Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:23

Dode door legionella in Amsterdam
AMSTERDAM - Bij de GGD in Amsterdam hebben zich de afgelopen dagen zeventien patiënten gemeld met een legionella pneumonie (veteranenziekte). Eén patiënt is aan de gevolgen van de ziekte overleden, maakte de GGD maandag bekend.


De GGD Amsterdam heeft een onderzoek ingesteld naar de bron van dat „ongewoon hoge aantal patiënten”. De patiënten wonen verspreid over de stad en hebben tot nu toe geen duidelijk aanwijsbare gemeenschappelijke bron. Amsterdamse ziekenhuizen en huisartsen zijn gealarmeerd. De GGD vermoedt dat de legionellabacterie door koelinstallaties van bedrijven is verspreid.

De eerste drie patiënten meldden zich donderdagmiddag 6 juli. De eerste ziektedag van de patiënten ligt volgens de gezondheidsdienst tussen 29 juni en 6 juli. De dienst zoekt via de andere GGD'en actief naar eventuele andere gevallen van legionella pneumonie in de rest van de Nederland. Daarbij wordt samengewerkt met het Centrum Infectieziektebestrijding van het Rijksinstituut voor Volkgezondheid en Milieu (RIVM).

Volgens een woordvoerder van de GGD liggen veertien patiënten nog in ziekenhuizen verspreid over de stad. Een enkeling is er ernstig aan toe. Twee patiënten zijn poliklinisch behandeld en zijn inmiddels weer thuis. Normaal melden zich in Amsterdam tien tot twintig personen per jaar die de ziekte hebben opgelopen.

De infectie wordt overgebracht door het inademen van zeer kleine druppeltjes water (nevel), waarin de bacterie zich bevindt. Iemand kan besmet water binnenkrijgen door fonteinen, douches of koeltorens die op gebouwen staan. De meeste mensen worden niet ziek na blootstelling. Slechts bij een klein deel van degenen die met de bacterie zijn besmet, ontwikkelt zich de ernstige veteranenziekte.

De ziekte kan niet van de ene mens op de andere worden overgedragen en is dus niet besmettelijk. Het drinken van water vormt geen enkel risico, aldus de GGD in Amsterdam. De veteranenziekte is goed te behandelen, maar is een ernstige aandoening met een overlijdensrisico van 5 tot 25 procent. Hoe sneller antibiotica worden toegediend, des te lager is het risico van overlijden.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:12

wikipedia schreef:
Naar schatting lopen (rond 2003) jaarlijks honderden en mogelijk duizenden mensen een infectie op. In ongeveer de helft van de bij de Nederlandse Inspectie voor de Gezondheidszorg gemelde gevallen is de infectie waarschijnlijk opgelopen in het buitenland. De meeste mensen worden niet ziek na besmetting. Slechts bij een klein deel van de mensen die met de bacterie zijn besmet, ontwikkelt zich de veteranenziekte.

in legionella zie ik nog niet zo'n gevaar.

Anoniem

Re: Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 00:16

Er zijn doden gevallen aan die ziekte.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:32

Weet iemand ook wat voor 'n ziektebeeld dit geeft??

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:33

Lame schreef:
Weet iemand ook wat voor 'n ziektebeeld dit geeft??


Ik hoorde op het nieuws gister dat het lijkt op een zware longontsteking.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:34

Citaat:
Verschijnselen; twee tot tien dagen na de besmetting ontstaan er snel de volgende klachten. Hoofdpijn, spierpijn en een ziek gevoel, gevolgd door een longontsteking met koorts en een verhoging van boven de 39 graden. De patiënt hoest en is kortademig, soms gaat dit gepaard met braken en diarree.

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:36

Ik geloof dat zware rokers en ouderen het meest gevoelig er voor waren, althans ik meen zo iets in de krant te hebben gelezen.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:00

Mmmm oke.. dan weet ik waar ik op moet letten.. Niet dat ik in de buurt van A'dam woon.. maar je kunt maar beter voorbereid zijn he?!

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:03

Chiqa schreef:
Er zijn doden gevallen aan die ziekte.

IMO kun je met een gezond afweerstelsel deze ziekte wel redden. ik denk dat er jaarlijks meer mensen sterven aan griep of aan een 'gewone' longontsteking.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: Waarschuwing in het nieuws over legionella.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:30

Ik hoorde 't op de radio ja .. maar ik lees hier dat je niet snel ziek ervan word. *opluchting
NIet dat ik in de buurt van A'dam woon maar oke.