2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8845
Geregistreerd: 04-11-01

2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 19:39

bij de vierdaagse van Nijmegen zijn vandaag 2 mensen overleden, er zijn ook 30 mensen naar het ziekenhuis gebracht (dit was op het rtl 4 nieuws) erg toch dat zulke dingen gebeuren. Maar als je sommige mensen ook zag lopen, zonder hoofdbescherming, ook niet erg gezond, maar de hitte was vandaag dan ook niet normaal, en morgen wordt het nog erger. Een collega van mij doet ook mee. Respect voor alle wandelaars!!!
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-07-06 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast met update

Samy

Berichten: 11079
Geregistreerd: 16-07-02

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:42

pff ze kiezen er zelf voor om mee te doen, maar tis nooit leuk als je door de hitte in het ziekenhuis belant of mensen verliest

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:43

Tjee, da's niet niets zeg.
Is er wat bekend over de doodsoorzaak? Vind wel dat iedereen de nodige maatregelen moet treffen met dit weer; goed beschermd zijn/veel water mee enz.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:44

Ze moeten geloof ik 2 liter water per uur drinken, ongelooflijk eigenlijk!
Diep respect, maar met dit weer haast onverstandig om mee te doen.....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:45

daar heb ik geen respect voor. Vind het gewoonweg dom om zo op pad te gaan. Ik vraag me af waaraan die mensen dan zijn overleden. Uitdroging zou wel erg snel gegaan zijn.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:46

Hoe oud waren die mensen?
Ik vind het eigenlijk belachelijk dat de 4 daagse doorgaat (ook al is het waarschijnlijk ingekort).

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:47

Ik zag het ook, vreselijk!!
er moet gewoon veel meer toezicht gehouden worden op de deelnemers.
vrienden van me zijn wezen kijken en zeiden al dat er veel mensen er slecht uitzagen; die mensen moeten toch gelijk eruit geplukt worden?!!

edit: en die mannen/vrouwen in tenue met 8 tot 15 kilo bepakking, dat kan toch niet met deze hitte??

_JenJen_
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-06-06

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:54

Wat erg zeg!!
Je gaat tog niet zoomaar op een 4-Dagse DOOD?!!!!!!!
Is de hitte dan zo erg geweest?

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:57

Ga eens 10 minuten flink wandelen op het heetst van de dag, dan ben je het al snel zat! Laat staan zo'n tijd!

Respect bedoel ik ook voor de deelnemers die zichzelf wél goed beschermen. Degenen die dit niet doen zijn inderdaad ronduit dom.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:58

Vandaag was het wel 35 graden!!!
Gisteren 32 graden. (zeker tot woensdag/donderdag)
Woensdag wordt er 34 graden verwacht, donderdag 30/36 graden.

Vrijdag koelt het af maar het blijft erg warm, 26/29 graden.

Druif_01

Berichten: 8845
Geregistreerd: 04-11-01

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 20:04

de mensen met bepakking mogen morgen zonder bepakking lopen wegens de hitte, er is nu crisis beraad over de voortzetting van de vierdaagse. Het schijnt morgen nog warmer te worden dan vandaag, ben benieuwd

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:05

ik heb mn vader straks nog gesproken, die werkt in het Radboudziekenhuis, een van de overledenen was een man van eind 40. Dus op zich niet zo heel oud.

De hitte was vandaag echt enorm, ik hoop dat de organisatie de afstanden inkort, (er gaat hier al dagen het gerucht dat ze het van plan zijn, maar het is vandaag dus niet gebeurd) en nog meer gaat controleren of de wandelaars wel genoeg vocht nemen enzo. Aflassen lijkt me lastig, de vierdaagse hier is zo'n enorm groot evenement, de hele stad ligt plat... maar het gaat natuurlijk wel om het welzijn van de lopers...

edit: auk: ik heb vandaag een heel aantal mensen (militair/politie) met bepakking zien lopen... dus dat word toch echt wel gedaan..

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:09

Twee doden bij Vierdaagse

NIJMEGEN (ANP) - Bij de Vierdaagse in Nijmegen zijn dinsdag op de eerste dag twee doden gevallen. Dat heeft de organisatie bevestigd.

Dertig mensen zijn in het ziekenhuis opgenomen, vijf van hen moesten worden gereanimeerd. Van deze vijf zijn in het ziekenhuis twee overleden.

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:10

Mijn zus belde net, die werkt bij de vierdaagse.
Rot voor de nabestaande. Ach gut

Het word morgen bij nijmegen zo'n 35 graden dus ik weet bijna zeker dat ze doe boel gaan inkorten.
Ambulances reden op en af, vreselijk.
Aflassen lijkt me niet geschikt, het evenement neemt zoveel tijd in beslag en zoveel voorbereidingen. Dat gaat niet 1, 2, 3 afgelast worden.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:10

Morgen hoeft er niet gelopen te worden met bepakking, heb ik gehoord.

Druif_01

Berichten: 8845
Geregistreerd: 04-11-01

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 20:11

ik zei ook dat ze morgen zonder bepakking mogen lopen.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:13

Was een reactie op Janneke_ Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:14

nee idd morgen geen bepakking

ik vind het niet moedig , maar dom van de mensen die zichzelf kapot lopen, triest vind ik de overledenen, dit zal wel aan hartfalen hebben gelegen?
ik vind de organisatie ook dom, ze denken aan het geld dat ze verdienen, niet aan de mensen.
laat ze dan gewoon snachts om 1 uur ofzo beginnen, en eindig voor de echte hitte !

rayo
Berichten: 870
Geregistreerd: 14-10-04

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:20

Vind misschien wel dat ze het af moeten lassen uit respect voor de mensen die zijn overleden. Als er met paardrijden, formule1, voetbal of wat dan ook doden vallen lassen ze ook meteen alles af. Er zijn denk ik echt wel mensen die mee lopen en idd misschien een hartafwijking hebben zonder dat ze het weten en er op deze manier achter komen om te lopen in de hitte. Maar ben het ook eens met de stelling dat ze op vrijwillige basis lopen, weet niet of ikhet had gedaan met die hitte!!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:23

Sammie schreef:
daar heb ik geen respect voor. Vind het gewoonweg dom om zo op pad te gaan. Ik vraag me af waaraan die mensen dan zijn overleden. Uitdroging zou wel erg snel gegaan zijn.


Hartproblemen door de hitte, (hersen)bloedingen, kan zoveel zijn, warmte doet rare dingen met je lichaam. Vind sommige reacties hier ook weer erg vreemd. "Ze kiezen er zelf voor" "dom om op pad te gaan" Doe eens normaal, en toon op zijn minst respect voor de mensen die overleden zijn, en hun nabestaanden.
Drinken helpt trouwens ook niet tegen alles, omdat je lichaam niet alleen vocht verliest, en ook gewoon oververhit kan raken.
Mijn vriend loopt dit jaar ook, die is beroepsmilitair. Morgen idd zonder bepakking, maar kort die afstanden ook alsjeblieft in, want dit is vragen om moeilijkheden.

joycie

Berichten: 2662
Geregistreerd: 05-11-04

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:26

Weet iemand misschien een site waar je de uitvallers kunt bekijken?
2 tantes van mij doen dit jaar voor het eerst mee en de moeder van een andere tante ook.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:26

De officiele site van de 4-daagse:

http://www.4daagse.nl

www.nu.nl schreef:
Twee doden bij Vierdaagse

Uitgegeven: 18 juli 2006 19:41
Laatst gewijzigd: 18 juli 2006 19:53

NIJMEGEN - Bij de Vierdaagse in Nijmegen zijn dinsdag op de eerste dag twee doden gevallen. Dat heeft André Sonneville van de organisatie bevestigd. Dertig mensen zijn in het ziekenhuis opgenomen, vijf van hen moesten worden gereanimeerd. Van deze vijf zijn er twee overleden.

Bij de hulpdiensten kwamen in totaal 250 tot driehonderd meldingen binnen dat mensen onwel waren geworden.


De organisatie overlegt dinsdagavond met de burgemeester van Nijmegen en vertegenwoordigers van de hulpverleningsdiensten over de voortgang van de wandeltocht.

ZIE OOK:
Vierdaagse-lopers vallen flauw

Bron: www.nu.nl

www.fok.nl schreef:

Gepubliceerd: dinsdag 18 juli 2006 @ 19:41
Bij de Vierdaagse van Nijmegen zijn vandaag twee deelnemers overleden. Meer dan 300 mensen werden onwel door de hitte. Dertig van hen moesten naar het ziekenhuis. Vijf mensen werden gereanimeerd.

Het was de eerste dag van het wandelevenement. Om de wandelaars niet op te haasten, had de organisatie de sluitingstijd van de eerste dag al verlengd tot 18.00 uur, maar verscheidene wandelaars kwamen dus toch in de problemen.

De organisatie bepaalt vanavond of de Vierdaagse morgen, dan worden nog hogere temperaturen verwacht, kan doorgaan. Eerder had de organisatie al bepaald dat de militairen die meelopen, morgen zonder bepakking van start mogen gaan.

Bron: www.fok.nl

www.nieuws.nl schreef:
Twee doden bij Nijmeegse Vierdaagse
Uitgegeven op dinsdag 18 juli 2006 om 19:53:54

(Novum) - Twee deelnemers van de Nijmeegse Vierdaagse zijn dinsdagmiddag overleden. De doodsoorzaak van het tweetal is nog onduidelijk, maar vermoedelijk heeft de extreme warmte een rol gespeeld. Dat heeft de organisatie van het evenement bekendgemaakt.

Het bestuur van de organiserende stichting is in gesprek met de burgemeester van Nijmegen en veiligheidsinstanties over maatregelen die moeten worden genomen voor de tweede dag van de negentigste Vierdaagse. Die maatregelen worden later dinsdag bekendgemaakt. Woensdag wordt het nog iets warmer dan dinsdag, toen al temperaturen van meer dan dertig graden werden bereikt.

Aan het eind van de middag hadden ongeveer driehonderd mensen zich onwel gemeld bij de hulpposten. Dertig van hen werden naar het Radboud-ziekenhuis in Nijmegen gebracht. Vijf mensen moesten worden gereanimeerd, waarna twee van hen overleden. De gezondheidstoestand van de overige patiënten is onduidelijk. Voor woensdag worden zeker maatregelen genomen, zegt organisatiewoordvoerder André Sonneville. "Het is absoluut ongebruikelijk dat mensen bij de Vierdaagse overlijden."

De medische dienst adviseert de deelnemers wegens de tropische temperaturen elk uur twee liter water te drinken en zo min mogelijk bagage te dragen. Eerder dinsdag werd besloten dat de ongeveer vijfduizend militairen die meelopen woensdag zonder hun gebruikelijke tien kilo bepakking verdergaan. Deze maatregel moet oververhitting bij de soldaten voorkomen.

Dinsdagochtend begonnen ruim 44 duizend deelnemers aan hun dagelijkse wandeltocht van minimaal dertig en maximaal vijftig kilometer.

Bron: www.nieuws.nl
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 18-07-06 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:28

Maak ik zelf wel uit MissJ wat ik daar van vind. Bovendien is mijn post een reactie op een ander gedeelte dan waar jij het over hebt. Ik vind het gewoon dom. Erg naar voor de nabestaanden, maar dom van die mensen die onbeschermd en met te weinig water op pad gaan.

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:29

crossmonster schreef:
ik vind de organisatie ook dom, ze denken aan het geld dat ze verdienen, niet aan de mensen.
laat ze dan gewoon snachts om 1 uur ofzo beginnen, en eindig voor de echte hitte !


Je weet niet waar je overpraat.
Als ze volgend jaar bijv. geen vierdaagse houden wil jij niet weten hoeveel klachten er komen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: 2 wandelaars overleden 4-daagse Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:30

Krijg je dan niet zo'n discussie als wat is belangrijker de welzijn van mensen of de inkomsten?