Dubbele rug hernia, en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:24

har166 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen met een neuroloog. Afgelopen donderdag heb ik de mri gehad, was goed te doen, maar heb inmiddels ook andere medicatie. Vervolgens werd ik vrijdag gebeld dat er een flinke hernia zat en dat ik 14 mei terecht kon bij de neuroloog. Dus nu zit ik me af te vragen wat ik daar moet doen aangezien ik overal lees en hoor dat een hernia vanzelf weer overgaat. Kan iemand me vertellen wat ik eigenlijk bij een neuroloog te zoeken heb :=

Het kan vanzelf weg gaan, maar in de tussentijd ook onnodig schade veroorzaken. Laatste arts uit duitsland doet sneller opereren voor die reden tov chirurgen in Nederland.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Dubbele rug hernia, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:29

Bedankt voor jullie snelle reacties! De huisarts zei in eerste instantie ook dat zoiets met voldoende pijnstillers een kwestie van ' uitzitten ' was, maar dat is dus lang niet altijd het geval begrijp ik uit jullie berichten.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Dubbele rug hernia, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:30

Chirurg uit Duitsland zei dat ze vaker langer wachten in Nederland met operen maar daardoor kan dus wel blijven (zenuw)schade veroorzaken en daarmee ook bijkomende klachten

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:32

har166 schreef:
Bedankt voor jullie snelle reacties! De huisarts zei in eerste instantie ook dat zoiets met voldoende pijnstillers een kwestie van ' uitzitten ' was, maar dat is dus lang niet altijd het geval begrijp ik uit jullie berichten.


Zeker niet altijd, maar al het niet al te acuut is en je de zenuwpijn onder controle krijgt zou ik zeker een kans geven!

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 06:51

bigone schreef:
Moeder van schoonzoon dacht ook dat de hernia wel weg zou gaan, heb haar nog gewaarschuwd om weer aan de bel te trekken maar nee. Heeft nu een beugel om haar been door ernstig beschadigde zenuw. Ja de hernia ging inderdaad van zelf over.


Herkenbaar helaas, geduld geduld werd me steeds gezegd. Resultaat van te lang wachten; twee kuitspieren die niet meer aangestuurd worden, zenuwbanen teveel beschadigd door te lang bekneld zitten.
Dus nee, het gaat niet altijd zomaar? over helaas.

Bloem39

Berichten: 65
Geregistreerd: 13-11-09
Woonplaats: Gasselte

Re: Dubbele rug hernia, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:19

Zelf inmiddels vier hernia's achter de rug, de tweede is geopereerd, resultaat was achteraf niet beter dan die bij het uitzitten van de andere drie. Laatste (vorig jaar) was enorm pijnlijk (ondanks stevige pijnmedicatie) met ook fors uitval. Ben verwezen voor operatie maar toen ik eindelijk bij neurochirurg terecht kon (duurde erg lang door corona) begon het iets beter te gaan. Nu geen hernia klachten meer, wel rugklachten maar tussenwervelschijf is ook erg dun geworden en ik heb heel lang weinig kunnen bewegen. Dus dat is even wat het is.
Overigens wilde ik zo graag van de pijn en uitval af dat ik zelfs een privé kliniek heb overwogen, waarbij ik de operatie zelf zou moeten betalen, maar dan zou ik wel snel aan de beurt zijn. De chirurg daar noemde ook dat ik kans liep op blijvende uitval als ik niet zou opereren. Maar dit is niet het geval gebleken, kracht is gewoon terug. Doof gevoel had ik al (na de operatie in 2008).
Kortom, als je het kunt volhouden is afwachten echt wel een goede optie en opereren is ook geen garantie op volledig herstel. Maar de pijn kan wel echt ondraaglijk zijn, dus sterkte!

Nowiexx

Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-20

Re: Dubbele rug hernia, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 23:52

Wat een reacties weer en wat een ervaringen. Bij mij wordt overigens maar 1 hernia weggehaald omdat ik bij de andere hernia geen last heb van scheenbeen pijn (??). Nou goed, het zal wel. 17 juni word ik in ieder geval geopereerd. Nog wel enorm lastige werkgever. Bedrijfsarts bepaald voor mij wanneer ik mij medicijnen ga ophogen zodat mijn werkgever er geen hinder van vind... erg bijzonder allemaal.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 00:00

Nowiexx schreef:
Wat een reacties weer en wat een ervaringen. Bij mij wordt overigens maar 1 hernia weggehaald omdat ik bij de andere hernia geen last heb van scheenbeen pijn (??). Nou goed, het zal wel. 17 juni word ik in ieder geval geopereerd. Nog wel enorm lastige werkgever. Bedrijfsarts bepaald voor mij wanneer ik mij medicijnen ga ophogen zodat mijn werkgever er geen hinder van vind... erg bijzonder allemaal.


Euh? Mag dat laatste zomaar? Jouw behandeld arts gaat daar over en de bedrijfsarts enkel of jij je werk kan uitvoeren?

Nowiexx

Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-20

Re: Dubbele rug hernia, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 00:04

Daar twijfelde ik ook al over. HA gebeld en zij kon niks betekenen helaas. Supervisor werkt ook niet echt mee hierin. Ik slik pregabaline die ik op mag boven naar 2x 150MG, maar ik heb best last van de bijwerkingen dat het werken gewoon niet lukt bij ophogen. Ik zit nog maar op 1x daags 150MG... mag het om de 3 dagen ophogen maar dat gaat niet want ik kan mij niet ziek melden. Heel bijzonder. Misschien slecht dat ik het zeg maar ik kan niet wachten tot ik in de ziektewet zit.

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 01:02

En ook even een positief verhaal...

Ik ben in 2010 geopereerd aan een flinke grote hernia.
Had al jaren lang vaak last van mijn rug en zat elk jaar een paar keer 5 tot 6 weken thuis.
In 2010 weer thuis en toen vond de huisarts het tijd voor een MRI...!

Werd doorgestuurd naar de neuroloog die maar één oplossing zag en dat was opereren.
Terwijl ik op de wachtlijst stond ging ik over van tramadol op morfine omdat de pijn in mijn been steeds erger werd.
De morfine moest ook steeds opgehoogd worden omdat de pijn niet meer te doen was.
Ik heb 2 x huilend naar het ziekenhuis gebeld wanneer ik eindelijk aan de beurt was....

Na de operatie was de pijn in mijn been gelijk grotendeels weg!
Ik moest 24 uur plat liggen na de operatie en mocht daarna gaan draaien.
De volgende dag voorzichtig uit bed om te lopen. Operatiewond was pijnlijk, ik kon nog geen pak melk optillen. Dat viel wel even tegen....
Ik heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen en mocht daarna naar huis.
Na 6 weken beginnen met fysiotherapie.
Voordat ik weer een paar uurtjes aan het werk kon was ik 6 maanden verder. Na 9 maanden weer volledig hersteld gemeld.
Ik heb wel een traditionele operatie gehad, dus gewoon een grote snee en niet zo'n moderne kijkoperatie. Daardoor duurde het herstel ook langer.

Maar het mooie is dat ik na de operatie, dus nu 11 jaar geleden, nooit meer last van mijn rug heb gehad!
Twee jaar na de operatie ben ik ook weer gaan paardrijden en kocht ik weer een eigen paard.

Ik doe fysiek werk, moet soms ook zwaar tillen. Ik kan gelukkig veel afwisselen met zitten en lopen, dat werkt prima.
Want alleen heel lang zitten is soms lastig. Zo kan ik niet lekker meer op een bank zitten en zit daarom altijd op eettafel stoelen thuis of als ik op visite ben. Of lange vliegreizen....moet ik altijd een kussen in mijn onderrug proppen.
Maar daar valt prima mee te leven!

Tot op de dag van vandaag ben ik zo blij dat ik geopereerd ben en weer een volledig normaal en pijnvrij leven heb, al 11 jaar lang!
Dus laat je vooral niet ontmoedigen door alle minder positieve verhalen, het kan dus ook gewoon heel goed aflopen.

Ik vind het trouwens erg vreemd dat een bedrijfsarts over jouw medicatie beslist, ik geloof niet dat dat helemaal de bedoeling is.
En ook mag je niet verplicht worden om te gaan werken als je daar niet toe in staat bent.
Ik zou daar toch wel voorzichtig mee zijn, voordat je nog meer schade toebrengt aan je zenuw.

Wens je in elk geval heel veel sterkte en beterschap toe en hoop dat je net zoveel baat hebt van de operatie als ik heb!

Captain

Berichten: 21375
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 05:06

TS, ik ga je even een schop onder je kont geven. Ga. Je. Ziek. Melden. Stop met dat stomme integreren, je lijf en je hoofd kunnen het niet. En dat is harstikke logisch want pijn kost heel veel energie.

Des te langer jij door gaat lopen met pijn, des te langer het herstel straks is. Je laat je werkgever of bedrijfsarts toch potverdomme niet bepalen of je nog wel of niet kan werken, als je notabene op de wachtlijst staat voor een operatie? Kom op zeg, voor jezelf op komen want niemand anders gaat dat doen! :(:)

Daarnaast zou ik als alles is afgelopen, die bedrijfsarts aanklagen, geen idee waar, maar die mag helemaal niet bepalen hoeveel en wanneer jij medicijnen moet slikken.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:25

Ik ben vandaag naar de neuroloog geweest. Tijdens het gesprek heb ik ook mijn mri kunnen zien en hebben we de opties besproken. Er staat nu een afspraak gepland voor een wortelblokkade en normaal gesproken had ze me doorverwezen voor een gesprek met een neurochirurg voor een operatie, maar door corona worden die operaties nu niet uitgevoerd. Een privekliniek is ook nog een optie, dus ik heb vanmiddag met fbto gebeld, en die gaf aan dat er iig 2 klinieken bij mij in de regio zijn waarmee ze een contract hebben. Een daarvan is een kliniek in Veenhuizen maar als ik op die website kijk dan zie ik dat de behandeling daar door geen enkele maatschappij wordt vergoed. Nu was er ook een kliniek in Groningen ( maar zodra ik google op herniakliniek Groningen krijg ik alleen maar die Iprenburg kliniek ) en ze hebben ook een contract met een kliniek in Twente, maar weet van die klinieken de naam niet. Ik moet dus maandag nog maar een keer met fbto bellen met papier in de aanslag hahahaha.

Hoe gaat het inmiddels met jou TS? is het nog uit te houden?

Nowiexx

Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 21:10

Even een update na een hele lange afwezigheid, sorry.

Maar nee.. het gaat zo ruk eigenlijk. Ik kan mij niet ziek melden omdat de bedrijfsarts zegt dat ik 4 uur moet werken. Hier moet mijn bedrijf zich aan houden en kan ik niet mijzelf ziek melden.

Enige optie is dat ik €100,- betaal voor een second opinion van een bedrijfsarts die zegt dat ik mij kan ziek melden en niet hoef te werken.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:34

Nowiexx schreef:
Even een update na een hele lange afwezigheid, sorry.

Maar nee.. het gaat zo ruk eigenlijk. Ik kan mij niet ziek melden omdat de bedrijfsarts zegt dat ik 4 uur moet werken. Hier moet mijn bedrijf zich aan houden en kan ik niet mijzelf ziek melden.

Enige optie is dat ik €100,- betaal voor een second opinion van een bedrijfsarts die zegt dat ik mij kan ziek melden en niet hoef te werken.


Die €100 zou ik er toch echt tegen aan gooien. Belachelijk toch.’
Zelf ben ik een voorstander van doorwerken. Ritme houden en afleiding is ook belangrijk.
Maar dit moet niet ten koste van jezelf gaan . Je moet je medicatie gewoon op kunnen bouwen .
Aanvragen die second opinie en voor jezelf kiezen

Nowiexx

Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-20

Re: Dubbele rug hernia, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 21:47

Als ik een second opinion aanvraag, heb ik de afspraak niet tijdig genoeg voor mijn operatie die ik 17 juni heb helaas. Dus dat is oprecht zonde geld.

Captain

Berichten: 21375
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Dubbele rug hernia, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:55

Ik begrijp het oprecht niet.. maar wens je veel beterschap en succes de komende tijd!! :(:)