Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 22:15

http://www.uu.nl/uupublish/nieuwsenagen ... 4main.html
Universiteit Utrecht schreef:
Voor het eerst in zo’n vijftig jaar verwachten we de koningin onder de waterlelies, Victoria amazonica, weer in bloei in de kassen van de Oude Hortus (Universiteitsmuseum, Lange Nieuwstraat 106) in Utrecht.

Speciaal voor dit bijzondere gebeuren opent het Universiteitsmuseum één avond in juli de deuren. De tropische Victoria amazonica bloeit namelijk ’s nachts. Wanneer het fenomeen zich precies zal voltrekken is nog onbekend. Eerst is de bloem van de grootste bloeiende waterplant smetteloos wit. Vervolgens verkleurt deze langzaam naar roze. De enorme bladeren kunnen een gewicht tot 40 kg houden. Oorspronkelijk groeit de waterlelie in het stroomgebied van de amazone-rivier en werd in 1801 in Brazilië ontdekt.

In de rij
Oudere Utrechters weten nog te vertellen over de bloei van de Victoria. Mensen stonden ’s avonds in de rij om dit bijzondere verschijnsel te zien. Met de recente restauratie van de monumentale kassen van de Oude Hortus is ook de waterbak van de Victoria weer in orde gemaakt en is de koninklijke lelie ook weer in Utrecht te zien.

Attendering
Wilt u dit niet missen? Stuur dan een e-mail naar info@museum.uu.nl o.v.v. Victoria met daarin uw 06-nummer en e-mailadres. Op de dag van de bloei ontvangt u een e-mail of sms.


Niet heel erg paardgerelateerd, maar wellicht voor sommigen leuk om te weten Knipoog

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:23

Paardgerelateerd nieuws hoort dus ook niet op ON. Haha!

-> NM

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:40

Mooi niet dus Boos! Dat ding heeft wel gebloeid maar geen email of sms gezien Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 11:34

Idd! Maar ik had wel gelezen dat hij meer dan 1 bloem maakt, als hij bloeit. Dus ik hoop stiekem dat het nog komt Nagelbijten / Gniffelen
Vind het ook wazig, want hij bloeit iig 2 nachten, eerste nacht wit, tweede nacht roze,d us ze hadden ons allemaal best even kunnen sms-en Knipoog

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:32

Ik had er wel is van gehoord .. toch wel bijzonder. Lachen

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:14

Lijkt me heel mooi om te zien.
Ellebel schreef:
Mooi niet dus Boos! Dat ding heeft wel gebloeid maar geen email of sms gezien Haha!

En ik dacht nog, wow dat ze iedereen gaan mailen/smsen. Niet dus Scheve mond

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:04

zijn er ook geen foto's oid dergelijks van gepubliceerd???????

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 15:58

http://www.rtvutrecht.nl/index.php?page ... &id=120215
Als je de foto ziet, zie je toch echt meerdere bloemknoppen? (geen idee trouwens of het DE plant in Utrecht is, maar neem aan wel een V. Amazonica). Zou bijna even langsgaan (overdag, tijdens openingsuren) om te kijken hoe 'ie er nou bij zwemt, want ik kan bijna niet geloven dat je nu ineens niks te horen krijgt, had het op z'n minst netjes gevonden als ze dan zeggen 'sorry, feest gaat niet door', maar dat hoor ik ook nergens (ook niet op UU site waar ik het nieuwtje eerder vandaan heb gehaald).
Ik wacht gewoon nog even af en duim heel hard dat er gewoon nóg een bloemknop open gaat Tong uitsteken

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:12

Ben vandaag even wezen kijken (woon vlakbij) en het was echt dodelijk saai. Hele grote waterlelie....zonder bloem. Met enige fantasie wisten we nog een roze blaadje te ontwaren onder water. Het universiteitsmuseum was wel weer leuk.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:38

Krijg net een mailtje dat ie vanavond waarschijnlijk weer bloeit. Gaat iemand nog kijken?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 18:53

Ik wilde net gaan posten. Ik ga met vader en zusje erheen.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:11

Ik ga met een vriendin en een vriend die plantenteelt heeft gestudeerd, voor de nodige botanische ondersteuning Slim

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 22:04

Nou, gezien hoor! Ben nog uitgebreid op de kiek gezet door een cameraman, dus als je 't op tv ziet, zie je mij waarschijnlijk ook voorbij schuiven Haha!
Zusje wilde toch maar niet mee gaan, dacht dat ze er het bijzondere niet aan zou zien. Nou, dan had ze het wel geroken! Die ananas lucht was behoorlijk aanwezig zo te zeggen.
Mijn paps was mijn botanische ondersteuning, hij is ooit in een grijs verleden hovenier geweest. En daarnaast liep prof. Zonnebloem er ook rond, dus ik ben weer verlicht Knipoog

Anoniem

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:09

Aparte ervaring, had ik best wel willen meemaken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 22:18

Je kunt nog tot 23.30 bij het Universiteits museum binnenwippen Knipoog

En anders even Leiden of Amsterdam (of Utrecht) in de gaten houden. Het is een éénjarige plant, dus het is hopen dat ze 'm wat vaker dan 1x per 50 jaar opkweken (en het lukt) Knipoog

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:24

OOk gezien (en een paar foto's gemaakt). Vond m toch kleiner dan verwacht en ben verkouden dus weinig van de ananas geroken. Dan stond jij zeker helemaal vooraan Laui? Wij waren tegen kwart over 9 aan de beurt om er langs te schuiffelen. Wel een grappige ervaring.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 22:53

We waren niet als allereersten aan de beurt, maar de cameraman had eerst de bloem gefilmd en ging daarna nog even in de 'wachtruimte' filmen. Daar stond ik leuk te luisteren ofzo, want hij blééf maar filmen. Wij waren de 2e of 3e groep die naar binnen mocht, weet niet hoe laat dat was (geen horloge). Ik vond het idd grappig, en omdat het gratis was is het toch leuk (anders kost het 5 euro, ook geen bedrag om steil van achterover te vallen).

Anoniem

Re: Victoria Amazonica in juli in Utrecht in bloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:02

Woon best ver weg, gaat niet lukken.