Ziektewet, wat doe je privé?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:34

candalisa schreef:
Wat ik mij afvraag zijn de “bazen” in dit topic dan NOOIT ziek? Als dat zo is wat is jullie geheim ik teken ervoor!!

Jullie kunnen je blijkbaar totaal niet verplaatsen in een ander persoon.

Werk heeft altijd prestatie drang op je werk MOET je presteren dit legt ook druk op. Een borstel over Mn paard halen was heel iets anders dan om 5 uur beginnen met vracht weg werken bestellingen verweken en klaarzetten zodat de winkel om 9 uur open kon. Als je naar je paard gaat kan je zeggen na 10 minuten “nou fijn dat ik je even gezien heb maar ik trek het niet ik ga weer naar huis” op je werk gaat dat niet en ook al zou de werkgever dit ok vinden voel je de druk toch om te blijven. Of er wordt gevraagd of je lamger kan blijven dan kan je collega eerst even pauze houden dus ga je over je grenzen heen.

En er zit echt wel verschil tussen hele nacht stappen of paardrijden.


Nee, goeie bazen zijn nooit op die manier ziek. En áls het een keer zou gebeuren dat we écht heel ziek zijn, dan zorgen we dat alles tot in de puntjes geregeld is voor de werknemers. Ik denk dat het een groot deel verschil in verantwoordelijkheidsgevoel is.
Als werkgever ben je niet alleen verantwoordelijk voor je bedrijf, maar ook dien je ervoor te zorgen dat iedere werknemer zijn of haar hypotheek of huur op tijd kan betalen, dat deze zijn of haar gezin kan onderhouden. Dat het bedrijf naar behoren draait, zodat iedereen in de toekomst ook nog steeds een baan heeft. Zou het worden geaccepteerd als een werkgever alles laat vallen om ziek te zijn?
Mensen in dit topic vinden mij een enorm slechte baas om voor te werken merk ik, omdat ik het niet zou accepteren dat iemand wel zou gaan sporten, maar niet zou proberen om vaker te werken. Waarom zou ik van mijn werknemers niet dezelfde loyaliteit naar mij toe mogen vragen als ik naar hun toe heb? Wordt het geaccepteerd als ik de salarissen een maandje later overmaak omdat ik me ziek voel? Ik heb me altijd te pletter gewerkt om ervoor te zorgen dat iedereen zijn salaris netjes op tijd kreeg en ze in een bedrijf konden werken waar alles op rolletjes liep voor ze. In de begintijd van mijn eerste zaak kregen mijn werknemers eerst hun centen en als er iets over was ik pas voor mijn vaak 70-urige werkweek. Dan verwacht ik dat je daar met respect mee omgaat ja.

En voor alle duidelijkheid; ts gaf in de openingspost aan dat ze zich niet ziek voelt. Dat de moeheid waar mensen met Pfeiffer het over hebben haar vreemd is en dat ze eerst wil gaan paardrijden, omdat ze bang is dat als ze eerst gaat werken en daarna weer gaat paardrijden, het rijden misschien wel eens teveel kan gaan zijn (en misschien ook niet dus....?)
En dáár viel ik over! Het komt op mij over als eigenbelang en pleziertjes voorop stellen en dat is dus wat ik niet zou accepteren als ik je van mijn zuurverdiende centen riant betaal.
Als ik dit als werkgever zou lezen, zou ze inderdaad zeeen van tijd krijgen om te paardrijden...
Mensen met psychische problemen en/of een ziekte waarbij sporten of met je paard tutten van belang is voor het herstel zou ik uiteraard volledig ondersteunen hierin (al wordt er door meerdere mensen aangenomen dat ik dit niet zou doen. Ook prima.)

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 03:03

Ocean_Child schreef:
Tenzij je extreem zwaar lichamelijk werk hebt, zou ik het als werkgever niet accepteren dat je wel vindt dat je kan paardrijden en shoppen, maar niet kan werken. Zou ik er achter komen dat een werknemer op deze manier met zijn/haar door mij betaalde (!) ziektedagen omgaat, zou diegene heel snel een andere baan kunnen gaan zoeken...
Edit: als je je goed en energiek genoeg voelt om naar je paard te gaan, waarom gebruik je dan niet eerst die energie om vaker te gaan werken?


Ik werk om te leven, niet andersom. Dus bij mij zou, niet perse leven eerst zijn maar zeker ook niet werk eerst. Maar juist een belans tussen de twee. Dingen doen waar je plezier aan hebt is daarnaast ook goed en. belangrijk voor je gezondheid.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:13

ik wordt van sommige opmerkingen beetje kriebelig.

"als je kan paardrijden kun je ook werken"

weet je wat het voordeel is van je hobby uitvoeren. is dat je kunt stoppen wanneer je wilt! is dit na 5min al of na 20min.

je werk kun je niet zo maar stoppen, mensen verwachten dan wat van jou en je zult altijd te ver door gaan.

daarnaast heb je groot verschil tussen paardrijden en paardrijden.
ga je staprondje door de bak van 10min en ga je daarna als je afgezadeld hebt en je paard weer terug gezet heb even op je bed liggen. of ga je uur fanatiek je paard trainen verzorgd hem na en gaat daarna nog even boodschappen doen of huishouden.

het is gewoon bewezen dat je beter geneest als je doen waar je plezier uithaalt. is dat de omgang met paarden of iemand die graag wandelt in de natuur laat ze dat dan doen met maten. je moet als werkgever ook klein beetje vertouwen in je werknemers hebben.
tuurlijk maken er mensen misbruik van maar die houd je altijd.
jah en als jij als hobby haken of breien heb. kan dit geestelijk misschien nog wel zwaarder zijn door dat je je ook niet concentreren dit kan je met pfeiffer ook niet altijd.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:45

Ocean_Child schreef:
Tenzij je extreem zwaar lichamelijk werk hebt, zou ik het als werkgever niet accepteren dat je wel vindt dat je kan paardrijden en shoppen, maar niet kan werken. Zou ik er achter komen dat een werknemer op deze manier met zijn/haar door mij betaalde (!) ziektedagen omgaat, zou diegene heel snel een andere baan kunnen gaan zoeken...
Edit: als je je goed en energiek genoeg voelt om naar je paard te gaan, waarom gebruik je dan niet eerst die energie om vaker te gaan werken?
[/quote]

...bedoel je:'ik ga de werknemer wegpesten' als je zegt
'dat iemand heel snel een andere baan kan gaan zoeken'?

Het is namelijk geen geldige reden voor ontslag.
En je bent niet verplicht om mensen in dienst te nemen, he?

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:03

Ik ben blij dat Ocean Child mijn werkgever nier is (en OC waarschijnlijk ook dat ze mij niet in dienst heeft)

Door een hersenkneuzing in 2016 (val van paard) en een hersenschudding in 2018 (door motor van fiets gereden) zit ik al 8 maanden thuis. Mijn hersenen zijn beschadigd en dat komt nooit meer goed. Altijd moe, slecht concentreren en heel snel overprikkeld. Kan slecht tegen grote groepen mensen.
Heb therapie maar de kans dat ik kan terugkeren naar mijn hectische baan is klein.

Zou ik dan niet meer van mijn paard mogen genieten? Meestal blijft het bij een lekkere poetsbeurt en 10 minuten longeren en dat ook maar 2 x per week.

Gelukkig stelt mijn werkgever zich op het standpunt dat het eerst privé goed moet lopen en daarna werken eventueel aan de orde is. Hij kan dit ook doen doordat ze de keuze hebben gemaakt de arbeidsongeschiktheid te verzekeren, de premie (of een reservering in de eigen boekhouding) hoort bij de loonkosten. Naast mij is er nog een collega langdurig ziek dus doe verzekering is een verstandige keuze.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:09

Ik lees hier al een poosje mee en ik moet zeggen dat het van alle kanten begrijp. Ik ben het zeker eens met TS dat paardrijden goed voor haar is (bezig blijven, conditie op peil houden is zowel mentaal als fysiek goed voor je. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat als je een maand op bed MOET liggen, je hier niet bepaald vrolijk van wordt en dit je herstel ook zeker niet bevordert) en ook omdat als ze een slechte dag heeft bij haar paard eerder na 15 min weer zal vertrekken, dan op werk. Die druk om dan net wat langer te blijven dan je kan, die snap ik heel goed.


Ik denk dat voor Ocean_Child het probleem is dat de pfeiffer van TS haar niet ernstig genoeg lijkt, omdat ze zelf zegt hier niet vermoeid van te zijn (wel minder concentratie) en daarom zou ze ook kunnen werken. Ik kan haar standpunt des te meer begrijpen, naar aanleiding van haar laatste bericht: zij is nooit ziek. In ieder geval niet zo ziek dat ze niet kan werken en geeft haar werknemers veel loyaliteit en verwacht dit ook terug. Ik denk dat het punt er vooral in zit dat zij nooit zo ziek is dat ze niet kan werken en hier ook niemand in haar nabije omgeving van heeft gezien. Dan is het ook lastig om je in te leven in een ander als een ander met echte griep (die je dus eens in de 5 jaar eens heb oid, geen zware verkoudheid) 3-4 dagen thuis blijft en Ocean wel door gaat.
Ik heb echter helaas in mijn omgeving wel ernstige ziektes meegemaakt. Als Ocean zelf, of iemand in haar omgeving eens een zware hersenschudding op zou lopen (en dit wens ik haar uiteraard NIET!! toe) dan ziet ze wat dat met iemand kan doen. Dan ziet ze hoe ziek iemand daarvan kan zijn en, als diegene te snel weer te veel hooi op z'n vork neemt, diegene daar ook langdurig last van blijft houden in de zin van concentratieverlies, moe zijn enz. En dat zij hier last van kunnen blijven houden.

Zo zie ik het namelijk ook met pfeiffer, nu niet goed uitzieken is een jarenlange 75% werknemer zijn, ipv nu goed uitzieken en dan weer een 100% werknemer zijn. Ik denk oprecht dat het voor Ocean lastiger in te schatten is wanneer iemand daarmee al over zijn grens gaat, juist omdat ze zelf altijd zo hard door rent (wat ik niet perse negatief vind, maar ik ben daarmee begin 20 mijn grens al tegengekomen en ik denk dat iedereen die grens ooit zal tegenkomen).

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:14

DideH schreef:
Interessant topic :j Heb hier ook wel eens over na zitten denken. Heb de eerste pagina's een beetje doorgelezen, dus wellicht mis ik een deel van de laatste pagina's.

Maak het nu zowel mee als collega zijnde bij iemand, als als vriend zijnde privé. Collega is al 1,5 jaar aan het opbouwen na een burnout. Beginperiode zat ze dus thuis, maar was wel gewoon in haar "ziektetijd" haar school aan het doen. Nu zijn wij op werk allemaal duaal studenten en moeten wij voor de vrijdagen dat we naar school gaan studiebudget of vrije dagen opnemen. Op het moment van scriptie schrijven komt iedereen eigenlijk altijd uren tekort.

Nu was zij dus in haar ziektetijd naar school aan het gaan, maar hoefde daar dus geen uren voor op te nemen. Dat viel bij heel veel mensen niet in goede aarde. Daarnaast is zij in de beginperiode van haar burnout ook een paar keer op vakantie geweest en ook dat viel binnen de collegas niet lekker, gezien er allemaal leuke dingen gedeeld werden op social media.


Dit vind ik heel raar. Als je een burn-out hebt, kun je echt niet naar school en gewoon studeren. Heel voorzichtig “iets” opbouwen, dus weer een uurtje per dag iets aan school doen of werk snap ik, maar niet de tijd die je normaal werkte voor je studie gebruiken.

Toen ik net thuis kwam te zitten met een burn-out, ben ik ook op vakantie gegaan. Deze vakantie was al gepland. Mijn ex en ik gingen naar Tanzania voor safari. Ik zag er heel erg tegenop maar ben toch gegaan en daar ben ik heel blij mee. Omdat je even helemaal uit je dagelijkse ding wordt gehaald, je je alleen druk hoeft te maken over wat je wil eten en of je naar de wc moet, heb ik toch heel fijn kunnen ontspannen. We hadden een gids die ons overal heen reed, en aangezien je dan hele dagen in de auto zit heb ik ook veel kunnen slapen tussendoor.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:42

Als dit topic me één ding leert dan is het dat je dus nooit je privéleven op social media moet zetten en al helemaal geen facebookvrienden moet zijn met collega’s en werkgever. Ik woon gelukig ook niet in dezelfde plaats als waar mijn werk is. Het is duidelijk dat er nog genoeg mensen zijn (en werkgevers) die weinig begrijpen van ziekte en gezondheid en vooral veel oordelen.

@ocean: mijn vader was net zoals jij, ook ondernemersfamilie enzovoorts. Mooi dat hij een burn out kreeg op zijn 55e. Op. Weg. Dan kan je dus niet meer je verantwoordelijlheid nemen voor je personeel. Maar dat kan jij je niet voorstellen. Jij denkt dat je dan vanaf je ziekbed nog wat kan regelen voor je werknemers. Meid, je hebt geen idee.

Sterker nog, hij ging juist ten onder aan teveel verantwoordelijkheidsgevoel.

Hij is er wel een veel aangenamer mens van geworden. Met meer inzicht. Gelukkig was hij goed verzekerd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:56

Dat is idd het beste waves.

Ooit had ik wel collega's op fb. Bericht geplaatst dat ik die avond zou gaan stappen. Later die middag bericht geplaatst dat het niet door ging omdat ik zo ziek als een hond was. Dat laatste bericht hebben ze dus nooit gelezen en niemand heeft ooit willen geloven dat ik nooit meer ben gaan stappen. :')

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 15:00

Levitate schreef:
Ik lees hier al een poosje mee en ik moet zeggen dat het van alle kanten begrijp. Ik ben het zeker eens met TS dat paardrijden goed voor haar is (bezig blijven, conditie op peil houden is zowel mentaal als fysiek goed voor je. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat als je een maand op bed MOET liggen, je hier niet bepaald vrolijk van wordt en dit je herstel ook zeker niet bevordert) en ook omdat als ze een slechte dag heeft bij haar paard eerder na 15 min weer zal vertrekken, dan op werk. Die druk om dan net wat langer te blijven dan je kan, die snap ik heel goed.


Ik denk dat voor Ocean_Child het probleem is dat de pfeiffer van TS haar niet ernstig genoeg lijkt, omdat ze zelf zegt hier niet vermoeid van te zijn (wel minder concentratie) en daarom zou ze ook kunnen werken. Ik kan haar standpunt des te meer begrijpen, naar aanleiding van haar laatste bericht: zij is nooit ziek. In ieder geval niet zo ziek dat ze niet kan werken en geeft haar werknemers veel loyaliteit en verwacht dit ook terug. Ik denk dat het punt er vooral in zit dat zij nooit zo ziek is dat ze niet kan werken en hier ook niemand in haar nabije omgeving van heeft gezien. Dan is het ook lastig om je in te leven in een ander als een ander met echte griep (die je dus eens in de 5 jaar eens heb oid, geen zware verkoudheid) 3-4 dagen thuis blijft en Ocean wel door gaat.
Ik heb echter helaas in mijn omgeving wel ernstige ziektes meegemaakt. Als Ocean zelf, of iemand in haar omgeving eens een zware hersenschudding op zou lopen (en dit wens ik haar uiteraard NIET!! toe) dan ziet ze wat dat met iemand kan doen. Dan ziet ze hoe ziek iemand daarvan kan zijn en, als diegene te snel weer te veel hooi op z'n vork neemt, diegene daar ook langdurig last van blijft houden in de zin van concentratieverlies, moe zijn enz. En dat zij hier last van kunnen blijven houden.

Zo zie ik het namelijk ook met pfeiffer, nu niet goed uitzieken is een jarenlange 75% werknemer zijn, ipv nu goed uitzieken en dan weer een 100% werknemer zijn. Ik denk oprecht dat het voor Ocean lastiger in te schatten is wanneer iemand daarmee al over zijn grens gaat, juist omdat ze zelf altijd zo hard door rent (wat ik niet perse negatief vind, maar ik ben daarmee begin 20 mijn grens al tegengekomen en ik denk dat iedereen die grens ooit zal tegenkomen).


Ik denk dat je een goed punt hebt. En je benoemt precies de reden dat ik zo heb getwijfeld. Ik voel mezelf namelijk niet echt ziek. Als ik echt ziek ben, lig ik als een dood vogeltje op de bank.
En daarom heb ik ook zoveel moeite om mijn ziekte te accepteren, ook al merk ik dat ik nog niet op 100% fit zijn zit.

Maar goed, keuze heb ik niet. Waar gelukkig wel iedereen een keuze heeft in waar hij of zij werkt. Zelf heb ik een aantal jaar gewerkt voor een ondernemer. Een kennis van mij zegt altijd: Ondernemers vinden personeel altijd maar lastig. Waarmee hij de personen uiteraard niet bedoelt. Ik heb aan den lijve ondervonden hoe lastig ik was. Mijn 40 uur werk, propte ik in 24-32 uur, langer dan een week vakantie kreeg ik amper (één keer in de zomervakantie omdat het bedrijf dicht ging, toen mocht ik 2 weken) en op zondagavond maakte ik me druk over: "Waar krijg ik morgen weer over op mijn kop?" En dat voor bruto een schandalige 9 euro per uur, als HBO-er... Toen ik op mijn 25e realiseerde dat ik voor een huis toch een hoger inkomen nodig had, ging ik één keer solliciteren, mocht op gesprek komen en was hierover open naar mijn baas toe. Ik kreeg een vrije dag, sollicitatie werd niks. Maar 2,5 maand later kreeg ik te horen dat mijn contract niet werd verlengd in een vaste aanstelling. Vond ik eigenlijk wel prima.
Echter werkte ik er al 2,5 jaar en kwam ik dus in aanmerking voor een transitievergoeding. Maar die wilde de baas niet geven, omdat ik zelf ontslag had genomen volgens hem. Hoe? Nou, door één keer te solliciteren. Okeee... :Y)
Ik begreep eindelijk wat die kennis van mij bedoelde. :P

Ik kies daarom niet zomaar weer voor werken voor een ondernemer. Prima dat ze zichzelf over de kop willen werken, maar dat laat ik me niet gebeuren op deze leeftijd.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 15:08

Waves en Gypsy, gelukkig gebruik ik social media niet enorm veel :')

Wat me ook schandalig heeft verbaasd is dat een vriendin die ik wel redelijk hoog heb zitten qua kennis... Mij uitnodigde voor haar verjaardag, op een dag dat ik al een andere afspraak heb. Dus ik geef aan dat ik mijn best doe om eventjes langs te komen, mits ik voldoende energie overhoud na die andere afspraak.
Krijg ik de reactie: "Ben je nog niet weer beter dan?"

Ze weet alleen maar (door FB, tevens mijn laatste bericht daar :') zoveel gebruik ik het) dat ik op 19 februari in het ziekenhuis terecht kwam met mega opgezette armen en een allergische reactie en dat het Pfeiffer bleek te zijn. Terwijl ze een week daarvoor nog bij me was geweest, terwijl ik al ziek was (zonder dat ik wist wat het was)
Het leek mij dan vrij logisch dat iemand dan niet ineens beter is.

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:13

Ben je zeker dat ze het bericht zo negatief bedoelde als je het opvat?
Kan het niet ook een oprechte vraag zijn zonder bijbedoelingen?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:16

Ik lees het niet als een slecht bericht? Ik lees het als oprecht interesse.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 15:20

Gini schreef:
Ben je zeker dat ze het bericht zo negatief bedoelde als je het opvat?
Kan het niet ook een oprechte vraag zijn zonder bijbedoelingen?


Nouja, ik vind het bericht niet zo zeer negatief hoor. Ze zal het absoluut zonder bijbedoelingen hebben gesteld. Maar ik verbaas me er over dat zij, of all people, ervan uitgaat dat ik met een keer in de vingers knippen weer beter ben.

Het valt me een beetje tegen van haar, maar verder even goede vrienden hoor.
Ik moet ook gewoon leren dat niet iedereen dit kan en zal begrijpen. Maar vind het daardoor bijna wonderbaarlijk dat ik als guppie van 15 zoveel begrip had voor mijn klasgenootje en vriendinnetje met Pfeiffer, die ook 3 jaar later nog niet helemaal fit was. Natuurlijk baalde ik vaak dat zij eerder naar huis ging of het niet meer vol hield en ik daardoor weer een paar lessen alleen moest volgen. Maar ik heb me nooit verbaasd over het verloop van de ziekte.

Kinke

Berichten: 20550
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:47

Een aantal ondernemers hier zeggen dat ze altijd door moeten gaan. Ik kan jullie verzekeren dat er echt een moment kan komen dat het echt niet gaat. Ook al wil je en moet je. Je lichaam kan je gewoon de baas zijn, kun je niks aan doen. Mag hopen dat het nooit gebeurt maar zorg ervoor dat indien het wel zo is, de toko toch een tijdje zonder je kan doordraaien.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:56

Ik zit nu ook thuis maar ook al ben ik ziek, mijn kinderen moet ik toch verzorgen. Of het nu gaat of niet.
Veel op een dag kan ik niet doen. Maar zoals boodschappen, kinderen van school en creche brengen,... moet ik doen.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:17

Maanlicht schreef:
Toen ik net thuis kwam te zitten met een burn-out, ben ik ook op vakantie gegaan. Deze vakantie was al gepland. Mijn ex en ik gingen naar Tanzania voor safari. Ik zag er heel erg tegenop maar ben toch gegaan en daar ben ik heel blij mee. Omdat je even helemaal uit je dagelijkse ding wordt gehaald, je je alleen druk hoeft te maken over wat je wil eten en of je naar de wc moet, heb ik toch heel fijn kunnen ontspannen. We hadden een gids die ons overal heen reed, en aangezien je dan hele dagen in de auto zit heb ik ook veel kunnen slapen tussendoor.

Was dit overlegd met werkgever en bedrijfsarts? Ik vind nl wel heel opmerkelijk als hier goedkeuring voor is gegeven. In de ziektewet ben je nl verplicht om goedkeuring te vragen als je op vakantie gaat.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:23

Ik ben ook op vakantie geweest toen ik in de ziektewet zat.
Wintersport. Klinkt heel wat, maar ik heb niet op de ski’s gestaan, veel geslapen en een beetje met peuter in de sneeuw gespeeld.
Was idd al geboekt, en niemand vond dat een probleem...

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 16:26

Het kost je waarschijnlijk wel de oorspronkelijke vakantiedagen?

Goed punt om volgende week even aan de casemanager voor te leggen. Ik zit mega dik in de uren, ik kan wel 6 weken op vakantie. En in week 16 heb ik een week staan. Ik ga niet weg ofzo. Was al wel gepland.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:33

Als je gewoon thuis blijft hoef je geen toestemming te vragen. Wel is het zo dat als je een deel van de dag werkt en je vrij wilt die dag, dat je daarvoor gewoon de volle 8 uur vakantie voor dient te schrijven.

Ik zou zelf uit fatsoen idd ook gewoon vakantie opnemen als je vakantie wilt. Zeker als het al een geboekte was. Als je reis niet door kan gaan door je ziek zijn, is het uiteraard een ander verhaal.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:47

Janine1990 schreef:
Het kost je waarschijnlijk wel de oorspronkelijke vakantiedagen?

Goed punt om volgende week even aan de casemanager voor te leggen. Ik zit mega dik in de uren, ik kan wel 6 weken op vakantie. En in week 16 heb ik een week staan. Ik ga niet weg ofzo. Was al wel gepland.


Nee, kost geen vakantiedagen als je in de ziektewet zit :o

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:53

Door dit topic schiet mij ineens te binnen dat ik tijdens mijn vakantie geen ziektewet uren voorbij heb zien komen op m'n loonstrook. Toch maar even uitzoeken(zat voor 50% in de zw tijdens m'n vakantie)

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:53

verootjoo schreef:
Nee, kost geen vakantiedagen als je in de ziektewet zit :o

Als je gedeeltelijk werkt, zoals TS, wel degelijk. Sowieso de 3 dagen die je gedeeltelijk werkt dien je volledig vakantie op te nemen (dus 3 x 8).

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:55

purny schreef:
Door dit topic schiet mij ineens te binnen dat ik tijdens mijn vakantie geen ziektewet uren voorbij heb zien komen op m'n loonstrook. Toch maar even uitzoeken(zat voor 50% in de zw tijdens m'n vakantie)

Als dat betekende dat je halve dagen werkte, dan klopt dat. Je dient de dagen dat je gedeeltelijk werkt met vakantie volledig als vakantie op te nemen.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:56

verootjoo schreef:
Janine1990 schreef:
Het kost je waarschijnlijk wel de oorspronkelijke vakantiedagen?

Goed punt om volgende week even aan de casemanager voor te leggen. Ik zit mega dik in de uren, ik kan wel 6 weken op vakantie. En in week 16 heb ik een week staan. Ik ga niet weg ofzo. Was al wel gepland.



Nee, kost geen vakantiedagen als je in de ziektewet zit :o

Ja zeker kost dit gewoon je vakantie dagen