Café Osama verbieden of...?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:23

Citaat:
Café Osama in de Servische hoofdstad Belgrado moet zijn naam wijzigen. De Amerikaanse ambassade, die tegenover het café is gevestigd, diende een klacht in bij het stadsbestuur. Het café probeerde zich te verdedigen door te zeggen dat het woord Osama 'afgelegen' betekent in het Servisch-Kroatisch, maar daar wilde de ambassade niets van weten.
bron nu.nl

Als het een Servisch-Kroatisch woord is heeft de Amerikaanse ambassade volgens mij geen enkel recht van spreken. Sterker nog: de medewerkers van de ambassade hadden de betekenis moeten weten omdat volgens mij minstens één ambassademedewerker de taal van het land hoort te spreken (of er moet een goede tolk beschikbaar zijn). Hoe kan een ambassade anders zijn werk goed doen?

Wat vinden jullie: de naam van het café verbieden of de ambassade verplichten minstens één medewerker te hebben die de taal spreekt (of een tolk huren)?

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:26

Ik vind dat ze minstens één medewerker moeten hebben die de taal van dat land machtig is. Je kan dingen wel heel erg overdrijven hoor.

Als Osama werkelijk "afgelegen" betekent zie ik geen enkel probleem hoor. Typisch Amerika.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:33

ik snap niet wat er mis mee is? zijnn vast en zeker duizenden mensen die osama heten...moeten die nou ook verplicht hun naam veranderen? dan zijn ze wel even bezig. moeten ook alle adolfen en sadams in de wereld een andere naam moeten aannemen. alle henri's(denk aan lynch) en zo kan ik nog wel even verder gaan...stelletje dwazen

CherrenJessy

Berichten: 544
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Twente!

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:36

mijn stiefbroertje heet ook Osama..

het is in het arabisch een meer gebruikte naam, dus waarom zou het niet mogen?? Amerika moet zich eens lekker alleen in eigen land bezig gaan houden, misschien dat er dan een stukje rust komt overal

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:24

Wat een probleem. Alleen omdat Bin Laden zo heet.
Er zijn meer hondjes die Fikkie heten.
Rolleyes

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:51

Ik zie het probleem hier ook niet van in hoor. Waarschijnlijk bestond die naam van dat café al langer dan dat Amerika heeft uitgevonden wat die naam betekend. Laat zijz ich eens bezig gaan houden met de ellende in hun eigen land, Bush bv.

Offtopic: moets hier stiekem wel om lachen hoor. Zat in de auto laatst en het fileniuws kwam. Hoor ik opeens : En bij Osama een file van.. Ik denk nog, huh?? Weer wat nieuws, een brug oid die ze naar Osama hebben vernoemt? Hoe krijgt die vent het voor elkaar om credits te krijgen en ergens vernoemt naar te worden...niets was minder waar, Kimpie had een dove dag, bleek om Oostzaan te gaan en die man die het filenieuws voorlas articuleerde niet helemaal goed..

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:58

Ik zie hier ook het kwade nog niet van in. Als je een cafe al niet zo'n naam mag geven blijft er niks meer over, hoeveel terroristen er wel niet zijn. Gaat een beetje ver vind ik.

_Ingrid

Berichten: 933
Geregistreerd: 27-08-05

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:13

Ik zie er het kwaad niet van in, er zijn wel meer mannen die Osama heten en die gaan hun naam toch ook niet veranderen?
hebben ze geen belangrijkere dingen om zich druk over te maken of zo?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:40

zie het probleem er niet zo van in, maar aan de andere kant zou ik het mij bijvoorbeeld best kunnen in denken dat het sommige mensen een onbehagelijk gevoel zou kunnen geven. Ik denk dan even wat het los zou kunnen maken als je je cafe "Hitler" zou noemen...

Anoniem

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:21

Mobick, als "hitler" in een taal een gewoon woord is vind ik dat je daar als buitenlander niet over mag vallen. Net zoals de Amerikanen in dit geval niet moeilijk hadden mogen doen over osama volgens mij.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:44

De ambassade verplichten minstens één medewerker te hebben die de taal spreekt (of een tolk huren)?

Tsja, het is natuurlijk wel een beetje uitlokken, maar vind dat de ambassade er niets tegen mag doen.

Yessy

Berichten: 23041
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:43

Jammer voor de ambassade, moeten ze maar verhuizen.. Of het café moet die naam hebben gekregen alleen om de amerikanen te neten, maar dan nog: als het een normaal woord is, ben je nergens..

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:19

ik kan me nog levendig voor de geest halen hoe beatrix met een stalen gezicht minister kok en dik moest voorstellen aan een stel amerikanen.
die namen beteken in het engels heel wat anders als in het nederlands
moet wim kok dan maar zijn naam aanpassen omdat er wel eens een amerikaan zich er aan zou kunnen storen?
nee echt niet, laten die lui zich maar eens aan een ander aanpassen.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:31

Misschien heet de baas van het café wel Osama Clown , het is een behoorlijk algemene Arabische naam. Ik vind dit weer een knap staaltje Amerikaanse overgevoeligheid, over etnocentrisme gesproken zeg Rolleyes

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:28

Misschien moeten die Amerikanen een keer ophouden met dat eeuwige gezeik over alles..
Als dat café zo heet en het heeft inderdaad de genoemde betekenis, zie ik het probleem niet zo.
Maargoed, Amerika ziet overal problemen in Lips are sealed

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:32

wat een gezeur zeg. waar maken mensen zich druk om.

Anoniem

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:43

whahaha, nou ja, typisch Amerika hoor. ze hebben weer wat gevonden om over te muggeziften. wat zal het de volgende keer zijn?

ik denk trouwens dat het grootste deel van de mensen van de ambassade de taal moeten spreken. das toch niet meer dan logisch?

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Café Osama verbieden of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:07

EvaloveSandy schreef:
Ik vind dat ze minstens één medewerker moeten hebben die de taal van dat land machtig is. Je kan dingen wel heel erg overdrijven hoor.

Als Osama werkelijk "afgelegen" betekent zie ik geen enkel probleem hoor. Typisch Amerika.


idd Ja Typisch Amerika, altijd van muizen olifanten maken. Ipv dat ze nou echte boeven gaan vangen Rolleyes