Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Chiropractor of osteopaat

 
Profiel   

En dan niet voor het paard.

Voor mijzelf!

Al een tijdje last van mijn rug.
En dat is vervelend.
Vriendlief masseren, voelt hij iets waar hij van schrikt.

Mijn wervels staan niet lekker op elkaar.

"Hoe dat zo?"

Één wervel is naar rechts terwijl de rij netjes in één rij zit.

En dat moet opgelost worden natuurlijk.
En ook door een kundig iemand, net zoals dat we met onze paarden willen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 18:51 



 
Profiel   

Chiropractor zou ik persoonlijk doen. Maar eerlijk gezegd is dat enkel omdat ik met een chiropractor ervaring heb en met een osteopaat niet :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 19:30 



 
Profiel   

Orthomanuele arts doet dit prima.
(Kijkt je hele rug plus bekken na, niet alleen waar de pijn zit of de scheefstand blijkt.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 21:37 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Orthomanuele arts doet dit prima.
(Kijkt je hele rug plus bekken na, niet alleen waar de pijn zit of de scheefstand blijkt.)


Ook ik zou een orthomanueel arts aanraden. Eentje die werkt volgens de Sickesz methode.

Zowel een osteopaat als een chiropractor (maar oook fysio's) konden niet wat de orthomanueel arts wel kon(door verhuizing zelfs twee verschillende gezien en met beide hele goeie ervaringen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 21:43 



 
Profiel   

Ik heb alleen ervaring met een chiropractor en dat beviel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 21:46 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Orthomanuele arts doet dit prima.
(Kijkt je hele rug plus bekken na, niet alleen waar de pijn zit of de scheefstand blijkt.)


Een goede chiropractor doet dat ook hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 21:58 



 
Profiel   

Ik heb ontzettend veel baat bij 'mijn' osteopaat en zijn collega.
Sowieso ga ik 1 per jaar voor een APK en als je er komt voor 1 bepaalde klacht loopt hij (logischerwijs) heel mijn lichaam na. Ik ben er erg blij mee in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 22:03 



 
Profiel   

NdV74 schreef
Janneke2 schreef
Orthomanuele arts doet dit prima.
(Kijkt je hele rug plus bekken na, niet alleen waar de pijn zit of de scheefstand blijkt.)


Een goede chiropractor doet dat ook hoor.


Dat idd
Chiropractor kijkt als het goed is je lijf van Kruin tot kleine teen na

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 22:06 



 
Profiel   

Osteopaat omdat die niet alleen naar je 'botten' kijkt maar ook naar de rest van je lijf. Bijv naar organen en structuren die aan je wervels vastzitten en hem uit verband kunnen trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 10:02 



 
Profiel   

Manueel therapeut, zou ik zeggen :j
Alle verschoven wervels (meerdere keren) prima opgelost in 1 sessie.


Laatst bijgewerkt door FCSA op 22-01-19 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 10:03 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen chiropractor. Heeft me prima van mijn hernia klachten afgeholpen (hernia zit er nog, maar zenuwbanen liggen veel beter vrij dus klachten zijn zeer sterk verminderd).

Hij kijkt mij ook iedere behandeling helemaal na en als er ergens anders wat knel zit pakt hij dat direct aan. Bij mij vaak mijn nek. Ik had bijvoorbeeld vrij vaak last van oorsuizen en na de laatste behandeling is het vrijwel weg.

Algemene verschil met de osteopaat wat ik zelf gezien/ervaren heb is dat de chiropractor je lijf bekijkt en je zenuwstelsel behandelt vanuit je ruggengraat (blokkades opheffen) en een osteopaat doet dat meer vanuit de organen. Mijn moeder kreeg behandelingen voor haar maag en buik en hij behandelde dan echt die plekken, nu is ze bij de chiropractor voor dezelfde klachten en hij behandelt haar via de zenuwbanen via de ruggegraat. Zij is veel beter gebaat bij de chiropractor.

Orthomanueel arts zelf geen ervaringen mee, wel een collega met ook enorm goede ervaringen (hij ging in belgie). Is wel volgens hem nogal een verschil met een manueel therapeut die hij dan weer niet aan zou raden. Aan mij toen in ieder geval :)


edit: typo

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 10:14 



 
Profiel   

Mijn chiropractor heeft mijn rug al zo vaak gered, dus die zou ik aanraden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 10:18 



 
Profiel   

Ik zou eerst eens een foto willen van hoe het precies staat, dan kan een eventueel behandelaar daar ook wat mee. Zou niet de eerste zijn die scheefstanden of iets dergelijks alleen maar erger maakt. Dus eerst naar de huisarts, foto (eventueel MRI) laten maken, en dan bekijken bij wie je terecht kan.

Ik heb zelf overigens meer met een chiropractor, dat is toch een heel andere kijk en veel betere opleiding dan voor osteopathie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 10:40 



 
Profiel   

Ik heb het beide.
Manuel therapeut als de boel weer vat zit.
Osteo 4x per jaar als onderhoud voor mijn lijf en vaak bijbehorende klachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 10:54 



 
Profiel   

Rena100 schreef
Ik zou eerst eens een foto willen van hoe het precies staat, dan kan een eventueel behandelaar daar ook wat mee. Zou niet de eerste zijn die scheefstanden of iets dergelijks alleen maar erger maakt. Dus eerst naar de huisarts, foto (eventueel MRI) laten maken, en dan bekijken bij wie je terecht kan.

Ik heb zelf overigens meer met een chiropractor, dat is toch een heel andere kijk en veel betere opleiding dan voor osteopathie.


Punt 1: ga naar iemand met een officieel diploma. (Ik heb ooit een klacht ingediend tegen een gewone fysio die (!) ongevraagd en ongewenst wervels ging verzetten. Dat gaf klachten.)

Punt 2: vergeet de foto: dat is plat vlak. Mevrouw Sickesz heeft mensen van klachten afgeholpen die foto's bij zich hadden 'waarop niets te zien was'.
Een goed opgeleide arts voelt veel meer dan er op een foto staat, bovendien is de wervelkolom (inclusief spieren, kraakbeen en bindweefsel) logisch gebouwd en gelden er de wetten van de mechanica - dat geeft een extra controlesysteem 'naast' het voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 11:05 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Punt 2: vergeet de foto: dat is plat vlak. Mevrouw Sickesz heeft mensen van klachten afgeholpen die foto's bij zich hadden 'waarop niets te zien was'.
Een goed opgeleide arts voelt veel meer dan er op een foto staat, bovendien is de wervelkolom (inclusief spieren, kraakbeen en bindweefsel) logisch gebouwd en gelden er de wetten van de mechanica - dat geeft een extra controlesysteem 'naast' het voelen.

Nou het is wel fijn om te zien of er bv een (oude) breuk zit.

Ik heb 3 wervels die niet meer helemaal recht staan (scheef gegroeid na een ongeval) maar deze kunnen (en mogen) niet meer geforceerd recht worden gezet.
Ze zitten waar ze zitten.
Als mensen mijn rug na voelen is duidelijk te voelen dat ze niet recht zijn.
Maar manueel verzetten is uit den boze.
De binnenzijde is goed (gezien met MRI) dus zenuwen liggen vrij, maar de buitenzijde is niet recht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 11:13 



 
Profiel   

Brainless schreef
Nou het is wel fijn om te zien of er bv een (oude) breuk zit.

Tja, na een ongeluk is de röntgenfoto een zinnige gewoonte.
(Maar TS had het naar ik meen over rugpijn zonder dat er eerst een val oid was.)
Citaat
Ik heb 3 wervels die niet meer helemaal recht staan (scheef gegroeid na een ongeval) maar deze kunnen (en mogen) niet meer geforceerd recht worden gezet.
Ze zitten waar ze zitten.
Als mensen mijn rug na voelen is duidelijk te voelen dat ze niet recht zijn.
Maar manueel verzetten is uit den boze.
De binnenzijde is goed (gezien met MRI) dus zenuwen liggen vrij, maar de buitenzijde is niet recht.


Brrr.... Balen!
Over woorden valt eindeloos te debatteren, maar 'forceren' valt buiten het kader van ordentelijke manuele therapie.

En scheef groeien - na een botbreuk kunnen de twee delen scheef aan elkaar groeien. De enige manier om dit te corrigeren komt neer op een operatie, 'zagen' en deze keer netjes zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 11:22 



 
Profiel   

Foto heeft geen toegevoegde waarde, naast dat huisartsen je er waarschijnlijk niet voor door zullen sturen. En als ze dat wel doen gaat het je veel tijd en geld kosten. En de behandelaar voelt echt wel waar het probleem zit, zo werken ze namelijk altijd en daar hebben ze veel ervaring in.

Wat hierboven wordt geschreven mbt een ongeval en dat de wervels daardoor niet meer helemaal recht staan, dan weet je dat zelf en kan je dat aan de behandelaar vertellen. Dan weet hij ook wat hij wel en niet kan doen.

Chiropracter vind ik zelf het meest efficient bij wervels die uit positie / scheef staan. Maar heb ook ervaring met orthomanueel arts en dat werkte op zich ook goed. Manueel fysiotherapeut werkte bij mij minder goed.

Allemaal kijken ze alles na aangezien veel dingen verband met elkaar hebben.

Sterkte ermee

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 11:24 



 
Profiel   

FCSA schreef
Manueel therapeut, zou ik zeggen :j
Alle verschoven wervels (meerdere keren) prima opgelost in 1 sessie.

Mee eens !
Die heeft ook een zachtere behandelwijze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 11:41 



 
Profiel   

Hier een fan van de chiropractor. Meerdere behandelaars gehad en de chiropractor is de enige die mij bijna geheel pijnvrij weet te houden.
Deze chiropractor heeft voor fysio en voor chiropractor gestudeerd en pakt echt het hele lichaam op meerdere manieren aan.
Na 5-6 jaar kan ik leven zonder rugpijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 12:17 



 
Profiel   

Het is niet van een ongeluk of val.
Wel waarschijnlijk van een verkeerde til manoeuvre.

Voor foto's voel ik niks.

Ik ben één x op de foto geweest met mijn bekken.
Geen breuk.
Maar wel mijn aanhechting flink gescheurd.
Geen revalidatie.
Dus ook die staat niet recht.
Wel bij fysio geweest, acht x. Maar helaas geen blijvend effect, ondanks oefeningen.

En nu zit mijn rug dus flink in de k knoei.

Tot zo ver, bedankt! Ik ga rustig verder uit zoeken om zo dicht mogelijk bij de juiste behandelaar te komen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 13:01 



 
Profiel   

Hoe lang is het geleden dat je bij de fysio was? Bij veel problemen, bijv hoge spierspanning, te weinig bespiering, bouwfoutjes, moet je eraan blijven werken. Als je stopt gaat het effect ook weg.

Ik heb hele goede ervaringen bij mijn fysio met verschillende klachten, waaronder rugklachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 13:32 



 
Profiel   

Astorga, de oefeningen doe ik nog wel braaf.
Maar een fysiotherapeut gaat mij met mijn rug niet helpen, dus voor dit onderwerp irrelevant hoe lang dit geleden is, in mijn optiek

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 16:52 



 
Profiel   

Sorry, ik had niet begrepen dat er alleen alternatieve behandelmethodes aangeraden mochten worden.
Wilde je alleen laten weten dat mijn fysiotherapeut mijn gammele lijf goed op weg helpt, waardoor ik nagenoeg alles kan doen wat ik wil. Is wel de tweede fysio die ik heb hoor, de eerste keek helaas niet naar het hele lichaam.

Succes met je rug!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 18:39 



 
Profiel   

Het verschilt enorm per behandelaar inderdaad. Daar heb je helemaal gelijk in!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-19 13:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen