Wie is beter? De mens of het dier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:28

Naar aanleiding van dit topic: viewtopic.php?f=1&t=606210&p=16176496#16176496

Het topic ging over paarden dus wil ik hier een discussie starten om te zien wat jullie nu zo slim vinden aan de mens.

verosjaak schreef:
nou moet ik zeggen dat ik vind dat mensen denken dat ze zo superier zijn. iemand uit de klas zegt zelfs dat alles voor mens gemaakt is.
IK: en wij zijn zo dom om het dus allemaal weer kapot te maken. hadden ze het beter aan de dieren kunnen geven.

Vind dus dat dieren slimmer zijn. Ze kunnen dan niet dingen uitvinden, maar als het nodig is evolueren ze wel en wij maar kleding kopen . Ook houden ze dingen simpel en maken het niet moeilijk voor zichzelf. En het belangrijkste is nog dat ze geen zelfvernietiging kennen.

Dus wie is er nu zo slim? De mens of het dier.


Dit moet een leuke discussie worden dus wat regeltjes:
- niet elkaar afkraken
- geen vervelende opmerkingen maken dat iemand dom is ofzo. Het is tenslotte iemands mening.
- Veel plezier.

Groetjes Veronique

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:34

Zoals ik al schreef. Mensen zijn een plaag, het is nogal uit de hand gelopen. Mensen verstoren de boel.
Denk aan het ophokken van dieren. Iedereen die the lion king wel eens gezien heeft weet dat er verschillende soorten wezens zijn, planteneters, vleeseters en alleseters om de natuur in evenwicht te houden.
Mensen fokken grootschalig dieren voor consumptie, dit kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Maar ik weet ook dat ik anders denk dan de meeste mensen

marlin
Berichten: 104
Geregistreerd: 22-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:34

ik vind dieren, wij gebruiken ze alleen maar als eten enz, maar een dier zou dat een mens nooit aandoen! alles was goed geregeld, qua natuur en dieren, en hun samenleven, maar de mens heeft dat allemaal vernield, denk aan de leefgebieden van dieren, zoals het regenwoud etc. dus...


ik ben ook vegetariƫr want ik wil ze niet eten! normaal gesproken niet zooo erg, maar als je weet hoe ze worden gehouden enz. dan denk je wel anders!

voorbeeldje: www.google.nl en dan intypen de bio industrie

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:38

@marlin: nou heb ik een puntje op je mening. Het is de bedoeling dat de mens het dier opeet. maar dan door het te vangen en te consumeren. niet zoals we nu doen. Dus dat de mens een dier eet maakt niet uit. Een dier zal een mens ook eten als het honger heeft.

Het probleem is dat mensen dieren ook als assecoires (weet niet hoe je het schrijft) gaat gebruiken. Dat is slecht. Als we alleen zouden gebruiken wat we egt nodig hadden dan hoefde ook niet zoveel dieren dood want dan word alles uit 1 dier gehaald en nu worden er 2 gedood en de helft weggegooid.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:58

Ik vind dat het twee kanten heeft.
Aan de ene kant zijn dieren slimmer. Ze maken geen oorlog. Ze slachten geen andere diersoorten af voor de lol. Ze verpesten het milieu niet. Wat doen wij mensen, we slachten elkaar af, we slachten dieren af voor sport. We hakken regenwouden om en zo kan ik nog weet ik hoeveel dingen opnoemen.

Aan de andere kant, er zijn mensen die veel voor dieren doen, ze verzorgen ze, helpen ze om weer terug te gaan in het wil. Enz enz. Alleen, als de mens het eerst niet allemaal had verpest met bossen omhaken, autobanen enz. dan was dat ook allemaal niet nodig geweest.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:59

ik denk dat mensen zeker slimmer zijn dan dieren. niet in algemeen opzicht, maar wel in het opzicht om de boel de domineren en alls naar onze hand te zetten. Dat is de reden dat we nu zo leven, door de acties van mensen.
anders zaten we nu nog in grotten te grommen en vrouwen neer te knuppelen
Dieren zijn zeker slim, in sommige opzichten vele malen slimmer dan mensen, maar helaas gebruikt de mens zijn hersens anders dan een dier en is dat de reden dat mensen de baas zijn over de wereld, en andere dieren niet

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:03

Ik moest ineens aan da programma 'Groeten terug' denken.
Die mensen uit de rimboe zijn heel anders. Die mensen halen de wereld niet uit evenwicht. Slachten zelf dieren, zonder ze eerst op te hokken en slachten alleen wat ze nodig hebben.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:12

Verosjaak schreef:
@marlin: nou heb ik een puntje op je mening. Het is de bedoeling dat de mens het dier opeet. maar dan door het te vangen en te consumeren. niet zoals we nu doen. Dus dat de mens een dier eet maakt niet uit. Een dier zal een mens ook eten als het honger heeft.

Het probleem is dat mensen dieren ook als assecoires (weet niet hoe je het schrijft) gaat gebruiken. Dat is slecht. Als we alleen zouden gebruiken wat we egt nodig hadden dan hoefde ook niet zoveel dieren dood want dan word alles uit 1 dier gehaald en nu worden er 2 gedood en de helft weggegooid.


Wij hebben ook geen paarden nodig.
En toch bestaan er manege's. Dat is dan minstens even erg als de bio-industrie. Misschien nog wel erger, want vlees hebben wij wel degelijk nodig. Paardrijlessen niet. ( alhoewel, sommige mensen hebben echt wel paardrijles nodig )

Ik ben de eerste die de knuppel in het bokthok gooit . Ik vind mensen duidelijk slimmer dan mensen.
Besluiten dat je oorlog voeren dom vind, vind ik slim .
Dieren doen ook domme dingen, maar die beseffen niet dat het dom is wat ze doen .

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:14

Nog een toevoeging: dieren kennen wel degelijk zelfvernietiging.

Mannetjes leeuwen die een kudde veroveren maken de jongen dood.
Meerdere vrouwtjes dieren ( oa spinnen) maken het mannetje dood als er gepaard is.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:15

Paarden houden erger dan bioindustrie. Wel als je paard op stal zet, niet als je hem in een ruime weide laat lopen met soortgenoten

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:18

Lenneke_ schreef:
Zoals ik al schreef. Mensen zijn een plaag, het is nogal uit de hand gelopen. Mensen verstoren de boel.
Denk aan het ophokken van dieren. Iedereen die the lion king wel eens gezien heeft weet dat er verschillende soorten wezens zijn, planteneters, vleeseters en alleseters om de natuur in evenwicht te houden.
Mensen fokken grootschalig dieren voor consumptie, dit kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Maar ik weet ook dat ik anders denk dan de meeste mensen


Amen! Zo denk ik er ook over, dieren zijn er niet om op gegeten te worden, alleen door andere dieren die niets anders kunnen eten. Mensen kunnen ook planten (denk aan groenten en fruit, niet aan bloemetjes ofzo ) eten inplaats van dieren die in kleine hokjes worden opgefokt.

Het is wetenschappelijk bewezen dat een mens kan leven zonder ook maar 1 hapje vlees te eten, gewoon je voedingsstoffen uit andere voedingsmiddelen halen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:22

Mensen zouden wel vlees kunnen eten, maar schiet dan zelf een varken neer en laat het niet industrieel doen.
Ik zou nooit een dier doden, moet er niet aan denken. Daarom eet ik geen vlees, gebruik zo min mogelijk leer (oke, m'n zadel is van leer, maar ik had de keus tussen dit zadel of geen zadel) neem zo min mogelijk zuivel en eet alleen ekoeieren

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:25

Lenneke_ schreef:
Paarden houden erger dan bioindustrie. Wel als je paard op stal zet, niet als je hem in een ruime weide laat lopen met soortgenoten


En dan ga je er alsnog op rijden, iets wat ook niet de bedoeling is volgens de natuur?

Als word bewezen dat leeuwen zonder vlees kunnen door ze vitaminepillen te geven, dan gaan we die toch ook niet op een vlees-arm dieet zetten.

Mensen eten al sinds de oudheid vlees, dus ik zie niet in wat er onnatuurlijk is aan vlees eten?

En ik weet niet of het een goed idee is om mensen zelf een varken neer te laten schieten, ik denk dat de slager het een stuk pijnlozer doe dan ik

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:26

Het slachten zelf misschien wel. Maar wat denk je van het leven daarvoor?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:28

Is slimmer een conditie om beter te zijn? In dat geval behoren mensen inderdaad beter te zijn. Helaas gedragen ze zich daar niet naar. Het is namelijk niet slim om je eigen leefomgeving te vernietigen met je aanwezigheid en je ongebreidelde voortplantingsdrang. Het is niet slim om in de naam van een god/allah anderen te doden. Het is niet slim om je zuurstof weg te halen voor geld (bomen die geld opleveren) en het getuigt ook niet van gevoel en intelligentie om de leefgebieden van andere wezens te vernietigen en die wezens vervolgens de schuld te geven als ze hun eigen steeds kleiner wordende wereld moeten verlaten en genoodzaakt zijn om de mensenwereld te betreden met alle gevaren van dien.

Ik veroordeel het niet als een dier een ander dier op eet. Ik veroordeel dat ook niet bij mensen, want mensen zijn net zo goed dieren. Het is alleen de manier waarop. Mensen begaan wreedheden waarvan ze worden geacht daarboven te staan. Want mensen zouden intelligent zijn en gevoel hebben.

Eigenlijk zijn dieren dus beter. Zij begaan geen onnodige wreedheden. Ze doen niet meer dan nodig is om in leven te blijven. En ze vernietigen ook niet.

Lenneke_ schreef:
Paarden houden erger dan bioindustrie. Wel als je paard op stal zet, niet als je hem in een ruime weide laat lopen met soortgenoten

Het is niet erger. Het is net zo erg. WAarom is het erger om het ene dier op te sluiten dan het andere dier?

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:30

Ik ben het totaal met je eens lenneke, ik ben ook niet voor de bio-industrie.

Maar boeren moeten ook geld verdienen om te leven en op het moment dat de consument niet meer geld wil neerleggen voor betere omstandigheden voor de dieren houd het toch op...

Er zijn trouwens heel veel wetgevingen tegenwoordig. Ik weet niet of de dieren in de bio-industrie het zoveel slechter hebben dan bepaalde andere dieren op de wereld.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:31

Ook dieren begaan onnodige wreedheden, ik noem net als voorbeeld de leeuw die alle jongen dood als hij de nieuwe baas word in een kudde. Moet hij dit doen om in leven te blijven? Nee.

Wij moeten ook geen paarden houden om in leven te blijven.

Ik snap niet waarom mensen die geen vlees eten wel paard rijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:35

Tsja, een leeuw wil daarmee de toekomst van zijn eigen genen veilig stellen. MAar het is niet zo heel wreed: hij doet dat met een enkele beet. MAar wat doen mensen met dieren alvorens ze te doden? ZE geven ze een rotleven in een hok met een stinkende benauwde lucht. En we zullen het maar niet hebben over de dieren in de bontindustrie en al HELEMAAL niet over de bontindustrie die niet onder europese wetten valt..... (zie http://www.peta2.com/takecharge/swf/fur_farm.swf maar ik zou maar niet gaan kijken als ik jou was). Ik snap niet dat jij deze dingen in een lijn trekt met paardrijden.....
Laatst bijgewerkt door Heike op 14-06-06 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Let op: filmpje is heel erg heftig.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:39

Lenneke_ schreef:
Zoals ik al schreef. Mensen zijn een plaag, het is nogal uit de hand gelopen. Mensen verstoren de boel.
Denk aan het ophokken van dieren. Iedereen die the lion king wel eens gezien heeft weet dat er verschillende soorten wezens zijn, planteneters, vleeseters en alleseters om de natuur in evenwicht te houden.
Mensen fokken grootschalig dieren voor consumptie, dit kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Maar ik weet ook dat ik anders denk dan de meeste mensen


Nee hoor, ik ben het helemaal met je eens! Mensen zijn best wel egoistisch, maken het zichzelf en anderen onmogelijk moeilijk en het is verbazend hoe overlevingsdrang omgeslagen is in "ikke ikke ikke"

Waarvoor mensen elkaar bijvoorbeeld al niet doodmaken tegenwoordig...

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:41

Ik ben het compleet met je eens dat die bio-industrie niet kan( heb ik al eerder verteld), maar zolang de AH daar vlees blijft kopen en de consument dat vlees blijft kopen en niet meer geld wil neerleggen voor ander vlees...

Ik heb het filmpje halverwege weggeklikt en ik ga temmen want er zitten hier ook minderjarige kinderen.

Er zit een verschil tussen de bio-industrie en het filmpje wat jij laat zien, bedankt voor de shock, moet ik hier ook filmpjes gaan plaatsen van paarden die met de slof in de krul gereden worden? Of van manege's waar paarden geen daglicht zien?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:42

Ik had je gewaarschuwd om niet te gaan kijken. HEb zelf ook niet gekeken maar heb de reacties van mensen er op gelezen. Ik vind paarden die met de slof in de krul worden getrokken ook vreselijk maar het haalt het bij de verste verten in ellende niet met wat dieren in dat filmpje moeten doorstaan. En wat minderjarige kinderen betreft, die kun je niet beschermen. Die zien dadelijk weer beelden op televisie waardoor ze zwaar geschokt zullen zijn. Dat was bij mij ook zo vroeger. Ik heb daardoor al vroeg mijn geloof in de mens verloren.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:50

Ik ga het nog een keer duidelijk zeggen:

Er gebeuren inderdaad verschrikkelijke dingen met dieren, waar ik ook absoluut op TEGEN ben.
Maar ik snap niet waarom de ellende van het ene dier minder erg is dan de ellende van een ander dier.

Dat vind ik dan ook weer typisch gedrag van de mens, dat de mens wel bepaald welke pijn een dier meer pijn doet?

Alsof wij kunnen bepalen dat een paard een beter leven heeft dan een ander dier. Dat noem ik pas grootheidswaanzin van de mens....

Begrijpelijk dat je jouw geloof in de mensheid kwijt bent, maar laat andere mensen nog even genieten van dat geloof

Quatrohorses

Berichten: 251
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Nederland, een klein boeren gat

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:09

Allebij even goed vind ik.

Veirl

Berichten: 19817
Geregistreerd: 08-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:25

Ik durf gewoon te zeggen: uiteindelijk zullen we allemaal met z'n alle in 'vrede' leven.

En verder probeer ik gewoon zo lief mogelijk tegen mn diertjes te zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:32

ruitje schreef:
Ik ga het nog een keer duidelijk zeggen:

Er gebeuren inderdaad verschrikkelijke dingen met dieren, waar ik ook absoluut op TEGEN ben.
Maar ik snap niet waarom de ellende van het ene dier minder erg is dan de ellende van een ander dier.

Dat vind ik dan ook weer typisch gedrag van de mens, dat de mens wel bepaald welke pijn een dier meer pijn doet?

Alsof wij kunnen bepalen dat een paard een beter leven heeft dan een ander dier. Dat noem ik pas grootheidswaanzin van de mens....

Begrijpelijk dat je jouw geloof in de mensheid kwijt bent, maar laat andere mensen nog even genieten van dat geloof

Ik denk dat het ene lijden toch echt erger is dan het andere lijden. En dat bepaal ik niet zelf hoor. Ik word zelf ook liever gewoon opgesloten in de gevangenis dan dagelijks verkracht of gemarteld. Levend gevild worden is veel erger dan de bioindustrie. Ik heb onlangs nog met een veearts varkensbedrijven bezocht. De dieren daar zijn ook opgesloten (weliswaar in groepsverband) in een vieze gore lucht en zien ook nooit het daglicht. Maar ze hebben geen stress en ze lijden geen pijn. De dieren die levend gevild worden lijden onmenselijk. Dat is niet met elkaar te vergelijken.