellende meegemaakt (plunderingen, achtervolgingen). Op haar 10e kwam ze definitief met mijn oma naar NL, maar ze heeft nooit echt met plezier kunnen terugkijken op haar laatste jaren in Indië.

Maar goed, om nou de herdenkingen voor WOII hypocriet te noemen, dat gaat mij wat ver. De invalshoek van die herdenkingen is idd WOII, maar de laatste jaren staan de herdenkingen steeds meer symbool voor herdenkingen van slachtoffers van alle oorlogsgeweld.

En in feite is het dan net zo hypocriet om de sterfdag van een bepaalde nationale held te herdenken, want er zijn zoveel nationale helden over de hele wereld die wat hebben betekend voor de mensheid en van allemaal is het even erg dat ze zijn overleden.

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:37

knolliepower schreef:
@Aimee: Ik denk dat het na de 2de wereldoorlog wel is afgelopen hoor


Ja

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:43

Urielle schreef:
Ik ben uiteraard voor het blijven herdenken van de oorlogsslachtoffers en de bevrijding, als a.s. geschiedenislerares.
Wat ik erg jammer vind is dat we met geen mogelijkheid meer kunnen bedenken hoe het toen was, omdat we het simpelweg niet hebben meegemaakt. Ik kan dat in mijn lessen echt niet overbrengen. Daarom, alle nabestaanden van mensen die nog WEL iets over de oorlog kunnen en willen vertellen, slurp de verhalen in je op en geef ze door. Dat is nog veel belangrijker dan de herdenkingsdagen want wat is een herdenking zonder emotionele achtergrond?


Er is genoeg boek en filmmateriaal te vinden, ook dagboeken van wat minder bekende mensen. De meesten kennen het dagboek van Anne Frank, maar er zijn er meer geweest (die ook allemaal in boekvorm zijn uitgegeven). Je kunt het Anne Frankhuis bezoeken en je even inbeelden dat je daar met 9 mensen hebt gezeten en overdag nieteens naar de WC kon en muisstil moest zijn omdat ze anders doorhadden dat er nog iemand in dat achterhuis zat. Die voortdurende angst op ontdekking, die spanning waar ze in zaten is niet door te geven in verhalen. Daar moet je je fantasie voor gebruiken. En helaas is fantasie iets wat de afgelopen jaren bij veel kinderen niet is gestimuleerd...zet de TV maar aan en laat alles op je inwerken, nadenken hoeft niet meer.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:48

@ karin, ik ben het met je eens, hypocriet is niet helemaal die goede woordkeuze geweest. ik vind het alleen jammer dat er zo weinig aandacht gaat naar andere ellende. niet dat ik meer ellende op TV wil, alleen iets beter verdeelt. dat de oorlog iig niet verloren mag gaan ben ik met je eens, maar wat weten wij bijv. van zedong met 70miljoen doden(beetje onterechte vergelijking aangezien dat niet in NL was) of de 80-jarige oorlog(ook wel heeeel lang geleden) maar ook al die ellende die er nu nog is(die we liever niet willen weten)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:00

Idd is er een heleboel ellende in de wereld, en daar kun je gewoon niet voortdurend bij stilstaan. Die ellende wordt niet altijd veroorzaakt door door oorlogen, maar ook door natuurrampen. En helaas zijn er altijd nog politieke belangen bij gemoeid of een natuurramp de aandacht krijgt die het verdient.
De Tsunami in Azie heeft de nodige aandacht (en financiele middelen) gehad, de aardbevingen die in Bam/Iran daarvoor en de aardbeving in Afghanistan die daarna zijn gebeurd hebben maar half de aandacht gehad van de tsunami.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:22

@Cassidy - dat totale gebrek aan fantasie is precies het probleem
Boeken zijn 'saai', films kun je laten zien maar die zijn 'cool' want op een of andere manier is het wel moeilijk om te beseffen dat het ECHT was

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:28

Nu op klokhuis Ned 3, gaat het over WOII zie ik toevallig.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:31

ik heb me daar altijd wel in verdiept 2e wereld oorlog vond nog al intressant.

ik denk niet dat het afgeschaft zal worden