Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 14:38

Troi, leuk dat je hond mee mocht :D

Poes, geen idee waar de pijn vandaan kwam. Misschien net verstapt, of wat overbelast.
Longtest zal niks ernstigs zijn hoor. Mogelijk (inspannings)astma.
In het ergste geval komt eruit dat ik nooit een snellere loper ga worden. Denk ik.

lovemaylo

Berichten: 1802
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:43

Puera schreef:
Volgens mij had je wel een goede tijd, als ik zo wat linkjes leg. :D Ik zat net boven de 2 uren, dik tevreden mee op m’n gewone schoenen. :))

Balen dat je zo’n last kreeg, Dilan. Gelukkig dat het afzakte en je toch nog lekker gelopen hebt.

Goed om weer van je te horen en te lezen dat het goed gaat, Memuska. Je kunt maar beter gek weer hebben dan een enkel die kliert. Al is goed weer en een goede enkel het beste. :j


Ja ik was eerste dame die binnen kwam :D Ik had wel trail schoenen aan, was ik heel blij mee, haha.

@troi, lekker bezig. Loopband kan makkelijker voelen omdat dat gewoon een steady tempo is misschien?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:54

En omdat de vloer onder je beweegt :D
Ik durf er zelf niet zo goed op lopen dus vind het zelf juist veel moeilijker.

lovemaylo

Berichten: 1802
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:58

Ja ook dat inderdaad.
Ik vind zelf de loopband veel vermoeiender gek genoeg :+

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:59

Hier ook inspanningsastma, omdat ik niet supersnel loop met hardlopen eigenlijk weinig last, alleen als het erg warm en vochtig is. Met bergwandelen op hoogte tijdens een flinke klim merk ik het wel.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:16

poes schreef:
Memuska: welkom terug! Fijn dat opbouwen naar 5km gelukt is.

Kan jij lopen aan 8min/Km? Ik weet het, tempo maakt niet uit maar te traag (tegen je eigen tempo in dan bedoel ik) is ook juist niet goed toch? Daar loop ik me direct een blessure op. Ik moest van de kinesist ook juist korter maar sneller lopen destijds.
Ik ben zelf al een trage loper en als ik heel traag loop hang ik rond de 7min. Ik meen mij te herinneren dat jouw basis tempo al wat hoger lag?
Of is dat met wandelen tussen?


Met een 'te' traag tempo, of eigenlijk al met een 'rustig' tempo, merk ik dat ik een andere houding heb, een iets tragere cadans maar vooral een kortere pas en een andere landing op mijn voeten. In ieder geval gevoelsmatig een andere landing. Ik zou niet weten wat nog wat trager lopen zou doen met de mechanics.

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:18

troi schreef:
Gaaf jullie verhalen, indrukwekkend!

Ik heb mijn eerste rondje gedaan vanochtend. Afwisselend gewandeld en gesjokt volgens het c25k schema. En zowaar volgehouden! Wel opvallend dat het flink zwaarder is dan op een loopband.

Voorlopig ga,ik dat 3x per week doen. Ben benieuwd of ik het volhoud. De hond, die mee was,vond het hilarisch in elk geval. Was constant om me heen aan het stuiteren *\%/*


Goed bezig!!
Leuk om nog iemand erbij te hebben die net begonnen is.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:19

troi schreef:
Gaaf jullie verhalen, indrukwekkend!

Ik heb mijn eerste rondje gedaan vanochtend. Afwisselend gewandeld en gesjokt volgens het c25k schema. En zowaar volgehouden! Wel opvallend dat het flink zwaarder is dan op een loopband.

Voorlopig ga,ik dat 3x per week doen. Ben benieuwd of ik het volhoud. De hond, die mee was,vond het hilarisch in elk geval. Was constant om me heen aan het stuiteren *\%/*


Het is zeker anders dan op een loopband. Of het moeilijker/zwaarder is dan op een loopband weet ik niet. Ik heb zelf altijd balans problemen op een band. Een tip die ik gekregen heb om buiten lopen te mimicken is een 1% hellingshoek instellen.

3 keer in de week lijkt me een goede opbouw. Zorg er wel altijd voor dat er een rustdag zit tussen 2 trainingen.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 17:36

Ik vond op de loopband altijd zwaarder eerlijk gezegd :o
En saai. 10 minuten warming up was meer dan genoeg :+

Suliko

Berichten: 4311
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 18:35

Dilan93 schreef:
Ik vond op de loopband altijd zwaarder eerlijk gezegd :o
En saai. 10 minuten warming up was meer dan genoeg :+


Ik vind loopband makkelijker voelen, maar vooral ook heel erg saai en dat maakt het zwaar om het langer dan 10 minuten vol te houden :')

Ik lees alweer even mee en raak helemaal gemotiveerd door al jullie verhalen! Zowel van de mensen die net beginnen als de mensen die tientallen kilometers eruit persen.

Helaas moet ik nog een paar dagen wachten. Dit weekend ga ik verhuizen, dan heb ik éindelijk weer een douche *\%/* Dat was ook het enige wat me tegenhield om te gaan lopen, dat ik erna niet kan douchen. :') Mijn huidige huis heeft een fikse waterlekkage boven de cv-ketel, het is een sloophuis dus ze willen het niet meer repareren. Tot nu toe heb ik telkens in de sportschool gedoucht, bij een vriendin of in het nieuwe huis als ik daar had geklust. Maar het is zo onhandig (en ja, geen douche, maar dus ook geen verwarming op een bagger elektrische kachel na :n ). Dus nog heel, heel eventjes volhouden.

Supervixen

Berichten: 12830
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 19:47

Troi goed bezig, als je het volhoudt loop je voor je het weet 5km achter elkaar.
Op de loopband vond ik supersaai en heet.

Ik heb voor het avondeten even gelopen.
Ik wilde wat snelle blokken van een kilometer lopen, maar heb al twee nachten niet heel best geslapen en druk op het werk. Na de eerste snelle 1000m merkte ik al dat 1000tjes te zwaar waren voor vandaag. Dus daarna nog 6×500m op tempo gelopen en aan het eind nog iets versneld. En dat ging gelukkig wel lekker.
Totaal 10km gelopen.

Afbeelding

Morgen het weer even afwachten. Het plan is trailen met een vriendin, maar als het met bakken de lucht uit komt, dan veranderen de plannen.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 19:58

Ik heb vandaag naast mijn lunchwandeling een KMA(Kiss My Ass) dag. Het weer is het net niet, ik heb niet goed geslapen en werk is super druk. Alle trainingen maar een dagje verschoven...

Lien_

Berichten: 2494
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 20:21

Lekker gelopen hoor supervixen :)

Suliko geen douche hebben zou mij ook echt tegenhouden := wat onhandig zeg!

Ik heb nog nooit op een loopband gelopen. Het lijkt me altijd zo lekker makkelijk, altijd droog en lekker tv erbij, maar ik kan me voorstellen dat het in werkelijkheid doodsaai is :')

Lekker bezig troi :)

Ik heb gisteren 9km gelopen, net op 4’59/km :)) maar het voelde moeizaam. Is het het seizoen ofzo, ik slaap ook slecht en ben moe (en net te druk met werk). Ik ben nu onderweg naar Frankrijk, lange reis zo met de trein. Vanochtend alleen gewandeld, weet niet of ik morgen aan lopen toe kom- anders donderdag maar weer. Ik hoop wel op morgen, ik hou van een ritme hebben

foxy80

Berichten: 7870
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:09

Ik zit nog steeds thuis op de bank, morgen weer werken. Vind het niet kunnen van dan te gaan lopen als ik onder ziektebriefje zit, en bovendien is het weer hier BAGGER!

Leuk jullie allemaal bezig te zien, maar heb wel een tik gehad van al dat binnen zitten en motivatie is nergens momenteel. Hoop dat dat betert als het weer beter wordt, hopelijk dit weekend of zo weer in de benen.

Een loopband kan ik psychisch niet aan, omdat je dan aan een constant tempo MOET lopen, en wat je ook instelt, het is of te traag of te snel, en dan moet je dat al lopende aanpassen, en dan duw je op een fout knopje en voor je het weet dreig je op je giechel te gaan in een volle sportschool. En dan zwijg ik nog over dat "hond aan de leiband" gevoel omdat je koptelefoon ingeplugd zit in het bedieningspaneel. Ik haatte het. Geef mij maar buiten met afwisselend landschap, mentale uitdaging (nog tot DIE boom, je kan het best) en vogeltjes etc.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:33

Ik vind op een loopband ook minder zwaar. Je hebt geen luchtweerstand, want je blijft op dezelfde plek én je hebt geen wind. ook de ondergrond is stabiel. Maar het is wel saai. Toen ik nog sporten in een sportschool, gebruikte ik de loopband als warming up en zette mijn telefoon erop om ondertussen een filmpje te kijken. Ik loop toch liever buiten.

@Suliko: niet kunnen douchen na het hardlopen is een hele goede reden om het nog even uit te stellen. :D Lijkt mij sowieso heel lastig. Succes met de verhuizing!

@SV: vandaag 10 km met versnellingen en morgen trailen. Hoe vaak loop jij in de week? Wat een conditie zeg!

@IMAY: een KMA-dag! Dat is het! Die ga ik onthouden! Ik heb al een KMA-week door die stomme griep.

@foxy80: ik voel met je mee. Ik heb ook echt zo'n bluh-gevoel van dat binnen zitten. Ik ben ook zo bang dat mijn conditie helemaal weg is.

Bruggenloop ook afgelast. Nou... -O- Was te verwachten, maar dan gaat dus net dat ene loopje zondag wel door, waar ik juist nu tegenop zie.

MuSLi

Berichten: 5241
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:45

Balen dat de Bruggenloop is afgelast :(

Supervixen

Berichten: 12830
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 22:51

Duke meestal 4 tot 5 keer per week, het komt voor dat ik drie dagen achter elkaar loop. Zoals afgelopen vrijdag 8km, zaterdag 10km, zondag 15km trail. Van een halve marathonafstand in de training word ik ook eigenlijk niet meer moe.

Ja mijn conditie is wel goed, anders kan ik geen trail van 50km lopen :P. En volgend jaar wil ik dat verder uitbreiden is het plan.

foxy80

Berichten: 7870
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:14

Afbeelding

Nog steeds van dat charmant rotweer...

MuSLi

Berichten: 5241
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:16

Ja, het is echt een treurige periode. En het waait ook nog eens als een gek (hier).
Blij dat ik gisteren mijn intervaltraining gedaan heb en niet vandaag ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:19

Ik zit in quarantaine wegens reukverlies en hele lichte vage klachten. Vanavond testen. Pffff.

Heb wel mijn gerief van Nike en fusion binnen straks eens passen.

MuSLi

Berichten: 5241
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:23

Ahhhh, balen zeg :( Hopelijk valt het mee en is het "gewoon" een verkoudheid.
Heb je nieuwe kleren, kun je er niet eens mee naar buiten... Maar passen is ook al leuk :j
Zelf heel blij met mijn Fusion tights..

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:27

Oh nee! Ik ga voor je duimen dat je negatief bent, poes.

Wat een petweer, zeg. Blij dat ik vandaag thuis werk. Heb onze buitenkat ook maar naar binnen gehaald, kan ze lekker warm op de bank slapen.

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:27

Hier maar even flink extra krachttraining. Morgen kort rondje op de planning, hopelijk zaterdag weer een langere trailrun in de Duinen.

foxy80

Berichten: 7870
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:42

Ik duim voor je Poes. Zit na 14 dagen nog steeds met gevoel van verstopte neus en moe.

MuSLi

Berichten: 5241
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:49

Ik zag weer een leuke training voorbij komen. Die staat op mijn planning voor volgende week
Een training hardlopen en squats gecombineerd in een piramidetraining.

Warm up
10 squats - 3 min hardlopen (flink tempo)
15 squats - 3 min hardlopen (flink tempo)
20 squats - 3 min hardlopen (flink tempo)
25 squats - 3 min hardlopen (flink tempo)
20 squats - 3 min hardlopen (flink tempo)
15 squats - 3 min hardlopen (flink tempo)
10 squats - 3 min hardlopen (flink tempo)
Cooling down

Leuk voor de afwisseling :D