Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:06

Sabri schreef:
Dit vond plaats in Nederland. Een mannelijke gynaecoloog van middelbare / wat oudere leeftijd.

Ok ja in België met inwendige echo je hebt het er in hangen voor je het weet is daar lopende band werk en bespreken wat gebeurt is er niet bij.
In nl eendenbek gehad niet ruw was een vroeg maar O wat doet dat pijn wil dat nooit meer, ook bij de huisarts verschrikkelijk dat ding. Erna voel je het even maar snel weer weg.

Jou ervaring is best heftig moet ik zeggen en niet helemaal normaal lijkt me.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:16

Jeetje wat een verschrikkelijke ervaring, nee dit is zeker niet normaal. Ik heb dezelfde onderzoeken gehad maar echt compleet geen last/wondjes gehad. Ze zeiden met alles wat ze gingen doen en ik heb het uiteraard wel gevoeld, maar het was echt geen pijn te noemen.
Maak er foto's van en laat je inderdaad even onderzoeken bij je eigen dokter. Gelijk een klacht indienen, wat een naar verhaal.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:20

Verre van normaal dit. Daar moet je echt melding van maken. Wat akelig zeg :(:)
Ik ben jaarlijks bij de gyn en heb ook al heel wat verschillende gehad maar ze zijn altijd heel voorzichtig en zeggen bij alles wat ze doen altijd eerst wat er gaat gebeuren. Klinkt alsof je echt een hork getroffen hebt.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:21

Nee dit is echt niet normaal. Gelijk langs de huisarts, schade laten vaststellen en een klacht indienen. Wat een idioot zeg :(

Let je wel ook op jezelf? Ik kan me goed voorstellen dat dit mentaal echt een klap geeft. Praat er alsjeblieft goed over met je huisarts :knuffel:

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:30

Wat een nare ervaring, dit hoort niet. Ik zou een slechte recensie op zorgkaartnederland.nl zetten en hier melding van maken bij het ziekenhuis en de maatschap waar deze man in werkt.
Basiscursus communicatie is op z’n plek voor deze man.
Sommige onderzoeken doen nu eenmaal pijn, maar leg dan iig uit wat je gaat doen en wat het doel is en wat je normaal gesproken ervan voelt, dat lijkt me het minste wat je kan doen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-05-21 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:32

Nee, dit is absoluut niet normaal!!
Ik ben recent bevallen en er minder gehavend van af gekomen als jij van je onderzoek %) :oo

De keren dat ik bij gyn ben geweest werdt eerst netjes gezegd wat ze gingen doen

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:36

Het lijkt mij verstandig om dit te bespreken met je huisarts.
Een klacht indienen zou ik zeker doen. Wat een malloot. Een ziekenhuis heeft een klachtenfunctionaris voor patiënten. Bij diegene kun je terecht voor advies hoe je dat het beste kunt doen.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:40

Verre van normaal en heel akelig. Ik zou zeker een klacht indienen. Wat een beroepsdeformatie die man zeg.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:40

Dat klinkt als een nare ervaring. :(

De keren dat ik bij de gynaecoloog ben geweest, werd stap voor stap verteld welke handelingen werden gedaan, zodat ik precies wist wat er gebeurde. Daardoor, en doordat het heel rustig ging, heb ik nergens geen pijn gehad.

Stom ook dat die dokter zich alsnog verontschuldige toen je weg ging, hij wist dus dat hij te ruig bezig was :\

Hopelijk is het gauw genezen. Ik zie al dat een aantal hier aangeeft dat je een klacht kunt indienen. Zoiets lijkt me zeker terecht!

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:44

Goof schreef:
Bah TS, wat vervelend!
Tip voor de volgende keer: vraag of ze willen aangeven welke handelingen ze gaan doen. Dan weet je wat je kan verwachten. En durf ook aan te geven als iets zeer doet of als je iets niet fijn vindt.
Jouw lijf! Jij bepaalt.


Tja al mijn behandelaren (o.a. chiropractor/fysio/tandarts) doen dat standaard uit zichzelf. Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op iemand voor wie dat (nog) geen tweede natuur is als behandelaar. Laat staan eentje die zulke intieme handelingen gaat verrichten -O-

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 20:09

Suzanne F. schreef:
Was je te overdonderd om er ter plaatse wat van te zeggen? Ik weet ook niet hoe ik gereageerd zou hebben eigenlijk. Ik ben al wel snel met Auw roepen dus misschien had ik dat wel gedaan.
Maar zomaar iets doen zonder rustig te vertellen wat hij gaat doen en waarom is echt not done.


Ja ik riep al vrij snel au au etc omdat hij al gelijk zo ruw te werk ging en zeer deed maar daar reageerde hij ook niet op. Uiteindelijk riep ik dit gaat echt niet, en toen begon ik soort van te gillen..
Ik had het ook totaal niet verwacht, eigenlijk in de veronderstelling dat hij het heel voorzichtig zou doen en ook zou uitleggen. Ook omdat die aardige co-assistent erbij was dacht ik dat het wel oke was. Als je daar ligt wil je dat het zsm stopt. Achteraf als ik had geweten dat hij echt mijn huid/slijmvliezen tot bloedens toe kapot had gemaakt had ik wel boos geworden maar op moment zelf was ik inderdaad meer overdonderd..

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:12

Sabri wat een rot ervaring heb je gehad.

Ik sluit mij aan bij de rest, het is niet normaal.
Klacht indienen zou ik zeker doen.

Mijn huisarts, maar ook huisartsassistente warmen de eendenbek altijd iets op onder een warme kraan.
En geven aan wat ze gaan doen.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:14

Oh jemig TS wat een ervaring!
Dit is echt niet goed!
Ik volg iedereen in de tips om echt een klacht in te dienen, dit kan echt niet zo! Wat een asociale hork zeg!

Verder wil ik je de tip geven om er met een professional over te praten. De praktijkondersteuner bij de huisarts zelfs of een doorverwijzing vragen naar een psycholoog. Dit soort dingen kunnen jaren later ineens mentaal opbreken. Probeer het meteen op de juiste manier te verwerken en negeer het alsjeblieft niet!
En geef jezelf alsjeblieft niet op de kop dat je eerder iets had moeten zeggen! Hij zit hier fout, hij had voorzichtig moeten doen! Laat je geen schuldgevoel aanpraten als ze zeggen dat jij er eerder iets van had moeten zeggen. Dat is niet zo. Hij had voorzichtig moeten doen, jij hebt niks fout gedaan!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:23

Ik vind t nog heel wat dat je ook die co assistente nog hebt laten voelen, daar was ik niet eens meer aan begonnen. Wat een hork zeg, ik raak er plaatsvervangend boos van!

Is je arts evt te vinden op zorgkaart.nl? Daar kun je reviews lezen en achterlaten over zorgverleners, misschien zijn er wel meer vrouwen met eenzelfde ervaring.

Ro0sje
Berichten: 538
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:52

Hier ook veel ervaringen bij de gynaecoloog. Drie keer bevallen, drie keer zwangerschaps begeleiding, drie keer miskraam begeleiding plus bekend met cystes en plaatsen spiraal. Ik ben de afgelopen 12 jaar vaker bij de gynaecoloog geweest dan bij welke arts dan ook.

En nee, jouw verhaal is absoluut niet herkenbaar. Ik vind ze juist vaak preuts en overdreven voorzichtig. “Ik ga je nu aanraken”, “dit kan je even voelen”

Ik zou zeker een klacht indienen

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:29

Ik herken dit soort horkerig gedrag helaas wel van rondom de bevalling. En herken ook het te overdonderd zijn, achteraf afvragen of dit echt normaal is, en de volgende stap dat je je af gaat vragen waarom je zo'n respectloze klootviool (m/v) niet desnoods letterlijk van je af geschopt hebt en niet gemaakt heb dat je weg kwam daar :n

Het is helaas wel iets dat vaker voor komt, dergelijk horkengedrag door professionals bij wie je juist veilig zou moeten zijn!

Maar dat maakt het niet normaal, op deze manier met een ander mens (laat staan je patient) om gaan is te walgelijk voor woorden. Als het is gegaan zoals je vertelt dan ben je gewoonweg schandalig behandeld :n

Natuurlijk kunnen behandelingen onprettig zijn of pijn doen, maar zo maar vanalles uitvoeren, zeker in zo'n intieme zone, zonder enige medemenselijkheid te tonen maar je te behandelen als een onbetekenend ding in plaats van een mens....dat kan ècht niet!

Je vraagt je af wat zo iemand dan bezielt :n

Aan die sorry's achteraf heb je dan ook niet veel, maar wellicht verzachten die de boel nog wat...

Een goede zorgverlener met fatsoenlijke manieren die laat altijd merken dat JIJ bepaalt wat er gebeurt. Dat je altijd STOP kan zeggen. En er dan direct naar geluisterd zal worden. Die zegt precies wat die wil gaan doen en vraagt toestemming voor elke handeling, hoe onbenullig ook, voordat die je zelfs maar met een vinger aanraakt. Zo hoort het!

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:28

Dit is echt niet ok. Ik zou zeker contact opnemen met de betreffende poli of het ziekenhuis zelf voor een klacht.
Een arts hoort, ongeacht of hij in je oor gaat kijken of daar beneden, gewoon te vertellen wat hij/zij gaat doen. En wonden na een 'normaal', gangbaar onderzoek lijkt me alles behalve normaal..

En echt niet aan jezelf gaan twijfelen he! Op zo'n moment weet je gewoon niet wat je overkomt en handel je naar je eigen instinct. Je hebt het gewoon goed gedaan :j !

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:39

Nee dit is absoluut niet normaal, ik zou een klacht indienen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:39

Nee, dit is niet normaal. Hier mag je terecht een klacht over indienen.

Mars schreef:
Ik vind t nog heel wat dat je ook die co assistente nog hebt laten voelen, daar was ik niet eens meer aan begonnen. Wat een hork zeg, ik raak er plaatsvervangend boos van!

Is je arts evt te vinden op zorgkaart.nl? Daar kun je reviews lezen en achterlaten over zorgverleners, misschien zijn er wel meer vrouwen met eenzelfde ervaring.


Wbt de co assistent, als je daar al overdonderd ligt kan ik me voorstellen dat dat in dezelfde vaart door is gegaan. Wat het niet minder fout maakt. Ook voor de co assistent, die nu leert dat dit normaal is. Nee dat is niet normaal. Normaal is gerust stellen, uitleg geven. En netjes toestemming vragen al voor het onderzoek plaats vindt en je uitgekleed bent, of het ok is dat de co assistent erbij is en mee kijkt. En later, of het ok is dat de co assistent zelf ook even voelt. Je hebt alle recht om dat te weigeren idd. Maar dan moet het je wel netjes gevraagd worden.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:04

Ik kan uit eigen ervaring zeggen, ook al ben je normaal echt geen tutje dat met zich laat sollen, dat je in een rare situatie zoals dit, waarbij je te maken hebt met een soort afhankelijke positie (dokter versus patient) waar je weinig ervaring mee hebt en niet weet wat je moet verwachten, en je bent al heel erg overdonderd door wat er gebeurt.....dat het dan inderdaad in dezelfde vaart door gaat. Zeker als er al niet naar je au / stop / hou op / nee werd geluisterd "want zo gaat het nu eenmaal / je moet de dokter zijn werk laten doen".

Precies zoals TS al zegt: want de assistent was toch zo aardig :j

Je ligt al in een situatie waar eigenlijk al over je normale dagelijkse grenzen heen wordt gegaan en dan is het lastig schakelen van wat nu wel of niet normaal is want de hele situatie is niet "normaal".

Daarom is het ook zo belangrijk dat een zorgverlener correct handelt en duidelijk aangeeft dat je zelf de baas bent en normale fatsoensnormen blijft hanteren :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-05-21 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:05

Ik heb zowel de gynaecoloog voor het zwanger worden zwanger zijn en voor andere problemen qua dat gebied.
Maar nog nooit zijn ze zo ruw geweest.
Tuurlijk kan er perongeluk een beetje geschraapt worden.

Er word altijd precies gezegt wat er moest gebeuren.
Ze waren niet allenmaal even subtiel maar echt pijn heeft het nooit gedaan.

Ik zou dit communiceren naar de poli en anders een klacht in dienen.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:09

Wat een vreselijk verhaal. Klinkt als een #genoeggezwegen horrorstory. Dit is echt niet nodig! Ik heb heel veel gynaecologische onderzoeken gehad afgelopen tijd, daarbij is er altijd voorzichtig gedaan.
Je moet echt een klacht indienen! Je bent geen ding maar een mens!

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:15

Ik heb het fysiek wel eens pijnlijk gevonden, ook bij de huisarts. Maar de manier waarop jou onderzoek is gegaan zonder enige normale communicatie is zeker niet normaal. En trouwens ook fysiek niet. Bij mij kon het zeer doen maar ik had daarbij niet het idee dat het kwam door lomp handelen van de arts. Heel naar voor je...

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:23

Wat een hork van een man zeg, is echt niet de normale gang van zaken.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:32

Wat stom dat je dit mee moest maken, TS. Ik sluit me aan bij 'niet normaal'. Klinkt alsof je een eikel van een arts hebt getroffen, die zitten er gewoon tussen. Met gynaecologen zelf nog niet meegemaakt, die deden altijd aardig en voorzichtig, zoals het hoort. Wel een keer met een leverecho, een man die er duidelijk geen zin in had en enkel tegen me snauwde. Met een lever vind ik dat nog niet zo erg, maar naakt met je benen open ben je een stuk kwetsbaarder. Niet ok. Als je durft, dan aankaarten, en zeker een andere gynaecoloog vragen.