Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMAY1990

Berichten: 1886
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:51

troi schreef:
Hallo allemaal!

Een beginner hier. Heb de OP gelezen, erg nuttige info. Bedankt voor het verzamelen.

Ik ga net beginnen met buiten trainen en vroeg me af of er trainings programma's bestaan op bijv spotify die je helpen met het opbouwen. Bijv ik loop nu steeds 2 minuten hard en 1 minuut wandelen op de loopband (ja, echt beginner) maar als ik naar buiten ga en steeds op mijn mobieltje moet kijken of ik alweer een overgang moet maken dan kom ik er natuurlijk nooit lekker in. Erg onhandig!

Hebben jullie tips? ik wil ook best een ander appje gebruiken trouwens.

Dank!


Er zijn verschillende couch to 5k apps, ik heb zelf vorig jaar C25K gebruikt. Die draait op de achtergrond en vertelt je dingen als "start running now", "1 minute left", "start walking now". Je kan daar dus je eigen muziek/podcast/ whatever bij aan zetten.

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:52

troi schreef:
Hallo allemaal!

Een beginner hier. Heb de OP gelezen, erg nuttige info. Bedankt voor het verzamelen.

Ik ga net beginnen met buiten trainen en vroeg me af of er trainings programma's bestaan op bijv spotify die je helpen met het opbouwen. Bijv ik loop nu steeds 2 minuten hard en 1 minuut wandelen op de loopband (ja, echt beginner) maar als ik naar buiten ga en steeds op mijn mobieltje moet kijken of ik alweer een overgang moet maken dan kom ik er natuurlijk nooit lekker in. Erg onhandig!

Hebben jullie tips? ik wil ook best een ander appje gebruiken trouwens.

Dank!


Ik ben begonnen met start met hardlopen, gratis Android app. Die vertelt je wanneer je moet rennen en wandelen. Bouwt heel rustig op naar in eerste instantie 30 minuten aan 1 stuk hardlopen.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:44

Welkom troi, leuk dat je ook aansluit!
Ik heb al mijn sportkleding van Nike. Ben er altijd blij mee, koop het zonder te passen en het dri-fit materiaal is ideaal tegen zweten en afkoelen. Werkt bijna net zo verslavend als dekjes en andere paardenspullen, herkent iemand dat? _/-\o_

Niks lekkerders dan gaan terwijl je het niet van plan was op maandag avond. Iedereen in een auto in de file bij ons in de stad en ik heb op de fietspaden een klein rondje van 6km gelopen.
Hou echt van dat gladde rode asfalt als een soort atletiekbaan ;) #raarmaarwaar

Puera

Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:51

BB80 schreef:
Werkt bijna net zo verslavend als dekjes en andere paardenspullen, herkent iemand dat? _/-\o_
Totáál niet! O:)

Welkom troi. Ik ben begonnen met Start to Run. Ik heb alle lessen nog wel op een stickje staan, mocht je belangstelling hebben.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:09

Ehmm dat herken ik niet hoor.. O:)

Behalve dan dat mijn vriend en ik een speciale hardloopkledingkast van de ikea hebben aangeschaft een paar maanden geleden, omdat we al onze sportkleding niet meer kwijt konden. En dan hebben we het niet over een kleine kast :=

Het opbergen van de hele collectie hardloopschoenen wordt ook een steeds groter probleem 8)7.

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:16

Ik had gisteren mijn nieuwe Nike epic trail lange en korte legging binnen, net de lange uitgeprobeerd en inderdaad erg fijn *\o/* En een mooi legergroen kleurtje, weer eens wat anders dan zwart.

Lekkere interval training gekregen van mijn hardloop juf, die heb ik net tussen de buien door kunnen lopen. Wel zeiknatte voeten :')

Mijn kersverse date / vriend is door mij ook helemaal besmet met het hardloop en vooral trail virus :D Die heeft dus ook al een halve garderobe aangeschaft en zoekt de leukste trails uit :j

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:33

Dank voor de tips!

Ik heb het c25k appje gedownload, schoenen en kleding gekocht en ga morgen los! Ik zag dat de eerste week afwisselend 90sec rennen en 2 minuut wandelen is. Dat kan ik! Denk ik *\%/*

IMAY1990

Berichten: 1886
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:40

troi schreef:
Dank voor de tips!

Ik heb het c25k appje gedownload, schoenen en kleding gekocht en ga morgen los! Ik zag dat de eerste week afwisselend 90sec rennen en 2 minuut wandelen is. Dat kan ik! Denk ik *\%/*


Dat kan je *\o/*

Voor mij werkte het heel goed om te bedenken dat de app meer dan een miljoen keer gedownload is, en dat mensen wel of niet tevreden zijn over de app maar dat ik eigenlijk geen enkele review heb gezien die zei dat het programma niet vol te houden was. Je kan meer dan je denkt als je het 1 run at the time neemt. En als iets echt niet blijkt te lukken, kan je altijd een training of week herhalen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:48

Welkom troi! Zo’n app is echt ideaal om mee te beginnen :j loop idd gerust twee keer dezelfde training als het extreem lastig ging.

Qua kleren: in schoenen kun je niet te vroeg investeren! Kledij merk je na een tijd wel wat je nodig hebt en spul van kalenji van Decathlon is eigenlijk heel goed. Ik begin nu pas af en toe wat duurder gerief te kopen.
Ik kan wel, zoals nu, eens losgaan met kopen maar eens de outfits dan compleet zijn vind ik het wel best. Ook met paarden spul herken ik dat eigenlijk nooit zo. Dus dat valt gelukkig heel erg mee hier :D

Dat bergspul vind ik erg lekker voor hikes en op reis maar zou ik zelf niet kopen om mee te lopen. Daar verkies ik wel net loopgerief voor. Al moet ik zeggen dat het voor de kortere afstanden echt niet veel uitmaakt.

Afbeelding

O dit ging zo zo lekker :):) de endorfines kwamen goed vrij precies :D

lovemaylo

Berichten: 1802
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:06

Puera schreef:
Hé, was dat met de Wielentrail?


Ja dat klopt :D
Kom je ook uit die omgeving dat je het herkent?

Over de waterdichte jasjes kan ik helaas niets toevoegen...ik loop bijna altijd zonder jasje, ook als het met bakken uit de lucht komt! Veel te warm zo'n jasje.

@gaucho, heb je die groene tight al aangehad? Ik vind hem erg gaaf, maar ben bank dat als je zweet je dat heel erg ziet in een gekleurde tight

@poes, lekker afstand zeg! *\o/*

Puera

Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:21

Goed bezig, poes!
lovemaylo schreef:
Puera schreef:
Hé, was dat met de Wielentrail?


Ja dat klopt :D
Kom je ook uit die omgeving dat je het herkent?
Ik kom wel uit de buurt maar deze editie heb ik zelf ook meegedaan, de 18 km. :D Welke afstand heb jij gedaan?

Vanmiddag mail van de organisatie van gisteren. Er waren wat kleine dingetjes mis gegaan met de route maar vooral het weer had roet in het eten gegooid. De route was wel goed uitgezet maar de pijlen waren weggespoeld door de regen en hagel. :=

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:35

@lovemaylo heb m aangehad, met zweten twijfelgeval denk ik, zou m niet zo snel aandoen met flink squatten met bodypump. Hardlopen gaat wel goed denk ik. Hij zit / loopt heerlijk :j

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:46

troi schreef:
Dank voor de tips!

Ik heb het c25k appje gedownload, schoenen en kleding gekocht en ga morgen los! Ik zag dat de eerste week afwisselend 90sec rennen en 2 minuut wandelen is. Dat kan ik! Denk ik *\%/*


Ik ben afgelopen zomer ook gestart met c25k, vind het een fijne app om mee te starten.
Succes en veel plezier.

lovemaylo

Berichten: 1802
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:59

[quote"lovemaylo"]
Ja dat klopt :D
Kom je ook uit die omgeving dat je het herkent?
[/quote] Ik kom wel uit de buurt maar deze editie heb ik zelf ook meegedaan, de 18 km. :D Welke afstand heb jij gedaan?

Vanmiddag mail van de organisatie van gisteren. Er waren wat kleine dingetjes mis gegaan met de route maar vooral het weer had roet in het eten gegooid. De route was wel goed uitgezet maar de pijlen waren weggespoeld door de regen en hagel. :=[/quote]

Leuk leuk, ik heb ook de 18km gedaan!
Wat toevallig...het was vooral erg veel blubber en vooral de eerste 2,5km gingen niet zo hard :+

Ja zonde, ik kende ook een aantal lopers die meededen en inderdaad ook verkeerd gelopen zijn op de 10km.

@gaucho, thanks, ik twijfel dan nog even verder over de broek.

Edit; quote verprutst en ik krijg hem niet meer goed :+

Puera

Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 23:14

Het was inderdaad heul erg blubberig. := Dat paadje in die eerste lus, langs het water was echt een vuurdoop. Enkeldiepe modder, niet best.
Bij de Koniks waren ook echt diepe en natte stukken. Maar afgezien van al die blubs was het echt geweldig. :D

Gaaf dat je de hele marathon van Sneek gaat doen. Heb je daar al eens eerder gelopen?

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:28

Oke, ik heb letterlijk de afgelopen dagen onder de wol gelegen. Griep... helaas... ;( Nog bij de teststraat geweest en geen corona, gewoon een ouderwetse griep. En ik baal... want ik was zo lekker op weg en boekte veel vooruitgang met hardlopen, maar het duurt nu nog wel even weer voor ik terug op niveau ben. Dat vind ik altijd nog het meest vervelend van ziek worden: je hele opgebouwde conditie gelijk naar de gallemiezen.
En wat blijkt... gaat de Duintrail zondag dus toch gewoon door! Nou ja, we maken er het beste van. Rustig aan, dan komt het vast goed. :o

Ik ga niet meer op iedereen reageren, zijn zes pagina's verder! Dat is nu onbegonnen werk. Maar wel:

@fokfanaat: welkom! Wat een stap, zo'n maagverkleining! En ik denk dat maar weinig mensen beginnen met hardlopen omdat ze van afzien houden. Dat komt vanzelf namelijk, hahaha! Krijg je er gratig bij als je fanatieker wordt. En iedereen die niet op de bank blijft zitten, maar gaat lopen, is sowieso een held en hoort bij de club van hardlopers! Ongeacht afstand of snelheid. Ik ben ook geen snelle loper, maar ik weet dat ik dat geen klap uitmaakt. Iedereen loopt op zijn eigen tempo, maar is met dezelfde prestatie bezig!

Zag weer prachtige foto's van SV! En die jumpfoto! Geweldig!

Dilan zichzelf stevig in het zweet gewerkt met een 18 km. Of nou, geen zweet, want het was koud. Super!

Puera had de route niet helemaal scherp. Balen. Kan je zo van balen, want voelt dan inderdaad niet voldaan. Een HM onder de 2 uur is hier ook nog steeds een droomdoel... wie weet...

Tijd... ja, ik kom dat ook te kort. Ik heb een gezin met 2 puberdochters, 2 paardjes, werk 3 dagen en heb nog meer hobby's. Maar hardlopen is wel één van mijn belangrijkste vrijetijdsbestedingen en doe dat 3x per week. Maar zou er graag ook nog krachttraining bij willen doen om mijn core sterker te maken. En ik neem het mij iedere keer weer voor, maar komt weinig van terecht...

Chanelle met haar nieuwe sokken. Ik vind dat altijd juist een soort stoer staan. :o

Ik had pas bij Decatlhon een fijn jasje besteld. Heel dun en je vouwt hem heel klein op als je hem weer kwijt moet. Nu al heel blij mee. Als het regent ga ik alleen als ik vol in een schema voor het een of ander zit. Uiteindelijk vind ik het heerlijk in de regen lopen. Maar de deur uit lopen in de regen vormt een flinke drempel.

@troi: welkom en veel plezier! Je zal zien dat het in het begin nog niet zoveel voorstelt, maar al wel enorm veel voldoening geeft en als je eenmaal al een km achter elkaar kan hardlopen zonder enorm moe te worden, dat dat heel voldaan en trots gevoel geeft!

Puera

Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:55

Beterschap, Duke!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:00

Ahum.

Ik was jullie kwijt.
Sorry.

Ben ik weer.

Korte update: ik heb mijn 5km schema afgewerkt en ben nu bezig aan van 5 naar 10 op 65 minuten. Zondag eerste loopje in dat kader ging al grandioos mis: ik moest 8 km aan 8:07 per km en het werden er 10 aan 7:22. Oh well. Maandag 7 km, moest officieel aan 8:05 en dat ging ook iets minder traag maar nog altijd traag.

De enkel doet in elk geval niet al te idioot dus...
Het weer daarentegen.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 12:03

Beterschap Duke!

Poes, mooie afstand heb je gelopen :j

Qua kleding heb ik verschillende merken.
Heb broeken van Nike, Adidas en Fushion. En nog oudere van Under Armour en HKMX maar die vind ik niet zo fijn.
Heb shirts/longsleeves van Nike en Adidas, voornamelijk. En een hoop shirtjes die ik bij obstacle runs oid gekregen heb :)

Vanochtend een korter rondje gelopen. Had een heel mooi rondje gepland, half verhard, half trail.
Helaas na 3 km verhard enorme pijn in mn knie, kuit en achillespees.

Dus al balend de boulevard af gegaan en het natuurgebied in gegaan met het idee dan de kortere weg maar naar huis te nemen.
Maar na 1 km onverhard werd de pijn minder en was uiteindelijk weg.
Dus een extra lus door het bos gepakt en uiteindelijk toch nog 8 km gelopen :D

Onverhard zelfs nog hele stukken onder de 6:00 min/km.

Krijg van de huisarts wel een verwijsbrief voor de longarts, omdat ze toch wil kijken waarom ik zo 'slecht' scoorde op de blaastest bij de sportarts

lovemaylo

Berichten: 1802
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:14

Puera schreef:
Het was inderdaad heul erg blubberig. := Dat paadje in die eerste lus, langs het water was echt een vuurdoop. Enkeldiepe modder, niet best.
Bij de Koniks waren ook echt diepe en natte stukken. Maar afgezien van al die blubs was het echt geweldig. :D

Gaaf dat je de hele marathon van Sneek gaat doen. Heb je daar al eens eerder gelopen?


Ja echt veel blubber, ik vond het ook fantastisch! Maar ik kneep hem wel na de eerste kilometer..ik dacht als dit de hele 18km zo door gaat dan lukt het niet eens om onder de 2uur te finishen :D

Nee Sneek word de eerste keer voor mij. Wel vaak dat rondje om het sneekermeer gefietst :D

@Duke, beterschap!

Puera

Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:26

Volgens mij had je wel een goede tijd, als ik zo wat linkjes leg. :D Ik zat net boven de 2 uren, dik tevreden mee op m’n gewone schoenen. :))

Balen dat je zo’n last kreeg, Dilan. Gelukkig dat het afzakte en je toch nog lekker gelopen hebt.

Goed om weer van je te horen en te lezen dat het goed gaat, Memuska. Je kunt maar beter gek weer hebben dan een enkel die kliert. Al is goed weer en een goede enkel het beste. :j

MuSLi

Berichten: 5236
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:50

@Duke: balen van je griep. Hopelijk ben je voldoende hersteld om zondag evengoed te kunnen lopen en dan maar gewoon een lekkere duurloop van maken toch? Gelukkig pakt het lichaam het vaak wel snel weer op. Beterschap in ieder geval.. :)

@Troi: welkom en superleuk dat je zo enthousiast bent om te beginnen. Eén tip ga niet in één keer als een gek 4x per week hardlopen ofzo, dat kan je duur komen te staan. Rustig opbouwen en niet te snel willen zijn echt belangrijke zaken. Een blessure ligt anders snel op de loer.

@Memuska: welkom terug ;) fijn dat je 5K schema erop zit en je nu weer door gaat trainen met een volgend schema. Te snel lopen is wel een valkuil inderdaad. Ik ken dat wel. En als je dan lekker loopt, tsja...

@Dilan: balen dat je weer last had van knie/kuit en achillespees op het harde, maar fijn dat je onverhard toch nog lekker hebt kunnen lopen. Misschien een optie om meer onverhard te (kunnen) lopen? Of moet je daarvoor echt wel een stukje afleggen? Fijn dat de huisarts je even doorstuurt om te laten kijken door de longarts. Beter een keer teveel, dan een keer te weinig :j

Hier net terug van een interval sessie, even tussen het werken door. Even inlopen, 8x250m versnellen, 250m herstellen en even uitlopen. 6km totaal. Ik vind het altijd grappig om te zien dat m'n horloge even tijd nodig heeft om het tempo te meten. Daardoor lopen de blokjes net niet gelijk :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MuSLi op 30-11-21 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 12:52

Kan idd wel onverhard lopen, is ongeveer een kilometer tot aan het bos vanaf huis :)

Maar dat kan alleen als ik overdag kan. Dus als ik straks weer werk heb dan zal ik toch een aantal keer per week verhard moeten.
En de marathon is ook over de weg. :o

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 13:48

Memuska: welkom terug! Fijn dat opbouwen naar 5km gelukt is.

Kan jij lopen aan 8min/Km? Ik weet het, tempo maakt niet uit maar te traag (tegen je eigen tempo in dan bedoel ik) is ook juist niet goed toch? Daar loop ik me direct een blessure op. Ik moest van de kinesist ook juist korter maar sneller lopen destijds.
Ik ben zelf al een trage loper en als ik heel traag loop hang ik rond de 7min. Ik meen mij te herinneren dat jouw basis tempo al wat hoger lag?
Of is dat met wandelen tussen?

Duke: veel beterschap en hopelijk snel weer op niveau. Griep kan zo naar en heftig zijn.

Dilan: oei enig idee vanwaar de pijn kwam? Ben benieuwd naar je longtest ook. Hopelijk niets ernstig e.

Musli altijd leuk die blokjes. Die korte loop ik ook nog graag haha.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 13:53

Gaaf jullie verhalen, indrukwekkend!

Ik heb mijn eerste rondje gedaan vanochtend. Afwisselend gewandeld en gesjokt volgens het c25k schema. En zowaar volgehouden! Wel opvallend dat het flink zwaarder is dan op een loopband.

Voorlopig ga,ik dat 3x per week doen. Ben benieuwd of ik het volhoud. De hond, die mee was,vond het hilarisch in elk geval. Was constant om me heen aan het stuiteren *\%/*