2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:54

Tsja, erg sneu. Maar je voelt dat toch aankomen? Niet genoeg gedronken, niet genoeg bescherming waarschijnlijk. Boos!

Dorus

Berichten: 13249
Geregistreerd: 06-04-04

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:03

Ook al voel je het aankomen, de vierdaagse is geen evenment waar je stopt als je jezelf een beetje flauw voelt van de warmte. Het doel en het gevoel van euforie wanneer je het gehaald hebt zijn zo groot dat niets en niemand je kan tegenhouden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:16

Vandaar de jaarlijkse uitvallers op dag 1,2,3 en 4... Vork

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:42

Het was te verwachten met die hitte en ik vind dat het vooral eigen verantwoordelijkheid is. Aan de ene kant zou ik hebben gezegt laat ze doorlopen, maar als er meer doden vallen zal iedereen ook met een vuil gezicht omkijken naar de organisatie. Dus dan maar staken en eventueel een andere keer door laten gaan.

Ik was zelf in Nijmegen voor de zomerfeesten en om inderdaad een stukje van de echte wandelaars van ver waar te nemen, maar het mocht helaas niet zo zijn. Ik heb alleen de feesten gezien, meegemaakt, maar dat was zelfs op een lauw pitje gedraaid.

Begrijpelijk maar toch jammer, als je veel verwacht maar teveel troepen moet inroepen omdat mensen zo graag wandelen.

Erg jammer, maarja met deze hitte is het extreem, het was niet te doen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:31

Het plan was dat ik vandaag rond deze tijd met een bos gladiolen in mijn hand en een paar zere voetjes Nijmegen in zou wandelen, maar dat is niet doorgegaan...
Ik snap ook best dat het werd afgelast, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het niet ontzetend jammer vind.

Ik heb ondanks het warme weer wel prima gelopen.
Iedere uur een liter water wegdrinken en iets eten.
Het was de derde keer dat ik liep, dus de route kende ik inmiddels wel aardig. Het viel me onderweg wel op dat er zoveel ambulances voorbij kwamen, ik ben er een keer of 6 voor aan de kant gegaan.
Voor ik de "gevreesde" dijk op ging heb ik mijn flesjes gevuld en me lekker nat laten spuiten. En voor ik het wist zat ik in Nijmegen. Nog even genoten van alle aanmoedigingen en toen was de finish al in zicht.
Om 3 uur heb ik mijn kaartje omgeruild en ben ik gelijk doorgelopen naar de bushalte. Dat was behoorlijk stom, ik had daar even uit moeten rusten, want toen ik bij de bushalte stond werd ik even lichtjes in mijn hoofd. Gelukkig trok dat gauw weg toen ik ff met mijn hoofd tussen m'n knieen ging zitten.
Tijdens het busritje van ong 25 minuten werder er twee vrouwen onwel. Eerst de ene, en toen zij aardig bijgekomen was de andere. Gelukkig viel het mee. Met een beetje water en de deuren open kwamen ze al gauw weer bij.

Toen ik thuis kwam heb ik even met mijn beentjes omhoog gelegen en toen was al niet meer te merken dat ik er 40 km op had zitten.
Lekker gegeten en daarna de radio aan waarop we het nieuws hoorden...

De volgende dag helemaal geen spierpijn oid gehad. Ik voelde me echt super!
Was de warmte tenminste nog ergens goed voor.

RinskeMargot

Berichten: 50
Geregistreerd: 08-07-06

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:09

Mijn opa van 86 jaar heeft het op 29 km opgegeven, gelukkig had hij niets!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:25

een van de doden is de broer van mijn buurman...
begin 50 en heel sportief
loopt de nijmeegse al 13 jaar
ze weten nu nog niet waar hij precies aan overleden is
hij was net terug uit zijn geboorteland idonesie en gaf smiddags tijdens het eten aan dat hij de hitte totaal niet storend vond
even later was hij dood.
cru, heel cru

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:03

Wat net op teletekst stond (tv Gelderland) was dat er wel alternatieven waren. Ze zouden de finish verplaatsen naar Lent (werd ook nog een ander dorp genoemd, maar weet ik zo niet meer)

Valena
Berichten: 264
Geregistreerd: 22-09-05

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:17

Heel leuk die alternatieven, maar het moet ook nog eens uitvoerbaar zijn! Als je tijdens de tocht de finish verlegt, moet je ook voor vervoer zorgen naar de Wedren, want vanaf daar heeft iedereen weer vervoer naar zijn slaaplocatie, of de fiets staan, etc.

Ik blijf er bij dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt met het weer. Het ergste vind ik eigenlijk nog wel dat, met name het hoofd van de medische dienst, vol blijft houden dat ze dit niet hadden kunnen weten. Beetje apart dat de rest van Nederland het wel wist.... En tel daar nog eens bij op dat ze al twee keer eerder met dergelijk weer in de problemen zijn geraakt!

En natuurlijk loopt iedereen vrijwillig en heb je ook je eigen verantwoordelijkheid, maar als je eenmaal onderweg bent, stop je ook niet zomaar. En als de organisatie al verrast was, dan zijn zeker veel wandelaars onaangenaam verrast door de Oosterhoutsedijk! Je bent er bijna en dan.....

Maar we kunnen er heel lang over doorgaan, terugdraaien kunnen we het helaas niet meer! En Nijmegen is alles al weer vergeten, de lokale kranten reppen er met geen woord meer over!

Esther

Berichten: 4148
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:59

Ik vind het erg wat er gebeurt is, nog erger vind ik dat de organisatie zegt dat ze niet verantwoordelijk zijn.
Als organisatie moet je beseffen dat de wandelaars afgaan op het oordeel van diezelfde organisatie.
Als de organisatie zegt dat er gewandeld kan worden dan zullen heel veel mensen denken dat het dan ook verantwoord is, dat die mensen er verstand van hebben. Ik zou op zo'n moment ook niet snel zeggen dat ik dan toch niet ga lopen.
Ik vind het ook vreemd dat iedereen wist dat het zo warm zou worden behalve de organisatie. En het advies om twee liter water per uur te drinken komt op mij ook vreemd over, mineralen en zouten zijn minstens zo belangrijk.

Valena
Berichten: 264
Geregistreerd: 22-09-05

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:14

Twee liter water per uur is ook erg veel! Dat heb ik ook niet binnen gekregen!
En het gevaar is inderdaad dat mensen wel op vochtinname letten en vergeten voldoende te eten. Met warm weer heb je al niet zo snel honger, maar bovendien krijg je een ontzettend vol gevoel van al dat drinken!
Ze adviseren overigens wel om water met een zoutoplossing te drinken!

Wat ik zelf heel jammer vind, is dat de "doorgewinterde" wandelaar de schuld van de afgelasting nu bij de minder ervaren wandelaar legt en dat terwijl een paar jaar terug nog zo entousiast werd gedaan over het steeds populairder worden van het wandelen en de Vierdaagse in het bijzonder....

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:19

Citaat:
Wat net op teletekst stond (tv Gelderland) was dat er wel alternatieven waren. Ze zouden de finish verplaatsen naar Lent (werd ook nog een ander dorp genoemd, maar weet ik zo niet meer)

Dat draaiboek was alleen voor het geval dat Nijmegen op de een of andere manier niet te bereiken zou zijn.

ALs er 1 ding is wat ik de afgelopen week heb geleerd is het wel dat sommige media moeite hebben met het juist overnemen van feiten en cijfertjes.

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:47

Ik heb de hele tijd al gezegd dat ze beter de woensdag hadden kunnen aflassen en de andere dagen door laten lopen.
Ik snap ook wel dat de organisatie wat ze ook zouden besluiten commentaar zou krijgen, maar dit was toch erg drastisch denk ik..

Ik heb dinsdag op heumensoord gezeten, en daar heb ik vaak horen zeggen dat er lekker gelopen was, anders dan de media wil doen geloven schijnbaar..
Maar dat is allemaal achteraf.
Wat de feesten betreft heb ik vrij weinig gemerkt van het terughoudende?

Maar dat neemt verder niet weg dat ik het heel erg vind wat er gebeurd is.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:03

De vierdaagse is niet alleen afgelast vanwege de hitte, maar vanwege het feit dat ze dinsdags al niet genoeg medische hulp konden bieden en het woensdag nog warmer zou worden.

Er zijn genoeg alternatieven te bedenken, maar denk dat dat gewoon niet gedaan moet worden. Dit besluit is nu eenmaal genomen en of je het ermee eens bent of niet, er is niets aan te veranderen. Ik vind het persoonlijk echt heel erg jammer dat het is afgelast en denk ook dat er genoeg mogelijke alternatieven waren geweest, maar het is niet anders.

Ik las ergens trouwens dat de lopers 2 liter water per uur moesten drinken. Is dat niet gewoon té veel Verward

mastergurl schreef:
Vriendlief moest ook misschien meelopen (ook millitair Knipoog ), maar moest naar Duitsland, hij blij met dit warme weer.

Moest meelopen? Sinds wanneer zijn militairen verplicht de vierdaagse mee te lopen? Volgens mij is dat gewoon vrijwillig hoor.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:14

even over of je het aan voelt komen ja of nee. binnen een minuut kan je beroert voelen. dit zijn de woorden van mijn moeder die zich vaak toppie voelt en binnnen een minuut word ze afgevoert naar ziekenhuis. wel heeft ze hart problemen maar dat doet er verder vrijweinig aan toe. binnen 1 minuut kan het plots gebeurt zijn met je dat is maar weer gebleken

Druif_01

Berichten: 8857
Geregistreerd: 04-11-01

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 10:49

militairen zijn inderdaad meen ik verplicht de vierdaagse mee te lopen

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:00

Nee hoor, zij schrijven zich gewoon vrijwillig in.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:05

Vriendlief is militair en die had echt zoiets van Doei, doei doei veel plezier maar ik doe niet mee. Je kunt je idd gewoon inschrijven, heb je weer een leuke medaille om je uniform op te vrolijken Haha!

Druif_01

Berichten: 8857
Geregistreerd: 04-11-01

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 20:49

o Haha! sorry ik dacht dat het verplicht was Lachen mijn excuses