Diplomatieke onschendbaarheid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Diplomatieke onschendbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 20:51

Op Canvas nu een programma over diplomatieke onschendbaarheid.

Onvoorstelbare verhalen over 'personeel' in slavernij, onbestrafte overtredingen in extreme mate, straffeloos kunnen doen en laten wat je wilt.

Het leek me een interessant discussie-onderwerp.

Wat is jullie mening over diplomatieke onschendbaarheid?

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Diplomatieke onschendbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 21:13

Even wat voorbeeldjes gezocht:

2004-Ministerie van Justitie
Diplomatieke onschendbaarheid verhindert vervolging voor aanranding 11-jarig meisje

Een Saoedische diplomaat in Londen wordt ervan verdacht een 11-jarig meisje seksueel te hebben aangerand maar zijn diplomatieke onschendbaarheid verhindert momenteel dat de man kan wordenvervolgd .
----------
2003-Colette Foucard uit Grimbergen werd vorig jaar in Brussel het slachtoffer van wat in officiële kringen nog altijd 'kleine criminaliteit' wordt genoemd. Ze werd aan een tramhalte overvallen door een jongerenbende. De politie slaagde erin een jonge Kongolees bij de kraag te vatten, die de gestolen gsm van zijn slachtoffer nog op zak had. De tiener werd vrijgelaten omdat zijn vader als Kongolees diplomaat in ons land 'diplomatieke onschendbaarheid' geniet
---------
2006-De Surinaamse regering heeft haar ambassadeur in Den Haag, E. Amanh, teruggeroepen naar Paramaribo, maar de gezant voelt daar helemaal niks voor. Aanleiding voor de stap van Suriname is een voorval met de Surinaamse minister Alice Amafo afgelopen maandag op Schiphol. Zij werd gedwongen door een controlepoort te lopen bij de gate naar haar vliegtuig naar Qatar. Volgens Surinaamse zijde viel de controle onder de zogeheten 100 procentcontrole, waarbij op Schiphol passagiers uit Suriname gecheckt worden op cocaïne. Amafo werd in januari al eens 'slachtoffer' van zo'n controle. Schiphol bood daarvoor later excuses aan. Suriname eiste deze week opheldering van de Nederlandse regering over de behandeling van Amafo.
--------
2005-De Antilliaanse premier Etienne Ys, die momenteel in Nederland verblijft, heeft gisteravond rond half zeven een verkeersongeluk veroorzaakt omdat hij door rood licht reed. Het incident verdween bijna in de doofpot, maar werd per ongeluk realtime uitgezonden op de Antilliaanse radiozender Z-86, die Ys op dat moment live in de uitzending hadden.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Diplomatieke onschendbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:42

Ik vind het een moeilijke kwestie, want het afschaffen van diplomatieke onschendbaarheid maakt bepaalde dingen heel moeilijk. (Denk bijvoorbeeld aan de omgekeerde situatie: de positie van onze diplomaten in Saoedie Arabie. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat vrouwen die daar wonen / werken vanwege de diplomatieke functie, geen rechten meer hebben.)
Er wordt misbruik van de regels gemaakt, maar ze hebben wel hun functie.

Een eenvoudige oplossing is er dus niet. En het verbreken van de diplomatieke betrekkingen lijkt mij persoonlijk alleen maar nadeliger, ook voor ons.

Wel denk ik dat er bepaalde grenzen gesteld zouden kunnen worden. Ik weet niet precies hoe die er uit zouden moeten zien, maar de excessen die je hier noemt, hoeven niet toegestaan te worden, en er is denk ik geen land dat dat principieel vindt.

(De kwestie van de 100%controle is trouwens heel wat ingewikkelder: een blik op het communistische Oost-europa van enige tijd terug, geeft wel aan hoe dergelijke controles gebruikt kunnen worden om diplomatie te saboteren, mensen te onderdrukken en vrijheid te verhinderen)

Ook zijn diplomaten gebonden aan de regels en wetten van hun eigen land, het zou beter zijn als het afhandelen van dergelijke zaken door het eigen land zou gebeuren, zodat het gastland geen dilemma heeft. Maar dat zie ik geen realiteit worden.