Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lien_

Berichten: 2495
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 21:03

Hier is het ook echt vies weer. Ik vind de donkere maanden altijd zo naar, ben niet zo heel goed met kou en zeker niet met regen. Dilan, volgens mij vroeg jij het, ik zit inderdaad in Frankrijk op het moment- in Lyon.

Krachttraining heb ik vroeger best fanatiek gedaan, maar sinds de pandemie uitbrak ben ik gestopt. Ik had wel het idee dat ik er baat bij had, ook met lopen, en vond het ook wel lekker. Mijn broer doet heel fanatiek powerlifting en die hielp mij altijd een beetje op weg :)

Ik doe nog wel (te onregelmatig) yoga, dat heb ik echt nodig en merk ik heel veel profijt van.

Gisteren ben ik met mijn partner gaan klimmen, ook heel leuk. Vanavond heb ik iets meer dan 11km gelopen, traag en in het donker, door de regen, maar wel blij dat ik gegaan ben :j Ik was te laat om in het park te kunnen lopen, dus heen en weer langs de rivier gegaan, niet de meest interessante route.

Sherivey
Berichten: 8630
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-21 21:19

Ik vroeg het idd :j
Klimmen is ook best wel intensief. Zelf 1x mee gegaan met boulderen met mijn vriend.

Was vooral heel erg druk daar, durfde niet goed te klimmen, omdat er steeds mensen heel dichtbij kwamen :o
Wilde ik dan niet met mijn gestuntel in de weg hangen. :')

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 22:35

Ik had ook nooit verwacht dat ik krachttraining leuk zou gaan vinden, ik ben ermee begonnen omdat ik het fysiek echt nodig had om mijn lichaam sterker te maken zodat ik met gewoon leven/zitten en paardrijden, hardlopen en andere sporten niet te veel last krijg van mijn knie/heup/rug. Maar wonderbaarlijk genoeg ben ik het erg leuk gaan vinden en doe ik het nu 2/3 keer in de week met plezier!
In het begin vond ik het wel erg saai, het opbouwen waarbij je vooral apparaten gebruikt en constant dezelfde oefeningen en routines. Maar omdat je zo gemakkelijk kleine stapjes kan maken in gewicht toevoegen, merkte ik snel progressie en dat motiveert!
Inmiddels stap ik steeds meer van de apparaten af en gebruik ik mijn eigen lichaam en gewichten, dat is zo veel leuker, ik noem krachttraining altijd even 'lekker rouwdouwen' haha. Erna voel ik me altijd heerlijk!

Daarnaast heeft krachttraining mij enorm geholpen met mijn houding. Mijn knieën vallen erg naar binnen waardoor ze snel overbelast raken (overpronatie, daar heb ik ook zooltjes en hardloopschoenen voor om het tegen te gaan) en door oefeningen als de leg press, romanian deadlift en geleidelijk aan squats uitbouwen met gewichten plaats ik mijn knieën veel rechter boven mijn voeten doordat de juiste spieren zich ontwikkeld hebben.
En sterke kont, rug en buik helpen met klappen opvangen en kracht uit mijn lichaam halen met duursporten!

Krachttraining doe ik meestal 30-45 minuten en sluit ik af met 20 min stretchen en yoga.

Dit weekend eindelijk verhuisd! Er moet nog een hoop gebeuren, maar ik heb weer een douche. Dus komende week kan ik eindelijk mijn nieuwe hardloopschoenen uit testen en weer beginnen met opbouwen naar 5 km *\o/*

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:29

Wat gaat het topic weer hard... ik probeer beetje bij te lezen en kijken. Zie veel die lekker gelopen hebben!

poes schreef:
Zit jij ook op Strava eigenlijk? Ik zie precies niemand van het groepje bijna.

Ik zit op Strava.

gaucho schreef:
Geen Strava hier :o

Zat al een jaar tegen deze beslissing aan te hikken, en nu kwam er een kans voorbij die de beslissing forceerde. Even moeilijk, maar nu ik alles heb laten bezinken ben ik er eigenlijk wel heel blij mee. Ik ga in ieder geval meer tijd krijgen voor hardlopen :')

Uhm, klinkt wel als iets groots...

@Fearn: Krachttraining en met name core-training is heel goed om erbij te doen, maar ik moet ook zeggen dat ik daar niet echt de discipline voor heb.

Ik zag dat Runners een leuke aanbieding had met een krachttrainingsprogramma van 12 weken (zeg ik uit m'n hoofd) voor klein bedrag en eventueel uit te breiden met ook wat materiaal. Dat wil ik wel gaan doen! Dan heb ik ook een soort houdvast: je krijgt 2x per week een workout: https://abonnement.runnersworld.com/kra ... hardlopers. Denk dat dit mijn Kerstcadeau gaat worden. :+

Weer prachtige foto's van SV! Hoe ging het met je vriend? Niet teveel last van zijn blessure?

Gisteren dus de Voornse Duintrail gedaan. Was super geregeld. Helaas waren wij één van de laatste startgroepen en we zijn niet de snelste (we willen er echt van genieten onderweg), dus we kwamen als één van de laatsten binnen. Waren al bijna aan het opruimen. Maar het voordeel was dat het wel lekker rustig was rondom de strandtent waar de start en finish was. We hebben enorm genoten. Totaal geen last van de griep meer. Heb dus niets ingeleverd qua conditie. Eén van de andere dames had meer moeite, dus we moesten af en toe even wachten. Daarom kwam ik behoorlijk uitgerust bij de finish, maar helemaal niet erg! Het was mooi weer en het was heerlijk om weer lekker te kunnen trailen!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lien_

Berichten: 2495
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:54

Wat super mooi! Fijn dat je zo lekker gelopen en genoten hebt :)

Suliko weer een douche :D dat scheelt. Veel plezier met het hardlopen weer oppakken!

Dilan, dat snap ik :)) hier is het redelijk druk, ik voel me dan ook zo ongemakkelijk, maar zolang anderen niet al te dichtbij komen en met wat aanmoediging vind ik het best leuk om af en toe mee te gaan :j maar ik zal het niet in plaats van hardlopen gaan doen :))

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:56

Toffe foto's en bedankt voor die link! Denk dat ik die mezelf ook kado doe. Mooi meegenomen!

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:57

Leuk verslag, Duke! Mooie foto's!

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:57

Wat een gave foto's van de duinentrail, ik heb nog nooit door de duinen getraild. Is een eind rijden ook voor mij.

Ging redelijk met de blessure van mijn vriend.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:01

poes schreef:
Zit jij ook op Strava eigenlijk? Ik zie precies niemand van het groepje bijna.


Ik zit op Strava. Ik ben degene die altijd rond de Sloterplas loopt :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:19

Ik heb weer een aantal mensen gevolgd op Strava maar geen idee wie haha. Ik ben Femke.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:20

Mij, ik ben Sharon :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:21

Haja ik zie een bokszak :D

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:21

poes schreef:
Ik heb weer een aantal mensen gevolgd op Strava maar geen idee wie haha. Ik ben Femke.


Ik heb nu net bij jou op volgen geklikt

Sherivey
Berichten: 8630
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 12:23

Duke, fijn gelopen dus :j

Ik zit op Strava als Dilan :P

Vandaag weer krachttraining.
Knie zeurt nog wel wat bij bepaalde bewegingen, maar is niet erger geworden na mijn rondje van gisteren. Dus hopelijk morgen weer een rustig, kort rondje.

Het is trouwens gemeen koud buiten :brr:

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:27

Ok nu proberen namen en boktnamen bij elkaar houden haha

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:36

Ik ben Tamara M. op Strava. En heb als profielfoto een plaatje met tekst: if you see me collapse, pause my watch. O:)

Lien_

Berichten: 2495
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:37

Duke :+ geweldig

Ik zit ook op Strava- als Eline, ik ben degene die de helft van de tijd in het buitenland rondjes loopt :P

Straks even een rondje in de kou lopen :brr:

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:49

poes schreef:
Haja ik zie een bokszak :D

Yes, dat is ook één van mijn hobby's :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:03

Duke schreef:
Ik ben Tamara M. op Strava. En heb als profielfoto een plaatje met tekst: if you see me collapse, pause my watch. O:)



word eens lid van onze groep, ik vind je niet :)

https://www.strava.com/clubs/bktnl

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:24

poes schreef:
Duke schreef:
Ik ben Tamara M. op Strava. En heb als profielfoto een plaatje met tekst: if you see me collapse, pause my watch. O:)



word eens lid van onze groep, ik vind je niet :)

https://www.strava.com/clubs/bktnl

Oh wat handig. Wist niet dat die er was. Ik heb een verzoek gedaan.

Edit: die groep is groot! Zoveel zijn er niet actief in dit topic volgens mij.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:43

@Duke, klinkt als een heerlijke trail! Prachtige omgeving ook!

Vanochtend weer begonnen met lopen! Ben halverwege een opbouwschema naar 5 km gestart, om rustig te beginnen maar er wel vanuit te gaan dat ik nog een basisconditie heb. Ging erg lekker! 4 km in een half uur.

En leuk de nieuwe omgeving waar ik nu woon aan het ontdekken. Langs de Vecht gelopen, zelfs wat onverharde (modder)paden in een park gevonden, dat is wel bijzonder voor hartje Utrecht, maar leuke afwisseling!

Mijn nieuwe schoenen zijn een verademing, wat een verschil met mijn oude sportgympjes waar ik hiervoor op liep. Ze zijn ook gelijk goed ingelopen zoals je ziet :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8630
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 20:05

Goed bezig! :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:31

Zo horen ze er uit te zien :j

Nu zag ik het toch echt niet zitten. Het is hier heel koud en regent echt hard. Is de eerste keer dit najaar dat ik omwille van het weer niet wil maar de combi met het donker, deze keer zag ik het niet zitten haha.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:41

Begrijpelijk Poes! Hier is het ook echt vies weer. Morgen is er weer een dag!

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:48

Ik was gister niet geweest en wilde daarom vandaag gaan maar werk zat vol met vergaderingen en toen ging het regenen en nu heb ik geen zin meer. Morgen weer een dag dan maar. En dan maar een training uit mijn plan missen, kan ook wel een keertje