Partner spermadonor

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:10

vevina schreef:
Spermadonoren zijn hard nodig! Maar sta wel beide 100% er achter want ik vind dat het recht van het kind om zijn of haar biologische ouders te kunnen ontmoeten boven alles staat.


Het recht om te weten gaat boven het nodig hebben van sperma....

Ik heb ooit, toen het nog anoniem was, sperma gedoneerd.
Ik gunde kinderlozen vervulling van hun kinderwens maar zonder complicatie door die kinderen. Zou dat niet gedaan hebben zonder die anonimiteit.
Daarná is de wet veranderd.
Wie heeft er nu meer recht?

Begrijp het tekort heel goed.
Hoe was dat ook alweer, baas over eigen buik. Geldt voor sperma ook ;)
Zou m.i. een keuzemogelijkheid moeten zijn van de donor.

Aan de topicstartster; overdenk zoals al genoemd de mogelijke consequentie heel goed. Je zet in feite de deur van jullie toekomstige leven open voor een kind/kinderen die je niet kent, welke je zelf niet opgevoed hebt. Met allerlei réchten op jouw partner.
Probeer je voor te stellen dat jullie over 25 jaar een relatie opgebouwd hebben en daar een jonge volwassene instapt, met rechten op jouw man, op een stuk binnen jullie relatie, hoé die dan ook is. Zoals je hier kan lezen gaat dat recht boven die van jouw partner, helmáál boven die van jou.

Ik heb verderop in mijn leven een vasovasectomie gehad en een studerende zoon. Moet er niet aan dénken dat als gevolg van een empathische goed daad een vreemde, aan wiens opvoeding ik part nog deel gehad heb, met rechten op mij, rechten boven die van mijn partner, voor deur zou staan.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:10

Soepblik schreef:
corinep schreef:

Omdat wij ook wel eens over donatie hebben nagedacht en dit voor mij toch (een van) de doorslaggevende reden was het niet te doen.

Misschien had ik er anders in gestaan als het bij ons ook moeilijk had gegaan maar nu voel het zo.

Ik veroordeel verder niemand en ben heel blij voor de mensen die met hulp hun wens waar hebben kunnen maken.


Maar sowieso is de kwestie of het wel of niet lukt toch helemaal niet relevant bij een lesbisch koppel?


En schijnbaar mag je dan dus geen kindjes krijgen, want het is niet de natuurlijke manier :roll:
Ik ben onze donor (voor ons anoniem, maar uiteraard netjes via de spermabank van onze kliniek) zeer dankbaar dat wij een kindje hebben mogen krijgen <3

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:13

Soepblik schreef:
corinep schreef:

Omdat wij ook wel eens over donatie hebben nagedacht en dit voor mij toch (een van) de doorslaggevende reden was het niet te doen.

Misschien had ik er anders in gestaan als het bij ons ook moeilijk had gegaan maar nu voel het zo.

Ik veroordeel verder niemand en ben heel blij voor de mensen die met hulp hun wens waar hebben kunnen maken.


Maar sowieso is de kwestie of het wel of niet lukt toch helemaal niet relevant bij een lesbisch koppel?


Ik vind dat een hele lastige vraag en wil absoluut niemand voor het hoofd stoten. Ik ben blij dat er tegenwoordig zoveel mogelijk is en iedereen de keuze voor zichzelf kan maken.

Ik bekijk het een beetje zo:

Een hetero koppel waarvan de partner slecht of geen zaad heeft en daardoor donorzaad nodig heeft.

Of

Een lesbisch koppel waarvan de partner geen zaad heeft en daardoor donorzaad nodig heeft.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:14

Huertecilla schreef:
Hoe was dat ook alweer, baas over eigen buik. Geldt voor sperma ook ;)


Ehm, nee. -O-

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:19

Mars schreef:
Huertecilla schreef:
Hoe was dat ook alweer, baas over eigen buik. Geldt voor sperma ook ;)


Ehm, nee. -O-


Exact.

Caveat sperma ;)

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:20

Huertecilla schreef:
Ik heb verderop in mijn leven een vasovasectomie gehad en een studerende zoon. Moet er niet aan dénken dat als gevolg van een empathische goed daad een vreemde, aan wiens opvoeding ik part nog deel gehad heb, met rechten op mij, rechten boven die van mijn partner, voor deur zou staan.


Je doet het nu een beetje klinken alsof een donorkind binnen mag walsen om dagelijks koffie te komen drinken, zakgeld moet krijgen en maandelijks verplicht je gezin meeneemt naar de Efteling.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:25

Jinte schreef:
En schijnbaar mag je dan dus geen kindjes krijgen, want het is niet de natuurlijke manier :roll:
Ik ben onze donor (voor ons anoniem, maar uiteraard netjes via de spermabank van onze kliniek) zeer dankbaar dat wij een kindje hebben mogen krijgen <3


Ik heb nergens gezegd dat je dan geen kinderen mag krijgen.

Ik ben hartstikke blij dat er opties bestaan maar hoef daar dan zelf niet aan mee te werken toch?

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:28

Shae schreef:
anjali schreef:
Monogamie inderdaad.Ik zou ook niet willen dat een partner van mij elders kinderen zou gaan verwekken.Overigens zou ik ook nooit willen dat hij zich blijvend onvruchtbaar zou laten maken (steriliseren).Maar goed,dat zijn mijn meningen en ik hoop niet hiermee anderen op de tenen te gaan staan want die bedoeling heb ik niet.Maar dit is een discussietopic en niemand heeft er wat aan als er alleen maar kritiekloos toegejuichd wordt.


Er is een verschil tussen kritiekloos zijn en er meningen bij gooien die simpelweg niet zo relevant zijn. De TS en partner hebben al besloten dat er een knip doorheen gaat, maar toch wordt dat onderwerp er nu in gegooid. Waarom? Je weet schijnbaar dat je ermee op andermans tenen kan staan, maar zie je ook dat dat voor de TS gewoon niet boeiend en/of helpend is wat jouw mening is over sterilisatie?

Wat monogamie betreft: voor donatie hoeft hij 'm niet in een andere vrouw te hangen hè, tegenwoordig mag hij het gewoon in een potje dumpen. Ik snap misschien nog de gedachte dat het gek of onprettig is dat je man straks mogelijk een kind heeft rondlopen, maar in mijn ogen staat dat los van wel of niet monogaam zijn.


Mijn mening is dat het heel nobel is om zoiets voor een ander te willen doen, maar ik snap het als TS het lastig vindt. Het is aan TS en partner om daaruit te komen, maar wel met relevante argumenten.


Ben ik het niet mee eens. Iedereen denkt weer over anders over monogamie, maar voor mij zou het een reden zijn om mijn partner niet over de streep te trekken om dit ''vrijwillig'' te doen. Of hij hem er nu wel of niet in hangt - het feit dat hij iets op de wereld zet bij een ander vind ik wel een heel grote stap. Dan gun ik hem nog liever een vrouw met wie hij gelukkig samen kan zijn waar hij wél kinderen mee kan krijgen ipv dat ik als vrouw geen kinderen wil of ze niet kan krijgen.

Het is maar net hoe je er zelf in staat en dat is het mooie van heel deze keuze :)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:31

Shae schreef:
Huertecilla schreef:
Ik heb verderop in mijn leven een vasovasectomie gehad en een studerende zoon. Moet er niet aan dénken dat als gevolg van een empathische goed daad een vreemde, aan wiens opvoeding ik part nog deel gehad heb, met rechten op mij, rechten boven die van mijn partner, voor deur zou staan.


Je doet het nu een beetje klinken alsof een donorkind binnen mag walsen om dagelijks koffie te komen drinken, zakgeld moet krijgen en maandelijks verplicht je gezin meeneemt naar de Efteling.


Jij léést dat zo.
Wat ik schrijf is ´voor de deur zou staan´.
Mijn punt is helder.

Maak jij gerust helder welke rechten een kind wel of niet heeft op de biologische vader +:)+
Dan weet de ts waar ze aan toe is :)*

Oh én daarbij weten we hoe ´betrouwbaar´ de overheid is; dat met één pennestreek de rechten veranderd kunnen worden.

Nadenkend over de toekomst hoort ´wat als´ ook worst case scenarios te omvatten.

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:36

Wij zijn als lesbisch koppel opzoek naar een donor. Wij doen dit bewust buiten de spermabank om, omdat we de persoon die doneert eerst willen "leren kennen". Wij zien geen actieve rol voor de donor, behalve dat hij zaad doneert. Toch staat het belang van ons kindje voorop. De zoektocht naar een donor is echt een uitdaging. TS, wij zijn blij met mannen zoals jouw man, die zelf geen kinderwens hebben en wél een ander gezin een kindje gunnen en daarbij willen helpen. Zelf geen kinderwens is voor ons een pro, omdat je dan achteraf minder kans hebt op gezeik.

Denk er zelf overna, hoe je het zou vinden als er over een aantal jaar een kind aanklopt en je man er wat mee gaat drinken oid. Je hoeft immers niet aanwezig te zijn bij die ontmoeting, omdat er niks van jou bij is.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:37

Ik vind het altijd beter zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:44

anjali schreef:
Ik vind het altijd beter zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven.


Volgens mij vraagt niemand hierom en voegt je reactie ook echt absoluut niets toe?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:46

Anjali mag haar mening hebben toch. Zo lang je dat een ander niet opdringt vind ik wel dat ze dat kan zeggen. Er zijn nog mensen die het zo zien en om die reden niet voor kinderen gaan als het niet lukt/kan.

Voor mij persoonlijk maakt het echt niet uit.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:51

linnnh schreef:
Zelf geen kinderwens is voor ons een pro, omdat je dan achteraf minder kans hebt op gezeik.


Interessant. Andersom is wel een recht.

Het is helemaal niet ongewoon dat een donor twintig jaar later in een andere relatie is. Dat die partner van niets wil weten. Helaas, dat recht heeft die niet.

Imo is het voor een sperma-donor een absoluut geen evenwichtige situatie. Voor diens partner en toekomstige partners al helemáál niet.

Toen ik met mijn huidige partner de kinderwens tegen de mogelijkheden afzette, was succeskans van de vasovasectomie miniem. Een ´one-night-stand´ op vakantiebestemming stond hoog op de lijst vanwege de anonimiteit van allen.
Puur natuur ook nog ;)

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:52

@HC mag ik je eraan herinneren dat jouw letterlijke woorden zijn '... met rechten op mij, rechten boven die van mij van mijn partner, voor de deur zou staan'.

Jij bent degene die over recht op jou begint, terwijl die rechten best wel meevallen. Het gaat om recht op een basishoeveelheid aan informatie. Google kan je leren dat dit het geval is:

Wanneer kunnen gegevens verkregen worden?
Vanaf 12 jaar kan het donorkind beschrijvende persoonsgegevens opvragen (kleur ogen, haarkleur, etc.) bij de Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting (SDKB(externe link)). Onder de leeftijd van 12 jaar kunnen de ouders een aanvraag indienen voor hun kind om beschrijvende persoonsgegeven van de donor te ontvangen.

Vanaf 16 jaar kan het donorkind identificerende informatie over de donor opvragen bij de SDKB(externe link). Dit betreft zijn naam, zijn geboortedatum en zijn woonplaats. De aanvraag van identificerende persoonsgegevens kan enkel door het donorkind zelf gedaan worden. De wet geeft de mogelijkheid om informatie op te vragen maar de donor is niet wettelijk verplicht tot contact.

//

Dit is het feitelijke verhaal. Daarin vind ik zelf (persoonlijk!) geen dingen waarvan ik denk 'oeh, dikke inbreuk op mijn familieleven' en dat is wel de toon die ik in jouw bericht proefde. Ik vind het zelf goed geregeld op dit moment: een donorkind kan genoeg informatie opvragen om met je in contact te komen en vanaf dat moment mogen jullie zelf bepalen hoe eventueel contact verloopt. Dat kan zelfs helemaal geen contact zijn. Ik snap dat dit voor sommige mensen teveel kan zijn, maar ik vind 'rechten op mij, rechten boven die van mijn partner' ook weer wat heftig klinken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:53

HC: als je er goed voorbereid en ingelezen ingaat, kom je niet voor verrassingen te staan. Donoren wéten dat ze niet anoniem zijn en kunnen dus rekening houden met contact in de toekomst.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:23

poes schreef:
HC: als je er goed voorbereid en ingelezen ingaat, kom je niet voor verrassingen te staan.


Tot de overheid de voorwaardes veranderd.

Citaat:
Donoren wéten dat ze niet anoniem zijn en kunnen dus rekening houden met contact in de toekomst.


De vraag van de ts was naar de kanten die eraan zitten.
Haar partner kiest voor wel/geen inbreuk op de privacy, ook háár privacy.

Zijn evt. toekomstige partner heeft geen inspraak.
Opdat zij niet voor een evt toekomstige verrassing staat moet hij dat haar dan vertellen in het begin van de relatie? opdat zij de keuze heeft wel of niet verder te gaan met hem??

Ik begrijp dat een factie hier sperma nodig heeft/wil, doch die behoefte komt met een nogal ingrijpend recht op de privacy van de donor en diens relatie.
Dat mag niet onder het kleed geschoven worden.
De ts vráágt er naar!!

Te weinig aanbod is geen argument om de mogelijke consequenties voor donor en diens (toekomstige) partner te bagatelliseren.
Geef de donor weer anonomiteit en er is meer aanbod.
Heeft het kind zwaarwegender rechten, prima, maar dan heeft een donor recht om niet te doneren :)* moet je minder aanbod incalculeren.

@ts:
Jouw vriend hoeft het niet als plicht te zien. De natuur heeft voor menig stel oplossingen genoeg in de aanbieding. Het is hún keuze daar wel/geen gebruik van te maken.
Voor hemzelf is er nog de mogelijkheid van invriezen voor later gebruik.
En bij míj is de vasovasectomie succesvol geweest.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:32

Shae schreef:
De wet geeft de mogelijkheid om informatie op te vragen maar de donor is niet wettelijk verplicht tot contact.


_O- _O-

De telefoon gaat of de deurbel klinkt.
En dan?

Legio scenarios denkbaar. ´Niet verplicht tot contact´ staat leuk en is een scheet in een netje.

Hoeven we verder niet dieper op in te gaan doch het is een potentieel (ook voor toekomstige familieomstandigheden) compliceredn/ingrijpend recht wat een donor afstaat.

Zoals opgemenkt is het zaak dat een potentiële donor zich daar goéd over inleest en heel goed over nadenkt. Ook mbt eventuele toekomstige partners en/of familiesituaties.
Sterkte ts.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:36

Ja de wet is de wet en dat weten ze nu toch?

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:40

Soepblik schreef:
anjali schreef:
Ik vind het altijd beter zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven.


Volgens mij vraagt niemand hierom en voegt je reactie ook echt absoluut niets toe?


Of een reactie iets toevoegt is aan ieder die de reactie leest zelf om te bepalen. Daar is het een open forum voor.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:46

pony33 schreef:
Wat een reacties al, heel erg bedankt hiervoor <3 , ga ze allemaal even rustig doorlezen.
Even snel wat ik er zo uit haal, mijn man is 41, ik ben 35. En voor hemzelf is het ook klaar, hij heeft vroeger wel gedacht aan eigen kinderen, maar het is er nooit van gekomen. Op de een of andere manier vindt hij altijd de kindvrije dames :D
Nu zegt ie ook, op 41 nog een kind voor mezelf krijgen? Moet er niet aan denken. Maar als hij iemand heel erg gelukkig kan maken met een donatie :+ (en dankzij reactie van Pien, niet alleen de ouders maar ook toekomstige grootouders enzo) en hij doet er zelf toch niks mee, waarom niet. Dus zijn motivatie is inderdaad iets kunnen betekenen voor een ander. Hij heeft een gigantisch groot hart en kan oprecht gelukkig worden als andere mensen blij zijn om wat dan ook. Zal later even op wat meer reageren :j


Wat een mooie gedachtengang heeft jouw man! Ik kan mij ook wel voorstellen dat hij, als hij dit 'opgeeft', er een ander nog een plezier mee wilt doen. Even plastisch geformuleerd :D Dat jij het lastig vindt begrijp ik ook, dus net als veel anderen tipten, blijf met elkaar in gesprek hierover.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:51

poes schreef:
Ja de wet is de wet en dat weten ze nu toch?


Tot die veranderd wordt.
Ook dat moet ingecalculeerd worden helaas. Dat hebben we al gezien in deze.

Donoren zijn een kleine minderheid en je hebt nul fantasie nodig om je voor te stellen hoe daar in het huidige politiek correcte klimaat overheen gefietst kan worden.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:51

Shae schreef:
anjali schreef:
Monogamie inderdaad.Ik zou ook niet willen dat een partner van mij elders kinderen zou gaan verwekken.Overigens zou ik ook nooit willen dat hij zich blijvend onvruchtbaar zou laten maken (steriliseren).Maar goed,dat zijn mijn meningen en ik hoop niet hiermee anderen op de tenen te gaan staan want die bedoeling heb ik niet.Maar dit is een discussietopic en niemand heeft er wat aan als er alleen maar kritiekloos toegejuichd wordt.


Er is een verschil tussen kritiekloos zijn en er meningen bij gooien die simpelweg niet zo relevant zijn. De TS en partner hebben al besloten dat er een knip doorheen gaat, maar toch wordt dat onderwerp er nu in gegooid. Waarom? Je weet schijnbaar dat je ermee op andermans tenen kan staan, maar zie je ook dat dat voor de TS gewoon niet boeiend en/of helpend is wat jouw mening is over sterilisatie?

Wat monogamie betreft: voor donatie hoeft hij 'm niet in een andere vrouw te hangen hè, tegenwoordig mag hij het gewoon in een potje dumpen. Ik snap misschien nog de gedachte dat het gek of onprettig is dat je man straks mogelijk een kind heeft rondlopen, maar in mijn ogen staat dat los van wel of niet monogaam zijn.

Mijn mening is dat het heel nobel is om zoiets voor een ander te willen doen, maar ik snap het als TS het lastig vindt. Het is aan TS en partner om daaruit te komen, maar wel met relevante argumenten.


Of het heel nobel is kan ik niet over oordelen, maar als je dit op Bokt ter sprake brengt en een topic opent, dan weet je dat iedereen er een mening over kan ventileren. Of die mening je past of niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:52

Huertecilla schreef:
poes schreef:
Ja de wet is de wet en dat weten ze nu toch?


Tot die veranderd wordt.
Ook dat moet ingecalculeerd worden helaas. Dat hebben we al gezien in deze.

Donoren zijn een kleine minderheid en je hebt nul fantasie nodig om je voor te stellen hoe daar in het huidige politiek correcte klimaat overheen gefietst kan worden.


Ok wat lijken waarschijnlijke veranderingen dan volgens jou?

Doneren is nog altijd een vrije keuze en ook dan kan je ermee rekening houden dat zaken veranderen.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:58

pony33 schreef:
Mijn man wil geen actieve rol in de opvoeding spelen, een beetje op de achtergrond op de hoogte gehouden worden met bv een jaarlijkse update en wat foto's is prima. Maar de opvoeding is voor de ouders. Daarom wil hij ook voor een koppel gaan en niet een alleenstaande ouder, zodat het eventuele kind met 2 ouders opgroeid. Hij heeft er geen moeite mee om niet anoniem te zijn en als het kind (of jong volwassene tegen die tijd) dan ook op de stoep zou staan, zou dat prima zijn. Qua hoeveelheid contact tegen die tijd heeft ie volgens mij nog niet heel erg over nagedacht hoe hij dat voor zich ziet.


Dan valt voor hem het doneren aan de ziekenhuizen af denk ik. Want daar komen zoals bv mijn dochter, ook alleengaande moeders die hun kinderwens graag in vervulling willen laten gaan.
Ik denk namelijk niet dat hij dat kan regelen dat zijn zaad alleen naar een koppel gaat. Dat zouden jullie kunnen opzoeken of daar iets over staat in de wet en anders eens navragen bij het FIOM.

Dus dan blijft het niet anonieme doneren over en dan kennen de ouders dus zijn naam. Ook hier zou ik als hij dat wil, eens proberen met stellen over te praten die deze ervaring hebben. Die reportages die ik op TV zag daar is dat goed gegaan. Bij een stel was de donor een soort vader figuur in het gezin (dat past minder bij jullie zoals ik het gelezen heb), bij de andere was er veel meer afstand. Dus ik denk dat je op youtube daarover wel reportages cq films kunt zien zodat je voor jezelf een oordeel kunt vormen zodat je bewust kunt kiezen past het bij jullie om zoiets te gaan doen en zo ja in welke vorm moet dat er dan uitzien.