Identiteit omgekomen militairen bekend

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:57

Citaat:
Identiteit omgekomen militairen bekend

Uitgegeven: 27 juli 2006 22:02
Laatst gewijzigd: 27 juli 2006 22:39


DEN HAAG - Het ministerie van Defensie heeft donderdagavond de identiteit bekendgemaakt van de twee militairen die woensdag omkwamen tijdens een helikoptercrash in Afghanistan. Het gaat om Jan van Twist (47 jaar), luitenant-kolonel bij de Koninklijke Luchtmacht. Hij laat een vrouw en twee kinderen na. De andere militair is Bart van Boxtel (29 jaar), die sergeant was bij de Koninklijke Landmacht.

Van Twist zat sinds mei van dit jaar in Afghanistan als juridisch adviseur van de contingentscommandant in Kabul. Hij begon zijn carrière in 1976 bij de marechaussee. In 1994 stapte hij over naar de luchtmacht, waar hij als militair jurist op verschillende functies werkte, onder andere als contractmanager. Sinds vorig jaar was hij hoofd van de sectie operationeel recht bij de stafgroep juridische zaken van de Koninklijke Luchtmacht.

Ook Van Boxtel zat in Kabul bij het Nederlandse contingentscommando. Hij werkte voor het 11e luchtmobiele bataljon van de Luchtmobiele Brigade van de Koninklijke Landmacht in Afghanistan.

Het ministerie liet weten dat de familie van de omgekomen militairen geen contact met de media wil.

Lichamen

Reddingswerkers hebben donderdagmiddag, lokale tijd, de lichamen geborgen van de twee omgekomen militairen. De lichamen worden nu naar de Amerikaanse legerbasis Bagram, vlakbij Kabul, gebracht. Daar vindt de identificatie plaats.

Daarna brengt defensie de stoffelijke overschotten via Kabul terug naar de familie in Nederland. De zegsman kon nog niet zeggen wanneer de lichamen aankomen in Nederland.


Bron: www.nu.nl

Anoniem

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:43

Ik vind dit heel vreselijk voor de nabestaanden. Met de personen zelf kan ik niet zo veel. Die hebben gekozen voor dit vak met alle risico's van dien.
Wel jammer dat ze hun nabestaanden zo in hun drang naar vrede hebben meegesleurd in de ellende.

monkie
Berichten: 33
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:49

ik reageer eigenlijk nooit hier, maar ik vind de bovenstaande reactie echt enorm kortzichtig. kan daar behoorlijk boos om worden. Heb veel familie en vrienden bijland en lucht macht, en heb er zelf ook altijd bij gewillen. natuurlijk kies je voor bepaalde risico's, maar vergeet niet dat ze daar zijn om andere mensen te helpen.

Anoniem

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:58

Ja maar ze kiezen het welzijn van andere mensen boven dat van hun eigen familie.

Je kan hier nog 10 pagina's discussie over voeren maar ik blijf erbij.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:19

Ieder beroep heeft zo zijn eigen gevaren.
Vind daarom jouw laatste zin in je eerste berichtje bepaalt niet netjes om het maar zachtjes uit te drukken.
Hier in de omgeving is iemand van 21 door een lichtkoepel gevallen.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:01

Ten eerste hebben wij helemaal niets te zoeken in afganistan. Dat is een oorlog van Amerika. Maar omdat ome Bush balkenende in zijn zak heeft. Moeten wij opdraven bij elk dispuut dat Bush heeft. En geloof me .. dat zijn er nogal wat! In een oorlog vallen doden.. in een oorlogsgebied vallen doden. Betreurenswaardig voor de nabestaanden dat zeker. Maar in het leger gaan is heel wat meer risicovol dan boven een lichtkoepel te werken. Door een lichtkoepel vallen is overigens een ''ongeluk''. Neer geschoten worden door vijandelijke troepen lijkt me eerder gericht!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:48

Helemaal eens met Whiz! Sommige dingen zijn gewoon erg ver doorgedramd, zoals het uitzenden van Nederlandse militairen.

maja3
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:36

Wat is er tegen uitzenden van militairen...? daar kiezen ze toch voor... ze worden niet aan hun haren en tegen hun wil uitgezonden (..) je komt er tenslotte niet om vakantie te vieren... en anders hadden ze een ander beroep moeten kiezen... kunnen ze eindelijk in het echt soldaatje spelen en wellicht mensen helpen in plaats van hier op de hei met rotjes oefenen.
Maar in dit topic gaat er niet over of het goed of fout is om nederlandse troepen uit te zenden...
Vind het vreselijk voor de nabestaanden.... en wens ze veel sterkte....

monkie
Berichten: 33
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:11

Sorane schreef:
Ja maar ze kiezen het welzijn van andere mensen boven dat van hun eigen familie.

Je kan hier nog 10 pagina's discussie over voeren maar ik blijf erbij.

en daarom is het eigen schuld dikke bult dat ze zijn omgekomen?(zo komt het op mij over)
dat noem ik kortzichtig. het blijft erg dat ze omkomen, ook al kiezen ze er zelf voor om bij de land of lucht macht te gaan.
(dit staat inderdaad los van het feit of ze wel of niet uitgezonden hadden moeten worden)

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:27

Jeetje, sommige mensen komen hier behoorlijk bot over.
Deze mensen zijn er om andere mensen te helpen, die moeten juist als helden aangezien worden, maar hier roepen sommige mensen dat het hun eigen schuld is dat ze dood zijn

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:33

Sorane schreef:
Ja maar ze kiezen het welzijn van andere mensen boven dat van hun eigen familie.

Je kan hier nog 10 pagina's discussie over voeren maar ik blijf erbij.

Vind je dat ook gelden voor brandweermensen? Die kiezen ook voor gevaar, maar wat als zij er niet waren? En zo is het ook met deze militairen. VOlgens mij heb je nog niet goed nagedacht over jouw uitspraak.

Verder is het niet duidelijk wat de oorzaak was van de helicoptercrash. Mogelijk zijn ze helemaal niet neergeschoten.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:34

Inderdaad Desiree, vind ook dat het nogal kortzichtig is bekeken.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:19

Mijn zoon had nu in Afghanistan gezeten, als hij niet in februari een ongeluk had gehad.......... Hij kan nu niet meer bij de Landmacht omdat zijn pols kaduuk is. Hij vindt het heel erg dat ie nu niet meer kan, ik vind het eigenlijk wel fijn...........

Tuurlijk weten die militairen waar ze voor kiezen, en ze "sleuren" helemaal niemand mee!!

Ik was heel bang dat mijn zoon iets zou overkomen, maar ook heel trots dat ie vrijwillig er voor koos om voor vrede te vechten! En wij hebben hem als ouders altijd gesteund in zijn keuze.

En het gaat er hier inderdaad neit om of ze wel of niet uitgezonden hadden moeten worden, of welk beroep het gevaarlijkst is. Ook degene die door de lichtkoepel gevallen is had het liever anders gezien toch?!


Ik wens de nabestaanden heel veel sterkte.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:53

Beetje kortzichtig om zo maar te gillen van : wij zijn tegen uitzending van onze militairen. Owee als zo'n oorlog niet ik de kiem gesmoord wordt en zich uitbreidt.... Of dat hier in Nederland het een keer uit de hand loopt....Als we in 1945 geen hulp gehad hadden van andere landen dan had het er nu allemaal heel anders uitgezien en waren sommigen van ons er gewoon helemaal niet geweest.

Anoniem

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:17

Ik ga toch wel met Whiz mee.
Ondanks dat blijft het natuurlijk heel heel erg.....
Sterkte voor de vrienden en familie van de slachtoffers.

ushi

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: Manchester

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:39

Laten we hier niet gaan discussieren over of het wel of niet goed is, daar gaat het hier niet over.
Het is al erg genoeg dat die mensen omgekomen zijn!

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Identiteit omgekomen militairen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:06

Die gast van Luchmobiel was een sergeant van mijn broer Scheve mond