Wie is beter? De mens of het dier?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:16

Ook de diversiteit van insekten is aan het verdwijnen. Ik beschouw ze wel niet zo als dieren zoals andere dieren, maar ik zie het ook bepaald niet als een verrijking als er een hoop soorten verdwijnen.

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:19

dieren! de mens laat de dieren verdwijnen

Anoniem

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:22

JETSKeTjee schreef:
dieren! de mens laat de dieren verdwijnen


Dieren laten elkaar ook verdwijnen..
Zo is de natuur.
Alleen de mens is slimmer dus die hebben daar 'betere' methodes voor.
Ik weet niet wie ik beter vind. Iedereen zoekt methodes om te overleven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:26

Ik vind dieren beter.

De mens heeft de gave ontwikkelt (noem het slim, ik noem het dom) om te kunnen liegen en te bedriegen. Tevens moorden ze elkaar uit terwijl het geen zaak van leven of dood is (okee, verkeerde woord keuze opdat moment wel)

Okee dieren doen dat ook. Maar dat is een regel van de natuur, het is eten of gegeten worden. Bij hunis het wel een zaak van leven of dood. Een ander op eten of vechten voor het nageslacht. De sterke mannetjes winnen waardoor je een streker na geslacht krijgt.

Wij mensen hebben dat niet nodig. Het maakt voor ons niet uit of wij kinderen krijgen.

De een vind de mens slim, wij hebben immers huizen kunnen bouwen en wij hoeven niet meer te jagen. Maar wij zouden het niet eens weer kunnen. Met spullen uit de natuur overleven. Okee de westerse beschaving niet. Er zijn culturen waar ze het nog wel kunnen. Noem hen dom en zielig. Ik vind ze slim, zij hebben niet veel nodig om te kunnen overleven. Zij eten ook vlees, dat is waar. Maar daar zitten de dieren niet op gepropt in donkere hokjes.

Ik ben dan ook vegatatier.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 10:54

en er is onderzoek geweest wie er nou het gelukkigst is.
Het was een arme dorpeling uit Afrika die een mini tuintje had en voor zijn eigen voedsel zorgde maar geen geld en maar een armzalig hutje heeft. Dus hoe minder je heb hoe gelukkiger je kan zijn omdat alles zo veel simpeler is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:14

Dieren, absoluut dieren.

Mensen bedriegen elkaar, moorden elkaar uit vanwege religie, voeren oorlog vanwege geld of olie, zijn geweldadig tegenover elkaar en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Dieren maken andere dieren ook dood maar dat is puur drang om te overleven, wij hebben zat overlevingsmiddelen dus wij hoeven allang niet meer te doden om te eten (als je slachten wegtelt). Dieren zijn tenminste eerlijk en open tegenover elkaar en tegenover de mens. Ze zullen je nooit zonder reden pijn doen of verdrietig maken. Dat is iets waar mensen heel goed in kunnen zijn...

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:19

Mensen zijn monsters. Hele gemene, valse, smerige en achterbakse monsters. De mensheid is één grote monsterschap (en ja, helaas behoor ik daar ook bij).

Ik ga dus voor de dieren. Die zijn in elke situatie eerlijk en zijn zó slim, net wat Wuis al zegt.

miilou_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: limboland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:24

de dieren, want de mensen verknallen het voor de dieren, hebben ze ons ooit wat ergs aangedaan?

wij jagen, wij maken bontjassen, wij kappen bossen.. zo kan ik nog even doorgaan!
en mensen doen elkaar wat aan, kan je wel zeggen dieren ook, maar dat is 9 vd 10 keer om voedsel of andere nodige dingen, mensen moorden elkaar uit om niets!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:17

Dus dan hoef ik jullie mijn onderschrift niet te verklaren? En jullie zullen er mij ook niet mee om de oren slaan? WAnt dat doen sommige mensen wel eens.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:21

Wat versta je onder beter?

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:33

opala schreef:
Karl66 schreef:
In de natuur gaat het om het overleven van de soort en het individu. De mens als soort is daar het meest efficiënt in. Dat maakt de mens niet beter of slechter dan een dier.


De mens is imo wel slechter, want die vernietigt efficiënt op korte én lange termijn grootschalig de natuur, flora en fauna, terwijl wij die toch echt nodig hebben om te kunnen blijven overleven. Een dier gebruikt alleen dat wat het nodig heeft.


De belangrijkste reden hiervoor is overbevolking, het gevolg van onze efficiency in overleven.
Vanuit een natuurlijk overlevings standpunt gezien is de beste soort de soort die het best kan overleven. In dat punt zijn wij als mensen onverslaanbaar en dus het best.

Het is alleen een niet erg zinvolle vraag wie beter is, omdat de vraag te algemeen gesteld is.

Beter als overlever?
Beter als weidebegrazer?
Beter in de vorm van evolueren?
Beter in diepzeeduiken?
En ga zo maar door...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:17

Karl66: Je hebt volkomen gelijk

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:25

de dieren zijn veel beter dan de mens,wij mensen zijn keihard en gemeen.Bij de dieren is het ook wel eens hard maar ja dan is dat de natuur.Mensen hebben heel vlug een oordeel over iemand,mensen zijn nooit je beste vriend.Dieren die laten echt merken als ze voor je door het vuur gaan.Een dier laat meteen merken of hij je moet of niet.Mensen daarentegen doen leuk in je gezicht maar achter je rug om zijn het de ergste wezens die er rond lopen op deze aardbol.
Een dier is altijd oprecht,blij om je te zien of juist niet.Helaas begrijpen heel veel mensen de dieren niet en laten ze het dier niet in hun waarde.Wij zouden heel veel kunnen leren van de dieren als we daar de tijd voor zouden nemen,maar helaas hebben we die tijd niet want we moeten veel werken om deze dieren te onderhouden.Dus wie is er slimmer?

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:08

Alleen gaat het dier niet voor jou door het vuur, maar voor het voedsel en de veiligheid die jij hem biedt.

Beweren dat een dier vriendschap voor je voelt is hem vermenselijken (en dus slechter maken )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:53

SuperPepeijn schreef:
Wat versta je onder beter?

Ze hebben goede eigenschappen van mensen minus de de mindere eigenschappen. Ik denk dat je zelf wel kunt invullen wat betere eigenschappen en de mindere eigenschappen zijn.

Ik denk wel degelijk dat vriendschap een eigenschap is, die niet alleen mensen voorbehouden is. Ik zie het bij honden ook. Een hond kan ook onvoorwaardelijk voor iemand kiezen uit meerdere personen die hem goed behandelen. Dan gaat het niet meer om eten alleen.

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:54

KimBalaa schreef:
Mensen.
Alles moet wijken voor de mens. Dieren moeten afgemaakt worden voor medicijnen voor de mens, planten moeten genetisch gemanipuleerd worden, voor de mens.
Alles voor de mens.
En wat doet de mens? Die maakt van alles kapot ; met oorlog, bosgebieden omhakken etc.

Maarja, dit is mensen in het algemeen. Want er zijn natuurlijk ook heeel veel mensen die het tegen proberen te gaan, die actie voeren om het allemaal een beetje in bedwan te houden. Dat moeten we niet vergeten natuurlijk.


Ik lees nu mn post terug.

Ik bedoel dus dat dieren beter zijn.
Ze gaan helemaal voor je, hebben respect voor (als je ghet verdient), vooroordelen hebben ze niet. Heerlijk een dier.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 10:28

we snappen hem kimbalaa

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:25

Verosjaak schreef:
en er is onderzoek geweest wie er nou het gelukkigst is.
Het was een arme dorpeling uit Afrika die een mini tuintje had en voor zijn eigen voedsel zorgde maar geen geld en maar een armzalig hutje heeft. Dus hoe minder je heb hoe gelukkiger je kan zijn omdat alles zo veel simpeler is.


Dat klopt vast wel, maar dat komt omdat ze niet beter weten.
Toekomst met betere vooruitzichten hebben ze niet, uberhaupt een vooruitzicht op iets misschien wel niet.
Dus denk toch niet dat hij te benijden valt.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:48

Ik vind mensen niet beter dan dieren maar dieren ook niet beter dan mensen. Imo zijn mensen ook gewoon dieren.
Het verschil tussen ons en andere dieren is dat we een hogere intelligentie hebben en een goed ontwikkelde taal, wat ons in staat stelt om veel meer dingen te doen dan dieren kunnen.

Ik denk dat veel mensen hier een iets te rooskleurig beeld hebben van dieren. Zoals al eerder in dit topic gezegd voeren chimpansees ook oorlog en zijn er nog veel meer dieren die niet alleen maar doden voor hun eten. En dieren liegen niet omdat ze daartoe niet in staat zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet zouden doen als ze het wel zouden kunnen.

Als paarden elkaar niet mogen kunnen ze ook behoorlijk gemeen doen tegen elkaar. Ze zijn wel eerlijk, dat is waar. Maar is dat omdat ze echt eerlijk zijn of omdat ze gewoon niet anders kunnen Er was laatst op national geographic een programma waaruit geconcludeerd werd dat mensen over het algemeen juist een zeer vredelievende soort zijn. Dit omdat door te communiceren gewelddadige mensen uit de samenleving worden verwijderd in plaats van dat ze de baas over iedereen spelen (wat bij veel dieren het geval is). (je hebt bij mensen natuurlijk ook uitzonderingen *kijk bijvoorbeeld naar amerika* )

Ik vind ook dat mensen een heleboel slechte dingen doen (regenwoud kappen, dieren afslachten voor de modeindustrie, dierenproeven voor cosmetica, bioindustrie, enz. ). Maar er zijn ook een heleboel mensen (kijk alleen al maar eens in dit topic) die het daar niet mee eens zijn en dat proberen te veranderen. En door mensen sterven veel diersoorten uit, maar aan de andere kant proberen we (tegenwoordig) ook zoveel mogelijk soorten te behouden. Ik zie een leeuw nog niet denken "goh dit dier moet ik maar niet opeten want het is het laatste mannetje van zijn soort".

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:07

essie79 schreef:
Verosjaak schreef:
en er is onderzoek geweest wie er nou het gelukkigst is.
Het was een arme dorpeling uit Afrika die een mini tuintje had en voor zijn eigen voedsel zorgde maar geen geld en maar een armzalig hutje heeft. Dus hoe minder je heb hoe gelukkiger je kan zijn omdat alles zo veel simpeler is.


Dat klopt vast wel, maar dat komt omdat ze niet beter weten.
Toekomst met betere vooruitzichten hebben ze niet, uberhaupt een vooruitzicht op iets misschien wel niet.
Dus denk toch niet dat hij te benijden valt.



ja das wel waar. maar dat bedoel ik ook. wij maken het zo moeilijk voor onszelf. moeten we dan vooruitzicht hebben of kunnen we niet gewoon bij het heden leven? dat is eigenlijk ook wel een goede vraag

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:44

Ik denk zelf dat ik dat redelijk kan ja.

Ik vind namelijk een toekomst met mogelijkheden en dus de mogelijkheden om te kiezen wat je wilt doen een van de grote voorrechten.
Aan de andere kant wordt de mens ook niet gelukkiger van zoveel keuzemogelijkheden, denk dat we daar nog mee moeten leren omgaan.
Het is natuurlijk ook relatief gezien niet lang dat we deze mogelijkheden hebben.

Als ik soms zie hoe moeilijk mensen doen om een perfect leven te leiden, met perfect werk/ relatie noem maar op. En als het even tegenvalt dan ruilen ze het in. Alleen maar omdat iedereen bang is om niet aan de verwachtingen van de rest te kunnen voldoen.
Dus ik denk zeker dat je moet zorgen dat je vandaag op dit moment gelukkig bent en niet over een tijd als als als..

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:00

ik ben het helemaal met karl eens. Het enige wat de mens van het dier onderscheidt is een hoge intelligentie en zelfbewustzijn, en zelfs dat is geen harde grens- mensen zijn dus ook echt gewoon dieren hoor. Mensen zijn nog steeds net zo onderhevig aan dierlijk gedrag. Daar komen zowel positieve als heel slechte dingen uit voort. Ik zou eerder willen beredeneren dat de mens evolutionair gezien veruit de winnaar is maar ten onder gaat aan het succes van zijn soort: het is vooral de overbevolking die een zware last op onze aarde legt. En inderdaad: definieer "beter", "slimmer" : dit zijn zo'n loze termen waarmee je alle kanten op kan.

Overigens heb ik ook meer met dieren dan met de meeste mensen hoor vanwege de eerder aangehaalde eerlijkheid. Je kan zeker een band met een dier opbouwen, ik zou het ook best een vriendschap willen noemen, maar feit blijft dat het een ongelijke verhouding is: En als je het scherp wilt stellen zou je het zelfs zover kunnen brengen dat mensen die echt zwaar dieren prefereren gewoon niet goed om kunnen gaan met weerwoord en gelijke verhoudingen: een dier heeft geen weerwoord, kan zich niet uitspreken en is vooral erg nuttig om je eigen gevoelens en gedachtes op te projecteren... Natuurlijk kunnen we onze dieren wel "lezen" maar vraag blijft of de dingen die wij erin zien ook daadwerkelijk zijn wat het dier "denkt". Ik speel een beetje de advocaat van de duivel hier hoor, en het is ook niet noodzakelijkerwijs mijn mening, maar als je het puur wetenschappelijk beredeneert is dit wel het geval..

Dus met alle nadelige gevolgen van dien kan ik alleen maar redeneren dat de mens evolutionair gezien de "beste" is. Maar ik prefereer mijn dieren toch echt boven heel veel mensen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:08

kjoetie schreef:

Dus met alle nadelige gevolgen van dien kan ik alleen maar redeneren dat de mens evolutionair gezien de "beste" is. Maar ik prefereer mijn dieren toch echt boven heel veel mensen

In evolutionair opzicht zijn mensen er anders niet erg sterk op vooruit gegaan hoor. Er is geen natuurlijke selectie meer. Er zijn mensen die hun slechte lichamelijke eigenschappen (zoals hartkwalen, allergien enz) doorgeven en mensen zijn eigenlijk een gedegenereerd soort.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:03

Je bent succesvol in evolutionair opzicht als je ervoor zorgt dat je soort voorbestaat. Dan kunnen we nog zoveel slechte lichamelijke eigenschappen binnen onze soort hebben, zolang we er niet dood aan gaan en gewoon nakomelingen krijgen gaan we er evolutionair gezien niet op achteruit

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:51

mensen zijn toch 'dieren' ?