Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 11:47

Hoi,

Ik hoop dat jullie tips hebben voor mij voor het volgende:

Ik werk in de kinderopvang en daar was ik zo vaak mijn handen, kan het niet eens tellen hoe vaak. En daar hoort schoonmaakwerk ook bij dus weer in contact met water en schoonmaakmiddel. En als ik thuis ben gebeurd dat natuurlijk ook.

Nu heb ik sinds de laatste maanden steeds (vocht) bultjes die jeuken en pijnlijk zijn en die na een paar dagen weg zijn. Nu heb ik ook sinds twee weken een reactie van mijn zilveren ring op mijn vinger, zie foto. Ook zijn ze erg droog.

Ik verschoon al met handschoenen en probeer schoon te maken met handschoenen maar ik vergeet dat meestal. Ik was mijn handen met uni cura handzeep maar hoorde van mijn ouders net dat die zeep je handen kunnen uitdrogen. In de avond als ik ga slapen smeer ik mijn handen in mijn handcreme en probeer dit overdag ook te doen maar is amper te doen ivm het vele handen wassen.

Iemand tips voor mij voor een milde handzeep die mijn handen niet uitdrogen en misschien nog een handcreme en andere tips als je hier ook ervaring mee heb.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:52

Mag je niet een handreiniging doen met Sterilium bijvoorbeeld in het geval je geen bevuiling aan je handen hebt? De alcoholoplossing is een stuk vriendelijker voor je huid. Anicura droogt inderdaad je huid uit. Als je niet alleen met een alcoholoplossing mag reinigen is het misschien een optie om een pompje met handcrème naast de zeep te plaatsen zodat je niet vergeet elke keer na het wassen ook een beetje crème op te doen?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:55

Met al die ontsmettende zepen (en zeker met alcohol) dood je de goede bacteriën op je huid hárder dan de kwaaie. Met als gevolg dat je superkolonisatie van verkeerde/slechte bacteriën krijgt.

Beste oplossing: neutrale zeep of beter nog, gewoon géén zeep gebruiken, tot het evenwicht op je huid weer terug is. Wassen met water werkt nl net zo goed, al gelooft niemand dat, omdat de 'kwaaie' bacteriën op de oppervlakte van je huid zitten, en die spoel je er dus met water heel simpel af, en de goeie in de groeven van je huid, en die werk je er uit door te wassen met zeep. En dat laatste wil je dus helemaal niet.

MonaLieske

Berichten: 1520
Geregistreerd: 01-08-08

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:05

Bekend probleem. Het zou kunnen dat je allergisch contacteczeem hebt en reageert op een bepaald bestanddeel. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kijken of het met een zeep als Neutral minder wordt. Het klinkt echter eerder alsof het niet aan de zeep ligt die je gebruikt, maar aan het overmatig gebruik in het algemeen. Minder vaak je handen wassen met zeep is dan toch echt de beste oplossing. Handschoenen gebruiken lijkt me dan een goede oplossing, maar dan moet je jezelf wel echt die gewoonte aan wennen.

Ik gebruik zelf bij dit soort plekjes lanette crème als handcrème, verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Het is wel vettig, dus je kunt het niet echt tijdens werk gebruiken denk ik.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 12:08

MonaLieske schreef:
Bekend probleem. Het zou kunnen dat je allergisch contacteczeem hebt en reageert op een bepaald bestanddeel. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kijken of het met een zeep als Neutral minder wordt. Het klinkt echter eerder alsof het niet aan de zeep ligt die je gebruikt, maar aan het overmatig gebruik in het algemeen. Minder vaak je handen wassen met zeep is dan toch echt de beste oplossing. Handschoenen gebruiken lijkt me dan een goede oplossing, maar dan moet je jezelf wel echt die gewoonte aan wennen.

Ik gebruik zelf bij dit soort plekjes lanette crème als handcrème, verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Het is wel vettig, dus je kunt het niet echt tijdens werk gebruiken denk ik.


Kan je die creme zonder recept verkrijgen ? Lijkt mij voor in de avond als ik ga slapen wel fijn.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:16

‘s Ochtends voordat je gaat werken “gloves in a bottle” opdoen. Zoals de naam het zegt, legt dit een bescherm laagje rond je huid (4u lang). Wordt veel gebruikt bij beroepen die veel in aanraking komen met water. Verkooppunten: https://glovesinabottle.nl/kopen/verkooppunten/

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:21

Ibbel schreef:
Met al die ontsmettende zepen (en zeker met alcohol) dood je de goede bacteriën op je huid hárder dan de kwaaie. Met als gevolg dat je superkolonisatie van verkeerde/slechte bacteriën krijgt.

Beste oplossing: neutrale zeep of beter nog, gewoon géén zeep gebruiken, tot het evenwicht op je huid weer terug is. Wassen met water werkt nl net zo goed, al gelooft niemand dat, omdat de 'kwaaie' bacteriën op de oppervlakte van je huid zitten, en die spoel je er dus met water heel simpel af, en de goeie in de groeven van je huid, en die werk je er uit door te wassen met zeep. En dat laatste wil je dus helemaal niet.

Dat is niet het geval.
Het maakt niet uit of je warm of koud water gebruikt, maar zeep is wel nodig.
https://www.rivm.nl/hygi-ne/vragen-en-a ... den-wassen
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... orten.html

MonaLieske

Berichten: 1520
Geregistreerd: 01-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:26

xxxmh schreef:
MonaLieske schreef:
Bekend probleem. Het zou kunnen dat je allergisch contacteczeem hebt en reageert op een bepaald bestanddeel. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kijken of het met een zeep als Neutral minder wordt. Het klinkt echter eerder alsof het niet aan de zeep ligt die je gebruikt, maar aan het overmatig gebruik in het algemeen. Minder vaak je handen wassen met zeep is dan toch echt de beste oplossing. Handschoenen gebruiken lijkt me dan een goede oplossing, maar dan moet je jezelf wel echt die gewoonte aan wennen.

Ik gebruik zelf bij dit soort plekjes lanette crème als handcrème, verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Het is wel vettig, dus je kunt het niet echt tijdens werk gebruiken denk ik.


Kan je die creme zonder recept verkrijgen ? Lijkt mij voor in de avond als ik ga slapen wel fijn.

Ja hoor! Ook gewoon bij Etos, Kruidvat, et cetera.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:27

En handschoenen maar ook idd een pompje handcreme naast de zeep zetten. Ik heb een poosje in een fabriek met levensmiddelen gewerkt, dus ook vaak handen wassen. Maar daar hing overal naast de zeep ook handcreme. En als je die elke keer gebruikt worden ze echt minder droog, ook al was je het er een uur later weer af.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 12:29

En wat voor handcreme want je hebt lekker ruikende crèmes maar zijn die ook goed voor je handen want die heb ik nog wel liggen of ook zo neutraal mogelijk?

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:30

xxxmh schreef:
En wat voor handcreme want je hebt lekker ruikende crèmes maar zijn die ook goed voor je handen want die heb ik nog wel liggen of ook zo neutraal mogelijk?

Zo neutraal mogelijk het liefst. Dat lekkere geurtje (parfum) kan je huid irriteren.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:35

ik zou voor een handcreme gaan met zoveel mogelijk wolvet (lanoline) bevat. is erg goed tegen droge handen. Heb normaal ook erg veel last van als ik mijn handen veel moet wassen of veel aan de naaimachine zit. beetje handgemaakte creme met hoog lanoline deel en heb er nergens meer last van

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:37

Ik heb handcreme van De Noordkroon, wolvet.
Voor overdag prima in het gebruik.
Voor ‘s nachts gebruik ik vaselinecreme van de huisarts.

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:34

Ik zou als ik jou was even bij je werkgever aankloppen. Zij zijn verplicht tot goede handzeep, helemaal als je zo vaak je handen moet wassen en er last van krijgt. Een zeep die in ziekenhuizen wordt gebruikt is net zo goed, ongeparfumeerd en veel milder voor je handen.

Ze kunnen ook zo’n ontsmettingsspul doel, ik ben de naam alleen even vergeten. Het probleem is dat dat echt vies smaakt en als je met eten van de kleintjes bezig bent misschien niet de beste oplossing is.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:47

Veriye schreef:
ik zou voor een handcreme gaan met zoveel mogelijk wolvet (lanoline) bevat. is erg goed tegen droge handen. Heb normaal ook erg veel last van als ik mijn handen veel moet wassen of veel aan de naaimachine zit. beetje handgemaakte creme met hoog lanoline deel en heb er nergens meer last van

Er zijn mensen die overgevoelig/allergisch zijn voor lanoline dus kijk daar mee uit.
Beter is het om Eucherin creme te gebruiken.

marschwood
Berichten: 455
Geregistreerd: 25-08-08

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:59

Unicurazeep kan overgevoeligheidsreaktie geven.Zou een handcreme met aloe vera gebruiken en een wastablet zonder zeep.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:01

Ik herken je probleem ik heb ook een probleemhuid op (alleen) mijn handen.
(Vaak) handen wassen verergert het inderdaad.
Maar ook handschoenen dragen is is niet goed, de huid kan niet.ademen en gaat broeien.

Ik adviseer je Gloves in a Bottle te gebruiken, maar dan wel consequent en op tijd.
Dat legt een goed werkend beschermlaagje aan op de huid en was je er niet af. Wat maakt dat je je handen kunt wassen zonder dat het je huid aantast. Het is tegelijkertijd verzorgend.


https://www.google.com/amp/s/www.gloves ... le.com/amp

Er is best veel over te vinden op internet.

Om mijn handen zo soepel en goed mogelijk te houden, gebruik ik daarnaast Eucerin handcreame met Urea. Tube kost tegenwoordig 10 euro, maar oh wat een weldaad als je het opsmeert. Voor mij de enige handcreme die blijft na een lange zoektocht.

Beide producten zijn te koop bij de apotheek.

Beterschap en succes, het is echt.een lastig probleem.

Edit: Ik zie nu dat beide producten al door iemand anders zijn genoemd :)

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:06

Morganlefay schreef:
Veriye schreef:
ik zou voor een handcreme gaan met zoveel mogelijk wolvet (lanoline) bevat. is erg goed tegen droge handen. Heb normaal ook erg veel last van als ik mijn handen veel moet wassen of veel aan de naaimachine zit. beetje handgemaakte creme met hoog lanoline deel en heb er nergens meer last van

Er zijn mensen die overgevoelig/allergisch zijn voor lanoline dus kijk daar mee uit.
Beter is het om Eucherin creme te gebruiken.


Er zijn mensen die ook voor Eucerine creme gevoelig zijn (ik b.v.) dus het kan altijd. Is een kwestie van uitzoeken wat er wel en niet voor je werkt.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:12

xxxmh schreef:
En wat voor handcreme want je hebt lekker ruikende crèmes maar zijn die ook goed voor je handen want die heb ik nog wel liggen of ook zo neutraal mogelijk?


Afbeelding

Deze werkt bij mij heel goed en olie gebruik ik ook, van Grahams.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 14:40

Ik heb net bij de Etos cetomacrogol creme gehaald. Gebruiken we voor een baby met eczeem ook en daar wordt de huid rustig en vettig van. En verder heb ik een handzeep van neutral gekocht en ga proberen met het schoonmaakwerk handschoenen te dragen en veel in te vetten. En als dit niet werkt ga ik jullie producten ook eens bekijken.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:05

Aangezien er over de zeep en lotion genoeg is gezegd heb ik daar geen toevoeging over maar dat rode randje onder je zilveren ring betekent eigenlijk dat er vocht onder je ring blijft zitten wat gaat broeien. Uiteindelijk irriteert je huid zo dat die wat rood en opgezet word. Oplossing is goed nadroegen ook de huid onder je ring of helemaal geen ring om (naar werk?)

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:11

Ik heb soms ook last van extreem droge handen, tot kloven aan toe.
Werk in de zorg, dus handen wassen kan ik echt niet ontwijken.
Ik smeer s avonds voor het slapen gaan een laag bepanthen op de droge stukken.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Handen wassen op het werk (kinderdagverblijf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:40

Ook ik had er last van toen ik in de zorg werkte
Insmeren met zalfjes werkte bij mij niet
Ik mocht mijn handen zonder zeep wassen en indien nodig gebruikte ik desinfactiegel (zonder handen wassen)