Omstreden festival

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 15:26

Tegenstanders van stierenvechten, aub helemaal lezen en niet meteen kwaad reageren omdat jullie het woordje stierenvechten lezen. Reageer op dit specifieke geval!!!
2 juli wordt er in Moita (Portugal) een stierenvechtersfestival gehouden ten bate van Pedrito de Portugal.
Die heeft namelijk in 2001 op verzoek van het publiek die massaal riep "dood hem, dood hem, dood hem!" in de arena een stier (vakkundig) gedood, wat voor de Portugese wet verboden is. Nu moet hij een boete betalen van 100.000 euro (terwijl overigens er elk jaar stieren worden gedood in een bepaalde plaats die vooraf geld inzamelde om de veel lagere boete die ze daar altijd krijgen te betalen, en die zich nu beroept op de traditiewet en nu legaal stieren mag doden).
Nu vinden de liefhebbers het een belachelijk hoge boete en voelen ze mee met Pedrito die immers alleen maar deed wat het publiek graag wilde. Nu wil het publiek dus helpen de boete betalen en organiseren ze dit festival waarbij uiteraard stierenvechters aantreden en de arena GRATIS ter beschikking wordt gesteld.
De dierenbescherming is heel boos, die vind dat Pedrito de gevangenis in moet. (Ze zeggen niet wat er met het publiek had moeten gebeuren die er immers om vroeg... ).

Nu weet ik dat dat men in Nederland schande roept van stierenvechten, maar daar gaat het hier even niet om, het gaat er om of zo´n boete niet belachelijk hoog is (maar men wil een voorbeeld stellen), of hij de gevangenis in zou moeten, of dat het publiek evenveel schuld had om hem te vragen de stier te doden.

De dierenbescherming gaat trouwens niet protesteren op de dag zelf, maar stuurt wel boze brieven naar alle sponsors.

Persoonlijk vind ik dat het publiek de gootste schuld heeft, die vroeg iets wat verboden is. Verder vindt ik dat Pedro zeker beboet moet worden, want hij heeft de wet overtreden. Maar ik vind een stier die toch op het bord zou belanden, onder geen enkele omstandigheden 100.000 euro waard.
Aan de andere kant moet het bedrag wel hoog genoeg zijn, zodat men het wel uit het hoofd laat om er een volgende keer ook zelfs maar aan te dénken een stier te doden. Maar dan vind ik bv 10.000 ook al heel veel.
Helemaal omdat die andere plaats dus al jaren wegkomt met de dood van een stier en flutboetes. Laten ze die dan ook aanpakken en die traditiewet wijzigen.
Ik ben heel blij met het initiatief van het publiek om hem te helpen het geld bij elkaar te brengen, waarmee ze hun schuld erkennen.

Geen scheldkannonades over hoe erg sterenvechten is aub, even ingaan over de hoogte van de boete, al of niet gevangenisstraf en de rol van het publiek. En eventueel over die andere plaats waar ze veel lagere boetes betaalden en nu zomaar toch stieren mogen doden omdat ze zich kunnen beropen op de traditie wet (die hier inhoud dat iets langer dan 50 jaar achter elkaar gebeurd, het een traditie is, wat buiten de gewonen wet valt).

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:00

Nu weet ik dat dat men in Nederland schande roept van stierenvechten, maar daar gaat het hier even niet om, het gaat er om of zo´n boete niet belachelijk hoog is (maar men wil een voorbeeld stellen), of hij de gevangenis in zou moeten, of dat het publiek evenveel schuld had om hem te vragen de stier te doden.

Het gaat dus hierom, het gaat er niet om of je stierenvechten zielig vindt of niet. En ook niet of het verboden zou moeten worden.
De offtopic reacties zullen zonder bericht worden verwijderd.

Lees het hele stuk dus eerst aandachtig door, voordat je reageert.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:07

Nee, ik vind niet dat het publiek schuld heeft. Die man heeft tijdens het uitoefenen van zijn beroep (het is toch een beroep?) een grove fout gemaakt. Het publiek is niet verantwoordelijk, hij wist wel beter, maar deed het toch.

Goof

Berichten: 28856
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:13

Ben ik het mee eens. Die man heeft iets gedaan wat tegen de regels was.
Het publiek kan roepen wat het wil, maar die man is degene die zich aan regels te houden heeft, ongeacht wat het publiek wil zien.

Ann

Berichten: 13316
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:19

lies schreef:
Nee, ik vind niet dat het publiek schuld heeft. Die man heeft tijdens het uitoefenen van zijn beroep (het is toch een beroep?) een grove fout gemaakt. Het publiek is niet verantwoordelijk, hij wist wel beter, maar deed het toch.

Mee eens, daarom vind ik die boete ook zeker niet te hoog Lachen Hem een gevangenisstraf op leggen vind ik in principe wat te ver gaan.

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:29

Ik vind het publiek wel medeplichtig, maar die man heeft het uiteindelijk gedaan dus ik vind het wel teregt dat ze de schuld bij hem neerleggen. Die boette vind ik ook veel te hoog voor een stier die anders toch wel bij de slacht beland, voor mij zou een boette van circa 8000 euro meer dan genoeg zijn, dat is al een heel bedrag om zomaar ff neer te gooien. 100000 euro is belachelijk dat krijg je van je leven niet opgehoest. Waarschijnlijk is het al straf genoeg voor die man dat hier zo'n hele heisa over wordt gemaakt. En ik vind het heel juist van het publiek om geld in te zamelen voor hem.

Anoniem

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:31

Volgens mij heeft Pedrito een eigen wil en een werkend stel hersens. Hij heeft zèlf besloten de wet te overtreden en wist vooraf dat daar een straf op kon volgen. Het publiek heeft hoogstens een drempel iets verlaagd maar imo blijft hij zelf verantwoordelijk.
Die 100.000€ vind ik wel erg veel, maar ik weet niet hoe het in Portugal geregeld is met boetes. Is de boete inkomensafhankelijk, vastgesteld per overtreding of willekeurig?

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:37

Het publiek heeft geen schuld, typisch gevalletje van als iemand zegt spring in de sloot, doe je dat dan ook? Hij mocht de stier niet doden, heeft ie wel gedaan en daar moet ie voor boeten.
Alleen vind ik 100.000 euro erg veel geld, ik ga ervanuit dat je met vakkundig doden bedoelt dat de stier zo min mogelijk heeft geleden, als hij dat beest met opzet 3 uur heeft laten creperen is het natuurlijk alweer een ander verhaal.
En daarbij vind ik dat als het niet mag, het ook nergens mag, dus ook niet in die andere plaats, traditie of niet, we leven niet meer in het jaar 0. Daar vind ik het eigenlijk zelfs erger, zij doden met voorbedachte rade, hier is het meer een opwellling, die man ging waarschijnlijk niet de arena in met het idee 'laat ik eens lekker die stier doden zo'.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:19

Ik wil wel even toevoegen dat er natuurlijk wel een sfeer ontstaat. Dat moet je vergelijken met een concert. Zeg het publiek roept aan Robbie Williams "broek uit, broek uit, broek uit!" en hij wordt daar zo in meegesleurd dat hij het doet en krijgt vervolgens een boete voor openbaar strippen...
Natuurlijk weet hij dat hij in overtreding is als hij in Portugal een stier dood, maar hij wist niet dat er een sanctie van 100.000 euro op volgde, omdat het nooit eerder is voorgekomen in een arena in de moderne tijd (die andere plaats doet het niet in een officiele arena). En als je oog in oog staat met een stier en je hebt een fantastisch mooi werk gaande en je wordt gedragen door het publiek dan denk je aan het mooi afmaken en feitelijk is hij "matador" , doder. In Spanje mag hij het wel, in Portugal niet (hij is overigens in Frankrijk geboren). Hij is er dus wél in geoefend. en het is dus iets logischer voor hem dan mensen die nooit doden.
Daarmee praat ik het niet goed, maar ik wil dat jullie de rol van het publiek en zijn eigen passie voor zijn beroep niet onderschatten.
http://www.equisport.pt/noticias/detalhes.php?id=2494 artikel op een paardensite met fotootje van affiche van betreffende persoon en festival..

Anoniem

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:30

Zelfs na je toevoeging blijf ik erbij dat hij zèlf had moeten nadenken. Er kan best een bepaalde sfeer ontstaan maar juist op zo'n moment moet hij zijn verantwoordelijkheid kennen.
Vooral als multicultureel matador zou hij de verschillende gebruiken moeten respecteren.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:32

En toch koos hij er voor het publiek te plezieren, omdat hij vooral óók in dienst staat van het publiek.
Ik vind dat niet zo onlogisch (maar wel fout). Hoe dan ook hj zit nu met de gevolgen, en daar gaat het meer om...

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:36

Yessy schreef:
ik ga ervanuit dat je met vakkundig doden bedoelt dat de stier zo min mogelijk heeft geleden, als hij dat beest met opzet 3 uur heeft laten creperen is het natuurlijk alweer een ander verhaal.

Ik kan je vertellen dat een "gevecht" (het heet alleen buiten landen waar ze het doen zo) niet langer dan een kwartier duurt en het doden werk is van seconden.

Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:08

Hij heeft op dat moment zelf gekozen om die stier te doden. Het publiek moedigde hem aan maar hij is op de hoogte van het niet mogen doden van een stier, kiest er voor hem te toch te doden en heeft dus zijn verantwoordelijkheid niet genomen. Dat hij daarvoor een boete krijgt is dus IMO niet meer dan terecht. €100.000 is wel erg veel geld, misschien zou het ook wel volstaan met een lagere boete (die toch hoog genoeg is om anderen af te schrikken)

Marekke schreef:
Hoe is het in Portugal geregeld met boetes. Is de boete inkomensafhankelijk, vastgesteld per overtreding of willekeurig?

Dat vraag ik me eigenlijk ook af.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:18

Ik vind dit dus absoluut niet de schuld van het publiek! Ik bedoel, hij was toch niet veprlicht om hun raad op te volgen?

Als Piet tegen Jan zegt: 'Sla je buurman!' en Jan doet dat, kan hji Piet toch ook niet de schuld geven omdat hij dat van hem moest? De eindverantwoordelijke is degenen die het uiteindelijk heeft gedaan!

Nu verzin ik dan wel een dom voorbeeld, maar je snapt hopelijk waar het om gaat. De mening van het publiek kun je overigens niet zo gauw veranderen, want dat is puur de mentaliteit van dat volk tegenover het stierenvechten... niet bepaald de mening van één persoon of zo. Dus dat is al wat lastiger om te straffen.

Over die hoge boete... ik vind het terecht dat die zo hoog is. Dit schrikt anderen misschien af het te doen, want anders blijft het natuurlijk gebeuren. In principe mag het van mij ook wel wat lager, als hij maar schrikbarend genoeg blijft. (50.000,- ?)

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:51

Chans schreef:
Marekke schreef:
Hoe is het in Portugal geregeld met boetes. Is de boete inkomensafhankelijk, vastgesteld per overtreding of willekeurig?

Dat vraag ik me eigenlijk ook af.

Dit is een uniek geval, door de rechtbank aangegrepen om een voorbeeld te stellen. Het is nooit eerder voorgekomen.

Verder geloof ik niet dat er in het algemeen rekening wordt gehouden met het inkomen van de beboete, elke straf heeft zijn eigen boete, of ze geven er maar een slinger aan. als je handig bent koop je het af voordat het voor het gerecht komt...Portugal is nog steeds ene erg corrupt land en ook sleept iedereen iedereen maar voor het gerecht om niks, dus er is veel te veel werk in die hoek. Alles wat vooraf gesetteld kan worden, is welkom. Mijn ex heeft eens een boete van 150 euro moeten betalen voor het slaan van een jongen en hij had 0 inkomen op dat moment, dus draaide ik er voor op...
Het was duidelijk dat Pedrito dergelijk boete nooit zo kunnen betalen (ondanks dat deze jongens niet arm zijn) en er een lening voor had aan moeten gaan...

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:54

Grappig dat 50.000 genoemd wordt. Pedrito zelf riep:"Is het leven van ene stier meer waard dan van een mens?" Want diegenen die iemand verloren hadden bij het ongeluk van de brug (die instortte) in hetzelfde jaar, kregen 50.000 uitgekeerd.
Het is een ongelukkige vergeljking, maar hij kwam daar wel mee aan.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:56

Sander_ schreef:
Ik vind dit dus absoluut niet de schuld van het publiek! Ik bedoel, hij was toch niet veprlicht om hun raad op te volgen?

Hij volgde geen raad op, hij wilde ze plezieren, want hij is, als gezegd, vooral ook in dienst van het publiek als entertainer.
Ik vind ook dat hij het niet had moeten doen, maar ik vind ook dat het publiek fout is om het te verlangen! Zij weten ook dat het verboden is!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:59

Maar, om even en ander deel op te pakken, vinden jullie zo´n festival om het geld bij een te krijgen, okee, of niet?

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:07

Lusitana schreef:
Grappig dat 50.000 genoemd wordt. Pedrito zelf riep:"Is het leven van ene stier meer waard dan van een mens?" Want diegenen die iemand verloren hadden bij het ongeluk van de brug (die instortte) in hetzelfde jaar, kregen 50.000 uitgekeerd.
Het is een ongelukkige vergeljking, maar hij kwam daar wel mee aan.


Het was niet zo dat iemand die brug bewust heeft laten instorten toch?
Daarom is het appels met peren vergelijken, aangezien het in het geval van de brug gaat om een schadevergoeding en in het geval van de stier om een boete.

Wat betreft je laatste vraag hierboven; Daar heb ik niet veel moeite mee. Het publiek koopt zijn schuldgevoel af en de matador kan de boete betalen en heeft zijn les geleerd (hoop ik).

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:12

Ja, ik zei al dat het een ongelukkig vergelijking was Knipoog Maar hij heeft het wel geroepen en ik dacht er aan nu die 50.000 genoemd werd.

Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:20

Als mensen mee willen betalen (om zich beter te voelen) moeten ze dat doen. Maar ik vraag me dan af of hij zijn lesje geleerd heeft of volgende keer denkt als het publiek hem opzweept 'ooh dan doen we toch weer zo'n festival om de boete te betalen' om het zo maar even bot neer te zetten.

Ann

Berichten: 13316
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:23

Mee eens, Chans. Daarom had ik liever gezien dat hij de boete helemaal zelf moest betalen, € 100.000 is misschien wat teveel. Maar een fiks bedrag ben ik toch wel voor.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 21:45

Hij betaald het zelf, uit een inkomen van het festival Knipoog
Ik denk dat ze hem altijd zullen helpen. Pedrito is razend populair. Het boek over hem heet: "De prins van de arena"...
De boete is mede gegeven om een voorbeeld te stellen en ook om te laten zien dat de staat wél ingrijpt, maar verder weet ik niet wat voor een invloed het op de persoon Pedrito zelf heeft. Maar in een interview zei hij dat het niet meer zal gebeuren en hij heeft zich daar voorlopig al vijf jaar aangehouden. Het gebeuren dateert nl van 2001, al was de uitspraak nu pas.

Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:19

Dus hij betaald dan gewoon de boete van zijn loon, of is het een soort benefit festival?

Dat hij zich er nu al vijf jaar aan gehouden heeft vind ik niet meer dan normaal eigenlijk Knipoog zou eruit zien als hij het nogmaals gedaan had.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:33

Chans schreef:
Dus hij betaald dan gewoon de boete van zijn loon, of is het een soort benefit festival?

Dat hij zich er nu al vijf jaar aan gehouden heeft vind ik niet meer dan normaal eigenlijk Knipoog zou eruit zien als hij het nogmaals gedaan had.

Het is een benefiet festival. Ik haal die vijf jaar erbij om te laten zien dat hij wel bewezen heeft dat hij het heus niet weer zal doen, want toen wist hij nog niet eens de hoogte van de boete.