De doodstraf

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:05

slimmerik schreef:
Misser schreef:

Levenslang is wel levenslang, waar komt het hardnekkige misverstand toch vandaan dat dit niet zo is...


Levenslang komt in Nederland neer op gemiddeld 23 jaar gevangenisstraf: http://www.dordt-recht.nl/pers/levenslang.htm

Dus alleen slachtoffers en nabestaanden hebben in Nederland écht levenslang Huilen

Volgens mij heb je het artikel dat je hier geeft niet echt goed gelezen.

http://www.dordt-recht.nl/pers/levenslang.htm schreef:
Indien de rechtbank een levenslange gevangenisstraf oplegt, moet de veroordeelde in principe levenslang zitten. Wel kan hem bij koninklijk besluit eerder gratie worden verleend.

Het gebeurt bijna nooit dat iemand met levenslang gratie krijgt.

http://www.dordt-recht.nl/pers/levenslang.htm schreef:
Gemiddeld duurt een levenslange gevangenisstraf in de praktijk 23 jaar.

Deze zin heb je waarschijnljik verkeerd geïnterpreteerd. Gemiddeld gaan mensen met levenslang na 23 jaar dood, dus dan zitten ze ook gem. 23 jaar in de gevangenis..

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:09

Ah ha, daar komt dat misverstand vandaan. Van die 20 jaar, weet je wel.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:16

Ik ben tegen en voor de doodstraf.
Als het echt mensen zijn die vreselijkd ingen hebben gedaan zoals Sadam hoesijn... die heeft zoveel mensen gedood dusjah!
Maar ik zag dan een reportage op tv van een meisje die verkracht was en zij kreeg de doodstraf?
Het moet met de juiste redenen zijn, en echte redenen die iets betekeken Nagelbijten / Gniffelen

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:30

Jessol schreef:
Ik ben tegen en voor de doodstraf.
Als het echt mensen zijn die vreselijkd ingen hebben gedaan zoals Sadam hoesijn... die heeft zoveel mensen gedood dusjah!
Maar ik zag dan een reportage op tv van een meisje die verkracht was en zij kreeg de doodstraf?
Het moet met de juiste redenen zijn, en echte redenen die iets betekeken Nagelbijten / Gniffelen

Eerwraak noem je dat, maar het slaat idd nergens op dat het SLACHTOFFER de doodstraf krijgt terwijl de DADER nog ergens rondloopt en vrolijk doorgaat met verkrachten, bah bah!

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:31

Ja ik vond het echt verschrikkeijk, de verkrachter krijg wel een paar honderden zweepslagen maar dat kan ik niet op tegen het leven van een meisje

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:06

Dit jaar is 10 keer een levenslange gevangenisstraf opgelegd. Gratie is de afgelopen 20 jaar niet meer verleend.

De maximale duur van een tijdelijke gevangnisstraf is 30 jaar.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:07

Voor mensen die iemand verkracht of vermoord hebben is de doodstraf eigenlijks geen straf, die komen er dan te gemakkelijk vanaf is mijn mening.

Anoniem

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:09

Tsja, ik ben voor de doodstraf omdat je bepaalde misdadigers dan gewoon voorgoed uit de maatschappij houd.
Levenslang gevangenis is hier zo erg niet, dus dat is ook geen gepaste straf.

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:12

Ik ben ook voor de doodstraf, moordenaars, verkrachtingen en vervolgens vermoord worden enz. laten bij de nabestaanden en overlevenden een levenslang drama achter, wat niet vergeten zal worden. Net als saddam hoessein, ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand die man levend wil blijven zien, zo is het tenminste duidelijk dat hij nooit meer terug zal komen.

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:22

Misser schreef:
Ik ben tegen de doodstraf. Ten eerste omdat slechts zeer zelden met honderd procent zekerheid is vast te stellen of degene ook daadwerkelijk de dader is, ten tweede omdat ik vind dat je nooit mag beslissen over het beëindigen van een anders leven. Ongeacht wat diegene gedaan heeft, je mag jezelf niet ook zover verlagen.

Kan ik me bij aansluiten.
hoe kijk je er dan tegen aan bij een sadam hussein ?

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:54

Ik ben vóór de doodstraf. Sommige mensen zijn te labiel om hier op aarde rond te lopen en zijn gewoon gevaarlijk voor ons allemaal. 100%-gestoorden (serie-moordenaars, -verkrachters, enz.) die de rest van hun leven in een of andere gesloten kliniek moeten zitten... ik zie er het nut niet van in. Zulke mensen zijn door en door bedorven, ze zijn dan dood beter af als je 't mij vraagt.

Van de andere kant denk ik wel dat de doodstraf in sommige gevallen niet ernstig genoeg is... soms wordt hij misschien zelfs overschat, want in veel gevallen ben je in een seconde dood. Wat een lijdensweg zeg. Scheve mond
Nee, in sommige gevallen verdienen mensen liever levenslang.

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:58

Ik vind de doodstraf GEEN straf. Zie nu bij Saddam en wat hij allemaal geflikt heeft, hij word doodgemaakt en that's it, oke hardstikke fijn dat die engerd nu niet meer leeft echt. Maar dit klinkt misschien onwijs middeleeuws maar ik had marteling serieus een goeie gevonden, nu komt hij er dus af met een beetje pijn en voor de rest is het over, had best anders gemogen.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:03

Sjadron013 schreef:
Ik vind de doodstraf GEEN straf. Zie nu bij Saddam en wat hij allemaal geflikt heeft, hij word doodgemaakt en that's it, oke hardstikke fijn dat die engerd nu niet meer leeft echt. Maar dit klinkt misschien onwijs middeleeuws maar ik had marteling serieus een goeie gevonden, nu komt hij er dus af met een beetje pijn en voor de rest is het over, had best anders gemogen.

Weet jij dan soms wat er door zo'n persoon heen gaat de laatste paar dagen/weken voordat hij/zij wordt opgehangen? Ik heb een aantal verslagen moeten schrijven over een rapport van een doodstraf advocaat uit Amerika. Hij ging om met de mensen die de doodstraf hadden gehad. Dat was niet bepaald een pretje. Jij vind misschien dat het snel over is, en dat lijkt ook zo. Maar je weet nooit wat er in iemand's hoofd doorgaat, sommige gaan er zo aan onder door dat ze gek worden. Saddam kan nu in ieder geval niemand meer kwaad doen. je weet het maar nooit tegenwoordig, voor het zelfde geld komt hij vrij en krijgt hij weer aanhangers...

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:24

Ik vind de doodstraf voor mensen als Saddam een goede straf, maar niet op de manier hoe het nu is gegaan. Hij heeft er dan misschien wel naartoe geleefd en dat is geen pretje, maar hij hing aan die strop en was er zo van af. Beter hadden ze hem kunnen martelen nog ofzo. Ja sorry misschien beetje cru allemaal, maar na wat hij allemaal heeft uitgevreten heb ik echt geen medelijden meer met zo'n persoon. En dan is de doodstraf eigenlijk gewoon nog te 'mild' omdat hij er dan te 'makkelijk' van af is gekomen naar mijn mening.
Dit geldt natuurlijk voor alle andere super zware criminelen.

Verder vind ik dat ze de doodstraf pas mogen gebruiken wanneer ze echt 1000% zeker weten dat iemand een vreselijke crimineel is en echt superveel dingen op z'n geweten heeft.
Want stel dat je iemand die niet schuldig is ter dood veroodeeld, dan is er geen weg meer terug.

BabsieJana

Berichten: 2028
Geregistreerd: 14-09-05

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:22

ik ben pas voor de doodstraf, als de dader het echt 100% is..

Zoals dat saddam de doodstraf heb gekregen..
ik vind dat hij dr echt makkelijk vanaf is gekomen..
eerst vet veel mensen doodmaken etc. en nu met een doodstraf eraf komen..

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:43

Ik ben tegen.

Allereerst om de simpele reden dat je nooit zéker weet of diegene daadwerkelijk de dader is.
Ten tweede omdat níemand het recht heeft een ander van het leven te beroven.
De doodstraf geven vind ik dan net zo erg als de daad die de veroordeelde begaan heeft.

Bovendien is de doodstraf een 'makkelijke' uitkomst voor veroordeelden, levenslang is vele malen erger vind ik.
Laat gevangenen maar lekker werken in strafkampen, putten slaan in Afrika oid Ja

blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:45

dessie schreef:
Ik ben tegen, en waarom?

Stel hè, mijn buurman wil van ze leven af, maar hij heeft een hekel aan een man verderop in de straat (bijvoorbeeld) en is te angstig om zelf zelfmoord te plegen. Dan vermoord hij die man van verderop uit de straat, zorgt dat niet alle sporen weg zijn, en hij krijgt de doodstraf.

Voor wie is het dan meer een straf, voor de familie van mijn buurman, of voor de buurman?

Zo kijk ik er tegenaan, zal wel vreemd zijn..


Ja dat vind ik ook.. En als mensen echt iets hebben gedaan moeten ze echt lijden, en er niet ''makkelijk'' vanaf komen..

Anoniem

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:18

Maar men lijdt in Nederland niet in de gevangenis
Haha!

Anoniem

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:22

blauw00gje schreef:
dessie schreef:
Ik ben tegen, en waarom?

Stel hè, mijn buurman wil van ze leven af, maar hij heeft een hekel aan een man verderop in de straat (bijvoorbeeld) en is te angstig om zelf zelfmoord te plegen. Dan vermoord hij die man van verderop uit de straat, zorgt dat niet alle sporen weg zijn, en hij krijgt de doodstraf.

Voor wie is het dan meer een straf, voor de familie van mijn buurman, of voor de buurman?

Zo kijk ik er tegenaan, zal wel vreemd zijn..


Ja dat vind ik ook.. En als mensen echt iets hebben gedaan moeten ze echt lijden, en er niet ''makkelijk'' vanaf komen..



Dus Dessie, jij denkt dat er in iedereen een moordenaar schuilt? Ook bij die genen die zo radeloos zijn en zo depressief dat ze zo maar even hun buurman vermoorden??

Anoniem

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:27

Ik ben er tegen. Ik vind dat je met de doodstraf net zo slecht bezig bent als degene die bijv. iemand heeft vermoord. Verder vind ik het ook geen goede straf. Je kunt iemand veel beter de rest van z'n leven opsluiten, dan heeft hij tenminste nog last van wat ie heeft gedaan omdat ie niet meer kan gaan en staan waar ie wil. Met de doodstraf is het meteen over.
En dan is het ook nog eens zo dat ze er soms pas jaren later achterkomen dat iemand eigenlijk ontschuldig is. Dat vind ik toch wel heel erg..

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:38

faye schreef:
Maar men lijdt in Nederland niet in de gevangenis
Haha!

Na 15 jaar lang in zo'n leefomgeving te hebben gezeten, met iedere dag hetzelfde patroon, lijdt iemand wel hoor, ben maar niet bang. Lachen

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:07

Ik ben er ook voor, Hier in Belgie is de gevangenis teveel soms een echte luxe en je er kan er met een beetje geluk uit ontsnappen...(dendermonde geval, ontsnappingen na verlof) Ook heb je veel kans om vervroegd vrij te komen. Ik ben van mening dat je gevaren voor de maatschappij zoveel mogelijk moet vermijden, en dat doe je zeker door de doodstraf.

Anoniem

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:47

Sander_ schreef:
faye schreef:
Maar men lijdt in Nederland niet in de gevangenis
Haha!

Na 15 jaar lang in zo'n leefomgeving te hebben gezeten, met iedere dag hetzelfde patroon, lijdt iemand wel hoor, ben maar niet bang. Lachen

Ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde bewoner van een bejaardenhuis of verzorgingstehuis het een stuk slechter heeft!

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:10

Haha, maar zij hebben wel de bewegingsvrijheid om in en uit te gaan (als hun leeftijd dat toelaat)... het besef dat je vast zit in zo'n complex/inrichting werkt erg ontmoedigend, denk ik. Maargoed, ben het wel met je eens dat de gevangenissen wel érg luxe zijn hier... het moet geen hotel worden. Ja

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:37

Ik ben in principe tegen de doodstraf, ik vind dat niemand mag oordelen over de dood van iemand anders, je verlaagt jezelf tot dat niveau wanneer je iemand dood maakt omdat hij/zij de doodstraf heeft gekregen..
En ik denk ook dat veel mensen er te makkelijk vanaf komen met de doodstraf.

Van de andere kant iemand als Saddam Hoesein leek me geen persoon die was gaan nadenken in de gevangenis wat hij had gedaan, denk niet dat hij zich er schuldig om was gaan voelen, hij vond dat wat hij deed goed was.
Bovendien het risico dat hij alsnog was doorgegaan met zijn praktijken ( en dat had hij echt wel gedaan ) wat heb je er dan aan om hem in de gevangenis te zetten?

Ik vind het maar moeilijk en ben blij dat ik er niet over hoef te beslissen