Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Verkeerde (zit)houding, hoe het beste aanpassen?

 
Profiel   

Verdiep je eens in Alexandertechniek. Ik denk dat je daar veel aan kunt hebben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 00:44 



 
Profiel   

Bij hielp bij nekpijn enorm om een behoorlijk groot scherm op de laptop aan te sluiten. Ook al staat de laptop op de juiste hoogte, het blijft een relatief klein scherm, dus ik had de neiging en naar voren te leunen en min of meer naar beneden te kijken. Voor wat betreft verkeerde zithouding: ga eens op zo’n grote bal achter je bureau zitten. Dat dwingt je goed te zitten anders rol je er van af. Wel vermoeiend, dus afwisselend op de bal/stoel of staan. Nog goed voor je rugspieren en evenwicht ook ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 01:45 



 
Profiel   

Ik heb ook last van erge hoofdpijn, heb er eens een topic over geopend en veel handige tips gekregen

Maar de chiropractor is een van de dingen die echt helpt. Het gaat je niet helpen om een betere houding te geven maar wel om je lichaam los te maken zodat je geen pijn krijgt terwijl je aan de nieuwe houding went

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 01:53 



 
Profiel   

En bij mij maakte een bezoek aan de podoloog ook een wereld van verschil (dus steunzolen). Wil niet zeggen dat dat in jouw geval ook zo is, maar wel goed om te laten controleren of daar niet (een deel van) oorzaak zit. Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 02:01 



 
Profiel   

Als je niet kan zitten ga staan. Neem een sta bureau. Of een hoog/laag zodat je kan afwisselen.

En komen je rug en nek klachten enkel door er zitten of heb je ook last van stress, psychische klachten. Die manifesteren zich lichamelijk ook vaak op die plek

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 07:12 



 
Profiel   

Komt je hoofdpijn echt vanuit de rugpijn of zou dat ook een op zichzelf staant iets kunnen zijn? Dan zou je eens langs de opticien kunnen gaan om je ogen te laten testen of een computer bril?

De tip hierboven voor een sta-zit bureau vind ik ook een goede. Wij gaan op kantoor ook stuk voor stuk over en het werkt heel fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 07:58 



 
Profiel   

Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar ik denk: waarom heel de tijd zitten. Een sta-zit bureau kan wellicht een deel van je klachten verhelpen. Als ik heel de dag in dezelfde (ergonomisch afgestelde) houding zit hou ik dat ook niet vol, ondanks voldoende pauzes.
Als ik je klachten zo hoor zou wellicht een chiropraktor wel kunnen helpen.
Hopelijk kom je er vanaf, die klachten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 08:04 



 
Profiel   

Bernoe schreef
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar ik denk: waarom heel de tijd zitten. Een sta-zit bureau kan wellicht een deel van je klachten verhelpen. Als ik heel de dag in dezelfde (ergonomisch afgestelde) houding zit hou ik dat ook niet vol, ondanks voldoende pauzes.
Als ik je klachten zo hoor zou wellicht een chiropraktor wel kunnen helpen.
Hopelijk kom je er vanaf, die klachten!


Mee eens, zitten en staan afwisselen is een erg goede.
Echter hebben niet alle mensen van zichzelf een goede sta houding en is het gevaar dat je bijv je knieën op slot zet, in je onderrug gaat hangen of op een andere manier iets vast zet/scheef staat bijv. waardoor de rugklachten niet zo zeer beter worden omdat het verkeerd wordt belast. Dus wellicht losmaken door een chiropraktor, maar ook zeker investeren in het aanleren van een goede houding voor elkaar kunnen krijgen bijv onder leiding van een oefentherapeut :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 09:35 



 
Profiel   

@Askja ik ga er naar kijken!

@Rapaz1 het scherm ga ik eens proberen, heb toevallig een groot scherm staan. De bal ga ik me ook eens in verdiepen. Podoloog ben ik vroeger geweest, doordat ik door m'n enkels ging tijdens het rennen. Toen hoefde ik geen steunzolen voor mijn houding, enkel in mijn sportschoenen.

@Dieuwke_ opticien ben ik een paar maanden geleden nog geweest, voor andere problemen dan wel haha. Ik heb ondertussen een bril met blauw licht filter, die ik ook opzet wanneer ik achter de computer zit. Maar dit heeft geen verschil gemaakt in de pijn. Ik kan vrij goed voelen wanneer de hoofdpijn vanuit mijn rug/nek komt, of wanneer het een andere soort hoofdpijn is. Meestal begint het dan eerst gewoon pijn te doen ik mijn rug/nek en daarna trekt het langzaam door naar mijn hoofd. Uiteraard blijven mijn nek/schouders dan gespannen.

Over het staan/zitten: ik kan mijn bureau niet zomaar vervangen door een sta-zit bureau. Ik heb niet heel veel ruimte op mijn kamer thuis, en op mijn kot kan ik mijn bureau sowieso niet vervangen. Ik kan wel proberen iets te bouwen waarmee ik kan staan oid., maar ik weet niet zeker of dit lukt. Lang staan krijg ik overigens ook heel veel rugpijn van, voornamelijk in mijn onderrug. En zoals Lois zegt, zet ik dan ook vaak mijn knieën op slot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:06 



 
Profiel   

Weet niet of het al gezegd is hier. Maar heb je al eens naar je kussen en matras gekeken?
Ik had op vakantie mijn eigen kussen mee. En echt zoveel pijn gehad daar. Rug, nek, schouders, maar inderdaad vooral echt extreme hoofdpijn. Totdat ik het kussen van het hotel gebruikte, toen was het een heel stuk beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:12 



 
Profiel   

san4nie schreef
Weet niet of het al gezegd is hier. Maar heb je al eens naar je kussen en matras gekeken?
Ik had op vakantie mijn eigen kussen mee. En echt zoveel pijn gehad daar. Rug, nek, schouders, maar inderdaad vooral echt extreme hoofdpijn. Totdat ik het kussen van het hotel gebruikte, toen was het een heel stuk beter.


Ik slaap op twee verschillende matrassen (thuis en op mijn kot) maar op beide heb ik last. Kussen neem ik wel steeds mee en ik slaap niet op een ideaal kussen. Ik heb andere kussens geprobeerd (bijvoorbeeld met zo'n ondersteuning voor mijn nek) maar daar krijg ik meer last van. Ik draai heel veel in mijn slaap en wissel af tussen op mijn rug en zij slapen, dus het is erg lastig om een goed kussen te vinden aangezien voor beide een ander type kussen nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:37 



 
Profiel   

Joy_Mennings schreef
@Askja ik ga er naar kijken!

@Rapaz1 het scherm ga ik eens proberen, heb toevallig een groot scherm staan. De bal ga ik me ook eens in verdiepen. Podoloog ben ik vroeger geweest, doordat ik door m'n enkels ging tijdens het rennen. Toen hoefde ik geen steunzolen voor mijn houding, enkel in mijn sportschoenen.

@Dieuwke_ opticien ben ik een paar maanden geleden nog geweest, voor andere problemen dan wel haha. Ik heb ondertussen een bril met blauw licht filter, die ik ook opzet wanneer ik achter de computer zit. Maar dit heeft geen verschil gemaakt in de pijn. Ik kan vrij goed voelen wanneer de hoofdpijn vanuit mijn rug/nek komt, of wanneer het een andere soort hoofdpijn is. Meestal begint het dan eerst gewoon pijn te doen ik mijn rug/nek en daarna trekt het langzaam door naar mijn hoofd. Uiteraard blijven mijn nek/schouders dan gespannen.

Over het staan/zitten: ik kan mijn bureau niet zomaar vervangen door een sta-zit bureau. Ik heb niet heel veel ruimte op mijn kamer thuis, en op mijn kot kan ik mijn bureau sowieso niet vervangen. Ik kan wel proberen iets te bouwen waarmee ik kan staan oid., maar ik weet niet zeker of dit lukt. Lang staan krijg ik overigens ook heel veel rugpijn van, voornamelijk in mijn onderrug. En zoals Lois zegt, zet ik dan ook vaak mijn knieën op slot.


Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je dan enkel lang gaat staan. Hij fijne aan zo’n bureau is dat je afwisselde naar waar je behoefte ligt. En als dat bijv 30 minuten zitten is en dan 10 minuten staan.
Maar iets bouwen waarvan dat mee verwijting natuurlijk ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:40 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen maar wel dezelfde klachten als jij.

En wat bij mij écht werkt is mijn bovenlichaam sterker maken. En dan vooral de kleine balans spieren. Dus dat betekent echt heel gericht onder begeleiding van een fysiotherapeut, mijn core aan het werk zetten.

Ik heb bovenstaande jaren ontkend, want ik sportte al mega veel en ik was super sterk. Maar op een gegeven moment kreeg ik er iets bij in mijn rug waardoor ik moést gaan trainen onder begeleiding en toen zag ik wel wat het voor mijn lijf deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 15:23 



 
Profiel   

DiantaM schreef
Ik heb niet alles gelezen maar wel dezelfde klachten als jij.

En wat bij mij écht werkt is mijn bovenlichaam sterker maken. En dan vooral de kleine balans spieren. Dus dat betekent echt heel gericht onder begeleiding van een fysiotherapeut, mijn core aan het werk zetten.

Ik heb bovenstaande jaren ontkend, want ik sportte al mega veel en ik was super sterk. Maar op een gegeven moment kreeg ik er iets bij in mijn rug waardoor ik moést gaan trainen onder begeleiding en toen zag ik wel wat het voor mijn lijf deed.

Dat is best een interessant gegeven. Als je fanatiek sport, train je vaak vooral je grote spieren en niet de kleine balans- en houdingsspieren, zoals de multifidus-spieren.

Dus het klinkt logisch dat je verbetering merkt door daar gericht aan te werken.

Als je met paardrijden zuiver in balans en losgelaten mee kunt zitten in de bewegingen, train je die spieren overigens ook.

Wat voor oefeningen krijg je van je fysio?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:08 



 
Profiel   

Paardrijden verbeterde mijn normale zit houding ook inderdaad. Alleen het rijden overbelastte wel weer mijn grotere spieren, al die schokken die je opvangt, af en toe toch kracht moeten zetten van mijn rug .

De kleine oefeningen die ik moet doen zijn écht heel suf. Een van de oefeningen is bijvoorbeeld aan de pulldown machine je handen plaatsen. Maar ipv die stok naar beneden trekken, alleen je schouders naar beneden laten gaan. Dus je armen niet bewegen. En op de bal de balans oefeningen. Zo zijn er nog een stuk meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:23 



 
Profiel   

Zelf heb ik heel veel baat gehad bij de hippie kruk, dit is een balanskruk. Deze "dwingt" jezelf in balans te zetten, doe je het namelijk niet, dan val je van de kruk hahaha.
Naast de hippie kruk, had ik veel baat bij centered riding, een goede centered riding instructrice kan je ook naast het paard in een goede zit/ loop/ stahouding brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:31 



 
Profiel   

fjordjes schreef
Je hebt van die banden die achter de schouders lopen en om de borst zitten om je je houding te verbeteren, geen idee of dat iets is. Postuurcorrector heet dat


Dat is echt heel slecht, daar wordt je lichaam absoluut niet sterker van :n
Pilates is erg goed!
En als je langere tijd moet zitten: probeer regelmatig van houding te veranderen. Niet één houding is goed voor langere tijd. Afwisseling is belangrijk. En beter nog regelmatig even opstaan, rondje lopen, evt een paar rek/steek oefeningen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:34 



 
Profiel   

PS zo voor de hand liggend dat je er waarschijnlijk niet bij nadenkt: zo min mogelijk op je telefoon kijken, want daar alleen al kun je nekklachten van krijgen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 19:09 



 
Profiel   

Is dit misschien wat om staand te kunnen werken? https://www.handigdesign.com/products/flex-desk
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 19:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen