Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:53

Ik zou inderdaad graag zien dat mensen het opruimen. Neem je gebruikte papiertjes lekker mee naar huis, het blijft inderdaad zo lang liggen. Ik zie het regelmatig in de bossen.

Maar lastig probleem TS. Ik zou toch echt niet graag in gezelschap in de bosjes gaan zitten kakken. Maar als je geen andere keus hebt dan moet je misschien wel. De tip over wat je eet is ook wel een goede. Koemelk is bij mij bijvoorbeeld iets wat doorwerkt op mijn darmen.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:27

Het is al gezegd en ik ben het daar compleet mee eens: gewoon gaan. En bespreekbaar maken met je rijgenootjes. Schepje mee (goede tip!) en ik heb zelf ervaren dat als je goed hurkt, je praktisch geen papier nodig hebt, of anders, zoals gezegd, in een zakje doen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:35

Ben je niet bv. wat nerveus voor die lange ritten?(omdat je al denkt aan je darmen die in actie zullen komen?), want dan kan die zenuwachtigheid ook gewoon de trigger zijn.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:30

Ik kan me voorstellen dat ts bij lange ritten buikpijn krijgt, ik krijg het bijvoorbeeld van hardlopen. Zodra ik een paar honderd meter heb gerend kan ik weer terug naar huis. Gewoon door de beweging ofzo raken mijn darmen van slag. Ik kan me voorstellen dat na bv veel draven soms de darmen wat van slag raken.
Maar het is inderdaad ook een idee om bij te houden wat je eet en drinkt voordat je gaat.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 16:45

De grote boodschap zomaar buiten doen ben ik niet van plan, als het echt moet dan moet het maar ik zou alles doen om het niet in de bosjes te hoeven doen.

Ik eet eigenlijk elke morgen het zelfde namelijk: 4 Lu cracotte, met 1 la vache quirit verdeeld over de crackers en een gekookt ei. En ik drink altijd een kop koffie erbij. :)

Dit levert mij nooit buikpijn op echt enkel en alleen tijdens het maken van een lange buitenrit.

Het is mij trouwens wel opgevallen dat de buikpijn vaker voor komt in de eerste week na mijn menstruatie, geen idee of dit in verband kan staan of dat dit puur toeval is..

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:57

Dan denk ik dat psyllium vezels je beste optie zijn. Ik ben benieuwd of dat voor je werkt.

Diarree kan wel in verband staan met menstruatie, hier heb ik ook last van.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:13

Zeker kan daar een verband zijn. Mijn menstruatie helpt m'n darmen ook altijd over de huppel.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:18

Ik zou zeker kijken naar wat je eet.

Voor loperamide kan je niet echt immuun worden. Ik heb een pouch sinds 2006 en slik bij elke maaltijd 1 loperamide en voor het slapen. Vrijwel iedereen doet dit met een pouch jarenlang elke dag.

Ik rij rustig een aantal uren. Maar zou ik echt heel ver en lang willen, weet ik wel wat ik dag ervoor juist wel of niet moet eten.

Beweeg je normaal wel genoeg dat je darmen dan opeens zo heftig reageren? Bewegen is wel heel belangrijk voor je darmen, net als veel vocht.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 17:23

Ik beweeg altijd heel erg veel, sowieso 5 dagen per week paardrijden en ik heb actief werk.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:20

Zou het nog een onbewuste spanning kunnen zijn? Dus of voor het ritje zelf of dat je het ooit heb gehad en geen wc tegen kwam? Dus dat je er onbewust over nadenkt? Ik ben ooit van een paard afgevallen, over het hek keihard op het beton. Ik moest daarvoor eigenlijk plassen maar was een miepen met ergens anders naar de wc gaan, dus ik dacht ik houd het op. Bij het vallen heb ik in mijn broek gepiest, sindsdien denk ik na over plassen voor het rijden. Resultaat voor het rijden moet ik gaan al ben ik net 10 min ervoor al geweest. Het zit dus gewoon tussen mijn oren...

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 23:01

Ik denk zelf niet dat het spanning is, de laatste keer kwam het ook opeens terwijl ik er de hele rit niet meer over nagedacht had.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 23:09

Je eet vezels met zuivel als ontbijt voor een lange inspanning. Bij inspanning gaan bij veel mensen (en alle zoogdieren) de darmen aan het werk. Met dit ontbijt duikt elke hardloper wel de bosjes in denk ik. Mss eens spelen met dit ontbijt voor de lange ritten? Wit brood met confituur, eiwit Shake, pannenkoek? Geen koffie en eventueel zelfs nuchter? En dan mss halverwege wat eten als je flauw wordt? Mijn man moet ook echt enorm opletten hiermee bij hardlopen/wandelen. Die staat ook rustig uren vroeger op om te eten en die let echt op wat hij eet.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 23:22

Probeer eens of de koffie achterwegen laten helpt. Koffie schijnt laxerend te kunnen werken.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 23:25

Cayenne schreef:
fransje23 schreef:
Aan de hoopjes en tissues die ik regelmatig langs het ruiterpad zie zijn er onder fietsers en wandelaars veel "buiten-poepers". Daarin sta, of zit, je dus niet alleen :) :+


En precies die hoopjes papier vind ik echt zo asociaal en zonde voor de natuur.
Dat zou je dan dus ook mee moeten nemen en ergens anders opruimen.


En zo ontzettend smerig om te zien. Mensen nemen vaak niet eens de moeite om wat verder de bosjes in te gaan. Ik zit er echt niet op te wachten om tijdens het wandelen andermans schijt langs het pad te zien liggen -O-

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 01:59

Petrichor schreef:
Ik beweeg altijd heel erg veel, sowieso 5 dagen per week paardrijden en ik heb actief werk.


En dan heb je er geen last van? Of maakt het dan niet uit omdat je naar het toilet kan?

Ik zou het eens bijhouden wat je eet, drinkt, hoe laat, wanneer je beweegt etc. En wanneer je naar het toilet gaat.
Beste is als je voor jezelf in beeld krijgt waar je op reageert en hoelang het duurt voor je na een bepaald emaaltijd naar het toilet moet.

Ik heb dus een J-pouch en eet wel vezels, maar ook kruiden bijv, drink wel 1x prik, kan suikers, zuivel etc gewoon eten. Maar het kan een combi van factoren zijn waar je wel of niet op reageert.
Uit angst om naar het toilet te moeten, want met een pouch gaan mensen gemiddeld wat vaker, at ik juist wit brood, geen fruit etc. Maar sinds ik weer bruin brood ging eten en alles, ging het juist beter.

Maar dus wel met de loperamide. Ik slik het al vele jaren, maar niet eens gek veel. Er zijn mensen die er 10-20 per dag nemen en dus ook 2-3 tegelijk. Dat kan je echt proberen.
Ik heb echt van heel veel medicijnen snel last, bijwerkingen etc, maar van loperamide weinig tot niet.

Ga dan de eerste rit niet zo ver en kijk wat je wel kan rijden zonder die aandrang.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 07:28

Psyllium vezels maken het toch juist makkelijker om naar het toilet te gaan??

Nee dan heb ik er geen last van. Normaal moet ik altijd vlak voor de wekker gaat naar het toilet voor een plasje, dan ga ik weer terug naar bed en dan voel ik dat de grote boodschap opgang komt. Als de wekker dan gaat doe ik de grote boodschap en dan is het voor de hele dag gebeurd.

Mijn vriend zei al misschien een banaan eten voor je weg gaat, misschien dat maar eens proberen ook. :+

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:55

Ik zou je koffie bewaren voor na de rit :) En idd ontbijten met een banaan en een witte boterham.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:56

Zo snel werkt 'stoppend' eten niet. En darmkrampen 'boven' een verstopping is al helemaal geen pretje.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:17

Petrichor schreef:
Psyllium vezels maken het toch juist makkelijker om naar het toilet te gaan??

Nee dan heb ik er geen last van. Normaal moet ik altijd vlak voor de wekker gaat naar het toilet voor een plasje, dan ga ik weer terug naar bed en dan voel ik dat de grote boodschap opgang komt. Als de wekker dan gaat doe ik de grote boodschap en dan is het voor de hele dag gebeurd.

Mijn vriend zei al misschien een banaan eten voor je weg gaat, misschien dat maar eens proberen ook. :+


Ik lees bij de pouch groep ook vaker dat mensen het nemen en dat zijn juist vrijwel allemaal patienten die het willen stoppen of iig vertragen en indikken.
Zelf sinds 2006 goede ervaring met loperamide, dus blijf daarbij. Wordt ook altijd aangeraden door de artsen en chirurgen waar mensen lopen voor de pouch.

Kramp, lucht etc is vervelend, maar wel "op te houden" als het moet. Maar is ook wel echt een kwestie van trainen, leren aanvoelen, eten aanpassen etc.

Als je verder nooit last hebt, zou ik een stap terug doen met buiten rijden. Eerste keren wat korter buiten rijden, er niet aan denken en bijhouden wat je eet. Ook weer wat vertrouwen in je lijf, want als het alleen dan speelt en altijd omstreeks de helft van de rit, moet je daar ook vanaf zien te komen.

Qua voeding is echt niet iedereen gelijk. Heb bij diëtisten in het ziekenhuis gelopen en ze adviseren niet allemaal hetzelfde, maar ik merk binnen de patientengroep ook dat niet iedereen hetzelfde reageert op alles.
En wat ik eerder zei; mensen vergissen zich nogal eens in vezels. Ik nam ook wit brood, terwijl bruin brood juist veel fijner is. En dan bedoel ik echt qua effect. Minder vezels eten, krijg je juist luie darmen van.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:37

Ook voor zulke vragen /problemen kan je natuurlijk gewoon een afspraak bij de huisarts maken . Vindt die niet raar hoor.
Je bent niet ziek natuurlijk maar het belemmerd nr wel in de uitoefening van je sport . En ook daar zijn huisartsen voor.
Psylium is wel iets wat je zou kunnen proberen maar kan ook soms krampen geven

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:42

Voor de buitenpoepers..........
niet alleen papier en zakdoekjes achterlaten is niet wenselijk in de natuur.
maar de mest wordt gegeten door honden en wilde dieren. En als je medicijnen gebruikt, krijgen de wilde dieren zo onbedoeld de medicijnen binnen, die vaak gevaarlijk zijn voor dieren.

TS kan je niet een goed af te sluiten zak meenemen en je behoefte doen op een beschutte plek in de zak en je ontlasting mee nemen in een afgesloten zak in een tas aan je zadel. En dan thuis / op stal de ontlasting weggooien in een toilet.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 20:03

Afgelopen week 2 Loperamide ingenomen voor de rit, dit werkte wel. Helaas nu 2 kilo aangekomen omdat ik al 2 dagen niet naar het toilet kan en ik heb wel aandrang dus ook dit is niet helemaal de oplossing. :+

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 20:47

Ik vind het best heftig om te lezen dat er zoveel schaamte en/of bijna walging is voor een hoopje mensenpoep. Poep is poep, of het nu van een mens, paard, hond, kat, zwijn, duif en noem maar op komt. oliebol happens. En poep op de stoep is niet oké maar in een natuurgebied? Zolang je geen wc papier maar blaadjes gebruikt, wat is dan het probleem naast het feit dat je jezelf er niet fijn bij voelt? Ik heb ooit vanwege mijn werk en expertise deelgenomen aan een project voor mensen met darmklachten (oa pds, darmkanker en crohn) en een van de hoofdredenen dat mensen niet meer de dingen durven te doen waar ze bij van worden is dit soort shaming...

Ts, een van de oplossingen die ik toen heb gehoord was dus blaadjes of een ziplock plastic zakje met wat vochtig toilet papier. Die kun je na gebruik weer in het zakje doen en door de ziplock heb je geen luchtjes oid. En mocht het gebeuren dat je met een groepje bent, vraag of ze even je paard willen vasthouden. Is misschien awkward voor jou maar de meesten snappen echt wel dat jij dat ook niet voor de lol moet doen :(:)

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:37

Rytir schreef:
Ik vind het best heftig om te lezen dat er zoveel schaamte en/of bijna walging is voor een hoopje mensenpoep. Poep is poep, of het nu van een mens, paard, hond, kat, zwijn, duif en noem maar op komt. oliebol happens. En poep op de stoep is niet oké maar in een natuurgebied? Zolang je geen wc papier maar blaadjes gebruikt, wat is dan het probleem naast het feit dat je jezelf er niet fijn bij voelt? Ik heb ooit vanwege mijn werk en expertise deelgenomen aan een project voor mensen met darmklachten (oa pds, darmkanker en crohn) en een van de hoofdredenen dat mensen niet meer de dingen durven te doen waar ze bij van worden is dit soort shaming...

Ts, een van de oplossingen die ik toen heb gehoord was dus blaadjes of een ziplock plastic zakje met wat vochtig toilet papier. Die kun je na gebruik weer in het zakje doen en door de ziplock heb je geen luchtjes oid. En mocht het gebeuren dat je met een groepje bent, vraag of ze even je paard willen vasthouden. Is misschien awkward voor jou maar de meesten snappen echt wel dat jij dat ook niet voor de lol moet doen :(:)


1 er is een verschil tussen poep van planten eters en vlees eters.

Ga maar eens in een hoopje paardenpoep staan, even de tuinslang erop en het valt uit elkaar.

Ontlasting van vleeseters daarintegen is ontzettend plakkerig. Ik sta 1000 maal liever in een paarden drol dan in een hondendrol.

De ontlasting van planten eters spoelt gemakkelijker weg in een regenbui dan de ontlasting van een vleeseter of omnivoor. En de meeste mensen eten vlees en zijn dus omnivoor.

2. Wel eens gedacht aan honden? Mensen eten vaak gekruid eten en een deel van de geur en smaakstoffen blijft in onze ontlasting behouden. Een mensendrol is voor véél honden een ultieme traktatie! Véél honden eten de ontlasting op, of gaan er in liggen rollen....

Náást dat het als eigenaar écht écht niet tof is om een hond vól onder de mensenstront te hebben (want even de tuinslang erop werkt niet, de zooi blijft gewoon in de vacht plakken en lost niet op, de hond laten zwemmen heeft óók weinig nut trouwens)

Kan het ook gewoon héél gevaarlijk zijn als honden mensenstront eten. In ontlasting zijn namelijk ook vaak medicatie resten te vinden. Je wil NIET dat een hond dat binnen krijgt.


Natuurlijk zijn er genoeg natuurgebieden waar honden officieel niet los horen te lopen, maar iedereen weet dat honden tóch vaak wél los lopen. En om dat met de dood te moeten bekopen is ook niet oké.


Verder zijn er genoeg plekken waar honden wél officieel los mogen! In deze gebieden is het echt écht héél asociaal om je ontlasting zomaar te laten liggen!


Als laatste: niet alleen honden eten mensen ontlasting, wilde dieren kunnen het ook eten met alle gevolgen van dien.

En hebben we niet een paar eeuw geleden een rioolstelsel aangelegd om van de smerige ontlasting overal en nergens af te zijn?

Er zijn legio oplossingen te bedenken zoals:

Doe onderzoek naar waar je wil recreëren en zorg er voor dat er een toilet in de buurt is.

Neem een schepje mee, waarmee je een diep kuiltje graaft en de ontlasting naderhand weer begraaft.

Neem plastic zakjes mee en ruim je eigen ontlasting op dezelfde manier op als hondenpoep opgeruimd dient te worden.

Er zijn verschillende speciale zakken te koop in outdoor winkels, die ontworpen zijn om ontlasting te vervoeren.


Maar gebruik de natuur AUB NIÉT als openbaar toilet met alle gevolgen van dien!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:54

Zijn er echt geen restaurantjes daar? Er is altijd wel een boom om je paard aan vast te zetten, en hoe leuk is het om als groep halverwege even gezellig ergens wat te gaan drinken. Kan jij rustig even naar de wc. Of een manege met kantine, paarden even pauze op stal of een paddockje, jullie even naar de kantine. Dat je daar gewoon je rit op plant.