graf jezus ontdekt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:18

Nee, want hij is in Nazareth geboren Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:18

@ Ravellie: De Bijbel is dat wat mensen er van hebben gemaakt. Er zijn meer evangelien geweest dan die vier die wij tegenwoordig in de Bijbel kunnen lezen. En als je even kijkt welke Evangelien het niet gered hebben om in de Bijbel opgenomen te worden, als je de gnostische evangelien leest, komen er ineens een heleboel vragen boven, komen er ineens andere interpretaties bovendrijven van gegevens zoals ze in de ons bekende Bijbel naar beschreven staan (bijv. het verhaal van Lazarus). Even verder kijken dan alleen de Bijbel.
Het woord voor woord geloven van de Bijbel is heel gevaarlijk, er zijn al teveel misdaden begaan met de Bijbel in de hand...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-03-07 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:18

Bonjoy schreef:
Je staat niet alleen hoor Knipoog Ik geloof ook. Als ze op school in de klas op zo'n flauwe manier vragen, Wie gelooft hier? Zeg ik altijd dapper 'ik' Lachen Dan gaat het weer.... GGGG , hahahahah Tong uitsteken Weet je wel?



Goed van je hoor!
Ik werk zelf in de zorg.
En dan hielden al mijn collegas altijd even stilte zodat ik kon bidden voor mijn eten.
Op zich heel netjes, maar dan zitten ze even later alweer te vloeken of wat dan ook...

Sorriso

Berichten: 4891
Geregistreerd: 07-08-06

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:19

Even hez, was het niet zo dat Jezus uit zijn graf geklommen was, na zijn dood, en dan een hele grote steen moeten verschuiven (ook erg onwaarschijnlijk). Als het goed is ligt daar dan toch alleen een gat, zonder figuur erin? Of zit ik nou helemaal fout (zou kunnen hoor, laatste keer dat ik de bijbel van A tot Z heb gehad was toen ik 9 was ofzo). Maar dan hebben ze iig geen DNA om hun bewering te onderzoeken.

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:19

Cassidy schreef:
De Bijbel is dat wat mensen er van hebben gemaakt. Er zijn meer evangelien geweest dan die vier die wij tegenwoordig in de Bijbel kunnen lezen. En als je even kijkt welke Evangelien het niet gered hebben om in de Bijbel opgenomen te worden, als je de gnostische evangelien leest, komen er ineens een heleboel vragen boven, komen er ineens andere interpretaties bovendrijven van gegevens zoals ze in de ons bekende Bijbel naar beschreven staan (bijv. het verhaal van Lazarus). Even verder kijken dan alleen de Bijbel, Ravellie.
Het woord voor woord geloven van de Bijbel is heel gevaarlijk, er zijn al teveel misdaden begaan met de Bijbel in de hand...


Dat hoor je mij ook niet zeggen.
Maar ik zie de Bijbel wel als leidraad in het leven

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:20

Sorriso schreef:
Even hez, was het niet zo dat Jezus uit zijn graf geklommen was, na zijn dood, en dan een hele grote steen moeten verschuiven (ook erg onwaarschijnlijk). Als het goed is ligt daar dan toch alleen een gat, zonder figuur erin? Of zit ik nou helemaal fout (zou kunnen hoor, laatste keer dat ik de bijbel van A tot Z heb gehad was toen ik 9 was ofzo). Maar dan hebben ze iig geen DNA om hun bewering te onderzoeken.


Goeiedag, kan het nog iets respectvoller?

Nors opkijken

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:21

Ja ik ook Lachen

Ik vraag mijn vriendinnen ook rekening mee te houden, om niet te vloeken, maar ze gaan gewoon door. Dan zeggen ze dat ik me niet moet aanstellen enzo.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:24

Bonjoy schreef:
Ja ik ook Lachen

Ik vraag mijn vriendinnen ook rekening mee te houden, om niet te vloeken, maar ze gaan gewoon door. Dan zeggen ze dat ik me niet moet aanstellen enzo.


Wel spijtig, vind ik redelijk onrespectvol; Gewoon zelf niet vloeken één rijstkorrel kan de ballans doen omslaan Lachen

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:25

Ja inderdaad. Ik vloek zelf niet. Tenzij ik écht heel boos ben, maar dan niet hardop Tong uitsteken Als ik heb gevloekt(Wat niet vaak gebeurd) heb ik er achteraf spijt van.

Sorriso

Berichten: 4891
Geregistreerd: 07-08-06

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:31

ravellie schreef:
Sorriso schreef:
Even hez, was het niet zo dat Jezus uit zijn graf geklommen was, na zijn dood, en dan een hele grote steen moeten verschuiven (ook erg onwaarschijnlijk). Als het goed is ligt daar dan toch alleen een gat, zonder figuur erin? Of zit ik nou helemaal fout (zou kunnen hoor, laatste keer dat ik de bijbel van A tot Z heb gehad was toen ik 9 was ofzo). Maar dan hebben ze iig geen DNA om hun bewering te onderzoeken.


Goeiedag, kan het nog iets respectvoller?

Nors opkijken

Moet je niet als respectloos zien. Ik heb de bijbel heel veel behandeld op de basisschool en das mijn visie, oké dat ik zeg dat dat onwaarschijnlijk is, is misschien respectloos. Maar ik denk dat heel veel verhalen verdraaid zijn of een staartje hebben gekregen in de bijbel, en das ook niet gek na dik 2000 jaar (nieuwe testament dan). Mijn vraag is nu dus alleen of die onderzoekers dan geen leeg gat aan zullen treffen, aangezien Jezus 'herrezen' zou zijn, en hoe ze dan willen beweren dat dit de desbetreffende plek is...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:32

Bijbel als leiddraad voor het leven is niet verkeerd, maar ik zie dan zelf de 10 geboden als het meest belangrijke. En als je andere Godsdiensten of levensaanschouwingen bekijkt stoelen die ook heel vaak daarop. Zijn ze daarom minder waardevol?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:33

Enige tegenwerpingen op de vondst:

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... n&id=88293

Citaat:
Graf van Jezus

door onze redacteur Aldwin Geluk

Er is weer een nieuw anti-christelijk geluid, dat het ongetwijfeld goed gaat doen als gespreksonderwerp op feestjes, bij de kapper en in de trein: een Amerikaanse filmmaker beweert in Jeruzalem het graf van Jezus te hebben gevonden. James Cameron, onder meer verantwoordelijk voor de films Titanic en Terminator , is er zelfs zeker van.
Twee kalkstenen beenderkistjes die al in 1980 werden ontdekt, bevatten volgens hem eens de botten van Jezus en van Maria Magdalena, die zijn vrouw zou zijn geweest. Uit het graf zou ook blijken dat de twee een zoon hadden: Juda.

Met nogal wat bombarie - dat krijg je als een succesvolle Hollywood-producent de aandacht wil - presenteerde Cameron deze week zijn 'vondst'. Statistisch onderzoek en DNA-analyses ondersteunen de ideeën dat de tombe van Jezus en zijn familie was, zegt hij. Op zes kisten staat onder meer geschreven Jezus, Juda, zoon van Jezus en Mariamene e Mara. Deze laatste in het Grieks geschreven naam is volgens Cameron de echte naam van Maria Magdalena.

Cameron is overtuigd van zijn gelijk. De kans dat je een dergelijke combinatie van namen samen aantreft is ongeveer even groot als de kans een graf te vinden met de naam Ringo en daarnaast die van John, Paul en George, aldus de regisseur verwijzend naar de namen van de leden van The Beatles .

Binnenkort verschijnt op de zender Discovery Channel de documentaire The Lost Tomb of Jesus , waarin Cameron zijn bevindingen toelicht. Uit de fragmenten die al uit deze documentaire zijn vrijgegeven, blijkt dat hij er vooral een spannend verhaal van heeft gemaakt, met de nodige sensationele elementen.

Tot zover de bewijsvoering van James Cameron.

Als hij gelijk heeft, betekent het dat Jezus niet is opgestaan uit de dood en ten hemel is gevaren. Dat zou betekenen dat het hart van het christendom - Jezus' verzoenend lijden en zijn overwinning op de dood - zou berusten op een verzinsel, een complot zelfs. Sluit dan de kerkdeuren maar en, zoals staatssecretaris Ahmed Aboutaleb op tv opmerkte, ook de moskeeën, want ook moslims geloven in Jezus' opstanding.

Maar James Cameron heeft geen gelijk. Dat is niet alleen een geloofsuitspraak, maar ook een feitelijke constatering van kenners. Serieuze wetenschappers rollen over elkaar heen om de grote zwakten in zijn betoog aan het licht te brengen. Het is sowieso ,,volstrekt onwaarschijnlijk'' dat Jezus en zijn verwanten een familiegraf hadden, zegt de Israëlische archeoloog Amos Kloner. Hij was het die in 1980, toen de vondst waarover nu ophef is ontstaan werd ontdekt, de beenderkistjes als eerste onderzocht. ,,Jezus' familie kwam uit Galilea en had geen banden met Jeruzalem. De graftombe was eigendom van een gegoede familie uit de eerste eeuw na Christus.''

Maria en Jozef waren bovendien in Israël zeer veel voorkomende namen, net als de naam van Jezus. Zo uniek is het dus niet dat drie mensen met die namen in één graf terecht kwamen, zegt Kloner. Hij is ervan overtuigd dat het Cameron vooral te doen is om de media-aandacht. ,,Het gaat hem om het geld, niet om de archeologie.''

Er dringen zich meer vragen op.

In 1996 maakte de BBC al een documentaire over dezelfde beenderkistjes. De conclusie daarvan was precies de tegenovergestelde van die van Cameron. Hij noemt het BBC-onderzoek echter nergens.

Cameron baseert zijn bewering dat met 'Mariamene e Mara' wordt gedoeld op Maria Magdalena op het Evangelie van Filippus, een gnostisch geschrift dat pas in de vierde eeuw werd geschreven en waarover veel discussie bestaat.

Als Jezus werkelijk al die jaren in een graf lag, waarom zouden de Joodse leiders van die tijd dat niet van de daken hebben geroepen? Zij bestreden de christenen immers fel.

Hetzelfde geldt voor de Romeinen, die in Jeruzalem de macht hadden en de christenen ook vijandig waren gezind.

Als Jezus werkelijk een graf zou hebben, waarom heeft dan niet één van de talrijke Romeinse en Joodse historici van die tijd daar ook maar één letter aan gewijd?

En bovendien: als Jezus niet is opgestaan uit de dood, hebben zijn directe volgelingen dat geweten. Zouden zij zich werkelijk hebben laten opsluiten, martelen en doden voor het verspreiden van een verzinsel?


Al deze tegenwerpingen ten spijt, zullen de documentaire van James Cameron en de boeken die er ongetwijfeld over geschreven worden, gretig aftrek vinden. Het boek De Da Vinci Code van Dan Brown, waarin ook al werd gesproken van een huwelijk tussen Jezus en Maria Magdalena, kon zich verheugen in een warme belangstelling van het ongelovige en agnostische smaldeel van de wereld. Net als overigens het twee jaar geleden opgedoken Evangelie van Judas.

Moeten christenen daarvan wakker liggen? Ach, de opstanding van Jezus is vanaf het allereerste begin van het christendom een onderwerp geweest waarover de geesten zich scheidden, blijkt uit Handelingen 4. ,,Terwijl Petrus en Johannes de menigte nog toespraken, kwamen de priesters, het hoofd van de tempelwacht en de Sadduceeën op hen af, hevig ontstemd omdat ze het volk onderrichtten en de opstanding uit de dood verkondigden op grond van wat er met Jezus was gebeurd '', staat daar. ,,Ze grepen hen vast en zetten hen gevangen tot de volgende dag, omdat het al avond was.''

Maar daar eindigt de geschiedenis niet, want het vervolg luidt: ,,Maar van degenen die naar de toespraak hadden geluisterd, bekeerden velen zich, zodat het aantal gelovigen aangroeide tot ongeveer vijfduizend.''

Daar doet geen Hollywood-documentaire iets aan af.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:33

Overigens wordt in de Gnostische verhalen de hele verrijzenis ook anders geinterpreteerd. Ja, er is geen lichaam gevonden, maar kan het lichaam niet ook gewoon ontvoerd zijn door de aanhangers van Jezus? Resultaat is hetzelfde hoor, steen weggerold voor de ingang, en lichaam niet te vinden....

happyhorse

Berichten: 4385
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:34

Ik geloof er niks van.
Ze hebben alzovaak gezegd het licht of daar.

Sorriso

Berichten: 4891
Geregistreerd: 07-08-06

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:35

LuvdaTossa schreef:
Enige tegenwerpingen op de vondst:

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... n&id=88293

Citaat:
Graf van Jezus

door onze redacteur Aldwin Geluk

En bovendien: als Jezus niet is opgestaan uit de dood, hebben zijn directe volgelingen dat geweten. Zouden zij zich werkelijk hebben laten opsluiten, martelen en doden voor het verspreiden van een verzinsel?


Danku, dat was mijn punt ook... En daar wilde ik geen lompe bedoeling mee maken!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:37

@LuvdaTossa....wat was het alternatief voor het Christelijke geloof? Het aanbidden van een andere godheid? De Gnostische vertellingen zeggen dat ieder mens een aandeel Goddelijkheid bezit, als iemand daarvan overtuigd is en echt is gehersenspoeld, kan hij daar heel ver in gaan. Tot opsluiting en marteling aan toe....

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:40

Cassidy schreef:
@LuvdaTossa....wat was het alternatief voor het Christelijke geloof? Het aanbidden van een andere godheid? De Gnostische vertellingen zeggen dat ieder mens een aandeel Goddelijkheid bezit, als iemand daarvan overtuigd is en echt is gehersenspoeld, kan hij daar heel ver in gaan. Tot opsluiting en marteling aan toe....


goh zie nu de stigmas of hoe schrijf je dat die heel gelovige mensen soms hebben. Is onderzocht en puur op wilskracht kan iemand dat ontwikkelen. Zo zie je maar mind is very powerful thing zoals ze altijd zeggen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:55

Iemand die Stigmata heeft is inderdaad heel ver in zijn geloof (zonder daar een waarde aan vast te hechten). Maar kijk ook naar de collectieve zelfmoorden binnen allerlei sektes...die hebben ook geloofd, een leider gevolgd, en zijn massaal achter een leider aangehold.

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:56

Die Cameron wil geloof ik weer graag een film maken


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:57

Bonjoy schreef:
Nee, want hij is in Nazareth geboren Knipoog


Wie Jezus? Die is ter wereld gekomen in Bethlehem. Zijn ouders kwamen uit Nazareth maar moesten voor de volkstelling van keizer Augustus afreizen naar Bethlehem, omdat Jozef van David afstamde.

Ik geloof zeker in dat elk mensen een god voor zichzelf kunnen 'schapen'. Kijk naar de inca's (waren die het niet dat ze hun kinderen lieten offeren?), onze voorouders en de Egyptenaren. Waarom ik dan Christelijk ben? Dit komt voort uit een optelsom waarvan ik denk dat het niet mogelijk is dat er niets is en dat voor mijzelf genoeg bewijs is. Tja hoe moet ik dat omschrijven, ik geloof Haha! Zo misschien? Maar wel met beide benen op de grond. Met als richtlijn de bijbel.

Hersenspoeling kan heel ver gaan, maar dat doen de mensen. Kijk maar naar de massa zelfmoorden die wel in de VS hebben plaats gevonden.

edit; zie dat jij dat zelf ook hebt geschreven

Brammetje16
Berichten: 6284
Geregistreerd: 01-09-04

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:50

apart, is er al meer info verdeR?

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:37

[***] schreef:
Ik weet niet of het onzin is. Het is al veel langer bekend dat Jezus waarschijnlijk een sterveling was, zei het wel een profeet of hoe je het ook noemen wilt. De kerk heeft in dat geval het onsterfelijke bedacht en ook het spastische gedoe over geloof, sex binnen het huwelijk en onthouding voor geestelijken, want Jezus was waarschijnlijk wel getrouwd, maar al het bewijs daarvoor is vernietigd. Net als dat judas idd geen verrader was, is laatst ook een heel boekwerk over ontcijferd.
Hoe het echt allemaal gegaan is komt niemand denk ik ooit meer te weten omdat er eeuwen lang censuur is gepleegd. Ik vind zulke dingen altijd razend interessant. De vraag of dit graf echt is ook, het kan wel van veel later zijn.


De davinci code gelezen Knipoog?



Enige tegenwerpingen op de vondst:

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... n&id=88293


Graf van Jezus

door onze redacteur Aldwin Geluk


1.Als Jezus werkelijk al die jaren in een graf lag, waarom zouden de Joodse leiders van die tijd dat niet van de daken hebben geroepen? Zij bestreden de christenen immers fel.

heeft jezus wel bestaan?

2.Als Jezus werkelijk een graf zou hebben, waarom heeft dan niet één van de talrijke Romeinse en Joodse historici van die tijd daar ook maar één letter aan gewijd?
zie vraag 1
Laatst bijgewerkt door Clinnn_ op 10-03-07 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:49

Ochja, Jezus is in Bethlehem geboren, even foutje Tong uitsteken

En dat van achter een leider aanhollen. Kijk maar eens naar de tijd voor en tijdens de tweede wereldoorlog. Iedereen loopt blindelings achter Hitler aan, om dit als voorbeeld te gebruiken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: graf jezus ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:05

Pouskintje schreef:
heeft jezus wel bestaan?


Je kan je net zo goed gaan afvragen of Willem van Oranje, Julius Caesar, Karel de Grote en dergelijke al dan niet hebben bestaan.

Jezus heeft bestaan, daar is voldoende bewijs voor. Of we ons zelfs enigszins kunnen voorstellen in wat voor omstandigheden Jezus leefde en in welke context we zijn leven daadwerkelijk moeten zien, is een veel betere vraag. Veel mensen houden zich kennelijk bezig met onwezenlijke vragen, zoals waar zijn stoffelijke resten zijn gebleven. Dat is de meest irrelevante vraag die er bestaat. Dan snap je simpelweg de mystiek niet rondom zijn leven. Voor mij zijn de zaken die jezus definieren: "Heb uw naaste lief", "Zij die zonder zonden zijn, werpe de eerste steen." en "Als je op de ene wang geslagen wordt, keer dan de andere wang toe".

Verder was Jezus een mens, geen God. Hij was sterfelijk en is gestorven aan het kruis. Zijn ziel is herrezen en was blijkbaar zo aanwezig dat Thomas zelfs zijn wonden kon voelen. Jezus wordt gezien als de zoon van God, maar in feite zijn we allemaal volgens zijn evenbeeld geschapen, dus in wezen allemaal kinderen van God.

Veel van zijn navolgers hebben geen cent van die boodschap begrepen, want dan waren er geen kruistochten geweest en geen mensen vermoord in zijn naam.