Relatie met een transgender persoon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:38

Sheran schreef:
Ik was denk ik niet duidelijk, ik probeer het even uitgebreider. Bij de geboorte heb je onderscheid man-vrouw (en allebei maar dat is erg zeldzaam). Gewoon op basis van geslachtskenmerken. En stel, je hebt een jongetje dat zich vrouw voelt. Je mag dan niet meer zeggen dat het een jongen is, terwijl hij biologisch nog wel een jongen is. Hoe noem je dat 'biologische'? Dus meer in de zin van: 'ik val op een penis, dus hoewel deze persoon man is, is hij toch geen 'man'). Hoe noem je dat 'man' dat ik tussen haakjes heb gezet?



Als diegene zichzelf ziet als vrouw dan is diegene een vrouw. Ziet diegene zich als man dan noem je diegene een man. Mocht diegene zich als NB identificeren dan moet je goed vragen hoe diegene aangesproken wil worden. Als je je daartoe aangetrokken voelt dan heb je de optie om van jezelf te zeggen "ik ben panseksueel" in tegenstelling tot hetero en dan is ook meteen al het gezeur eromheen weg :')

Edit: hoe je dat in medische termen zou moeten omschrijven weet ik ook niet..

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 14:39

Sheran schreef:
Die terminologie ken ik inderdaad, ik doel op het biologische, dat dus los staat van identificatie.


Waarom zou je dat stuk een naam willen geven? Is dat voor jou relevant?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:42

Hoe doe je het dan met mensen die zelf zeggen "gender neutraal" te zijn en die zich de ene dag man voelen en de dag erna vrouw?
Deze vraag stel ik overigens niet om stom te doen. Maar bij mijn kinesist heeft een stagair/stagaire gewerkt die dus "Olga" of "Ollie" was afhankelijk van de dag. Ik vond het heel moeilijk om daar mee te copen omdat ik dus nooit wist of ik die dag van "hem" of "haar" moest spreken.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:43

E_C schreef:
Sheran schreef:
Die terminologie ken ik inderdaad, ik doel op het biologische, dat dus los staat van identificatie.


Waarom zou je dat stuk een naam willen geven? Is dat voor jou relevant?


Ja, omdat ik duidelijk wil kunnen zijn in gesprekken zonder beledigend te zijn.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:45

Ik denk dat in dat opzicht termen als FTM, MTF, transvrouw en transman misschien het makkelijkste zijn, omdat je aan die woorden 'ziet' welke transitie de persoon doorstaat en waarmee ze dus geboren zijn.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:46

Maflinger_S schreef:
Dat vind ik een mooie benadering: dat je transitie niet als "klaar" wordt gezien wanneer je alle benodigde operaties hebt ondergaan en er dus volledig uit ziet als de nieuwe gender maar wanneer je zelf vindt dat je "klaar" bent.

Ik had me vóór de laatste posts over de risico's van de operatie niet gerealiseerd dat dit zo'n groot "obstakel" zou kunnen zijn maar het klinkt meer dan logisch. Zo ook de redenatie om die operatie dan (nog) niet te willen ondergaan.


Dat idee kreeg ik ook inderdaad, bij het lezen van het topic. Ik denk dat het bij meer mensen voor wat verheldering zorgt, de uitleg over de risico's, het resultaat, de mogelijkheden, etc. Eerder kwam het mij over alsof de meesten er vanuit ging dat je een operatie onderging en dan een volledig functionerende penis had, maar dat is dus helaas niet zo. (waarschijnlijk zijn er protheses op de markt die het werk beter doen dan wat chirurgen momenteel in elkaar kunnen zetten)

Ik zou het gebrek aan piemel zelf ook proberen los te zien van "het ziet er zo uit omdat diegene ooit vrouw was en ik ben niet lesbisch". Door testosteron gaat het er inderdaad al anders uit zien waarmee het dus niet meer per se "zoals bij een vrouw" is, en je kan ook een cisman treffen waarbij het niet "normaal" functioneert of eruit ziet zoals je misschien zou verwachten.



Ik bedacht me net dat een antwoord op Ayasha's vraag ook ooit aan bod is gekomen bij "ik durf het bijna niet te vragen". Misschien dat het nu weinig nieuws biedt in dit topic maar dat sommige mensen het toch interessant/verhelderend vinden om te zien:
https://www.npostart.nl/ik-durf-het-bij ... _101394995



Sheran schreef:
Ik was denk ik niet duidelijk, ik probeer het even uitgebreider. Bij de geboorte heb je onderscheid man-vrouw (en allebei maar dat is erg zeldzaam). Gewoon op basis van geslachtskenmerken. En stel, je hebt een jongetje dat zich vrouw voelt. Je mag dan niet meer zeggen dat het een jongen is, terwijl hij biologisch nog wel een jongen is. Hoe noem je dat 'biologische'? Dus meer in de zin van: 'ik val op een penis, dus hoewel deze persoon man is, is hij toch geen 'man'). Hoe noem je dat 'man' dat ik tussen haakjes heb gezet?

"geboortegeslacht" wordt wel eens gebruikt geloof ik, of AMAB (assigned male at birth) of AFAB (assigned female), hoewel het zou kunnen dat dat ook alweer wat achterhaald is. Als het specifiek gaat om dat je seks wil met iemand die een piemel heeft en diegene heeft dat niet zou ik gewoon precies dat zeggen, in plaats van een term gebruiken die gaat over veel meer dan waar het op dat moment aan schort (namelijk iemands verleden/identiteit/etc, ipv een uiterlijk kenmerk)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:47

Ayasha schreef:
Hoe doe je het dan met mensen die zelf zeggen "gender neutraal" te zijn en die zich de ene dag man voelen en de dag erna vrouw?
Deze vraag stel ik overigens niet om stom te doen. Maar bij mijn kinesist heeft een stagair/stagaire gewerkt die dus "Olga" of "Ollie" was afhankelijk van de dag. Ik vond het heel moeilijk om daar mee te copen omdat ik dus nooit wist of ik die dag van "hem" of "haar" moest spreken.


Genderfluid is inderdaad wel "moeilijker" in omgang als er ook een aangepaste aanspreking verwacht wordt. Nederlandse taal is sowieso al wat "moeilijker" qua voornaamwoorden...

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 14:47

Sheran schreef:
Ja, omdat ik duidelijk wil kunnen zijn in gesprekken zonder beledigend te zijn.


Oke, duidelijk. Het is ook mogelijk om duidelijk te kunnen zijn in gesprekken zonder er een term voor te hebben. Als voorbeeld: als het over een man gaat die geboren is met wat door de maatschappij gezien wordt als vrouwelijke geslachtskenmerken, dan zou je dat zo kunnen zeggen? Al is het voor mij persoonlijk niet relevant (wanneer ik geen fysiek intieme relatie met diegene wil) wat er onder de kleren gaat. Wanneer iemand tegen mij zegt hoi, ik ben .... en ik ben een man, dan is dat voor mij voldoende en is .... een man.

Edit: of natuurlijk gewoon de termen als transman/ vrouw e.d. Ervan uit gaande dat de gesprekspartner(s) weten wat dit inhoudt.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:48

Ohja, AMAB en AFAB worden ook nog wel gebruikt. Niet te verwarren met ACAB. :D

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:49

Ja uiteraard, maar in discussies zoals dit bijvoorbeeld, als je het er echt over hébt :) En ik geef ook relatielessen op school, dus dan is het fijn om dat soort dingen te weten.
Ik heb veel input in elk geval, bedankt!

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:50

Ayasha schreef:
Hoe doe je het dan met mensen die zelf zeggen "gender neutraal" te zijn en die zich de ene dag man voelen en de dag erna vrouw?
Deze vraag stel ik overigens niet om stom te doen. Maar bij mijn kinesist heeft een stagair/stagaire gewerkt die dus "Olga" of "Ollie" was afhankelijk van de dag. Ik vond het heel moeilijk om daar mee te copen omdat ik dus nooit wist of ik die dag van "hem" of "haar" moest spreken.


Zelf identificeer ik ook als NB maar mij maakt het niet uit hoe mensen mij noemen op een bepaalde dag.

Verder hebben sommige mensen een voorkeur voor hij of zij. Anderen hebben dan weer wel afhankelijk van hun bui hun pronouns maar die zien hopelijk wel in dat dat enorm verwarrend is voor de rest van de wereld.
Dat snap ik eigenlijk zelf ook nooit goed. Je kan het wel aan diegene vragen op die manier van "Ik vind het lastig dat je wisselt tussen namen dus vind je het oké als ik je voortaan elke dag X noem?"

In Nederland zijn er gewoon geen goede pronouns voor...

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:50

HopeMyDay schreef:
Cis of cisgender is wanneer je je identificeert met je biologische geslacht.

Transgender is wanneer je je identificeert als het andere geslacht dan je biologische geslacht.

FTM = female to male
MTF = male to female

Non binary is wanneer je jezelf ófwel als genderneutraal ziet óf dat je wel eens wisselt in hoe je jezelf identificeert.

Interseks is dan weer wanneer je biologische chromosomen ervoor zorgen dat je beide geslachten "hebt".

Pronouns, oftewel de manier hoe je aangesproken wil worden kan dan weer alle kanten op afhankelijk van wat de persoon wil.

Dit is het ongeveer wel qua terminologie :)

Hieraan toegevoegd: AFAB (assigned female at birth) en AMAB (assigned male at birth). Vooral (in mijn beleving) dingen die mensen gebruiken om zichzelf mee aan te duiden, maar dat is het 'biologische' stukje.

Edit: beetje spuit 11 weer

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:57

Ik heb je posts iets beter gelezen en denk dat AMAB en AFAB inderdaad de termen zijn die je zoekt. Biologisch geslacht zou ik zelf niet gebruiken, er werd eerder al een linkje geplaatst waaruit bleek dat dat "biologisch" niet zo simpel ligt en ik vind het zelf eigenlijk ook een beetje klinken alsof je als transman nooit een echte man kan worden zo.

edit: dit linkje:
Femke_Tweety schreef:

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:18

Ayasha schreef:
Ik zette "compleet" en "halfweg" daarom ook bewust tussen aanhalingstekens roodvos. :) Ik begrijp dat wanneer iemand besluit dat "het goed is zo". Dat het voor die persoon als compleet voelt en niet als halfweg. Als het niet zo voelde zou ie verder gaan stom gezegd. Maar om de vraag te kunnen stellen vond ik geen andere bewoording. :)

Ik denk wel dat als je wil dat er meer begrip komt en acceptatie. Dat je dan zelf ook meer "open moet staan" voor dergelijke vraagstellingen. Het is onmogelijk om iets te begrijpen of informatie te krijgen als er geen enkele manier lijkt te zijn om de vragen zo te stellen dat ze niet als "beledigend" of "close minded" ervaren worden. Ik probeer nu oprecht meer inzicht te krijgen en krijg gelukkig ook veel fijne antwoorden. Maar reacties zoals eerder in dit topic die vanuit woede en wanhoop komen (want ja, dat lees ik er heus wel in.) "helpen niet" zeg maar. :) Op die manier jaag je ook mensen tegen je in het harnas die wellicht heus wel open staan om te begrijpen maar die het simpelweg niet goed verwoord krijgen (want dat hangt nu eenmaal onvermijdelijk vast aan iets niet begrijpen, als je het perfect kon verwoorden begreep je het en moest je de vragen niet stellen.)


Oh, dit wil ik eigenlijk ook nog even aanhalen. Ik weet niet zeker of je het in het tweede deel van de post specifiek over mijn toon/bericht hebt of in het algemeen, maar wat ik hierover wil zeggen is in ieder geval niet persoonlijke naar jou bedoelt, maar in het algemeen omdat je een issue aanhaalt dat vaker langs komt (en dan soms in een ergere vorm dan hier nu).

Ik ben het met je eens dat het nodig is om door onhandige verwoordingen heen te lezen, maar dat is iets dat twee kanten op werkt. Net als dat jij iets onhandig kan stellen uit ontwetendheid (hoewel ik je eerste post helemaal niet zo onhandig opgesteld vond hoor, verder), kan ik ook onhandig antwoord geven omdat het nou eenmaal een lastige kwestie is en het soms moeilijk goed te omschrijven is. Ik denk ook dat mensen soms door dat boze/wanhopige deel van het antwoord heen moeten kijken en moeten beseffen dat er waarschijnlijk een reden is dat die persoon inmiddels boos is, en dat dat niet per se tegen jou persoonlijk gericht is. Dus net als dat er de ruimte moet zijn voor onhandig gestelde vragen, moet er ook ruimte zijn voor onhandige antwoorden.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:37

Zolang mensen uit oprechte belangstelling en puur om bij te leren iets vragen, denk ik dat er veel moet kunnen.
Juist door open en zonder oordeel over dingen te praten, wordt het makkelijker, luchtiger en minder een moeilijk taboe.
Zolang dat in pribcipe gewoon respectvol gebeurt, of in ieder geval duidelijke een poging daartoe, zal een verkeerde term je ook echt wel vergeven worden. Als iemand niet de moeite doet om respectvol te zijn, en als iemand ook nadat de juiste term uitgelegd is toch blijft volharden in meer kwetsende termen, dan zit het er wat dikker in dat dat niet gewaardeerd wordt. En terecht lijkt mij.

Het is wel erg lastige materie, dingen passen niet altijd in hokjes. En er is zoveel gevoeligheid omheen dat mensen soms snel geneigd zijn om dingen verkeerd of scherper op te pakken dan dat het eigenlijk bedoeld is. Beide kanten op.
Emoties zijn wat dat aan gaat lastige dingen



Wat ik erg belangrijk vind om aan te geven: Als je voor jezelf twijfels hebt of je een relatie zou kunnen hebben met iemand die trans is, of als je moeite hebt om te begrijpen hoe het is om trans te zijn, dan staat dat voor mij persoonlijk niet gelijk aan narrow mindednes.

Narrow minded kan voorkomen bij hetero cis mensen, maar ook bij de gehele LHBTQetc community.
En dat geldt andersom ook. Een cis-man of cis-vrouw hetero kan bijzonder open minded zijn, en dat geldt ook voor de volledige LHBTQetc community. Het is een persoonskenmerk dat wat mij betreft los staat van geslacht of gender.

open minded,
Voor mij betekent het dat je iemand volledig accepteert zoals hij of zij is, zelfs als je het niet volledig begrijpt.
Voor mij betekent het niet dat je dan dus ook automatisch seks of een relatie met iedereen zou moeten willen hebben, of dat je niet open minded bent als je dat niet wil.

Ik heb al deze twijfels van heel dichtbij en persoonlijk al eens voor mijzelf op een rij gezet. Zoals gezegd ergens eerder in dit topic heb ik ooit op een vergelijkbaar punt gestaan als de TS, en dan ga je echt wel even wat dingen voor jezelf op een rij zetten en overwegen.

In mijn geval is dat uiteindelijk uitgelopen op een heel goede en dierbare vriendschap, en niet op een relatie.
Overigens om veel en veel meer redenen dan alleen het trans-gedeelte.

Ik zie mijzelf echt niet als narrow minded om die reden... En zo ziet -laat ik hem maar even Y noemen- mij ook niet ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:45

_roodvos_ schreef:
Ayasha schreef:
Ik zette "compleet" en "halfweg" daarom ook bewust tussen aanhalingstekens roodvos. :) Ik begrijp dat wanneer iemand besluit dat "het goed is zo". Dat het voor die persoon als compleet voelt en niet als halfweg. Als het niet zo voelde zou ie verder gaan stom gezegd. Maar om de vraag te kunnen stellen vond ik geen andere bewoording. :)

Ik denk wel dat als je wil dat er meer begrip komt en acceptatie. Dat je dan zelf ook meer "open moet staan" voor dergelijke vraagstellingen. Het is onmogelijk om iets te begrijpen of informatie te krijgen als er geen enkele manier lijkt te zijn om de vragen zo te stellen dat ze niet als "beledigend" of "close minded" ervaren worden. Ik probeer nu oprecht meer inzicht te krijgen en krijg gelukkig ook veel fijne antwoorden. Maar reacties zoals eerder in dit topic die vanuit woede en wanhoop komen (want ja, dat lees ik er heus wel in.) "helpen niet" zeg maar. :) Op die manier jaag je ook mensen tegen je in het harnas die wellicht heus wel open staan om te begrijpen maar die het simpelweg niet goed verwoord krijgen (want dat hangt nu eenmaal onvermijdelijk vast aan iets niet begrijpen, als je het perfect kon verwoorden begreep je het en moest je de vragen niet stellen.)


Oh, dit wil ik eigenlijk ook nog even aanhalen. Ik weet niet zeker of je het in het tweede deel van de post specifiek over mijn toon/bericht hebt of in het algemeen, maar wat ik hierover wil zeggen is in ieder geval niet persoonlijke naar jou bedoelt, maar in het algemeen omdat je een issue aanhaalt dat vaker langs komt (en dan soms in een ergere vorm dan hier nu).

Ik ben het met je eens dat het nodig is om door onhandige verwoordingen heen te lezen, maar dat is iets dat twee kanten op werkt. Net als dat jij iets onhandig kan stellen uit ontwetendheid (hoewel ik je eerste post helemaal niet zo onhandig opgesteld vond hoor, verder), kan ik ook onhandig antwoord geven omdat het nou eenmaal een lastige kwestie is en het soms moeilijk goed te omschrijven is. Ik denk ook dat mensen soms door dat boze/wanhopige deel van het antwoord heen moeten kijken en moeten beseffen dat er waarschijnlijk een reden is dat die persoon inmiddels boos is, en dat dat niet per se tegen jou persoonlijk gericht is. Dus net als dat er de ruimte moet zijn voor onhandig gestelde vragen, moet er ook ruimte zijn voor onhandige antwoorden.


Ga hier even op inpikken. Het was iig niet persoonlijk op jouw bedoelt. Om een reeds afgesloten stuk van het topic niet terug op te halen ga ik verder ook niet specifieker worden maar laten we het er op houden dat het me meer ging om de hier en daar "woedende" reacties op onwetendheid. Ik begrijp ze echt, het is frustrerender dan je iemand kan uitleggen en dat is jouw leven, dag in dag uit. Constant geconfronteerd worden met onbegrip en onwetendheid. Maar het kan ook een soort actie-reactie teweeg brengen die averechts werkt. Als er dan nog enige echte "info" in zo'n boze reactie staat kan ik daar wel om heen maar niet als het puur "aanvallen" (meer verdedigen maar goed) is. :)

Een vraag die ik heel moeilijk vind om netjes te stellen is de volgende.
Ik ben me er bewust van dat dit onbegrip "bij mij" ligt en "mijn denkpatroon". Maar het is voor mij heel moeilijk om te vatten dat een man geen "moeite" heeft met een vagina hebben zeg maar. Ik snap het punt waar dit iets is dat je niet met de buitenwereld hoeft te delen waardoor het "minder confronterend" is. Maar ik zit me voor te stellen (wat natuurlijk ook niet klopt maar goed.) hoe ik me zou voelen als ik morgen wakker werd met een penis. Ik denk dat ik daar erg veel moeite mee zou hebben ook al zou ik me voor de rest nog geheel "vrouw" voelen.. Ik snap dat het ook een stuk "afwegen" is. Als de risico's groter zijn dan wat het "op brengt" dan is het misschien ook een stuk toch een rationele keuze?

en ik lees hier nu door het topic waarschijnlijk veel van vrouw naar man... Maar is er een "omschakeling" die minder risico's in houdt/makkelijker is?
Als ik even heel simpel denk vraag ik me af of het minder risico vol is (zowel kwa levensbedreigende risico's als de "genots'" risico's) om van man naar vrouw te gaan omdat er zeg maar niets "bij gezet" moet worden dan andersom?

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:49

Ayasha schreef:
en ik lees hier nu door het topic waarschijnlijk veel van vrouw naar man... Maar is er een "omschakeling" die minder risico's in houdt/makkelijker is?
Als ik even heel simpel denk vraag ik me af of het minder risico vol is (zowel kwa levensbedreigende risico's als de "genots'" risico's) om van man naar vrouw te gaan omdat er zeg maar niets "bij gezet" moet worden dan andersom?

Ik heb daar ooit wel eens wat over gelezen dat het 'daar beneden' minder ingewikkeld is als man naar vrouw. Dit omdat van de eikel een clit gemaakt kan worden oid? Maar dit is een gevalletje 'klepel en bel' dus ik weet het niet meer volledig te reproduceren. Geen idee hoe het bijvoorbeeld zit met bekende 'trans' als Nikki tutorials en Loiza. Zij hebben vast wel een verhaal erover gedeeld.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:55

Nikkie zeker niet.. ik denk Jesse Maya wel

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:01

Winged schreef:
Ayasha schreef:
en ik lees hier nu door het topic waarschijnlijk veel van vrouw naar man... Maar is er een "omschakeling" die minder risico's in houdt/makkelijker is?
Als ik even heel simpel denk vraag ik me af of het minder risico vol is (zowel kwa levensbedreigende risico's als de "genots'" risico's) om van man naar vrouw te gaan omdat er zeg maar niets "bij gezet" moet worden dan andersom?

Ik heb daar ooit wel eens wat over gelezen dat het 'daar beneden' minder ingewikkeld is als man naar vrouw. Dit omdat van de eikel een clit gemaakt kan worden oid? Maar dit is een gevalletje 'klepel en bel' dus ik weet het niet meer volledig te reproduceren. Geen idee hoe het bijvoorbeeld zit met bekende 'trans' als Nikki tutorials en Loiza. Zij hebben vast wel een verhaal erover gedeeld.

Ja dat heb ik dus ook ergens in de diepe donkere stoffige hoeken van mijn hersenen hangen maar net als jij weet ik dus niet of dat ook waar is.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:06

Ibbel schreef:
Definieer eerst 'echte man' maar eens...

Is het type "James Bond'? 'Indiana Jones'? Maar vermoedelijk niet 'Mr Bean'?

Dat is een hele mooie, wat is een man? Is denk ik voor iedereen anders, de een vindt een man die zichzelf goed verzorgt, dagcreme gebruikt , een geurtje, mooie matchende kleding een verwijft type terwijl de ander dat weer erg mooi vindt. Net als bij de dames, loop je op klompen/rubber laarzen en in een overal met eelt op de handen van het zware werken ben je een manwijf , terwijl er mannen zijn die dat weer geweldig vinden. Gelukkig zijn er net zoveel types als waar de "vraag" naar is.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:14

Ayasha schreef:
Winged schreef:
Ayasha schreef:
en ik lees hier nu door het topic waarschijnlijk veel van vrouw naar man... Maar is er een "omschakeling" die minder risico's in houdt/makkelijker is?
Als ik even heel simpel denk vraag ik me af of het minder risico vol is (zowel kwa levensbedreigende risico's als de "genots'" risico's) om van man naar vrouw te gaan omdat er zeg maar niets "bij gezet" moet worden dan andersom?

Ik heb daar ooit wel eens wat over gelezen dat het 'daar beneden' minder ingewikkeld is als man naar vrouw. Dit omdat van de eikel een clit gemaakt kan worden oid? Maar dit is een gevalletje 'klepel en bel' dus ik weet het niet meer volledig te reproduceren. Geen idee hoe het bijvoorbeeld zit met bekende 'trans' als Nikki tutorials en Loiza. Zij hebben vast wel een verhaal erover gedeeld.

Ja dat heb ik dus ook ergens in de diepe donkere stoffige hoeken van mijn hersenen hangen maar net als jij weet ik dus niet of dat ook waar is.


Dit klopt inderdaad, ze maken van de balzak onder andere de schaamlippen en van de eikel de clitoris. En het ligt er aan of je volgroeid man bent of niet, mocht je dat niet zijn dan halen ze een stuk uit de darm om de holte van binnen te maken maar dit is nog niet heel veel gedaan in Nederland. De afgelopen 12 jaar zo'n 100 keer. Als je al wat ouder bent maken ze een holte van de huid die overblijft van de penis.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:23

Ik denk dat er wel 1 ding duidelijk is/wordt: wat je niet kent/hebt meegemaakt, is je heel moeilijk voor te stellen.


Heb je geen kinderwens, dan is het heel moeilijk voor te stellen hoe het voelt om ongewenst kinderloos te zijn.
Ben je nooit zwanger geweest, is het heel moeilijk voor te stellen om een miskraam te hebben.
Heb je makkelijke zwangerschappen gehad, dan is een HG zwangerschap of een PND niet voor te stellen.

Heb je nooit twijfels gehad over je seksuele geaardheid, dan is een andere dan je eigen geaardheid niet goed voor te stellen.
Heb je nooit een probleem met je gender gehad, dan is dat ook niet voor te stellen.

Ben je kerngezond, dan is chronisch ziek zijn moeilijk voor te stellen.

Ja, je kunt je best doen, je kunt je fantasie gebruiken, je kunt kilo's inlevingsvermogen hebben. Maar écht weten/voelen/begrijpen hoe het is, dat kan gewoon niet.

En dat is ook niet erg, zo lang je je dat maar realiseert.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:24

Ayasha schreef:
Een vraag die ik heel moeilijk vind om netjes te stellen is de volgende.
Ik ben me er bewust van dat dit onbegrip "bij mij" ligt en "mijn denkpatroon". Maar het is voor mij heel moeilijk om te vatten dat een man geen "moeite" heeft met een vagina hebben zeg maar. Ik snap het punt waar dit iets is dat je niet met de buitenwereld hoeft te delen waardoor het "minder confronterend" is. Maar ik zit me voor te stellen (wat natuurlijk ook niet klopt maar goed.) hoe ik me zou voelen als ik morgen wakker werd met een penis. Ik denk dat ik daar erg veel moeite mee zou hebben ook al zou ik me voor de rest nog geheel "vrouw" voelen.. Ik snap dat het ook een stuk "afwegen" is. Als de risico's groter zijn dan wat het "op brengt" dan is het misschien ook een stuk toch een rationele keuze?

en ik lees hier nu door het topic waarschijnlijk veel van vrouw naar man... Maar is er een "omschakeling" die minder risico's in houdt/makkelijker is?
Als ik even heel simpel denk vraag ik me af of het minder risico vol is (zowel kwa levensbedreigende risico's als de "genots'" risico's) om van man naar vrouw te gaan omdat er zeg maar niets "bij gezet" moet worden dan andersom?


Die moeite die jij omschrijft, dit:
Citaat:
Maar ik zit me voor te stellen (wat natuurlijk ook niet klopt maar goed.) hoe ik me zou voelen als ik morgen wakker werd met een penis. Ik denk dat ik daar erg veel moeite mee zou hebben ook al zou ik me voor de rest nog geheel "vrouw" voelen..

Het ongemak dat dat verzorgt, dat is inderdaad het deel wat transgender personen ook voelen, wat de reden is om in transitie te gaan. Alleen zit dat ongemak er dan niet alleen rondom die penis, maar op veel meer onderdelen (stem, wel/geen borsten, hoe mensen je behandelen, etc etc etc. Alles samen is het er zo'n beetje de hele dag door en word je helemaal knettergek). Het is inderdaad moeilijk om je daar een voorstelling van te maken, zoals ik me van andere dingen die ik niet meemaak weer geen voorstelling kan maken.

Het is inderdaad een afweging. Het verschilt per persoon hoeveel 'moeite' (dysforie) je hebt en waarover, dus het kan zijn dat je heel veel dysforie ervaart over bijvoorbeeld je stem, maar weinig over je geslachtsdeel. Dus het verschilt per persoon hoeveel "winst" er te behalen is. En dan heb je inderdaad de risico's, de limieten aan wat ze kunnen maken, de ongemakken van die operaties, die dan mee gaan wegen.

Het klopt volgens mij ook dat van een vagina maken makkelijker is. Volgens mij is dit ook maar één operatie in plaats van meerdere, en het ziet er naar mijn weten een stuk natuurlijker uit (als je het niet weet zie je het niet zeg maar) en functioneert ook gewoon grotendeels zoals een gewone vagina. Volgens mij is de kans op complicaties ook minder. Verder (dit is iig voor mij zo, ik weet niet of dat voor iedereen op gaat) is het naar mijn idee makkelijker om last te ervaren van iets dat er wel is, dan iets dat er niet is. Een penis is wat aanweziger zeg maar. (ook ivm bobbels die je weg moet werken en dergelijke)

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:29

volgens mij is het van mtf wel meer gebruikelijk om de operatie te gaan. Het is overigens niet zo dat het standaar 1 operatie is.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:52

Ibbel schreef:
Ik denk dat er wel 1 ding duidelijk is/wordt: wat je niet kent/hebt meegemaakt, is je heel moeilijk voor te stellen.


Heb je geen kinderwens, dan is het heel moeilijk voor te stellen hoe het voelt om ongewenst kinderloos te zijn.
Ben je nooit zwanger geweest, is het heel moeilijk voor te stellen om een miskraam te hebben.
Heb je makkelijke zwangerschappen gehad, dan is een HG zwangerschap of een PND niet voor te stellen.

Heb je nooit twijfels gehad over je seksuele geaardheid, dan is een andere dan je eigen geaardheid niet goed voor te stellen.
Heb je nooit een probleem met je gender gehad, dan is dat ook niet voor te stellen.

Ben je kerngezond, dan is chronisch ziek zijn moeilijk voor te stellen.

Ja, je kunt je best doen, je kunt je fantasie gebruiken, je kunt kilo's inlevingsvermogen hebben. Maar écht weten/voelen/begrijpen hoe het is, dat kan gewoon niet.

En dat is ook niet erg, zo lang je je dat maar realiseert.


En inderdaad proberen om te accepteren dat iemand een andere mening daar in heeft.
Beetje inlevingsvermogen is dan soms ook wel fijn.