De doodstraf

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:00

Ik ben tegen de doodstraf, alleen al omdat de kans aanwezig is dat er onschuldige mensen gedood worden. En dat risico moet je niet willen lopen vind ik. Eigenlijk hebben we in Nederland al een soort doodstraf, namelijk de levenslange gevangenisstraf. Dan zit je in de gevangenis tot je dood gaat. Dat is dus niet zo onomkeerbaar als de doodstraf, dus als een onschuldige veroordeeld wordt kan hij/zij weer vrijgelaten worden.

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:36

Lusitana schreef:
En hier bestaat de doodstraf al. En we merken er helemaal niets van, dus zo´n groot probleem hoeft het nou ook weer niet te zijn.

Ik snap deze zin niet helemaal, bedoel je in Portugal?
Want daar bestaat de doodstraf niet.
In 1983 is de doodstraf in normale gevallen afgeschaft ( 6e protocol van EVRM).
In 2002 is de doodstraf afgeschaft voor normale gevallen & in oorlogsituatie (13e protocol van EVRM).
Het EVRM is geldig voor alle leden van de Raad van Europa, dus ook voor Portugal.

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:34

Ik ben hier sinds 1999 en daar na nooit meer nagezocht.
Maar ik wil maar zeggen, zelfs in de tijd dat het wel mocht, werd het maar weinig tot nooit uitgevoerd hoor. Dat het bestaat, wil nog niet meteen zeggen dat ik weet niet hoeveel mensen er ook toe veroordeeld worden...
(Soms wel, kijk naar china)

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:40

ik ben voor de doodstraf.
kinderverkrachters, verkrachters sowieso, idioten die vreselijke dingen met dieren uitvreten mogen wat mij betreft direct zodra schuld écht vast staat direct een spuitje krijgen!
lijkt mij zo duur niet.... een middel waarmee je een paard kan in laten slapen, kun je daar ook vast een mens mee in laten slapen.( enkeltje slacht zou ik ook geen probleem vinden) voordelen die ik zie zijn: kost geen geld aan gevangenisstraf en de 'idioot' kan nooit meer zoiets doen! ik geloof niet bij dit soort lui in genezen of leven verbeteren.
en de kreten als: maar als de doodstraf ingevoerd wordt, ben je ook schuldig aan moord, doe je hetzelfde.... ja klopt, maar degene die het geflikt heeftk, heeft een onschuldig slachtoffer gepakt, als de dader de doodstraf krijgt is het geen onschuldig slachtoffer en kan tevens nooit meer een onschuldig slachtoffer pakken.

Anoniem

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:15

Als jij beslist dat iemand dood moet ben je net zo slecht als de allergrootste moordenaar.

Het is niet aan ons om over leven en dood te beslissen. En wat als je de verkeerde hebt?

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:08

Ik ben tegen de doodstraf.
Veel te makkelijk!!

Stel een man/vrouw heeft gemoord, verkracht, gemarteld en al dat soort gekkigheid.
Die krijft de doodstraf, nou dat is makkelijk! alle slachtoffers, famillieleden blijven achter met de pijn en de dader is dood, die voelt niks meer die is overal vanaf.
Mensen die zulke erge dingen doen hebben meestal toch geen leven, dat soort mensen vinden het meestal niet eens erg om dood te gaan, nee mijn mening is laten leven die mensen, en ik heb al een hele goede straf voor deze mensen.

Wij gebruiken onschuldige dieren om testen op te doen, over en over en over tot dat deze dieren zo psigisch gestoord, zo ziek, zo uitgeput zijn dat ze dood gaan, die beestjes hebben niks gedaan, die hebben geen keus.
Laten we die mensen, die in en in slechte mensen daar voor gebruiken!!

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:12

Arrabel schreef:

Wij gebruiken onschuldige dieren om testen op te doen, over en over en over tot dat deze dieren zo psigisch gestoord, zo ziek, zo uitgeput zijn dat ze dood gaan, die beestjes hebben niks gedaan, die hebben geen keus.
Laten we die mensen, die in en in slechte mensen daar voor gebruiken!!


hier kan ik me ook helemaal in vinden!!! absoluut...dat nog liever dan de doodstraf!!

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:18

Ik ben voor. Als je al tot moord in staat bent kun je al niet eens fatsoenlijk meer denken. TBS lijkt dan de oplossing, maar we maken tegenwoordig steeds vaker mee dat ze vrijkomen of ontsnappen en weer vervallen in hun oude gewoonten. Mensen die dit soort zaken in hun hoofd halen zijn echt ziek, iemand anders zijn leven afpakken, hoe haal je het in je botte kop?! Dat soort mensen verdiennen geen leven.
Bovendien kan de doodstraf, voor de mensen die wel na kunnen denken, behoorlijk afschikken. Ik hoor alweer een tegenargument: In Amerika gebeurt het regelmatig dat mensen onterecht veroordeeld worden. Maar wij zijn Amerika niet. Hier moet de aanklager laten bewijzen dat de verdachte schuldig is. Ik ben het over het algemeen eens met de straffen hier in Nederland. Van mij mogen ze zelfs strenger worden. Laat mensen maar eens nadenken over de consequenties voor ze dit soort idiote acties gaan uitvoeren.

Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:27

Arrabel schreef:
[...] tot dat deze dieren zo psigisch gestoord, zo ziek, zo uitgeput zijn dat ze dood gaan[...]

Dat gebeurt niet, want aan zieke dieren heb je weinig, dan is je proef ook niet meer representatief Knipoog

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:34

Mosh schreef:
Ik ben voor. Als je al tot moord in staat bent kun je al niet eens fatsoenlijk meer denken. TBS lijkt dan de oplossing, maar we maken tegenwoordig steeds vaker mee dat ze vrijkomen of ontsnappen en weer vervallen in hun oude gewoonten. Mensen die dit soort zaken in hun hoofd halen zijn echt ziek, iemand anders zijn leven afpakken, hoe haal je het in je botte kop?! Dat soort mensen verdiennen geen leven.
Bovendien kan de doodstraf, voor de mensen die wel na kunnen denken, behoorlijk afschikken. Ik hoor alweer een tegenargument: In Amerika gebeurt het regelmatig dat mensen onterecht veroordeeld worden. Maar wij zijn Amerika niet. Hier moet de aanklager laten bewijzen dat de verdachte schuldig is. Ik ben het over het algemeen eens met de straffen hier in Nederland. Van mij mogen ze zelfs strenger worden. Laat mensen maar eens nadenken over de consequenties voor ze dit soort idiote acties gaan uitvoeren.


Waar baseer je die afschrikkende werking op? Misdaad neemt niet af in landen of staten waar de doodstraf (weer) geldt. Er zijn zelfs bewijzen van het tegendeel. Lees bvb. eens Roger Hood, The Death Penalty: A World-wide Perspective. Over het veroordelen van 'onschuldigen' hoef ik het niet eens te hebben.

Dat overigens terzijde, want ik ben principeel tegen. Welja, je vermoordt iemand om te laten zien dat je niet mag moorden, zoiets?

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:41

Nee, ik heb het over mensen het leven ontnemen die hetzelfde bij iemand anders hebben gedaan Knipoog
Sorry, ik wist niet dat het tegendeel bewezen was wat betreft mijn uitspraak over de doodstraf. Ik speculeerde het alleen; ik denk namelijk als je iets harder aan gaat pakken, dat dit veel mensen afschrikt. Ik denk overiges (en dan ben ik het wel met jou eens) dat dit niet bij alle mensen werkt. Als iemand echt een medemens van het leven wil beroven gebeurt dit evengoed wel.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:42

Perlina schreef:
Arrabel schreef:
[...] tot dat deze dieren zo psigisch gestoord, zo ziek, zo uitgeput zijn dat ze dood gaan[...]

Dat gebeurt niet, want aan zieke dieren heb je weinig, dan is je proef ook niet meer representatief Knipoog


Heb jij die beesten wel is heen en weer zien wiebelen in hun kooien, dat is autistisch gedrag.
Dat noem ik niet gezond, maar dat is weer een heel ander onderwerp, sorry voor deze off-toppic reactie...

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:00

Het is een feit dat de doodstraf niet afschrikt (dat heb ik ook al genoemd), maar dat maakt het nog niet nutteloos. Je ruimt wel mensen op die een gevaar voor de maarschappij zijn. Als "levenslang" ook echt dat zou betekenen, is dat misschien net zo goed (en ook net zo erg voor een onschuldige, hoor). Maar dan is er nog kans op ontsnapping wat na de dood natuurlijk onmogelijk is...
Overigens hebben ze van de week een man op gepakt die minstens 11 daklozen heeft gewurgd, een aantal heeft hij ook verkracht (niet aan te tonen of dat voor of na de dood was) rn deze man loopt dus kan om de doodstraf opgelgd te krijgen.
De doodstraf is niet voor iedereen die iemand doodt, laat daar geen misverstanden over zijn. Het gaat gewoonlijk over extreem wrede moorden of seriemoorden.

Iemand die gedood wordt na berechting, is in mijn ogen niet vermoord. Dus je vermoord niet iemand om te laten zien dat vermoorden slecht is, zoals iemand dat zei. Je straft iemand omdat hij gemoord heeft.

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:18

Is het niet binnenkort dat hij de doodstraf krijgt. Een aantal uur geleden was ik samen met pa CNN aan het kijken, het was me nog niet duidelijk, maar de doodstraf kon vandaag/nacht uitgevoerd worden. Ik ben benieuwd of er meer mensen hiervan afweten?

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:22

Saddam Hoessein krijgt de doodstraf, maar datum en tijdstip van uitvoer zijn voorlopig niet helemaal duidelijk. Het zal waarschijnlijk dit weekeind gaan plaatsvinden. Weer andere bronnen hebben het overigens over een datum ná 26 januari (geen idee waar ik dat hoorde of las verder)...

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:25

Ja, je hebt gelijk, waarschijnlijk dit weekend. Dit weekend is namelijk het begin van een heilig islamitisch feest.

Dudette_

Berichten: 1366
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: H.I.Ambacht. Zuid-Holland.

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:27

Ik ben opzich wel voor de doodstraf.
Als eerder gezegd was, een gevangene kost veel geld.
Dus, als de dader zeker weten boven water is, en de misdaad dat hij/zij heeft gedaan; (Zoals; kinderverkrachting, zware mishandeling etc., moord enz.) dat hij/zij van mij gerust neergeknald mag worden. ik vind zoiets niet kunnen, maar.. ik vind dan weer wel, dat de reden waarom hij/zij het heeft gedaan ook heel erg belangrijk. Bijvoorbeeld als een puber zijn of haar vader/moeder neer schiet, wegens.. nou ik noem maar wat, mishandeling, verkrachting etc. dat hij/zij dan niet, de doodstraf hoeft.

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:47

Ik ben tegen de doodstraf. Ik vind dat niemand het verdient om om het leven te worden gebracht door een ander. Ok, Saddam heeft duizenden al dan niet tienduizenden mensen om zeep geholpen, maar nog vind ik dat hij levenslang moest krijgen. Maar helaas, hij wordt morgen waarschijnlijk opgehangen en zijn wens wordt morgen niet uitgevoerd: namelijk de kogel. De dood wilde hij wel denk ik, want dan zou hij als martelaar heen zijn gegaan.

Dudette_

Berichten: 1366
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: H.I.Ambacht. Zuid-Holland.

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:50

@sullie97; let er wel op, dat Levenslang, levenslang niet meer is. als hij dus op een dag weer vrij komt... wil ik niet deel uit maken van die gevolgen.....

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:51

ik weet niet zo zeker wat levenslang in Irak betekent, want hij was immers overgedragen aan de Irakezen. En trouwens in Nederland is het volgens mij tegenwoordig ook zo; levenslang is levenslang en geen 20 jaar.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:52

Dudette_ schreef:
@sullie97; let er wel op, dat Levenslang, levenslang niet meer is. als hij dus op een dag weer vrij komt... wil ik niet deel uit maken van die gevolgen.....


Levenslang is wel levenslang, waar komt het hardnekkige misverstand toch vandaan dat dit niet zo is...

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:54

Misser schreef:
Dudette_ schreef:
@sullie97; let er wel op, dat Levenslang, levenslang niet meer is. als hij dus op een dag weer vrij komt... wil ik niet deel uit maken van die gevolgen.....


Levenslang is wel levenslang, waar komt het hardnekkige misverstand toch vandaan dat dit niet zo is...

Ze denkt vanuit Nederlands perspectief (wat overigens ook niet meer klopt), daar ga ik tenminste vanuit!

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 08:05

Bron: NU.nl zaterdag 30 december 7.00 uur

"BAGDAD - Het doodvonnis tegen Saddam Hussein is zaterdagochtend voltrokken. De Iraakse oud-dictator werd even voor 04.00 uur opgehangen. Dat heeft een van Saddams advocaten aan de Amerikaanse nieuwszender CNN bevestigd."

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:59

Misser schreef:

Levenslang is wel levenslang, waar komt het hardnekkige misverstand toch vandaan dat dit niet zo is...


Levenslang komt in Nederland neer op gemiddeld 23 jaar gevangenisstraf: http://www.dordt-recht.nl/pers/levenslang.htm

Dus alleen slachtoffers en nabestaanden hebben in Nederland écht levenslang Huilen
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 30-12-06 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:00

dorothea schreef:
Bron: NU.nl zaterdag 30 december 7.00 uur

"BAGDAD - Het doodvonnis tegen Saddam Hussein is zaterdagochtend voltrokken. De Iraakse oud-dictator werd even voor 04.00 uur opgehangen. Dat heeft een van Saddams advocaten aan de Amerikaanse nieuwszender CNN bevestigd."


Hier is een ander topic over: viewtopic.php?f=135&t=703254&hilit=