discussie: wie is er fout

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 20:52

Geïnspireerd door m'n favoriete band ICP vroeg ik me af wat jullie standpunt is.
Wie is er slecht?
de persoon die iemand vermoord voor een maaltijd? of de gene die vermoord werd omdat hij zijn eten niet deelde?
Frankenstein? of zijn maker?
Het geweer? of de gene die het gebruikt?

Naar mijn idee....toch de gene die egoïstisch zijn. De mensen die beginnen, de gene die een reaktie oproepen bij een ander.

Mensen lopen met een grote boog om de achterbuurt heen...inplaats van er een cent aan uit te geven om het te verbeteren. Zwervers negeren we omdat ze rieken naar drank en er niet uit zien, terwijl wij 's avonds in een lekkere warme kamer zitten met een stevige maaltijd.
De spiraal van het leven...je voelt je beroerd, je gaat rare dingen doen, waardoor je je uiteindelijk nog beroerder gaat voelen.

Wie is er verkeerd bezig?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 21:29

punt toevoegen, welk riligie is goed voor deze wereld?
Al quaida mensen zijn op die wijze opgevoed en geloven in die wereld.
Christelijke mensen zijn op een bepaalde wijze opgevoed en denken het goed te doen etc etc etc.

Wie wint het uiteindelijk?

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:33

uiteindelijk zal niemand 'winnen'

Ik vind datdegene die iemand vermoord om zijn eten fout zit. Profiteren van een ander, die er ook voor gewerkt heeft, gelijke kansen zullen er waarschijnlijk nooit komen. Maar ik heb tot nu toe in mijn leven wel geleerd dat: mensen zelf moeten vechten voor wat ze waard zijn, zodra je ze gaat helpen maken ze misbruik van je en gaan gewoon door zoals ze welf deden...

edit: ik snap wel wat je bedoeld hoor Knipoog alleen goed en fout is een heel SUBjectief begrip, als mensen niet op 1 lijn kunnen komen zul je nooit gelijkheid krijgen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:44

Het ligt er maar aan wat jouw definitie is van goed en slecht. Knipoog

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 22:09

ik bedoel dus dingen die we negeren in het leven, waar we anderen voor waarschuwen, terwijl we er persoonlijk veel aan doen.
Mijn ogen: fout dieren helpen uit de natuur(een eend met ene gebroken vleugel, sorry maar het is natuur, de een z'n dood de ander z'n brood), continue maar alles willen redden, terminale ziektes zijn er niet zonder reden...natuur is overleven van de sterksten, de gene zonder ziektes.
slecht is mij alles wat we maar proberen te negeren in onze eigen omgeving, en bemoeien met dingen mijlen ver.

Dat mensen constant maar misbruik zullen maken als je ze helpt en dat ze zullen terug vallen in het oude patroon? niet altijd waar. als iemand echt wil, kan een stuiver ze al op weg helpen, of een korst van een boterham. geef ze een kans...scheer niet alles en iedereen over een kam

over tijd heb ik geleerd mezelf in te leven in mensen...ik kan me voorstellen waarom iemand zou doden, waarom iemand zou stelen...alleen oplichten zal ik nooit bij kunnen

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:22

Casca schreef:
uiteindelijk zal niemand 'winnen'

Maar ik heb tot nu toe in mijn leven wel geleerd dat: mensen zelf moeten vechten voor wat ze waard zijn, zodra je ze gaat helpen maken ze misbruik van je en gaan gewoon door zoals ze welf deden


Knipoog

ik snap trouwens nou niet helemaal meer wat je nou duidelijk wil maken, je zegt survival of the fittest maar ook dat je iemand moet helpen.. Twee tegenstrijdige dingen, of begrijp ik je verkeerd.

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:25

over ziektes ben ik het wel met je eens, maar dan meer in de zin van: wij worden tegenwoordig tegen de meest rare ziektes ingeënt terwijl de ziektes soms niet eens dodelijk zijn. Ik heb zelf de mazelen gehad, en leef nog Knipoog Door al dat vaccineren wordt je weerstand slechter omdat je lichaam te veel ziektes moet verwerken en dus eerst met de erge bezig gaat.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 09:26

ik zeg dus overleven van de sterksten wat ziektes betrefd. Mocht ik kanker krijgen laat ik me niet behandelen...Uitstel van executie, dood gaan we toch.
Maar als je iemand kan helpen die onder een krant woont op wat voor manier dan ook, vind ik dat je dat wel moet doen.

Op tv zie je de uitgehongerde kindjes van afrika en de mensen met aids en weet ik wat nog meer, maar we zien op tv niet de armen gezinnen uit je eigen buurt die 23 uur per dag werken voor een droge cracker. Ik weiger het nieuws te kijken of de krant te lezen. Naar mijn idee is media dan ook een enorme slechte invloed op de mens. Door de media ben je minder gaan geven om je eigen omgeving en meer om andere plaatsen.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:36

Woogy schreef:
ik zeg dus overleven van de sterksten wat ziektes betrefd. Mocht ik kanker krijgen laat ik me niet behandelen...Uitstel van executie, dood gaan we toch.



Ik vraag me af of je er op dat moment ook zo over zult denken. Kanker is vaak te genezen, het hoeft niet dodelijk te zijn. Mijn moeder heeft kanker gehad, als zij zo zou denken als jij, zou ik dat enorm egoïstisch vinden naar andere mensen toe. Je leeft niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kinderen, man, vrienden, ... Als jij die beslissing neemt dat je je laat doodgaan, moeten die kinderen dat dan zomaar accepteren? Ik vind van niet. Als jij die beslissing zou nemen, ben je in mijn ogen even slecht als een moeder of vader die z'n kind achterlaat ergens in the middle of nowhere.

Maar zoals SuperPepeijn zei: wat is de definitie van goed en slecht? Wat voor mij slecht is, vb. iemand vermoorden, uit welke motieven ook, is voor die moordenaar misschien niet slecht. Het is een kwestie van opvoeding, waarden, normen...

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:23

De sterkste winnen, altijd zo geweest Clown
En of de sterkste, op welk gebied dat ook weze mag, goed of slecht is, heeft nooit iemand wat uitgemaakt, behalve degene die zich zodanig moesten aanpassen omdat zij niet de sterkste waren.

Ik doe niet aan goed en slecht, juist of fout, daarvoor zijn er teveel kanten waarvan je het moet bekijken.


Hoe je het ook went of keert, naar mijn mening is iedereen egoistisch, en gelijk heb je.
Iedereen heeft een vrije keuze, en om je met de keuze van een ander te bemoeien lijkt me energieverspilling, tenzij je zelf de keuze maakt om je er mee te bemoeien Clown
Een dronken, naar drank riekende man/vrouw, als geurvervuiler(bijv.), vind ik lastig, zoals velen met mij
Ik kies ervoor er met een boog omheen te lopen en er toch zo een keer in de zoveel tijd minmale last van te hebben. Als je er voor kiest deze persoon te helpen, heb je van deze persoon geen last meer als geurvervuiler(bijv.).
Naar mijn idee beide egoistisch, maar niet goed of slecht.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 16:41

ik denk dat het uiteindelijk ook vrij menselijk is dat mensen egoïsten zijn. als je er zelf maar beter van wordt. Er wordt een vaccinatie ontwikkeld voor een epidimie..snel helpen mensen enten, maar zelf als eerste de spuit in je arm drukken.

als je zelf dood wilt gaan aan een ziekte die je hebt, vind ik dat niet egoïstisch. je leeft voor een ander, niet helemaal mee eens. vind dat je leeft voor jezelf, anderen zijn metgezellen.
mijn beste vriend heeft in 2000 zelfmoord gepleegd, ik heb hem gesteund in zijn keuze. Niet zo van "jongen doe het dan, schiet op dan" nee meer in de zin van "als het jouw keuze is, en jij voelt dat echt zo, dan moet je doen wat je hart ingeeft".
zo denk ik over alles.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:32

Ik zeg niet dat je compleet voor anderen leeft, maar als jij een keuze maakt die anderen zwaar verdriet toebrengt, vind ik dat egoïsme. Als er iemand sterft door eigen keuze, zijn er altijd mensen die zich schuldig gaan voelen, die verdriet hebben, die het niet eerlijk vinden dat zij hun kind moeten begraven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:34

zo he Haha! het is zondag middag!!! zware kost zo Haha!

maargoed, ik ga er even over nadenken, kom straks wel met een zinnige post

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 17:50

niet mee eens, ik denk dat mensen te veel hechten aan het lichaam van een ander. als er iemand overlijd moet dat voor waar genomen worden. rouwen is goed voor het verwerken van het verlies, maar laat het niet te lang duren

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:51

Wie er fout is hangt over het algemeen volledig af van je eigen referentiekader Lachen.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:59

Als mensen meer waarde zouden hechten aan anderen, zouden veel problemen opgelost zijn in deze wereld. Waarom hebben miljarden mensen honger? Omdat anderen het vertikken om medeleven te tonen, ze gaan liever hun geld uitgeven aan volkomen nutteloze zaken.
Rouwen moet gebeuren, dat dat niet te lang mag duren, klopt. Maar ook dat hangt compleet van de situatie af. Niet iedereen verwerkt iets op dezelfde manier, niet iedereen heeft een even sterk karakter, daar moet ook begrip voor zijn. Wat is deze wereld nog zonder medeleven en solidariteit? Wij zitten achter de computer terwijl er in China mensen sterven aan het water waar wij om schreeuwen.

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:06

Woogy schreef:

Mijn ogen: fout dieren helpen uit de natuur (een eend met ene gebroken vleugel, sorry maar het is natuur,


Ik zou dus die eend wel helpen, ook al is de een zijn dood de ander zijn brood en de natuur, maar in mijn ogen, mijn principes nagestreefd vind ik het fout om hem te laten liggen. Bloos

SuperPepeijn schreef:
Het ligt er maar aan wat jouw definitie is van goed en slecht. Knipoog


Inderdaad, zo zie ik het ook... iedereen is en reageert anders, heeft andere normen en waarden etc.

Wat betreft de zelfmoord en behandeling tegen kanker... tsja, de keuze is aan jezelf en je moet je eigen weg volgen, maar denk dan ook in je achterhoofd een keertje aan de mensen die je achterlaat...

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:10

niemand zal winnen, het zijn de slimste en de rijkste mensen die het domste van allemaal zijn infeite Lachen

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 18:29

ik zou het beestje ergens in de berm leggen zodat het allemaal een eerlijker strijd zal wezen.
vind het wel leuk dat iedereen hier toch anders reageert

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:00

Bij veel dingen zou je denken: laat de natuur z'n gang gaan, als het moet, dan moet het. Maar wij doen zoveel dingen tegen de natuur in, we manipuleren de natuur zodat die voor ons zo goed mogelijk beschikbaar is. Paarden in gevangenschap houden is tegen de natuur in. Dus als je beweert dat de natuur zo is en het zo moet gebeuren, trek dan ook de lijn door. Anders spreek je je eigen principes tegen, in principe Haha!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:01

Als je het beestje wilt helpen rijd je der nog eens flink over heen met je auto.
Een dier met een gebroken vleugel zal toch niet overleven, al het wordt omgeven door roofdieren.

Je kan het dier naar een dierenopvang brengen, maar voor wie doe je dat eigenlijk?

En egoistisch om een behandeling af te slaan? Vind het vrij egoistisch om van iemand te verwachten dat ie door een helse behandeling gaat. Sommige willen dit, willen beter worden, anderen niet.

Ik denk dat de definitie van goe en slecht niet door de topicstarter is vast te leggen, denk ook niet dat dat de bedoeling is.
Iedereen heeft wel eenzelfde voorstelling van de woorden goed en slecht, wanneer je deze woorden gebruikt is echter naar eigen mening.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:20

nou gaan we wel even erg ver terug in de tijd dat sinds het begin van de mens dieren werden gehouden. om mee te kweken, om mee te reizen. wij hebben ze nu voor ons plezier en de meeste dieren leven dan ook in enorme harmonie met mensen. Al zijn er dieren die naar mijn idee niet bij mensen horen, denk tijgers olifanten etc.

Ik vind het inderdaad egoïstisch als mensen je een behandeling opdringen. als jij voor de 7 uur trein wil springen en iemand gaat op je in praten. ik spreek uit ervaring dat je de gedachten NOOIT uit je hoofd zal zetten en dat je op dat punt 100% zeker was..tot je aan het twijfelen werd gebracht.

Wat het gros der mensen wil in deze wereld is alles redden wat er maar te redden en helpen valt. Hoe kunnen ze dan nog zeggen dat de wereld niet overbevolkt is? Waarom denk je dat dieren en mensen ziek worden? dood gaan? gewond raken? Waarom denk je dat epidimiën ontstaan? we leven te dicht op elkaar waardoor je erg onhygiënisch wordt en massa bacteriën krijgt.
Mensen zeuren dat de wereld te vol raakt er worden dingen opgeworpen als aids, vogelpest, sars etc etc en daar wordt allemaal wat tegen gemaakt. Er wordt gezeurd, er wordt wat aan gedaan van hoger hand, en het is weer niet goed...

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:07

Dat is de overlevingsdrang van mensen, we zijn bang voor hetgene dat hierna komt (ALSSSS er iets na komt).. Dat van de epidemiën ben ik het wel volkomen met je eens, er worden steeds meer ziektes resistent tegen alle antibiotica. Een vorm van pest maar dan nu voor Afrika (dan heb ik het over AIDS)
Wij (europeanen) hebben vroeger al de past gehad, daardoor zijn alleen de sterkeren overgebleven, dat gaat nu ook in Afrika gebeuren. Het klinkt heel raar maar op de een of andere manier hebben wij (europeanen) een betere weerstand dan afrikanen (zei mn vader een keer) doordat wij voeger de pest hebben gehad en daar alleen de sterkeren door overgebleven zijn.

Maar nu heb ik even een verhaaltje opgeschreven wat mn vader altijd zegt. Dus ik weet niet voor 100% zeker of dat nu nog van invloed is, maar het klonk wel een beetje geloofwaardig. (nog even verduidelijking: Dit is allemaal NIET racistisch bedoeld)

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:54

Het is niet dat mensen je per sé een behandeling opdringen. Je kiest uiteindelijk zelf nogaltijd. Ik vind dat mensen die zich laten doen door een ziekte, zichzelf in een slachtofferrol plaatsen, ok, het kan erg zijn, maar probeer er dan nog het beste van te maken, voor jezelf en de mensen rond je. Als ik een ongeneeslijke ziekte zou hebben, zou ik ook niet meer beginnen met tijd rekken, maar leven tot op de minuut. Maar sommige dingen zijn nu perfect te genezen, dan kan je het beter proberen, vind ik.

Sommigen vinden epidemieën ed goed: "weer wat volk minder op de wereld", zeggen ze dan, tot de ziektes bij hun komt, dan slaat de angst hun om het hart.

Als je voor een trein wilt springen en iemand brengt je aan het twijfelen, was je blijkbaar toch niet 100 % zeker van je stuk. Als je 100 % zeker bent, doe je wat je denkt dat je moet doen, dan spring je. Als er ergens iets twijfel schuilt, wordt die enkel door iemand naar boven gebracht, die wordt niet "gemaakt".

Uiteindelijk doet iedereen wat hij wilt. Sommige dingen vinden sommigen egoïstisch, anderen niet. Er zijn mensen die nihilistisch ingesteld zijn, anderen proberen overal het goede van in te zien en zijn positiever. Het is gewoon hoe je tegen het leven aankijkt.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: discussie: wie is er fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 16:16

ik ben best pessimistisch, mij teveel ellende in de wereld. maar aan de andere kant stel ik me altijd wel optimistisch in. ik leef van dag tot dag, plan nooit zomaar iets ver vooruit. ik geniet van iedere dag omdat het zomaar over kan zijn. Ik moest wel lachen, vogelpest in duitsland, geen probleem. iedereen om me heen was best wel paniekerig aan het doen en geen vogelvlees meer eten etc...mij maakte het vrij weinig uit.

Er zijn twee dingen in het leven zeker, dood gaan en belasting betalen. Op het doodgaan zijn ze al een kuur ana het uitvinden.
Ik zou niet voor eeuwig willen leven. Het is zo zeker dat je dood gaat, ook al ben je een 150 jaren oud of 150 uur...dood ga je dus waarom een terminale ziekte laten genezen?