Lever tumoren door de pil

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:03

Is elke vorm van orale anticonceptie nu uitgesloten voor jou, TS?
Ik lees in het FK bij sommige stoffen wel o.a. leveradenomen en hepatocellulair carcinoom als ‘zeer zelden’ bijwerking (<0,01%), bijv deze https://www.farmacotherapeutischkompas. ... __eenfase_

Bij desogestrel zie ik dit dan weer niet als bijwerking genoemd worden, ik weet niet of dat dan nog een optie zou kunnen zijn?

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 22:11

De mdl arts had het er over om echt niks met hormonen te gebruiken zodat het echt even allemaal gereset word

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:15

TS, jij bent al de vierde vrouw in mijn omgeving die ik hier over hoor.
Voor mij ook 1 van de redenen om te stoppen met hormonale anti-conceptie 4 jaar geleden.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 00:02

Als er een andere manier was van anticonceptie die er wel voor zorgt dat er geen menstruatie meer komt, zonder hormonen. Stap ik gelijk over.
Ik gebruik het niet om geen kinderen te krijgen maar om geen menstruatie te hebben. Brrrr.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 01:41

Ik heb het (voor zover ik weet) zelf niet maar heb er wel over gelezen en voor mij een van de redenen geweest om te stoppen met de pil. Heb mij best wel ingelezen in de bijwerkingen en ik vind het een kwalijke zaak dat de pil zo gemakkelijk, en zonder de mogelijke bijwerkingen goed door te spreken, wordt voorgeschreven. Althans, toen ik er om vroeg heb ik geen tot zeer weinig informatie gekregen.

Goedaardige levertumoren worden overigens wel benoemd in de bijsluiter. Van wat ik heb gelezen ontstaan ze door het hormoon oestrogeen. In de hormoonspiralen zit alleen het hormoon progestageen en daarom mag die wel gebruikt worden. Deze levertumoren worden beschreven als zeer zeldzaam maar ik heb daar toch wat mijn twijfels over. Zeker als je hier al weer leest dat er toch al meerdere mensen bekend mee zijn. :\ Sterkte in ieder geval TS.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 02:09

Goyha (99% zeker) heeft het ook, zij moest ook van de pil af.
Ik geloof dat dat best snel ging die krimp bij haar maar kan dat ik het verkeerd onthouden heb.
Ook ik heb het vaker gehoord dat het kan gebeuren, ik kan niet tegen hormonale anticonceptie, dus ik hoef er niet over na te denken gelukkig.
Maar ook Goyha ging een hele spannende tijd door toen ze iets aan haar lever ontdekten en het tumoren bleken.
Het lijkt me heel onwerkelijk als je dan hoort dat ze goedaardig zijn en zullen krimpen als je stopt met de pil.
Dan ga je voor je gevoel denk ik van het ene extreme in het andere emotioneel.

Mijn vader had dus op de ct vorig jaar met zijn controle ct voor een scopie, inene een bult op de prostaat.
En flink, maar wat het was konden ze niet zeggen tot ze zouden opereren.
Maar we wisten allemaal wat het zijn kon, en hij had al nierkanker gehad, en dat is een groot slijmvlies, waardoor het uit kan zaaien naar de prostaat.
Met spoed een operatie gepland, en oudjaarsdag werd hij geopereerd, bleek het een huge abces.
Nou echt, ik weet niet in wat voor onwerkelijke wereld ik me bevond hoor toen ik dat hoorde.
De wensen voor een fijn uiteinde oudjaarsdag, waren zo dubbel, wat ging 2021 brengen?
En dan hoor je dat nieuws, en dan zit je om 12 uur je moeder aan te kijken, en we wisten niet wat we zeggen moesten.
We waren ook doodmoe, en lagen 10 over 12 in bed allebei en boem zo knock out.
We hebben dagen allemaal een gevoel gehad wat niet te beschrijven is.

Het is ondanks het resultaat abces of goedaardige levertumoren door de pil, gewoon mentaal zo ontzettend ingrijpend die onzekerheid.
Ik weet dus ook niet meer hoe de laatste dagen voor de operatie waren.
Hoe ik me voelde, alleen oudjaarsdag weet ik nog maar de rest is gewoon gewist lijkt wel.
Ik weet ook niks meer van wat ik die dagen besproken heb met mijn vader bijvoorbeeld.
En dat is ongetwijfeld gebeurt, er is ongetwijfeld over wat kon komen gepraat.
Maar ik heb echt geen énkele herinnering eraan.
Het was echt een overlevingsmodus en ik heb er ook geen trauma ofzo van, van die dagen, want dat weet ik gewoon niet meer.

Hopelijk gaat het bij jou ook straks grotendeels ook een vage herinnering worden.
Belangrijke momenten en de hele sterke emoties zul je niet snel vergeten, maar de lange periode van onzekerheid is hier compleet vervaagd.
Niet alleen bij mij ook, en dat maakt wel dat ik in elk geval geen angst ofzo voel.
(Woon bij mijn ouders, dus ik kreeg alles van de achtbaan volledig mee.)
En dat is heel fijn, hopelijk is jou dat ook gegund en krimpen de tumoren snel.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 22:29

Moonfish,
Die spanning was inderdaad heel heftig! Ik kan me van jou ook voorstellen dat je het vanaf de zijlijn ook als heftig heb ervaren. Maar gelukkig heb je dan elkaar nog om over te praten. Dat praten vond ik wel echt fijn! En gelukkig is er al een hele last van mn schouders gevallen nu ik weet dat het tenminste goedaardig is

Kabayo

Berichten: 13969
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:09

Hutcherson schreef:
Als er een andere manier was van anticonceptie die er wel voor zorgt dat er geen menstruatie meer komt, zonder hormonen. Stap ik gelijk over.
Ik gebruik het niet om geen kinderen te krijgen maar om geen menstruatie te hebben. Brrrr.

Hier dezelfde reden...

Ik ben benieuwd waar je precies pijn had ts. Ik heb altijd erg last van mijn onderbuik. Tot ik niet meer normaal kan functioneren.... slik nu 8 jaar de pil

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 00:27

Ik heb het in mijn bovenbuik zeg maar vlak onder mn rechter borst, zowel aan de voor zij als achterkant. Vandaar ook dat de huisarts dacht dat het misschien iets met mijn ribben was.
Ik kan er ook geen druk op verdragen. Als ik rustig doe en niet zwaar til heb ik er weinig last van maar zodra dat veranderd heb ik continue pijn

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 00:49

Hele gekke vraag, maar kun je wel liggen nu?
Ik heb mijn ribbenkast zwaar gekneusd gehad waardoor ik slecht druk verdroeg.
Of zeg gerust niet.
Maar ik heb dus veel baat bij een full body zwangerschapskussen.
Dan lig ik op mijn zij echt klem, heb ik steun in mijn rug en mijn borstbeen heeft steun waardoor mijn ribben eindelijk begonnen te genezen.
En op je rug wordt ook de zijkant van je ribbenkast ondersteund, waardoor ik gewoon veel minder pijn had en heb.
Mijne is van Telano, met wasbare hoezen en opvulbaar, bij bol.com gekocht. :)
Ik vul hem wel geregeld bij, zodat ik echt zo min mogelijk druk op mijn borst heb en optimaal lig.
Je knikt als het ware niet meer in, zeker in zijligging, wat mogelijk zorgt dat de tumoren minder knel komen lijkt mij.
Voor mij was het echt dat ik dacht had ik dit maar eerder geweten, ik liep al een half jaar zonder progressie te tobben.
En sinds dat kussen, begon het te genezen.
Wat ook fijn is, is dat je op dat kussen op je zij ook schuin erop kunt liggen, waardoor ik mijn meest pijnlijke rib kan ontzien.
Ook als je overdag een dutje doet of gaat liggen omdat je pijn hebt, kan dat echt fijn zijn.
Ik lig geregeld ff een uurtje schuin op mijn kussen bij te komen. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-07-21 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 00:51

Op mijn rechter zij kan ik inderdaad niet liggen, maar links is prima. Nou slaap ik altijd al op mijn linker zij. Dit omdat mijn rechter oor doof is en die dus ‘boven’ ligt dan. Heb ik ook geen last van geluiden :+

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 00:55

Ik wil ook een doof oor. :')
Echt ik slaap zo slecht in.
Maarre hoe word jij op tijd wakker dan. :P

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 01:01

Links hoor ik wel gewoon dus als ik de wekker maar hard genoeg heb staan lukt dat prima :D

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 21:39

Femke_Tweety schreef:
Zag titel.
Nu geen tijd om te lezen, doe ik straks.


Maar ik heb een zware leveroperatie gehad en heb nog altijd een aantal tumoren zitten.
Door de pil.

Heb je toevallig al zin/tijd om je verhaal te delen? O:)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:44

Jemig, ik vind het best heftig! Deze bijwerking kende ik nog niet maar het klinkt best ernstig. AC is helemaal niet zo goed...