Partner spermadonor

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:02

Ik zou het zelf niet willen. Al zeker niet zelf iemand zoeken en die doneren.
Er is dan niks via een officiële en veilige instantie gedaan of geregeld.

Hoe zit het met de rechten van je man als ze opeens op de stoep zouden staan, of er opeens een brief in de brievenbus zit waarbij een bijdrage (alimentatie) gevraagd wordt. Dat zo'n stel zich bedenkt dat er misschien iets (geld) te halen valt, want tsja...wel de vader van het kind...

Er zitten teveel haken en ogen aan op de manier hoe je man het zich nu bedacht heeft.

Als hij het echt wilt, en jij zonder enige twijfel ja kunt zeggen, doe dit dan echt bij een officiële instantie zodat het ook echt "anoniem" blijft tot een bepaalde leeftijd van het kind. En waarbij je man ook bij wet veiligheid heeft.

Maar ik lees eigenlijk dat je een reden zoekt om nee te kunnen zeggen...
Gewoon, het feit dat jij je hier niet prettig bij zou voelen.. (al gaat het maar om gevoel) is al genoeg reden om nee te zeggen.
Men hoeft zich niet altijd te verantwoorden he. Je man heeft zelf ook al aangegeven dat als jij nee zegt hij het niet gaat doen.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:20

Huertecilla schreef:
poes schreef:
Ja de wet is de wet en dat weten ze nu toch?


Tot die veranderd wordt.
Ook dat moet ingecalculeerd worden helaas. Dat hebben we al gezien in deze.

Donoren zijn een kleine minderheid en je hebt nul fantasie nodig om je voor te stellen hoe daar in het huidige politiek correcte klimaat overheen gefietst kan worden.


Daar heb je inderdaad een goed punt.

Straks bedenken ze opeens dat je een bepaalde (financiele) zorgplicht hebt oid. Je weet het nooit wat voor geks ze bedenken.

Je kan natuurlijk altijd tegen het kind zeggen dat je geen contact wilt maar heel eerlijk vind ik dat echt onmenselijk. Gewoon het kind normaal te woord staan moet toch het minimale zijn wat je wilt anders zou ik het sowieso niet doen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:30

poes schreef:
Ok wat lijken waarschijnlijke veranderingen dan volgens jou?

Doneren is nog altijd een vrije keuze en ook dan kan je ermee rekening houden dat zaken veranderen.


In het verleden is anoniem in niet anoniem met recht op donorgegevens.

Voor de rest is er geen fantasie nodig om te bedenken welke rechten een kind/moeder op de biologische vader gegeven zoú kunnen worden.
@Corinep; Daar zíjn in het verleden meermalen!! voorstellen over gedaan vanuit niet-mannen hoek. Met een pennestreek met terugwerkende kracht.

En ja, doneren is een vrije keuze waarbij rekening gehouden moet worden met de mogelijk consequenties decénnia in de toekomst.

@natuurlijk
Ik heb daar een vergelijkbaar gevoel bij als bij de mode van glutenvrij. Als je dat niet nódig hebt, dan maak je de vraag onnodig groot, wat een twijsijdend zwaard is voor wie het wél nodig is.
Bij een schaarste aan sperma lijkt het míj sociaal dat de gebruikers die een alternatief zouden kunnen vinden dát zouden moeten doen ipv mannen op hun sociale bewogenheid aan te spreken en tot niet anoniem´doneren´ op te roepen.
Als mijn vasovasectomie niet succesvol zou zijn geweest was het ´al naturel´ en met totale anonimiteit zó gepiept geweest.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:37

corinep schreef:
Je kan natuurlijk altijd tegen het kind zeggen dat je geen contact wilt maar heel eerlijk vind ik dat echt onmenselijk. Gewoon het kind normaal te woord staan moet toch het minimale zijn wat je wilt anders zou ik het sowieso niet doen.


Dat geet er al vanuit dat de vader de deur opendoet, de telefoon beantwoord.

Over 20 jaar is de man van ts met een ander gehuwd, twee kinderen. Vrouw weet van niets over het sperma want waarom?
Tienerdochter doet open... ´Mamaááá´! Er is een vrouw aan de deur voor papá!´.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:39

pien_2010 schreef:
pony33 schreef:
Mijn man wil geen actieve rol in de opvoeding spelen, een beetje op de achtergrond op de hoogte gehouden worden met bv een jaarlijkse update en wat foto's is prima. Maar de opvoeding is voor de ouders. Daarom wil hij ook voor een koppel gaan en niet een alleenstaande ouder, zodat het eventuele kind met 2 ouders opgroeid. Hij heeft er geen moeite mee om niet anoniem te zijn en als het kind (of jong volwassene tegen die tijd) dan ook op de stoep zou staan, zou dat prima zijn. Qua hoeveelheid contact tegen die tijd heeft ie volgens mij nog niet heel erg over nagedacht hoe hij dat voor zich ziet.


Dan valt voor hem het doneren aan de ziekenhuizen af denk ik. Want daar komen zoals bv mijn dochter, ook alleengaande moeders die hun kinderwens graag in vervulling willen laten gaan.
Ik denk namelijk niet dat hij dat kan regelen dat zijn zaad alleen naar een koppel gaat. Dat zouden jullie kunnen opzoeken of daar iets over staat in de wet en anders eens navragen bij het FIOM.

Dus dan blijft het niet anonieme doneren over en dan kennen de ouders dus zijn naam. Ook hier zou ik als hij dat wil, eens proberen met stellen over te praten die deze ervaring hebben. Die reportages die ik op TV zag daar is dat goed gegaan. Bij een stel was de donor een soort vader figuur in het gezin (dat past minder bij jullie zoals ik het gelezen heb), bij de andere was er veel meer afstand. Dus ik denk dat je op youtube daarover wel reportages cq films kunt zien zodat je voor jezelf een oordeel kunt vormen zodat je bewust kunt kiezen past het bij jullie om zoiets te gaan doen en zo ja in welke vorm moet dat er dan uitzien.

Plus dat ook een stel uit elkaar kan gaan met een nare vechtscheiding. Voor het welzijn van het kind kun je niet per se zeggen dat een koppel beter is dan een alleenstaande ouder. Een vriendin van mij heeft ook een kindje van een donor en ik kan zeggen dat dat kind het beter heeft dan menig kind met 2 ouders.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:43

Ceffyl dat klopt en ben ik het mee eens. Bij mijn dochter is het ook een oase van rust, harmonie en kindergeluk en dat is heel fijn om te mogen ervaren en ik ken het ook heel anders en menig ouderpaar zal er jaloers op zijn.
Alleen dat is niet de discussie want de eventuele donor heeft zijn keuze daarin gemaakt en dat is zijn goed recht natuurlijk.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:50

Ik vraag me ook af of je bij vrije donatie dat soort eisen kunt stellen (net als dat je ook geen zeggenschap hebt bij wie je lever na overlijden terecht komt). Dan moet hij een stel kiezen aan wie hij specifiek doneert. Maar daarmee is de kans dat het kind in de nabije toekomst contact zoekt ook gelijk een stuk groter denk ik.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:52

Huertecilla schreef:
corinep schreef:
Je kan natuurlijk altijd tegen het kind zeggen dat je geen contact wilt maar heel eerlijk vind ik dat echt onmenselijk. Gewoon het kind normaal te woord staan moet toch het minimale zijn wat je wilt anders zou ik het sowieso niet doen.


Dat geet er al vanuit dat de vader de deur opendoet, de telefoon beantwoord.

Over 20 jaar is de man van ts met een ander gehuwd, twee kinderen. Vrouw weet van niets over het sperma want waarom?
Tienerdochter doet open... ´Mamaááá´! Er is een vrouw aan de deur voor papá!´.


Maar dat zou toch ook geen schande zijn als dat gebeurt? Als het een bewuste keuze is geweest dan kan je het kind normaal te woord staan en dan al dan wel of niet contact blijven houden.

Jij hebt het over anoniem "au naturel", dat lijkt mij trickier voor de man, mochten ze dan toch achter de identiteit komen kunnen ze je wel tot een dna onderzoek en zelfs alimentatie dwingen.

Op deze manier weet je zeker dat het niet anoniem is maar geen alimentatieplicht(op dit moment dan volgens de wet).

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:11

Ik zie ook het probleem niet zo. Als je donor bent (geweest)( of weleens wilde onveilige nachten hebt gehad) dan heb je vast wel eens over een 'what if' scenario gedacht. Stel dat er binnen niet al te lange tijd opeens hele dikke ontwikkelingen zijn in DNA onderzoek + de beschikbaarheid van andermans DNA profiel en er staat iemand voor je deur met 'hey, volgens deze computer ben jij mijn biologische vader' of één of ander nu ondenkbaar scenario.

Wat dan? Gooi je de deur dicht? Ga je het gesprek aan? Nodig je diegene uit om binnen te komen?

Als dit bij mij zou gebeuren en mijn man zou de deur dichtgooien dan zou ik 'm vragen wat 'm bezielt. Die persoon sta je toch gewoon even te woord en dan zie je wel verder? Diegene wil dan toch ook gewoon weten waar bijvoorbeeld zijn sproetjes of kuiltjes in z'n wangen vandaan komen? Ik zie niet wat het probleem is met een partner die decennia eerder een keuze heeft gemaakt/sperma heeft gedoneerd(/wild heeft gefeest). Als je ooit achter die keuze stond, waarom is dat dan zo on-uitlegbaar voor een eventuele toekomstige partner of toekomstige kinderen?

Misschien ben ik te simpel of te open minded, maar ik zie er echt geen groot probleem in. Het is natuurlijk wel zo dat als je nu dat proces in gaat, je bewust het risico neemt dat er over 20 jaar ofzo iemand voor de deur staat en het is aan TS en partner om te bedenken hoe erg dat is.

corinep schreef:
Jij hebt het over anoniem "au naturel", dat lijkt mij trickier voor de man, mochten ze dan toch achter de identiteit komen kunnen ze je wel tot een dna onderzoek en zelfs alimentatie dwingen.


Dat, plus dat er bij de officiële weg ook nog wat onderzoekjes worden gedaan waarvan je van een aantal echt wel de uitslag wil weten voordat je een kind op die manier op de wereld zet. :D

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:13

corinep schreef:
Maar dat zou toch ook geen schande zijn als dat gebeurt? Als het een bewuste keuze is geweest dan kan je het kind normaal te woord staan en dan al dan wel of niet contact blijven houden.


en hoe vaak gaat er in het leven alles model?

Citaat:
Jij hebt het over anoniem "au naturel", dat lijkt mij trickier voor de man, mochten ze dan toch achter de identiteit komen kunnen ze je wel tot een dna onderzoek en zelfs alimentatie dwingen.


Een wilde nacht met wat onbekenden op een vakantiebestemming? ;)
Bijvoorbeeld. Disco aan de andere kant van het land will ook wel lukken. Etcetera.


Citaat:
Op deze manier weet je zeker dat het niet anoniem is maar geen alimentatieplicht(op dit moment dan volgens de wet).


Je weet dus zeker dat érgens in de toekomt 1 of meer jonge volwassenen aan kunnen kloppen, hoe je leven dan ook is.
Én dat er van alles aan de wet, jouw plichten, aangepast kan worden.

Schaf gewoon de hele registratie van de vader af en geef elke moeder voor elk kind een bijslag. Dat lost een hele rééks aan problemen op.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:18

Shae schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat als je nu dat proces in gaat, je bewust het risico neemt dat er over 20 jaar ofzo iemand voor de deur staat en het is aan TS en partner om te bedenken hoe erg dat is.


:)*

én aan de partner van de TS hoe dat een eventuele toekomstige partner zou kunnen raken en of hij dat bij volgende relatie(s) aangeeft.
´Ik ben gesteriliseerd; kind met mij zit er niet in maar, kan wel zijn dat er aangeklopt wordt.´ Volstrekt normaal natuurlijk ;)

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:30

Shae schreef:
Ik zie ook het probleem niet zo. Als je donor bent (geweest)( of weleens wilde onveilige nachten hebt gehad) dan heb je vast wel eens over een 'what if' scenario gedacht. Stel dat er binnen niet al te lange tijd opeens hele dikke ontwikkelingen zijn in DNA onderzoek + de beschikbaarheid van andermans DNA profiel en er staat iemand voor je deur met 'hey, volgens deze computer ben jij mijn biologische vader' of één of ander nu ondenkbaar scenario.

Wat dan? Gooi je de deur dicht? Ga je het gesprek aan? Nodig je diegene uit om binnen te komen?

Als dit bij mij zou gebeuren en mijn man zou de deur dichtgooien dan zou ik 'm vragen wat 'm bezielt. Die persoon sta je toch gewoon even te woord en dan zie je wel verder? Diegene wil dan toch ook gewoon weten waar bijvoorbeeld zijn sproetjes of kuiltjes in z'n wangen vandaan komen? Ik zie niet wat het probleem is met een partner die decennia eerder een keuze heeft gemaakt/sperma heeft gedoneerd(/wild heeft gefeest). Als je ooit achter die keuze stond, waarom is dat dan zo on-uitlegbaar voor een eventuele toekomstige partner of toekomstige kinderen?

Misschien ben ik te simpel of te open minded, maar ik zie er echt geen groot probleem in. Het is natuurlijk wel zo dat als je nu dat proces in gaat, je bewust het risico neemt dat er over 20 jaar ofzo iemand voor de deur staat en het is aan TS en partner om te bedenken hoe erg dat is.

corinep schreef:
Jij hebt het over anoniem "au naturel", dat lijkt mij trickier voor de man, mochten ze dan toch achter de identiteit komen kunnen ze je wel tot een dna onderzoek en zelfs alimentatie dwingen.


Dat, plus dat er bij de officiële weg ook nog wat onderzoekjes worden gedaan waarvan je van een aantal echt wel de uitslag wil weten voordat je een kind op die manier op de wereld zet. :D


Mijn vriendin en ik hebben vaak gelachen over dit zeer denkbeeldig scenario want haar man had voor haar tijd als het om vrouwen gaat, zullen we zeggen een luxe leven gehad. Zij was er van overtuigd dat vroeg of later er een of meerdere kinderen voor hun deur zouden staan . Zij was net als jij zeer open minded daarin en het was OK. We zullen wel zien zei ze en dan klaterde haar lach door de kamer (zo'n leuk mens!) en de mijne er achter aan _O- Zij had overigens zelf ook twee kinderen van haar man.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:35

pien_2010 schreef:
Shae schreef:
Dat, plus dat er bij de officiële weg ook nog wat onderzoekjes worden gedaan waarvan je van een aantal echt wel de uitslag wil weten voordat je een kind op die manier op de wereld zet. :D


Mijn vriendin en ik hebben vaak gelachen over dit zeer denkbeeldig scenario want haar man had voor haar tijd als het om vrouwen gaat, zullen we zeggen een luxe leven gehad. Zij was er van overtuigd dat vroeg of later er een of meerdere kinderen voor hun deur zouden staan . Zij was net als jij zeer open minded daarin en het was OK. We zullen wel zien zei ze en dan klaterde haar lach door de kamer (zo'n leuk mens!) en de mijne er achter aan _O- Zij had overigens zelf ook twee kinderen van haar man.


Ik dénk dat Shae aan bloedonderzoek op infecties e.d. refereert.

Goed punt, maar daar zijn we weer bij dat het hele leven risico is. Ook bij het aangaan van vaste relaties is het geen vast gebruik dat er een dergelijk bloedonderzoek gedaan wordt.
Wie controleert er het Covid certificaat voor een eerste zoen ;) Grapje :+
Enneh op weg naar of terug van de eerste date kan je een verkeersongeluk krijgen.
En als de hemel naar beneden komt...

De hele draad gaat over kans en toekomst.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:46

Ik refereerde naar infecties en genetische afwijkingen in het stukje tekst dat jij quote. Dat is iets wat ik in dat scenario zeker onderzocht zou hebben, ook al is het niet standaard om dat bij een liefdesbaby te onderzoeken.

In het stukje daarboven staat echter iets over een wild verleden en wild gefeest, want ja, daar kan toch ook een extraatje uit voortkomen. Misschien loopt er wel nageslacht rond waar je niets van weet, vandaar dat wilde scenario dat er in de toekomst qua wetenschap en technologie misschien wel meer mogelijk is. Dat is gewoon een risico van 'hem erin hangen', dat er ergens iemand rondloopt waar je nu niets van weet. Vroeger zullen mensen ook niet verwacht hebben dat we met mobieltjes en internet zoveel kunnen achterhalen, wie weet hoe dat in de toekomst gaat. :)

Vandaar dat de TS en partner moeten uitmaken hoe erg dat nu echt is, of de regels of de techniek nu ooit gaan veranderen, als je meedoet aan baby's maken dan worden ze vanzelf nieuwsgierige adolescenten. :D

Huertecilla schreef:
Shae schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat als je nu dat proces in gaat, je bewust het risico neemt dat er over 20 jaar ofzo iemand voor de deur staat en het is aan TS en partner om te bedenken hoe erg dat is.


:)*

én aan de partner van de TS hoe dat een eventuele toekomstige partner zou kunnen raken en of hij dat bij volgende relatie(s) aangeeft.
´Ik ben gesteriliseerd; kind met mij zit er niet in maar, kan wel zijn dat er aangeklopt wordt.´ Volstrekt normaal natuurlijk ;)


Ik denk echt dat ik te simpel ben, want ik zie er geen probleem in als het een keuze is waar de partner toen achter heeft gestaan. Misschien helpt het dat normaal niet zo mijn ding is. :)

Dus HC, wat voor problemen verwacht je dan? Dat je maandelijks naar de Efteling moet lijkt het niet te zijn. Jij bent hier zo te lezen degene met ervaring met doneren. Wat zou het probleem zijn als er een kind voor de deur staat? Je kan toch aangeven dat je anoniem hebt gedoneerd/wild heb gefeest en dat er geen intentie is om iets anders op te bouwen dan dat.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 16:06

Shae schreef:
Dus HC, wat voor problemen verwacht je dan? Dat je maandelijks naar de Efteling moet lijkt het niet te zijn. Jij bent hier zo te lezen degene met ervaring met doneren. Wat zou het probleem zijn als er een kind voor de deur staat? Je kan toch aangeven dat je anoniem hebt gedoneerd/wild heb gefeest en dat er geen intentie is om iets anders op te bouwen dan dat.


Dat jíj er geen probleem mee hebt, dat ik er niet mee zou kunnen zitten, is niet relevant voor hoe een ander en/of diens partner er over zou kunnen denken.
Over ´wat als´ nadenken is overbodig wanneer je van ´geen probleem toch?!´ uitgaat.
Dat je uit empathie een kinderloos stel een kind gúnt hoeft niet in te houden dat je daar 20 of meer jaar later mee geconfronteerd wil worden.
Lijkt míj dat je ook over worst case scenarios nadenkt.

Even terug naar jouw aangeven dat je er geen behoefte aan hebt. Oeps je partner op dat moment wel. Zie een paar reacties terug over vragen aan man of hij wel goed bij zijn hoofd is.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 16:18

Ik zou hem vragen wat hem bezielt in het geval dat hij de deur dicht zou slaan, niet of hij wel goed bij z'n hoofd is, maar als dat het worst case scenario is dan komt dat wel goed en is er eigenlijk geen probleem. :D

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 16:47

Shae schreef:
Ik zou hem vragen wat hem bezielt in het geval dat hij de deur dicht zou slaan, niet of hij wel goed bij z'n hoofd is, maar als dat het worst case scenario is dan komt dat wel goed en is er eigenlijk geen probleem. :D


Wederom niet ´ís´. Voor joú niet.
Ook in jouw geval wellicht wel voor hem want als hij verder geen contact zou willen, de deur dicht zou willen doen, veto jij dat gelijk moeiteloos.
´Ja maar met zo´n man wil ik dan niet samenzijn!´
Ik bedoel maar. Geeft hij uit de goedheid van zijn hart wat sperma weg, gooi jij hem van je af omdat hij geen contact met jongvolwassen resultaat wil.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-12-21 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 17:02

Ik weet niet waar je dat denkt te lezen, maar dat is niet mijn insteek. Dat zou geen probleem zijn, omdat mijn man en ik communiceren en er altijd wel weer uit komen of een gulden middenweg vinden. Zo werkt dat bij ons. :D Ook als de één eerst een deur dichtslaat en de ander dan vraagt wat 'm bezielt. :D

Maar geen zorgen, voor de zekerheid even nagevraagd en wij zitten op één lijn wat dit betreft.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 17:18

Shae schreef:
omdat mijn man en ik communiceren en er altijd wel weer uit komen of een gulden middenweg vinden. Zo werkt dat bij ons. :D



En wederom is dat niet altijd en bij iedereen zo.

Wederom; als ´het is geen probleem´ het goede antwoord is, dan is ´wat als´ ook niet nodig.

Ík zou met de huidige wetgeving en het politeke klimaat nu geen sperma-donor via een sperma-bank meer zijn.
Gelukkig al láng niet meer relevant, doch wel als antwoord naar de TS.

Mijn partner heeft trouwens toen wij er mee bezig waren eieren laten oogsten en invriezen.
Die heeft ze later vrijgegeven voor onderzoek en donatie in vitro bevruchting.
Ze keek me behoorlijk geschokt aan toen ik de hypothetische mogelijkheid opperde.

Hoeveel van de dames hier hebben eieren gedoneerd? en hoe zou het uitkomen als er 20 jaar later een jongeman met ´ha ma!´ aan de bel trekt?
Er is imo geen goed, beste antwoord. Dat mag iedereen helemaal zelf invullen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 17:31

Als jij als donor van sperma of eicellen onder de huidige wetgeving doneert, kan jij nooit onder een recentere/latere wetgeving aansprakelijk of verantwoordelijk gesteld voor zaken waar jij op moment van doneren niet voor hebt getekend. Zo goed zit de NL wet dan ook wel weer in elkaar. Als jij 10 jaar geleden 120 reed op de snelweg kun jij niet vandaag een boete krijgen omdat het nu 100 is.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:58

Ibbel schreef:
Als jij als donor van sperma of eicellen onder de huidige wetgeving doneert, kan jij nooit onder een recentere/latere wetgeving aansprakelijk of verantwoordelijk gesteld voor zaken waar jij op moment van doneren niet voor hebt getekend. Zo goed zit de NL wet dan ook wel weer in elkaar. Als jij 10 jaar geleden 120 reed op de snelweg kun jij niet vandaag een boete krijgen omdat het nu 100 is.



*\%/*

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 19:18

Huertecilla schreef:
Ik heb verderop in mijn leven een vasovasectomie gehad en een studerende zoon. Moet er niet aan dénken dat als gevolg van een empathische goed daad een vreemde, aan wiens opvoeding ik part nog deel gehad heb, met rechten op mij, rechten boven die van mijn partner, voor deur zou staan.


Het recht om te weten wie je biologische ouders zijn is nog wat anders dan geregeld gezellige omgang met elkaar hebben. Je kunt kennis maken, wat vragen stellen of beantwoorden en het daarbij laten toch? Dan gaat ieder weer zijn eigen weg.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 19:20

Inderdaad Josien.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 19:30

Maar, dat is wel alleen als je doneert via de officiële kanalen. Als jij een leuk koppel uitzoekt die je het gunt en aan de slag gaat met potjes en een kalkoenbedruiper, dan zou dat wel eens heel anders in elkaar kunnen zitten als ze na 5 jaar voor de deur staan om geld.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:34

Huertecilla schreef:
vevina schreef:
Spermadonoren zijn hard nodig! Maar sta wel beide 100% er achter want ik vind dat het recht van het kind om zijn of haar biologische ouders te kunnen ontmoeten boven alles staat.


Het recht om te weten gaat boven het nodig hebben van sperma....

Ik heb ooit, toen het nog anoniem was, sperma gedoneerd.
Ik gunde kinderlozen vervulling van hun kinderwens maar zonder complicatie door die kinderen. Zou dat niet gedaan hebben zonder die anonimiteit.
Daarná is de wet veranderd.
Wie heeft er nu meer recht?

Begrijp het tekort heel goed.
Hoe was dat ook alweer, baas over eigen buik. Geldt voor sperma ook ;)
Zou m.i. een keuzemogelijkheid moeten zijn van de donor.

Aan de topicstartster; overdenk zoals al genoemd de mogelijke consequentie heel goed. Je zet in feite de deur van jullie toekomstige leven open voor een kind/kinderen die je niet kent, welke je zelf niet opgevoed hebt. Met allerlei réchten op jouw partner.
Probeer je voor te stellen dat jullie over 25 jaar een relatie opgebouwd hebben en daar een jonge volwassene instapt, met rechten op jouw man, op een stuk binnen jullie relatie, hoé die dan ook is. Zoals je hier kan lezen gaat dat recht boven die van jouw partner, helmáál boven die van jou.

Ik heb verderop in mijn leven een vasovasectomie gehad en een studerende zoon. Moet er niet aan dénken dat als gevolg van een empathische goed daad een vreemde, aan wiens opvoeding ik part nog deel gehad heb, met rechten op mij, rechten boven die van mijn partner, voor deur zou staan.

Ik ben inderdaad van mening dat het recht van het kind om zijn biologische ouders te ontmoeten boven alles gaat. Mochten mensen het daar niet mee eens zijn moeten ze geen sperma doneren vind ik. En ja ik ben ook van een anonieme donor en ben heel blij dat hij zich aangemeld heeft bij donorbank in het belang van zijn nakomelingen. Maar ik had het ook geaccepteerd als hij zich nooit bekend had gemaakt, dit aangezien het vroeger anoniem was. Wel had ik dan mijn hele leven met de vraag gezeten wie mijn donor is.

Nu is er een wet dat er voor zorgt dat het niet meer anoniem kan en dat kan ik alleen maar heel hard toejuichen. Ik denk dat je zelf het kind moet zijn om het gevoel/ gemis 100% te kunnen begrijpen.