Geen drenthse rijwielvierdaagse

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:00

Evenals de Nijmeegse wandelvierdaagse is ook de Drenthse rijwielvierdaagse afgelast. De reden is hetzelfde; Anhoudende hitte. Op advies van GGD en burgermeesters en loco-burgermeesters in Dr. hebbe ze het evenement voor het eerst in z'n 40 jarig bestaan afgelast. Omdat verreweg de grootste groep deelnemers de risicogroep zijn met dit hete weer, te weten ouderen en gezinnen met kleine kinderen, hebben ze toch besloten het evenement niet door te laten gaan. Er is nog overwogen de trajecten door open velden om te leiden door schaduwrijkere gebieden.

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:43

Ik hoorde het ja. Verstandig. Lachen

Annemarie89

Berichten: 2353
Geregistreerd: 14-02-05
Woonplaats: Groningen

Re: Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:41

Mijn oma was zwaar teleurgesteld.. zou der 18e keer ofzo worden.
Maar ik vind het wel geruststellend eigelijk!
Het is ook wel heel erg warm; en vooral die ouderen drogen vast sneller uit enzoo.. Ja

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:47

Slim.
Zeker na de 4-daagse in Nijmegen.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:48

Ja, inderdaad wel goed. Lachen

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Re: Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 21:32

Ze hadden gisteren op nova mensen in drnethe geintervieuwd wat ze er van vonden dat het is afgelast. Geen een was het ermee eens. Natuurlijk allemaal teleurgesteld dat het niet doorging, zijn ze voor niets gekomen. Gezien de amerikaniseren van onze cultuur vind ik het een logische reactie.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:01

Wat heeft dat met veramerikanisering te maken? Verward

Ik kan me voorstellen dat je dit als 'gezonde burger' maar onzin vindt. Je bent toch volwassen en goed getraind? Dan kun je echt wel fietsen met deze temperaturen. Kan me van hen ook wel voorstellen dat ze balen dat het niet doorgaat. Het afgelasten van deze vierdaagse is dan ook met name bedoeld voor de ouderen en kinderen onder de deelnemers. Zij zijn wél erg kwetsbaar bij dit weertype.

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Re: Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 00:43

Karin schreef:
Wat heeft dat met veramerikanisering te maken? Verward


Dat we steeds meer gewoontes van de amerikanen overnemen, zoals alles en iedereen aanklagen als iets niet zind en zelf geen verantwoordelijkheid nemen.

Dus wat je zegt, ouders van kinderen en ook ouderen zijn wijs genoeg om te weten wat wel en wat niet kan.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 06:09

In dit soort gevallen heeft de organisatie van het evenement IMO ook een verantwoordelijke taak.

En een hoop mensen overschatten zichzelf als het om inspanningsprestaties gaat. Ik vind dat (bepaalde groepen) mensen best tegen zichzelf beschermd mogen worden bij dit soort evenementen. Het gaat hier niet om even een uurtje fietsen bij zomers weer, we hebben het hier over een vierdaagse.

Afgelopen zondag heb ik een endurancewedstrijd gereden bij extreme weersomstandigheden: zeer hoge luchtvochtigheid en tegen de 30 graden. Ook hier kun je zeggen: er doen volwassen mensen mee, er is geen beginnersklasse (alleen klasse 2 en 3, en dan hebben we het over afstanden van 60 en 90 km) dus je hebt te maken met mensen met een zekere ervaring, die weten wat ze doen en wat goed is voor hun paard. Net zoals ouders weten wat goed is voor hun kinderen. Maar tóch heeft de organisatie een bepaalde verantwoordelijkheid, ten opzichte van met name de paarden maar ook de ruiters. En daarom waren de veterinaire keuringen ook uiterst streng, veel strenger dan bij wedstrijden onder normale omstandigheden. Als de wedstrijd was afgelast, dan had ik daar zelfs ook mee kunnen leven.

Als de omstandigheden daarom vragen, mag een organisatie van een evenement IMO best aanpassingen doen om de gezondheid van levende wezens (mens en dier) te beschermen. Graag zelfs.

Ik bedoelde met mijn eerdere opmerking alleen dat er altijd mensen zullen zijn die zélf wel denken te weten wat goed voor hen is. Maar de praktijk wijst anders uit en ik ben van mening dat je bij dit soort extreme weersomstandigheden de risico's voor mens en dier zo klein mogelijk moet maken.

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re: Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:27

ik vind het een hele verstandige keuze. Als organisatie haal je heel wat op je nek mocht je het door laten gaan en er overlijden mensen. Wat mijn verbasing wekt is dat al paardenwedstrijden wel door gaan zoals HC De wolden. Moest vorig weekend er rijden en belde of er veel afzeggingen waren van 60 maar 3...

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Geen drenthse rijwielvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:46

Ook al vraagt de rijwielvierdaagse lichamelijk veel minder van de deelnemers dan de Nijmeegse vierdaagse en ook al hebben mensen zelf hun eigen verantwoordelijkheid. Toch vind ik dat ze gelijk hebben. Veel mensen kunnen niet zelf inschatten wat ze wel of niet aankunnen, een groot deel van de deelnemers is of heel jong of juist heel oud en je kan beter bekend staan als de organisatie die de boel afgelast heeft, dan als de organisatie van een evenement waar doden bij gevallen zijn.