Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Knorrende maag

 
Profiel   

Tip die ik eens kreeg bij prikkelbare darmen: een kiwi als eerste voedsel in de ochtend :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 23:25 



 
Profiel   

Ik heb prikkelbare darmen die oa 'brommen' wat mij ontzettend helpt is het sonja bakker menu en optimel drink

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 23:33 



 
Profiel   

Dank!

Het 'probleem' is echter niet dat mijn darmen/maag van slag is door eten oid. Anders was het met een probiotica kuurtje wel opgelost bij wijze van :D Het is puur de stress en angst. Als ik geen angst heb heb ik ook geen last van mijn maag :) Heb al geprobeerd om met eten op te letten, ook qua drinken en eten. Maar het helpt niets op zo'n moment. Helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 23:36 



 
Profiel   

Ik had dat ook vaak op school, dat je opeens mijn maag heel hard hoorde haha.

Om dat knorrende geluid een beetje te stoppen hielp het bij mij heel erg om een paar slokken water te nemen, dan is je maag even gevult. Of hele zoete limonade, dat helpt nog beter. :D Maar een flesje water of limonade kan je altijd overal mee naar toe nemen, dus wie weet even een tijdelijke oplossing om in ieder geval het geluid een beetje te stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 23:44 



 
Profiel   

Als je weet waar het vandaan komt, zou ik aan dei angst gaan werken. Je weet wanneer je er geen last van hebt, dus je moet er naartoe dat je je overal op je gemak voelt. Nu wordt dit een steeds groter probleem en lijkt de angst ook groter te worden.

Darmen en stress zijn een groot probleem. Ik heb al sinds 1999 een darmziekte en eerste wat de MDL arts zegt; stress vermijden.......Ik heb bergen zware medicatie gehad, maar die hielpen nauwelijks in slechte periodes.
Een gezonde darmflora is wel de basis van alles, dus ik zou kijken of je eraan kan werken om je in stille groepen, vergaderingen meer op je gemak te gaan voelen.

En stel dat je wat meer reageert op koolsoorten, koolzuur etc, zou je dat eerst een tijd kunnen weglaten. Als je weet dat dat helpt, kan je je alweer een stuk zekerder voelen.
Of even iets eten vooraf aan iets, evt naar het toilet.....wat je maar kan verzinnen dat je je zekerder voelt dat je darmen even rustiger zijn.

Ook misschien oefenen in een groep vrienden of met familie? Ergens waar je je op je gemak voelt en er een beetje om kan lachen.
En dan vooral leren door te praten en verder te gaan, zodat je het weer moet vergeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 02:46 



 
Profiel   

Dank voor je reactie.

Ja het is echt heel belemmerend. Het zijn vooral de 'officiële ' momenten en daar is het lastig om te oefenen. Ik ga er gewoon heen maar de spanning is dan zo enorm hoog en als het 1 keer gebeurt sla ik volledig op tilt. :+

Dus zit even te denken waar ik bijv echt kan oefenen zonder dat het gek is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 09:06 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Ik schop mijn eigen topic even omhoog. Waar ik hoopte dat dit niet uit zou lopen liep helaas wel uit.

Beetje twijfelen of ik dit wilde delen op bokt maar hoop dat er wellicht iemand is die er ervaring mee heeft. Heb ook hulp maar dat helpt tot nu toe helaas niet.

Het is een beetje tot een angst uitgelopen. Zodra ik bij een vergadering ben, met iemand praat waar stiltes vallen, op stille plekken, komt de angst. En als ik er bang voor ben gebeurt het juist. M'n buik gaat echt als een tierelier te keer en het heeft al een paar keer gezorgd voor paniekaanvallen helaas. Ik vermijd niet, ik ga nog steeds overal heen maar het beheerst me verschrikkelijk.

Dapper om 'niet te vermijden', maar bij angst is dat een raar advies.
(Angst is geen gedrag en 'slecht gedrag belonen met dat het niet hoeft' is niet aan de orde.)
Angst is eerder je overlevingsinstinct. Het gaat buiten je beslissingen en je logische verstand om.
Het goede nieuws is dat anno 2021 we prima manieren hebben om dit soort dingen op te lossen, de angst op het niveau van het overlevingsinstinct echt de nek om te draaien.
De bekendste op het erf van de psycholoog is emdr. Daarvoor hoef je niet te weten hoe een en ander is begonnen. (Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.) De vuistregel is om een emdr sessie te doen op de eerste keer, de meest recente keer en 'het ergste ervan'. (Bijvoorbeeld de schaamte, of hoe het jou in de klem heeft.)
Citaat
Ik schaam me dood en het lijkt nooit op te houden. Acceptatie is het woord maar ik kan het op dat moment dat het gebeurt gewoon níet accepteren.

:(:) :(:)
Accepteren kan kalmerend werken, maar je overlevingsinstinct trekt zich er weinig van aan. (Heel frustrerend om hard te werken aan iets wat maar niet of te weinig werkt...)(En jouw instinct raakt ook een soort van boos: 'ik zeg dat je moet rennen, DOE nou iets!!')
Citaat
Heb van alles geprobeerd, iberogast, kamille thee, alles wat maar goed is voor je darmen. Slik magnesium, dat helpt bij de paniek en sindsdien heb ik niet echt meer de paniek gehad. Maar de spanning zit soms zo hoog waardoor het gebeurt en het beheerst gewoon mijn hele leven.

Rot hoor!
Biologisch gesproken : als overleven aan de orde is, gebeuren er een aantal dingen in je lichaam. Je zintuigen gaan wagenwijd open ('waar zit het gevaar, waar kan ik heen') er gaat heel veel bloed naar je spieren, en je spijsvertering gaat juist 'plat' en je hart begint alvast met hameren.
Dus 'dat' je maag en darmen reageren op stress is op zich normaal.
Fijn dat de magnesium werkt!
... en hopelijk kun je je leven weer terugkrijgen uit deze vicieuze cirkel van stress.


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-06-21 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 09:17 



 
Profiel   

Ik ken het, zat vroeger op school altijd te hoesten (nep) om de geluiden te verhullen tijdens proefwerken. Heel vervelend.

Ik ben lactose-intolerant. Lactose maakt het veel erger, spanning ook. Gember(thee) en venkelthee helpen wel wat. Verder heel rustig eten en drinken en goed kauwen.

Probeer zo min mogelijk lucht in te slikken tijdens het eten/drinken, dat is best moeilijk. (dingen als kauwgom en frisdrank met prik verergeren d eklachten, volgens sommigen scherp of gekruid eten ook.)

Ik weet hoe vervelend het is. Maar experimenteer eens met deze en andere dingen en beschouw het allemaal als experiment, niet als iets schandelijks; je kunt er immers niets aan doen. En dat andere mensen dingen denken... dat doen ze toch wel, niet jouw schuld of verantwoordelijkheid, en als ze domme dingen denken zegt dat veel meer over hen dan over jou.

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 09:29 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Ik ken het, zat vroeger op school altijd te hoesten (nep) om de geluiden te verhullen tijdens proefwerken. Heel vervelend.

Ik ben lactose-intolerant. Lactose maakt het veel erger, spanning ook. Gember(thee) en venkelthee helpen wel wat. Verder heel rustig eten en drinken en goed kauwen.

Probeer zo min mogelijk lucht in te slikken tijdens het eten/drinken, dat is best moeilijk. (dingen als kauwgom en frisdrank met prik verergeren d eklachten, volgens sommigen scherp of gekruid eten ook.)

Ik weet hoe vervelend het is. Maar experimenteer eens met deze en andere dingen en beschouw het allemaal als experiment, niet als iets schandelijks; je kunt er immers niets aan doen. En dat andere mensen dingen denken... dat doen ze toch wel, niet jouw schuld of verantwoordelijkheid, en als ze domme dingen denken zegt dat veel meer over hen dan over jou.

Sterkte!

Dan ga ik eens op prik letten, dat drink ik nog wel regelmatig. Dus dat kan ik wel even van mijn lijstje skippen. Ik verwacht niet dat ik echt ergens niet tegen kan, lette hiervoor nooit op mijn eten en merk dat het niet erger wordt als ik gewoon chill dagje vrij ben. Dan is er niets aan de hand. Ook als ik lekker bezig ben merk ik het niet. Totdat ik er aan denk en dan gebeurt het. Kauwgom vermijd ik wel even nu. Kan wel op dingen letten als dit enigszins helpt.

Janneke , EMDR kan ik eens naar informeren en opperen bij de POH. Daar zou ik zelf zeker voor open staan. Heb zelf al weleens een oefeningetje geprobeerd (werk zelf in de jeugdzorg, heb studieboeken oid daarover ook) maar niet tot resultaat nu. Maar wil ook niet teveel zelf gaan klooien en bij je eigen is het niet heel resultaatvol dus ik kan het eens opperen of dat evt wat is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 21:46 



 
Profiel   

Eigenlijk zou je het dus moeten kunnen oefenen.

Heb je iets anders waar je stress op kan overbrengen? Zo een stressbal bijv? Kauwgom, koolzuur en koolsoorten en te snel eten, praten tijdens het eten, zijn echte boosdoeners.
Maar als je zeker weet dat het in rustige situatie niet gebeurt, moet je zodra het gebeurt meteen je focus op iets anders kunnen leggen.
Als je het hoort en je gaat daar gelijk aan denken, wordt het erger, je gaat je schamen, het wordt nog erger en je zit in die vicieuze cirkel.

Kan je goed op je ademhaling letten? Zoals met paardrijden bijv als je spanning hebt, deze laten wegvloeien door op je ademhaling te letten. Je kan je hele lijf leren ontspannen.

maar zeker tijdens een belangrijk gesprek of een vergadering, moet je wel geconcentreerd blijven. Dus je moet ergens leren snel te reageren en te herpakken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 00:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen