"Gewoon ziek" = zieker dan voor Covid-tijdperk - wie ook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 15:40

Hier valt het gelukkig heel erg mee, tijdje geleden wel flink verkouden geweest, maar niet erger dan normaal. Ben wel minder vaak ziek, ondanks dat ik niet minder buiten kom dan normaal, werk in een winkel dus kan moeilijk thuis werken. Om mij heen kan ik het wel merken, op werk is de een na de ander ziek, ze vallen allemaal met bosjes uit en niemand van corona :+
Lijkt me niet dat je stiefpa doelbewust uit het ziekenhuis gestuurd is omdat die niet gevaccineerd is TS, wel sneu voor hem, maar dit onderscheid mogen ziekenhuizen absoluut niet maken. Dan moeten we ook alle rokers, drinkers, extreme sporters etcetera maar gaan weigeren, en dan met name paardrijders, want dat is nogal een onvoorspelbare high risk sport op een vluchtdier :') en dat doen we natuurlijk ook niet.
We betalen allemaal mee aan de zorg en ondanks dat het kabinet het verdomd moeilijk maakt en een grote tweedeling aan het creëren is, heeft iedereen nog wel recht op keuzevrijheid en zeggenschap over zijn/haar eigen lichaam en dus recht op zorg, gevaccineerd of niet. Veel beterschap aan je stiefpa in ieder geval, hoop dat hij er goed boven op komt.

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 16:29

Faelynn schreef:
Hier valt het gelukkig heel erg mee, tijdje geleden wel flink verkouden geweest, maar niet erger dan normaal. Ben wel minder vaak ziek, ondanks dat ik niet minder buiten kom dan normaal, werk in een winkel dus kan moeilijk thuis werken. Om mij heen kan ik het wel merken, op werk is de een na de ander ziek, ze vallen allemaal met bosjes uit en niemand van corona :+
Lijkt me niet dat je stiefpa doelbewust uit het ziekenhuis gestuurd is omdat die niet gevaccineerd is TS, wel sneu voor hem, maar dit onderscheid mogen ziekenhuizen absoluut niet maken. Dan moeten we ook alle rokers, drinkers, extreme sporters etcetera maar gaan weigeren, en dan met name paardrijders, want dat is nogal een onvoorspelbare high risk sport op een vluchtdier :') en dat doen we natuurlijk ook niet.
We betalen allemaal mee aan de zorg en ondanks dat het kabinet het verdomd moeilijk maakt en een grote tweedeling aan het creëren is, heeft iedereen nog wel recht op keuzevrijheid en zeggenschap over zijn/haar eigen lichaam en dus recht op zorg, gevaccineerd of niet. Veel beterschap aan je stiefpa in ieder geval, hoop dat hij er goed boven op komt.


Ik denk ook niet dat ze het doelbewust doen, maar als niet-gevaccineerde voel je je erg geviseerd.
Ik ben zelf nog maar heel kort geleden voor het eerst gevaccineerd (vorige week woensdag) en tot dat moment deinsden heel veel mensen letterlijk voor mij terug als ze hoorden dat ik nog geen vaccin had gehad. En dan heb ik het niet over de buurman, maar over apothekers en dokters, die je echt verwijten maken en een vies gezicht trekken als ze in mijn buurt moeten komen.
Dus als niet-gevaccineerde voelt het wel aan alsof men je behandeld alsof je de pest hebt... Wij waren bijvoorbeeld ab-so-luut niet welkom op de Spoedafdeling, 1 dag voor ons vaccin. En dan denk je.. f*ck.. want mijn vriend was echt heel erg ziek, en we waren absoluut niet welkom, en dat is héél eng. Je wordt zo'n beetje verstoten, de tweedracht is heel duidelijk voelbaar, en je weet niet hoe dat gaat eindigen. Wat als je aan de verkeerde kant terecht komt?

Ik geef je gelijk ivm het onderscheid - als ruiter en formule 1 rijder loop je een groot risico een bed in te palmen. Idem als drankverslaafde of iemand met zware obesitas. Zeg je dan: sorry, je had maar niet moeten paardrijden? Drinken? Eten? Het onderscheid mag niét. We betalen idd allemaal mee aan de zorg, en hebben daar dus ook recht op, ongeacht onze hobby's, beroepen, vaccins.

Ik weiger bv. al jaren het griepvaccin. Ik heb me 1x laten ompraten - en kreeg prompt de griep én een allergische reactie op dat vaccin. Laat maar, denk ik dan :+ Als ik nu de griep krijg - moet de dokter dan zeggen "rot op met je griep want je wilde dat vaccin niet, eigen schuld"? Nee toch?
Idem het Covid-vaccin. Het is niet verplicht, we mogen nee zeggen - straf daar dan niet op af qua zorg.
Qua entertainment (horeca ed) snap ik dat je ongevaccineerden weigert - daar heb ik nooit mee ingezeten, dat was mijn eigen keuze. Maar de zorg mag niet geweigerd worden.

Vuurvleugels na wat opzoekwerk heb ik mijn mama aangeraden de dokter van wacht te bellen, en te horen of er thuis zuurstof geregeld kan worden. Dat zou al een hele opkikker betekenen voor mijn stiefpapa, daar deed hij het in het ziekenhuis super goed op, en het zou betekenen dat hij dan zelfstandig naar de badkamer kan zonder KO te gaan. Daardoor vormt hij minder risico voor mijn mama, die moet hem dan niet helpen - en ook minder risico om KO te gaan en daarbij zijn hoofd oid te stoten en weer een bed in te moeten palmen in het ziekenhuis. Hij is erg duizelig door het zuurstoftekort, dus KO gaan is in onze ogen wel een reëel risico. Als we dat met zuurstof zouden kunnen vermijden, zou dat voor ons allemaal een opluchting zijn, en een vermindering van verschillende risico's.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:47

Citaat:
Ik denk ook niet dat ze het doelbewust doen, maar als niet-gevaccineerde voel je je erg geviseerd.
Ik ben zelf nog maar heel kort geleden voor het eerst gevaccineerd (vorige week woensdag) en tot dat moment deinsden heel veel mensen letterlijk voor mij terug als ze hoorden dat ik nog geen vaccin had gehad. En dan heb ik het niet over de buurman, maar over apothekers en dokters, die je echt verwijten maken en een vies gezicht trekken als ze in mijn buurt moeten komen.
Dus als niet-gevaccineerde voelt het wel aan alsof men je behandeld alsof je de pest hebt... Wij waren bijvoorbeeld ab-so-luut niet welkom op de Spoedafdeling, 1 dag voor ons vaccin. En dan denk je.. f*ck.. want mijn vriend was echt heel erg ziek, en we waren absoluut niet welkom, en dat is héél eng. Je wordt zo'n beetje verstoten, de tweedracht is heel duidelijk voelbaar, en je weet niet hoe dat gaat eindigen. Wat als je aan de verkeerde kant terecht komt?


Ik ken het gevoel, ik ben zelf nog helemaal niet gevaccineerd, ook vanwege eerdere vervelende ervaringen waarbij ik na vaccinatie ernstig ziek geworden ben toen ik jong was. Voor mij is het risico van heel ziek worden door corona (ben jong en fit) veel minder groot/ernstig dan het risico van de vaccinatie met nog bijkomende onbekende onzekerheden op lange termijn, ik voel mij er daardoor niet goed bij en kies er voor niet te laten vaccineren, ondanks de beperkingen (heb ook nog geen corona gehad wonderbaarlijk genoeg dus ook geen QR code), en ziek zijn hoort immers ook bij het leven denk ik dan maar. Echter, word je daardoor nu inderdaad compleet buitengesloten door de maatschappij. Op werk weet maar een handje vol mensen dat ik niet gevaccineerd ben en die kennen mij en mijn verhaal, maar in de kantine zitten soms groepen naast mij die praten over ongevaccineerde als of ze criminelen zijn door die keus te maken, echt om heel verdrietig van te worden. Ik ben absoluut voor vaccineren (voor de juiste doelgroepen weliswaar), maar nog veel meer voor (keuze) vrijheid en respect voor elkaar :) Hou de eer aan jezelf, niemand weet of gaat het wat aan waarom je deze keuze gemaakt hebt, en wie daar wat van vind mag zelf achter zn oren gaan krabben :D
Niemand weet hoe dit gaat eindigen.. Kunnen alleen maar hopen dat mensen gaan accepteren dat dit bij het leven hoort en we ons er op aan gaan passen, beter kunnen anticiperen en schakelen op de benodigde zorgcapaciteit bijvoorbeeld, bevolkingsgroei afremmen, bewuster omgaan met de aarde en het leven. Er word door wetenschappers al heel lang gewaarschuwd voor dit soort scenario's en andere, zoals opwarming van de aarde. Maar als echte Hollanders (en eigenlijk de hele wereld) gaan mensen pas bewegen als ze moeten en het eigenlijk al te laat is. In plaats van bewegen wanneer ze dat kunnen.

Spoiler:
Mooie docu om te kijken op netflix: a life on our planet. Goede weergave van onze impact op de aarde en nu al zichtbare en voorspelde gevolgen, waaraan we, ondanks dat we dit al heel lang weten, voor als nog niks doen. Klassieker van de huidige struisvogelpolitiek die word toegepast door de overheid, tot dat het echt te laat is ;)

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 20:04

Faelynn schreef:
Citaat:
Ik ken het gevoel, ik ben zelf nog helemaal niet gevaccineerd, ook vanwege eerdere vervelende ervaringen waarbij ik na vaccinatie ernstig ziek geworden ben toen ik jong was. Voor mij is het risico van heel ziek worden door corona (ben jong en fit) veel minder groot/ernstig dan het risico van de vaccinatie met nog bijkomende onbekende onzekerheden op lange termijn, ik voel mij er daardoor niet goed bij en kies er voor niet te laten vaccineren, ondanks de beperkingen (heb ook nog geen corona gehad wonderbaarlijk genoeg dus ook geen QR code), en ziek zijn hoort immers ook bij het leven denk ik dan maar. Echter, word je daardoor nu inderdaad compleet buitengesloten door de maatschappij. Op werk weet maar een handje vol mensen dat ik niet gevaccineerd ben en die kennen mij en mijn verhaal, maar in de kantine zitten soms groepen naast mij die praten over ongevaccineerde als of ze criminelen zijn door die keus te maken, echt om heel verdrietig van te worden. Ik ben absoluut voor vaccineren (voor de juiste doelgroepen weliswaar), maar nog veel meer voor (keuze) vrijheid en respect voor elkaar :) Hou de eer aan jezelf, niemand weet of gaat het wat aan waarom je deze keuze gemaakt hebt, en wie daar wat van vind mag zelf achter zn oren gaan krabben :D
Niemand weet hoe dit gaat eindigen.. Kunnen alleen maar hopen dat mensen gaan accepteren dat dit bij het leven hoort en we ons er op aan gaan passen, beter kunnen anticiperen en schakelen op de benodigde zorgcapaciteit bijvoorbeeld, bevolkingsgroei afremmen, bewuster omgaan met de aarde en het leven. Er word door wetenschappers al heel lang gewaarschuwd voor dit soort scenario's en andere, zoals opwarming van de aarde. Maar als echte Hollanders (en eigenlijk de hele wereld) gaan mensen pas bewegen als ze moeten en het eigenlijk al te laat is. In plaats van bewegen wanneer ze dat kunnen.

Spoiler:
Mooie docu om te kijken op netflix: a life on our planet. Goede weergave van onze impact op de aarde en nu al zichtbare en voorspelde gevolgen, waaraan we, ondanks dat we dit al heel lang weten, voor als nog niks doen. Klassieker van de huidige struisvogelpolitiek die word toegepast door de overheid, tot dat het echt te laat is ;)




Je verwoord hoe ik het voel! Ik heb tot voor kort mijn vaccin om dezelfde reden geweigerd. Ik ben, imo, gezond genoeg, jong genoeg, fit genoeg, en vertrouw meer op mijn eigen immuunsysteem dan op een vrij nieuw vaccin.

Ik ben echter door de knieën gegaan, omdat ik "moest". Dat ik niet op café ed mocht maakte mij absoluut niet uit, en reizen hoef ik ook niet persé. Maar in het kader van mijn opleiding tot gids, moest ik een keuze maken. Ik heb voor het vaccin gekozen - en ben daar heel verdrietig om. Ik voel me gedwongen en gepusht. Ik heb mijn principes omwille van mijn droom opzij moeten zitten, en voel me daardoor een dikke hypocriet.

Mensen die mij nu appen "dan kunnen we binnenkort fijn samen iets gaan drinken/eten" vangen bij mij bot. Ik heb niet laten vaccineren om op café te gaan, daarvoor zal ik de QR code niet gaan gebruiken. De cijfers reizen hier de pan uit, en ik ga niet tussen een bende mondmakser-loze brallers zitten. Ook met vaccin blijf ik afstand houden en mijn masker dragen, want ik geloof wel degelijk in Corona hoor.

Ik blijf ijveren om het vaccin niet te verplichten. Ik geloof in vrije keuze. Ik ben voor de bijl moeten gaan, en vind dat echt hartverscheurend. Ik heb echt gehuild.

Ik snap ook heel goed wat je bedoelt met mensen die een niet-gevaccineerde als een crimineel behandelen. Zeer onterecht, imo. Ik had onlangs een discussie met een klant, die mij een veeg uit de pan gaf: "mensen zoals jij zijn de reden waarom mensen zoals ik (70+ bedoelde ze daarmee) niet buiten mogen". Ik droeg op dat moment een mondmasker en hield afstand. Ik heb haar rustig proberen uitleggen dat haar theorie geen hout snijdt - ten eerste mag zij wel gewoon buiten, en als haar 3 vaccins zo goed werken als zij beweert, moet ze van mij geen bang hebben. Het succes van een vaccin mag niet afhangen van degene die het niet nemen. Ook mét vaccin krijgen mensen nog steeds Corona, en ook zij besmetten nog steeds andere mensen, al dan niet gevaccineerd. Zij droeg op dat moment trouwens géén mondmasker - zij is een groter risico voor mij op dat moment dan andersom. Net omdat ik niet gevaccineerd was, volg ik heel goed de regels, in tegenstelling tot degenen die wél gevaccineerd zijn.


Los daarvan - ik ben dus zelf nog steeds niet 100% genezen. Daar waar ik er vroeger op 5 dagen helemaal door was, zit ik nu al 10 dagen te sukkelen. Ik neem nog steeds mijn pijnstillers. Mijn lichaam is nog steeds erg moe, en ik voel het 24/7 struggelen en vechten tegen iets. Mijn keel blijft branden, mijn lichaam heeft het gevoel alsof het koorts maak, en mijn hart alsof ik net een marathon gelopen heb. Ik heb ook al 10 dagen buikloop.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: "Gewoon ziek" = zieker dan voor Covid-tijdperk - wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 20:51

Hier inderdaad ook. Bij mij op dagbesteding heel wat zieken geweest. Ikzelf ben ook een week flink ziek geweest. Het is normaal voor mij om in het najaar even flink verkouden te worden en ik doe er vooral altijd lang over om weer te herstellen. Maar ik was nu echt hartstikke kapot ziek. Ik kon niks 2 dagen lang. Zelfs filmpjes kijken ofzo was nog te veel gevraagd. En de week erop was mijn vriend aan de beurt. Net zo dood ziek als ik. Allebei gewoon griep ook. Geem corona. En ik heb een coach die me helpt met het huishouden bijhouden. Ze komt wekelijks. Toen ik en mijn vriend beter waren was her weer haar beurt :')
Ze zei al dat wij het waarschijnlijk niet zijn geweest. Er zijn er heel veel ziek (geweest) waar ze langs moet. Het was voor haar dus een kwestie van wachten wanneer zij het te pakken zou krijgen.

Bij mijn vriend op werk 3 mensen besmet met corona (werkgroep van 15 man). Degene die de andere 2 heefr aangestoken is aangestoken door een kinderfeestje. Daar waren alle volwassenen die op het kinderfeestje zijn geweest dus besmet. Mijn vriend is ook niet gevaccineerd dus als hij het te pakken krijgt, zal hij het goed te pakken krijgen. Maar ja voor hem is het belangrijker dat hij geen anderen besmet. Gezien hij buiten werk nergens anders komt (we zijn beiden echte huismussen) zal dat ook niet snel gebeuren. Wij zijn er sowieso snel bij als er eentje ziek is of gevaarlijk dicht bij iemand met corona is geweest. Ik kom op meer plekken dan hem, maar ik ben ook gevaccineerd. Ook om die reden :')

Dus ja hier is ook iedereen allemaal flink ziek. Mijn vriend en ik hebben ook allebei echt een week of 3 erover gedaan om te herstellen van de griep. En mijn vriend wordt sowieso amper ziek. Ik gok dat ik het rond januari/februari ook nog eens voor mijn kiezen krijg (dat is meestal zo. Seizoenswisseling en jaarwisseling betekend ziek zijn :') )

Maar ja goed, her is ook eenmaal de tijd van het jaar. Ik denk dat het ook wel vrij duidelijk is nu dat corona ook gewoon veel meer komt in het najaar. Dat hoort eenmaal bij het seizoen. De weerswisseling van warm naar koud verzwakt eenmaal ons immuunsysteem een beetje. Dan krijg je her makkelijker te pakken natuurlijk. Al helemaal als iedereen vorig jaar ook binnen is geweest en nu weer meer naar buiten gaat (dat zal voor de meesten hier wel meevallen gezien knollies meestal buiten werk is :P )

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:22

TS ik vind het ook best heftig hoe ermee omgegaan wordt. Zelfs in onze beide families (door de jongere mensen ook) wordt er flink neergekeken op hem omdat hij geen vaccinatie heeft.

Kijk, ik heb het gedaan omdat ik gewoon op meer plekken kom dan hij. Ik ben ook degene die boodschappen moet doen etc. Hij werkt 40 uur. Ik heb 12 uur per week dagbesteding. Dus als her straks zo zou zijn dat hij nergens meer heen kan doordat hij niet is gevaccineerd (hij kan al niet overal meer komen maar tot nu toe heeft dat nog geen heel groot effect op hem gehad). Dat kan nog erger worden. Maar dan kan ik daar wel nog komen. Andersom gaan we her wel makkelijker door hebben als ik besmer zou zijn. Door de vaccinatie wordt je minder ziek. Maar je kunt echt nog ner zo makkelijk besmet worden. Dus de kans dat ik het niet door heb dat ik besmet ben is daardoor veel groter. Maar ja, hij wordt weer wel makkelijker ziek dus hij heeft het eerder door. Sowieso als een van ons het krijgt, krijgt de ander het ook. Dus omdat hij makkelijker ziek wordt en dat door mij zou worden terwijl ik niks merk, weten we dat wel eerder. Zo vaak doen we ook niet echt een zelf test omdat we allebei bijna nooit naar feestjes of wat dan ook gaan.

Weet je, het is ook pure onzin dat ongevaccineerden niet overal mogen komen. Ik denk dat her wel vrij duidelijk te zien is aan de cijfers dat de vaccinaties niet zorgen voor minder besmettingen. Ze zorgen wel voor minder ziekenhuisgevallen. Dus her doet zeker wat goeds. Ik ben er ook echt absoluut niet op tegen. Ik adviseer het juist. Maar ik ga absoluut geen ongevaccineerden afdanken. Her is je eigen lichaam. Dus je mag er mee doen wat je wilt.

Moderatoropmerking:
Gebruiker zag in dat de vergelijking niet gepast was en heeft haar excuses aangeboden. Dit gedeelte verwijderd op verzoek van gebruiker
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 06-12-21 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte verwijderd

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:45

LoveGlove schreef:
Moderatoropmerking:
Gebruiker zag in dat de vergelijking niet gepast was en heeft haar excuses aangeboden. Dit gedeelte verwijderd op verzoek van gebruiker



EDIT: Laat maar, als we zo gaan beginnen ga ik het topic uit en zoeken jullie het maar uit. Fijne avond verder.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 04-12-21 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:45

Ik moet zeggen dat ik sommige uitspraken hier wel erg ver vind gaan. Dat ongevaccineerde dus geen recht op een bed hebben en een gevaccineerde dus wel. Terwijl het ziektebeeld momenteel echt geen verschil maakt. Gelukkig zorg ik zonder onderscheid te maken voor beide en krijgen ze dezelfde zorg.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:58

LoveGlove schreef:
Moderatoropmerking:
Gebruiker zag in dat de vergelijking niet gepast was en heeft haar excuses aangeboden. Dit gedeelte verwijderd op verzoek van gebruiker



Tweede wereldoorlog meegemaakt? Nee, laat maar, ik weet zeker van niet.
Hebben je ouders 'm meegemaakt? Nee?
Opa en oma? Die vermoedelijk wel, hoewel waarschijnlijk als kind/jongvolwassene. Ga hun eens vragen wat zíj van deze vergelijking vinden, en ga daarna je mond spoelen.
GATVER!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: "Gewoon ziek" = zieker dan voor Covid-tijdperk - wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:16

Loveglove, dit soort uitspraken kun je echt niet maken, die vergelijking is er gewoon niet. Je hebt overduidelijk geen idee waar je over praat en als je zo onbenullig bent kun je beter je mond houden. Ik vind dit soort reacties ongelofelijk dom.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:17

LoveGlove schreef:
Moderatoropmerking:
Gebruiker zag in dat de vergelijking niet gepast was en heeft haar excuses aangeboden. Dit gedeelte verwijderd op verzoek van gebruiker


Ja want nu moeten kinderen van 14 jaar ook rond de.100km lopen en hopen een kilo aardappels te scoren voor het ondergedoken gezin net als.mijn moeder..

Goh als.die dat met een prikkie had kunnen voorkomen had ze vooraan gestaan

Ja hoor heel vergelijkbaar

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 23:20

VuurVleugels schreef:
LWDaisy schreef:
Ik snap het niet. Ik snap niet dat ze zo'n zieke vent naar huis sturen, en daar mijn mama mee opzadelen.


Ik snap het wel. Mits dit om een gekozen ongevaccineerde gaat, natuurlijk. Bij ongevaccineerd vanwege medische redenen zou ik dit ook niet vinden kunnen, mits hij écht niet op zichzelf kan ademen. Maar er zijn zoveel mensen die claimen het beter te weten dan de wetenschap maar wel alle hulp willen als ze inmiddels corona hebben... Geen idee of dat jouw stiefvader betreft natuurlijk, maar voor alle coronawappies denk ik: wist je het met vaccineren beter? Dan kun je het nu ook zelf. Succes!


tjezus, knettergek. Gelukkig zal dit ook niet de reden zijn en anders reden voor een klacht. Gevaccineerd of niet maakt niet uit voor de zorg die je krijgt..dat je dit durft te verkondigen dat het terecht is. Zeg je dat ook van rokers, mensen met overgewicht, mensen die een ski ongeluk krijgen of van hun paard flikkeren? Sorry, maar ik vind het getuigen van een overweldigend egoidme dat je anderen wilt opleggen wat jou goeddunkt. En dat ze anders geen recht op zorg zouden hebben, ze betalen nl net zoveel.

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 23:39

Echwel schreef:
LoveGlove schreef:
Moderatoropmerking:
Gebruiker zag in dat de vergelijking niet gepast was en heeft haar excuses aangeboden. Dit gedeelte verwijderd op verzoek van gebruiker


Ja want nu moeten kinderen van 14 jaar ook rond de.100km lopen en hopen een kilo aardappels te scoren voor het ondergedoken gezin net als.mijn moeder..

Goh als.die dat met een prikkie had kunnen voorkomen had ze vooraan gestaan

Ja hoor heel vergelijkbaar


Wat LoveGlove volgens mij bedoelt met de vergelijking met de ster, is het sociaal uitsluiten van mensen die wel/niet over het juiste pasje beschikken. Zoals toen Joden op een bepaald moment (met de ster) niet meer welkom waren in parken, het OV, in de horeca, ...

Die vergelijking maak ik zelf ook - want ze is er. Zonder een bepaald pasje kom je in bepaalde zaken niet meer binnen.
Kijk naar mij - ik wil gids worden in een Fort, om mensen te onderwijzen over de onderdrukking en gebeurtenissen tijdens WOII. Zonder QR code kom ik er echter niet in. Ja, dat vind ik dubbel!
Dat ik niet welkom ben in de horeca - daar lig ik niet van wakker. Ik eet wel thuis, geen probleem.

Maar wat ik wél erg vind, is dat wij absoluut niet welkom waren op de Spoed toen het volgens mij wel nodig was. Dat was echt heel eng.
En wat ik ook echt erg vind, is dat mijn mama nu is opgezadeld met een hele zieke man, die zij no way weer recht krijgt als hij omvalt, en die volgens het verplegend personeel een enorm groot risico vormt voor haar.

Gevaccineerd of niet - we hebben allemaal recht op medische verzorging. Of we nou van ons paard donderen, skiënd op onze bek gaan, een Formule 1 wagen tegen de vangrail rammen; of gewoon thuis van de trap flikkeren of omver gereden worden door een fietser. We betalen allemaal voor de zorg, en verdienen die dan ook. Ook als we te veel drinken, ook als we overgewicht hebben, ook als we drugs gebruiken.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: "Gewoon ziek" = zieker dan voor Covid-tijdperk - wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 23:51

Het grote verschil is dat Joden niet dmv een prikje hun status konden veranderen. En ongevaccineerden wel. De vergelijking gaat dus volkomen mank en slaat nergens op.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 00:02

LWDaisy schreef:
Echwel schreef:
Ja want nu moeten kinderen van 14 jaar ook rond de.100km lopen en hopen een kilo aardappels te scoren voor het ondergedoken gezin net als.mijn moeder..

Goh als.die dat met een prikkie had kunnen voorkomen had ze vooraan gestaan

Ja hoor heel vergelijkbaar


Wat LoveGlove volgens mij bedoelt met de vergelijking met de ster, is het sociaal uitsluiten van mensen die wel/niet over het juiste pasje beschikken. Zoals toen Joden op een bepaald moment (met de ster) niet meer welkom waren in parken, het OV, in de horeca, ...

Die vergelijking maak ik zelf ook - want ze is er. Zonder een bepaald pasje kom je in bepaalde zaken niet meer binnen.
Kijk naar mij - ik wil gids worden in een Fort, om mensen te onderwijzen over de onderdrukking en gebeurtenissen tijdens WOII. Zonder QR code kom ik er echter niet in. Ja, dat vind ik dubbel!
Dat ik niet welkom ben in de horeca - daar lig ik niet van wakker. Ik eet wel thuis, geen probleem.

Maar wat ik wél erg vind, is dat wij absoluut niet welkom waren op de Spoed toen het volgens mij wel nodig was. Dat was echt heel eng.
En wat ik ook echt erg vind, is dat mijn mama nu is opgezadeld met een hele zieke man, die zij no way weer recht krijgt als hij omvalt, en die volgens het verplegend personeel een enorm groot risico vormt voor haar.

Gevaccineerd of niet - we hebben allemaal recht op medische verzorging. Of we nou van ons paard donderen, skiënd op onze bek gaan, een Formule 1 wagen tegen de vangrail rammen; of gewoon thuis van de trap flikkeren of omver gereden worden door een fietser. We betalen allemaal voor de zorg, en verdienen die dan ook. Ook als we te veel drinken, ook als we overgewicht hebben, ook als we drugs gebruiken.

Ja dat was inderdaad wat ik bedoelde.

Het was niet de bedoeling dat her zo zwaar werd opgevat. Maar dan noem ik natuurlijk ook wel wat. Ik had het niet over de wereldoorlog zelf. Ik had het vooral over het begin van de oorlog, toen de joden een ster op moesten en gewoon overal van werden buitengesloten. Helaas bleef het daar toen niet bij. En ik heb het er ook niet over dat het zo ver gaat komen met de vaccinaties. Absoluut niet. Het ging puur om het stukje buitensluiten.

Maar goed, ik had misschien duidelijker moeten zijn daar in of een ander voorbeeld moeten nemen.

Dus bij deze bied ik mijn excuses aan. Als het was gegaan had ik het berichtje verwijderd. Eventueel kan een mod dat doen :)

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: "Gewoon ziek" = zieker dan voor Covid-tijdperk - wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 00:29

Ik heb juist veeel minder zieken in mijn directe omgeving. Normaal zijn mijn oom, tante, nichtjes twee keer per jaar aan de beurt voor de griep, nu al twee jaar niet. Ik ben normaal de hele winter verkouden en zeker een week ziek.. Toevallig in september gehad maar verder niks.

Echt opvallend weinig!

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 00:41

Ik ben ook al vanaf begin oktober aan het jojo’en. Heel erg verkouden geweest, keelpijn met veel hoesten. Nachten lang. Normaal heb ik altijd wel verhoging als ik verkouden ben, maar had nu echt koorts. Het heeft bijna 2 weken geduurd. Toen ging het een aantal dagen goed en begon het weer van voren af aan. Weer een week verder, ging het weer wat beter, maar weer van korte duur. Verkouden, koorts, spugen, keelpijn, hoesten. Ben nog steeds niet helemaal top maar nu wel stukke beter. Ik ben gelukkig wel alle keren negatief getest op Corona. Volgens mijn huisarts ligt het eraan dat mijn immuunsysteem niet goed meer is door alle Corona maatregelen. (Hygiëne maatregelen en de 1,5 meter afstand) Mijn lichaam weet dan even niet meer hoe het moet reageren op een binnenkomend virus.

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: "Gewoon ziek" = zieker dan voor Covid-tijdperk - wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 01:40

Nergens last van, zelfs toen mijn collega griep kreeg, niet eens gekregen, terwijl we heel veel in elkaars buurt rondhangen.
Verder is het leven sinds het begin van de corona uitbraak voor mij "gewoon" doorgegaan. Ik heb wel meteen in het begin al 3 keer een rare griep gehad, en mijn man ook, we vermoeden dat 1 van die keren wel eens het corona-virus kan zijn geweest, maar in die tijd werd je niet getest, tenzij bij ziekenhuisopname.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 09:08

LWDaisy schreef:
Wat LoveGlove volgens mij bedoelt met de vergelijking met de ster, is het sociaal uitsluiten van mensen die wel/niet over het juiste pasje beschikken. Zoals toen Joden op een bepaald moment (met de ster) niet meer welkom waren in parken, het OV, in de horeca, ...

Die vergelijking maak ik zelf ook - want ze is er. Zonder een bepaald pasje kom je in bepaalde zaken niet meer binnen.
Kijk naar mij - ik wil gids worden in een Fort, om mensen te onderwijzen over de onderdrukking en gebeurtenissen tijdens WOII. Zonder QR code kom ik er echter niet in. Ja, dat vind ik dubbel! <knip>



Dat jij, met jouw interesse en kennis van WO II, met familie die in kampen heeft gezeten, deze vergelijking goed vindt en zelf ook maakt, werkelijk... heb jij echt geen besef van hoe het toen was en hoe de huidige situatie is? Snap jij echt niet dat vervolgd worden vanwege de afkomst en godsdienst iets totaal anders is dan een éigen keuze maken die bepaalt dat je bepaalde dingen niet mag?

Vind jij 'ik heb geen rijbewijs' ook een Jodenster omdat je dan niet mag autorijden?

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-21 12:20

Ibbel schreef:
LWDaisy schreef:
Wat LoveGlove volgens mij bedoelt met de vergelijking met de ster, is het sociaal uitsluiten van mensen die wel/niet over het juiste pasje beschikken. Zoals toen Joden op een bepaald moment (met de ster) niet meer welkom waren in parken, het OV, in de horeca, ...

Die vergelijking maak ik zelf ook - want ze is er. Zonder een bepaald pasje kom je in bepaalde zaken niet meer binnen.
Kijk naar mij - ik wil gids worden in een Fort, om mensen te onderwijzen over de onderdrukking en gebeurtenissen tijdens WOII. Zonder QR code kom ik er echter niet in. Ja, dat vind ik dubbel! <knip>



Dat jij, met jouw interesse en kennis van WO II, met familie die in kampen heeft gezeten, deze vergelijking goed vindt en zelf ook maakt, werkelijk... heb jij echt geen besef van hoe het toen was en hoe de huidige situatie is? Snap jij echt niet dat vervolgd worden vanwege de afkomst en godsdienst iets totaal anders is dan een éigen keuze maken die bepaalt dat je bepaalde dingen niet mag?

Vind jij 'ik heb geen rijbewijs' ook een Jodenster omdat je dan niet mag autorijden?


Ik spreek die vergelijking normaal niet uit, omdat ik wéét dat die niet correct is.
Ik probeerde enkel duidelijk te maken wat LoveGlove volgens mij bedoelde ivm sociale uitsluiting. Natuurlijk is het verschil enorm, natuurlijk waren de omstandigheden tijdens WOII niet vergelijkbaar met een pandemie en met wat er nu gaande is, natuurlijk is het helemaal anders! De énige gelijkenis is sociale uitsluiting - maar die is er om een héél andere reden.

Er is geen andere situatie om "op terug te vallen" om de vergelijking mee te maken, die wij kennen. En kennen en kennen (kennis WOII bedoel ik) is nog een verschil - want niemand van ons was erbij. Maar daarom wordt de vergelijking gemaakt, omdat er niets anders is waarmee we het kunnen vergelijken. De vergelijking is fout, maar komt het dichtste (qua sociale uitsluiting) in de buurt bij een vergelijking die mensen kunnen maken. Onterecht, ja. Maar ik begrijp de gedachte er achter - ook al klopt die niet.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: "Gewoon ziek" = zieker dan voor Covid-tijdperk - wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:27

Echt he komt er qua sociale uitsluiting in de buurt

Foei

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:33

LWDaisy schreef:
De vergelijking is fout, maar komt het dichtste (qua sociale uitsluiting) in de buurt bij een vergelijking die mensen kunnen maken. Onterecht, ja. Maar ik begrijp de gedachte er achter - ook al klopt die niet.


Nee lieve schat, het komt NIET in de buurt. Eigen keus versus uitgesloten worden op afkomst is NOOIT te vergelijken.

Sociale uitsluiting is in een rolstoel zitten en ergens niet in kunnen omdat er geen hellingbaan is of de deur te smal is. Dát is uitsluiting - op basis van iets wat je NIET kunt beinvloeden ergens niet heen kunnen.

Niet kunnen autorijden omdat je geen rijbewijs hebt is geen sociale uitsluiting maar eigen keus dat je geen rijbewijs hebt. Zélfs als dat is omdat je faalangst hebt en al 10x gezakt bent, of omdat je het geld er niet voor hebt. En ook als je in een gat zonder openbaar vervoer woont zodat je effectief nergens heen kunt zonder rijbewijs is het geen uitsluiting.

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-21 12:36

Ibbel schreef:
LWDaisy schreef:
De vergelijking is fout, maar komt het dichtste (qua sociale uitsluiting) in de buurt bij een vergelijking die mensen kunnen maken. Onterecht, ja. Maar ik begrijp de gedachte er achter - ook al klopt die niet.


Nee lieve schat, het komt NIET in de buurt. Eigen keus versus uitgesloten worden op afkomst is NOOIT te vergelijken.

Sociale uitsluiting is in een rolstoel zitten en ergens niet in kunnen omdat er geen hellingbaan is of de deur te smal is. Dát is uitsluiting - op basis van iets wat je NIET kunt beinvloeden ergens niet heen kunnen.

Niet kunnen autorijden omdat je geen rijbewijs hebt is geen sociale uitsluiting maar eigen keus dat je geen rijbewijs hebt. Zélfs als dat is omdat je faalangst hebt en al 10x gezakt bent, of omdat je het geld er niet voor hebt. En ook als je in een gat zonder openbaar vervoer woont zodat je effectief nergens heen kunt zonder rijbewijs is het geen uitsluiting.


Je hebt gelijk hoor!
Ik zeg alleen maar waarom de vergelijking gemaakt wordt.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: "Gewoon ziek" = zieker dan voor Covid-tijdperk - wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:42

Dan begrijp jij het waarom niet goed heb ik het idee.
De vergelijking wordt alleen maar gemaakt door opruiers. En daarna door napraters nagewauweld die totaal niet begrijpen dat die vergelijking wordt gemaakt om te polariseren, om woede en angst aan te jagen. Door mensen die richting opstand en revolutie denken en werken.
Kleine groep gelukkig, maar het napraten van die gasten is imo absoluut nooit goed te praten. En de vergelijking 'te begrijpen' is 'm goedpraten.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:45

LWDaisy schreef:
Maar wat ik wél erg vind, is dat wij absoluut niet welkom waren op de Spoed toen het volgens mij wel nodig was. Dat was echt heel eng.

Wat dacht je, dat ze je met open armen zouden ontvangen ? Ik vind dat iedereen recht heeft op zorg, ook idioten die niet gevaccineerd zijn, maar ik kan perfect begrijpen dat dat niet altijd van harte gaat. Verder geloof ik nooit dat jouw stiefvader naar huis is gestuurd omdat hij niet gevaccineerd is. Er zijn gewoon geen bedden meer vrij, en het personeel is compleet overwerkt, dat zal de reden zijn.