Het volk beslist mee?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kana

Berichten: 9057
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 23:25

Nederlands is een democratie. Het volk beslist, Wij kunnen eens in de zoveel tijd stemmen en bepalen wat er in de regering komt.
Zo hebben wij (het volk) de macht.
Maar ik vroeg me af of dit nu wel zo is?

Je bent 18 of ouder je mag dus stemmen op een politieke partij. Er zijn er zoveel, met allemaal verschillende punten. Je kunt links, rechts of midden stemmen. Maar wat ik mij afvraag is of dat wel wat uitmaakt? Wat maakt 1 stem nou uit op 10 miljoen?
Ik zeg niet dat iedetreen maar mpet stoppen met stemmen want je ene stem weegt toch bijna niks op alles.
Maar hebben wij wel echt de macht? Nederland een democratie, alles mooi en wel. Maar uiteindelijk hebben wij niks geen directe macht op de regering en het regeren zelf. Alles word beslist door mensen in het kabinet (?) Dus heeft het volk wel 'de macht'?
Hoe groot is onze invloeding op de regering eigenlijk?

Ik heb 2 jaar lang MA les gehad waarin ons werd voorgekauwd dat NL een vrij land is, waarin wij de macht in handen hadden doordat we konden stemmen.

Wat vinden jullie hier van?




Dit is puur uit interesse, ik houd me de laatste tijd zowiezo meer bezig met politiek, dus zal er nog niet alles van weten. Dus als ik onzin uitkraam sorry daarvoor. Knipoog

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:49

Kana schreef:
Maar hebben wij wel echt de macht? Nederland een democratie, alles mooi en wel. Maar uiteindelijk hebben wij niks geen directe macht op de regering en het regeren zelf. Alles word beslist door mensen in het kabinet (?) Dus heeft het volk wel 'de macht'?


Onze democratie is natuurlijk wel een representatieve democratie, dat is een democratie waarin volksvertegenwoordigers worden gekozen die namens de leden van de samenleving beslissingen kunnen nemen.

En om volksvertegenwoordiger te worden kun je je kandidaat stellen. Je kunt natuurlijk beginnen door actief te worden bij de politieke partij die het meest aansluit bij je ideeën en idealen. Het is geen kwestie van 'het volk' versus 'de politiek'. Onze regering en het kabinet bestaat uit uit ons midden gekozen vertegenwoordigers. Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere manieren om invloed uit te oefenen (pressiegroepen, wetenschappelijke raden, bonden etc.).

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 01:46

Wie controleerd politie en justitie? Wie fluit instanties terug die hun macht keer op keer mistbruiken? Waarom wordt de legitimatiewet dan misbruikt. Me mogen dan een democratie zijn, maar met nieuwe wetten van de afgelopen 4-8 jaar zijn we steeds meer gaan lijken op de oude communistische staten in het vroegere oostblok. (ausweis bitte) Bovendien hebben we in NL een zogenoemde 4e macht, de niet verkiesbare ambtenaren en hoe die de mensen uit onwil kunnen behandelen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 02:44

Je hebt natuurlijk niet veel macht, maar ik zou niet weten hoe je anders zou kunnen doen. Als 16+ miljoen mensen allemaal direct invloed zouden uitoefenen zou er volgens mij nooit iets besloten kunnen worden, daarom mag je vertegenwoordigers kiezen die ongeveer dezelfde ideeën hebben als jijzelf.

fourth
Berichten: 1904
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:53

Ik heb nooit horen zeggen dat het volk de macht heeft eigenlijk. Het zou ook maar een mooi zooitje worden, dat is het nu ook wel, maar het lijkt me geen strak plan om de gewone burgers meer zeggenschap te geven oid, tenzij er bepaalde mensen worden geselecteerd maar dat is onmogelijk.
Heb 'r ook niets over te zeuren eigenlijk, ik ben allang blij dat we in een democratie leven...denk dat genoeg andere landen daar jaloers op zijn. Wij zien misschien al niet eens meer de voordelen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:58

das het leuke aan democratisch kiezen voor je regering. Je stemt op 1 partij, en als je geluk hebt komen er twee bij die je helemaal niet zou willen want je hebt niet gestemd. Als je pech hebt staan er drie..wat is er zo democratisch aan dan?
Onze invloed is vrij klein eigenlijk...er is geen enkele partij die 100% je ideeën heeft, ik weiger dan ook te stemmen

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:54

Ambtenaren zouden een 4 jarig contract moeten krijgen, gedurende de zitting van een regering/gemeenteraad eigenlijk. Zo heb je als burger via de regering/gemeenteraad meer macht over de onverkiesbare ambtenaren.

Ten tweede vind ik dat de grootste 2 of 3 gewoon verplicht zijn samen te werken. Bij de vorige verkiezingen waren CDA en PvdA de grootste 2 partijen, maar PvdA deed toch niet mee, omdat deze 2 er niet uit kwamen. Hierdoor zijn een heleboel stemmen feitelijk de prullenbak in geflikkert.

Anoniem

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:52

Het volk beslist mee??? Ja en theorie wel ja maar in praktijk doen de heren in Den Haag prima wat ze zelf willen. En dat is meestal alleen voordelig voor hun eigen persoontje en de andere 16 miljoen kunnen sterven.

Gaby
Berichten: 3404
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:36

Sorane schreef:
Het volk beslist mee??? Ja en theorie wel ja maar in praktijk doen de heren in Den Haag prima wat ze zelf willen. En dat is meestal alleen voordelig voor hun eigen persoontje en de andere 16 miljoen kunnen sterven.


Hoe zouden we het dan wel moeten doen? Dat zou ik graag van je horen Lachen .

Ik geloof dat wij het hier vrij aardig hebben. In America zijn 2 partijen (eigenlijk 3, maar over die derde hoort je nooit wat) en als je het niet eens bent met de standpunten van die partijen, heb je pech. Wij kunnen op een kleinere (oppositie) partij stemmen. Als zij vervolgens zetels krijgen, moet er wel enigzins rekening worden gehouden met het belang dat deze partij verdedigd.
Ik ben alleen wel voor meer referenda.

LPtjuh
Berichten: 1883
Geregistreerd: 29-09-04

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:49

Kana schreef:
Maar wat ik mij afvraag is of dat wel wat uitmaakt? Wat maakt 1 stem nou uit op 10 miljoen?



als de helf van nederland zou denken 'wat maakt mijn stem nou uit' dan zou de hele democratie niets meer waard zijn .
daarom kan ik ook altijd zo boos worden om mensen die niet stemmen , maar vervolgens wel het lef hebben om te zeiken dat het allemaal zo slecht gata met nederland
HAD DAN GESTEMD ALS JE HET BETER WIST Sigaar
ik heb afgelopen gemeenteraadsverkiezingen gestemd , hoewel die partij het niet werd was ik toch blij dat ik ging , want had ik niet gestemd dan had ik mezelf voor mijn kop geslagen . ik heb er aan gedaan wat ik kon doen ...

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:51

Buiten het feit dat mensen niet stemmen en toch klagen weten een heleboel mensen niet waarop ze stemmen.......partijprogamma in verkorte versie lezen helpt ook bij twijfel Vork

LPtjuh
Berichten: 1883
Geregistreerd: 29-09-04

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:54

nee inderdaad zo ken ik mensen die bijv. al heel hun leven pvda stemmen .
ik als heel irritant mens (gna gna ) wil dan altijd weten waarom dus dan ook vaak mijn vraag : wat is de reden dat je pvda stemt , met welke standpunten ben je het nou echt eens ?
vaa krijg ej dna als antwoord : tja ik stem al heel mijn leven pvda....
vervolgens zorg ik dat ik wat info over de pvda verzamel , vraag ze het door te lezen en vraag daarna : en waar was je het nou allemaal mee eens???
tja , niet zo veel eigenlijk ik ga geloof ik toch wat anders stemmen Tong uitsteken

Anoniem

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:41

Gaby schreef:
Hoe zouden we het dan wel moeten doen? Dat zou ik graag van je horen Lachen .

Ik geloof dat wij het hier vrij aardig hebben. In America zijn 2 partijen (eigenlijk 3, maar over die derde hoort je nooit wat) en als je het niet eens bent met de standpunten van die partijen, heb je pech. Wij kunnen op een kleinere (oppositie) partij stemmen. Als zij vervolgens zetels krijgen, moet er wel enigzins rekening worden gehouden met het belang dat deze partij verdedigd.
Ik ben alleen wel voor meer referenda.


Hoe ze het wel moeten doen? Zich houden aan de gouden bergen die ze beloven of anders geen beloften doen die je niet waar kunt/wilt maken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:46

Ik stem om mee te mogen praten. MAar er is eigenlijk geen een partij meer die me aanspreekt. Ik ben namelijk niet links, zal nooit op een linkse partij stemmen. MAar de rechtse partijen komen helemaal niet voor dieren op. Bij NIET stemmen, gaat je stem naar de grootste partij, dat wil ik niet. Ik ga ook niet blanco stemmen, dan krijgt de Partij voor de dieren mijn stem.

EN of het een zak uitmaakt of ik al dan niet stem.... eigenlijk betwijfel ik dat.

Gaby
Berichten: 3404
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:00

Sorane schreef:
Gaby schreef:
Hoe zouden we het dan wel moeten doen? Dat zou ik graag van je horen Lachen .

Ik geloof dat wij het hier vrij aardig hebben. In America zijn 2 partijen (eigenlijk 3, maar over die derde hoort je nooit wat) en als je het niet eens bent met de standpunten van die partijen, heb je pech. Wij kunnen op een kleinere (oppositie) partij stemmen. Als zij vervolgens zetels krijgen, moet er wel enigzins rekening worden gehouden met het belang dat deze partij verdedigd.
Ik ben alleen wel voor meer referenda.


Hoe ze het wel moeten doen? Zich houden aan de gouden bergen die ze beloven of anders geen beloften doen die je niet waar kunt/wilt maken.


Dat zullen ze ongetwijfeld willen. Maar dat lukt niet altijd. Ze moeten rekening houden met Europa bijvoorbeeld en de economie is ook niet helemaal te voorspellen. Ze doen hun best, maar ze hebben niet alles in de hand.

Waarop stem jij dan en waarom? Wat zou jij anders doen als je in de kamer zat op dit moment?

Anoniem

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:49

Ze weten van te voren wel of hun plannen haalbaar zijn.

Wat ik stem?? Ik heb nog geen idee... Om eerlijk te zijn wil ik helemaal niet stemmen. Ik heb al eerder gestemt en iedere keer laat de partij waaraan ik steun geef de boel verrotten. Maar ja niet stemmen is ook weer zoiets...

Hoe ik het zou doen?
In ieder geval eerst kijken of mijn plannen haalbaar zijn en of ik die wel daadwerkelijk wil halen. En niet klakkeloos dingen beloven. Ik zou ook de situaties tussen arm en rijk wat gelijk proberen te trekken. Op dit moment worden de rijken steeds rijker en de armen steeds armer...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:03

Stem dan ook naar de partij voor de dieren, want anders gaat ook jouw stem naar de grootste partij.

Anoniem

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:08

Ja maar ook achter die partij sta ik niet helemaal.
Ik ga er nog even goed over nadenken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:18

De partij waar je helemaal achter staat, bestaat niet hoor. Laat ik je even uit die droom helpen. En de Partij van de dieren zal nooit veel te vertellen krijgen, zal nooit voldoende zetels krijgen. Maar ik vind dat dieren wel meer rechten moeten krijgen en ik denk dat die partij daar op kan attenderen. Dieren moeten bij mishandeling rechten krijgen, i.p.v. dat de eigenaar schade vergoeding krijgt omdat er sprake is van vernieling. Om maar een voorbeeld te noemen.

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:35

Zullen we een partij oprichen? Een soort volkspartij? Vork

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:49

Ook die zullen standpunten verkondingen waar jij of ik niet allemaal achter staan.

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:20

Tuurlijk wel, heb hem dan toch zelf opgericht? Clown

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:23

Ik zou zeggen, succes ermee. Weet je al wat standpunten?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:04

Een democratie zou niet echt een democratie zijn zonder oppositiepartijen. Deze hebben ook invloed, weliswaar minder dan de regeringspartijen. Maar als je op een partij hebt gestemd die in de oppositie zit, dan is je stem echt niet weggegooid.

Grappig dat er wordt geroepen dat er voor de verkiezingen van alles beloofd wordt, waar de partijen zich dan niet aan houden. De huidige regeringspartijen hebben juist in hun verkiezingsprogramma's aangegeven dat de ze verzorgingsstaat wilden reorganiseren en hebben dat ook gedaan.

Anoniem

Re: Het volk beslist mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:26

Ja reorganiseren. Maar dat was niet het enige wat ze beloofden!!
Dat reorganiseren is ze gelukt. De arme mensen zijn grotendeels nog meer in de sh it gekomen en de rijken worden er met de dag beter van.