Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12830
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:14

Mijn veters zitten ook altijd redelijk los. Anders doet het ook zeer op mijn wreef.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:31

Fijn om jullie ervaringen te lezen. Ik heb ook een brede voor voet en hoge wreef. Daar zijn de schoenen ook op uitgezocht. Ik heb de veters nu anders en losser geregen. Zal snel weer proberen :)

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:27

Wat een heerlijke foto's komen er langs:D

Ik ben de hele dag nog lekker in beweging geweest en geen last van mijn been *\o/* morgen uurtje krachttraining, 15 kilometer wandelen en dan maandag avond kijken of ik mee kan met de hardloop club.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-22 09:54

gaucho schreef:
Wat een heerlijke foto's komen er langs:D

Ik ben de hele dag nog lekker in beweging geweest en geen last van mijn been *\o/* morgen uurtje krachttraining, 15 kilometer wandelen en dan maandag avond kijken of ik mee kan met de hardloop club.

Hopelijk houdt je been zich goed :)

Ik ben alweer terug van mijn rondje.
Tempo lag wat lager omdat ik zelf best wel moe wakker werd.

De knie hield zich best goed. Er stonden weer 15 intervallen van 1 minuut op het programma. Bij de laatste paar intervallen wel een wat zeurend gevoel, wat in de wandelpauzes weer weg trok.

Ik doe achteraf nog wel koelen. Weet niet of het iets doet, maar kwaad kan het niet :)

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:06

@ F_0rumster: Oh heerlijk! Ik ben nog altijd in rouw nadat ik mijn Arahi's aan de kant moest laten na mijn operatie. Ik loop nu (hopelijk tijdelijk) iets anders en de Hoka's gaven momenteel niet genoeg steun aan de buitenkant van m'n voet, aldus de verkoper. Binnenkort maar weer eens langs, ik heb weer een paar op 700 km zitten én nog een waardebon van m'n petekind (slim kereltje hé).

Van die veters herken ik wel! Ik heb ze ook niet heel strak, zeker niet aan m'n linkervoet die nog altijd dikker is, ik kan het (nog?) niet zo goed verdragen.

@ gaucho: Fantastisch!!! Fijn te lezen dat het zo goed gaat!

@ Dilan: was het voorspeld dat je knie nog wat kon zeuren? Doe wel wat voorzichtig hé!
Koelen kan zeker geen kwaad denk ik dan!

Ik ben vanochtend weer tegen rugproblemen aangelopen. Ik wou nog een extra lusje lopen maar ik kreeg zoveel last, niet waar de blessure(s) zitten, maar tussen m'n schouderbladen. Heb al langer last van m'n rechterschouderblad, ik dacht dat ik fout geslapen had ofzo, maar nu breidt het uit. Dus heb ik het maar op 12,5 gehouden op heel rustig tempo (gisteren ook feestje gehad en lag maar om half 3 in bed, dus denk dat ik een kleine 3 uur geslapen heb en dat is zelfs voor mij weinig)

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-22 10:12

Voorspeld niet, pijnvrij en zeurvrij zou natuurlijk de ideale situatie zijn :)
Maar ze gaf aan dat ik zelf even moest kijken hoe het ging. Ik mocht beginnen met 10x 1 minuut, dan 15x 1 minuut en als dat goed gaat uitbouwen naar 15 seconden langer per interval.

Kan pas over anderhalve week weer bij haar terecht (ben al geswitched van behandelend fysio omdat de eerdere fysio niet in de avond werkt). Vrijdag doet een andere fysio wel even dry needling, maar de looptraining ga ik dan over anderhalve week doen.

Wat balen van je rug zeg! Doe maar voorzichtig ermee. Rugproblemen kunnen zo hardnekkig zijn :=
En niet te lang wachten met fysio oid. Je kan er beter op tijd bij zijn :j

Ik heb met mijn knie mijn lesje wel geleerd mbt doorlopen. Voortaan direct naar de sportfysio als ik ergens last heb

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:43

Heeft iemand ervaring met de Otterlo trailrun deze wordt 26-2 gehouden
Ik wil best de 10 proberen al ging 7 km echt best okay vandaag maar laatste half km.voelde ik mijn knie opkomen

Otterlo gaat over de zandvlakte maar ik heb nog nachtmerrie van ee run waarbij je 3km door mulle zand moest lees de duinen

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 12:42

Pfft soms heb je van die rondjes die je het beste snel kan vergeten :+ het was koud, voor mijn gevoel heb ik de hele ronde tegenwind gehad en de 6:00 van vandaag was veel zwaarder dan de 5:30 afgelopen vrijdag :x goed, het zit er weer op. Volgende keer beter.

Gaucho fijn dat je been steeds beter gaat :)

Dilan rustig aan, koelen kan zeker geen kwaad. Jammer dat het zo lang duurt voor je weer terecht kan bij de fysio, anders kon je het even bespreken.

Memuska balen van je rugpijn. Je was er wel vroeg bij vanmorgen en na zo weinig slaap, ik doe het je niet na. 12,5km is toch nog een flinke afstand!

Tita ik heb geen ervaring met die trailrun. Otterlo is wel echt een heel mooie omgeving! Staat er geen gpx van de route ergens online?

foxy80

Berichten: 7870
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:40

Wel zonde om iedereen zo te zien sukkelen met blessures en pijn! Ik vind het ook zo lastig om van te voren al goed te doen met je lijf: training die lekker gaat, opeens wat pijn, dan ben je gewoon geneigd door te lopen. Maar training die moeizaam gaat, en dan komt er wat zeuren, dan ben ik wel veel meer geneigd het nog wat trager te gaan doen. Om dan na enkele kilometers mezelf verder te slepen te merken dat zeuren weg is en ik waarschijnlijk beter en flinker had moeten opwarmen/doorlopen…

Ik ben dik 48 u naar geweest van die booster, met in het tweede helft daarvan overal dikke spierpijn. Zondagnamiddag 4 u dan toch ondanks restpijntjes gaan lopen, maar dat ging niet geweldig qua tempo. Heb me wel aan planning kunnen houden en 8.5 km gedaan op 1u 10’. Zo veel mogelijk op gras en bermen om mijn rechterkuit te ontzien (deed meeste pijn). Ik wil graag morgen of overmorgen nog een snelle loop van 4 of 5 km doen, zondag staat dan de 10K op het programma. Ze hebben voorlopig droog bewolkt voorspeld met 7° C dus dat is al goed. Heb er deze maand trouwens al 32.5 km op zitten!

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:55

Ik had gisteren na 12 kilometer wandelen over ongelijkmatige ondergrond toch ook weer een dikke enkel. Komend weekend een wandel / kampeer weekend dus ik denk dat ik maar het zekere voor het onzekere neem en deze week niet ga hardlopen, alleen wat wandelen en krachttraining.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-22 12:02

Foxy, balen dat je zo last had van de booster :(

Gaucho, verstandig om niet te gaan hardlopen met zo'n weekend voor de boeg.

Ik heb vanochtend een rondje gewandeld.
Was gisteren toch niet helemaal fit. Heel erg moe, wat duizelig en vannacht heel erge hoofdpijn. Maar wil er een gewoonte van maken om dagelijks, voor het werk, een rondje te wandelen of hardlopen.

Vind het nu nog even doorbijten. Maar als ik straks weer met daglicht op pad kan, gaat het een stuk makkelijker :D

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 12:03

Dan is het echt fijn :j

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:08

Jullie gaan weer heel snel en ik zit op kantoor dus kan niet heel uitgebreid reageren en soms ook beetje spuit 11 omdat ik dan reageer op iets van tig pagina's geleden. En ik heb al wat gereageerd op sommigen in de appgroep (dit gaat verwarrend worden zo door op twee plekken te communiceren :D :+ :o )

Maar wat is precies Tour de Kempen? Heb het nu al paar keer voorbij zien komen. Is dat iets in België?

F_Orumster schreef:
Ik zie hier veel versnellingen en intervalletjes. Stellen Jullien jezelf gewoon tot bijvoorbeeld een paal te versnellen en ga je dan op je hardst? En de rust is een langzame jog? Of op hartslag of tempo?

Ik zet mijn intervallen ook in mijn Garmin. En dan ook met doeltempo's of hartslagzone erbij dus dan krijg ik piepjes als ik niet in mijn doeltempo/hartslag loop en piepjes als de volgende interval begint. Superhandig, hoef je zelf niet zoveel op te te letten.

Ik moet alleen dus nog opnieuw mijn hartslagzones laten vaststellen. Komt deze week als het goed is wel een keer.

F_Orumster schreef:
Weer naar vraagje, hoe doen jullie het evt met warmere kleding meenemen? Ik wil nl ook wel met fiets of bus naar een route naar natuurlijk wordt je dan snel koud. Ik wil dan een vest aan kunnen doen maar om je middel knopen is zo vervelend. Stiekem in de bosjes leggen? Hoe doen jullie dit?
In mijn fietstas of auto leggen dan. Maar als je met de bus bent, zou ik ook gewoon inderdaad in een plastic tas ergens verstoppen bij je startpunt. Als ik hardlopend vertrek en ik blijk te warm gekleed te zijn, dan knoop ik 'm ook om of doe 'm in mijn trailvestje.

@Gaucho: Oe goede berichten! Maar nog niet even hardlopen dus. Even voorzichtig blijven voor het weekend.

@Dilan: nog op de blessurebank. Blijft een dingetje die knie. Ik hoop toch dat je rustig steeds weer wat verder kan opbouwen.

Hier begonnen met het marathonschema. Dus afgelopen weekend een duurloop van 22 km op heel laag tempo gedaan. Voelt echt als een slak, maar was er ook wel klaar mee na 22 km. Merk dat mijn lijf nog wel effe weer moet wennen aan die lange duurlopen. Wel valt de spierpijn alles mee, dus we bouwen lekker op.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:11

Ik doe super graag lange trage lopen maar na 20km heb ik het ook altijd wel gezien heb ik al gemerkt.

Tour de Kempen is 10 weken lang een natuurloop telkens in een ander gebied in de Kempen. Er zijn altijd meerdere afstanden te kiezen en je loopt tussen donderdag en zondag. Indien je wilt krijg je ook een loopschema.

Vanavond 15km door mijn mooie stad gelopen. Dat verdient een wijntje bij het eten :D

Supervixen

Berichten: 12830
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 07:38

Dat klinkt wel erg tof poes.
Echt heel langzaam lopen doe ik bijna niet. Ik zou het misschien meer moeten doen.

Morgen ga ik een rondje trail op gpx lopen van 30km is de planning. Door bekend gebied, dus de meeste paden zal ik wel kennen.
Er zitten ook nog aardig wat HM in, dus dat wordt pittig.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 09:06

Succes SV :D

Ik ben al terug van mijn rondje.
12x 1 minuut, 20 seconden hardlopen, 45 seconden wandelen.
Ging best goed, wel weer een wat zeurende knie op het eind. Duurt lang :o
Maargoed, zolang het geen pijn is en ik mn rondjes nog kan lopen, zit er iig geen terugval in. *klopt af*

Wel koud en mistig :brr:

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:23

Dilan, wat was je lekker vroeg op pad! Was echt koud hé? De 5min op de fiets, naar de sportschool vond ik al koud :brr:
Geen pijn klinkt al positief toch?

Blijf het leuk vinden om hier mee te lezen. Zelf mag is nog steeds niet hardlopen, nog steeds aan het revalideren. :(.
Net even terug gekeken 1 februari 2021 was m'n laatste rondje, bijna een jaar terug al weer.

Een trail rondje als meeting lijkt mij heel leuk. Maar het ziet er niet naar uit dat ik voor de zomer weer mag hardlopen, laat staan zo een afstand. Maar mochten jullie nog een drink post nodig hebben? :).

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 10:40

Wat balen dat je nog niet mag hardlopen.
Denk dat ik het even gemist heb, maar waar ben je van aan het revalideren?

Geen pijn is idd positief. Vorige keer ging het bij mijn 3e training alweer mis.

Blijf het wel apart vinden dat de pijn vrij heftig was bij hardlopen, maar ik met alle andere dingen dus helemaal niks voelde.
Begin december wel, dan had ik er met strekken, wandelen en traplopen ook last van.

Lien_

Berichten: 2494
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:08

Lekker vroeg gelopen Dilan. Geen pijn is goed :j als andere dingen nu geen zeer meer doen, is dat toch alleen maar een goed teken. Hopelijk blijft het pijnvrij :)

Flinke loop gepland voor vandaag supervixen, veel plezier :)

poes ik zag je rondje geloof ik al op strava. Mooie afstand! Wat tof die Tour de Kempen.

Duke, 22km is ook een flinke afstand. Ik vind lang lopen altijd wel fijn, alleen mentaal is het soms een uitdaging als de omgeving erg saai is. Knap gedaan lig :j

gaucho, verstandig om wat rust te nemen inderdaad denk ik. Hopelijk heb je geen last op het weekend

Verder mooie foto's gezien :D en een dikke knuffel voor iedereen die wat aan het kwakkelen is :(:) 'gelukkig' is het januari en zijn we hopelijk allemaal weer fit voor het mooie weer hier is

Ik ben gelukkig hersteld van mijn nierontsteking, heb weer 2x een rondje gelopen en ik voel me op zich goed. Zaterdagnacht heb ik in principe de race, 20km met redelijk wat hoogtemeters. Ik ga proberen heel langzaam te lopen en dan komt het wel goed :j normaal zou ik me niet druk maken om 20km, maar ik heb nog nooit eerder een race gelopen en nu ik ziek geweest ben vind ik het toch best spannend. Heb een hoofdlamp aangeschaft dat de race in het donker is en direct gisteravond getest, wat fijn is dat met in het donker lopen, zelfs in de stad

Supervixen

Berichten: 12830
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:39

Sorry woensdag bedoelde ik, ik liep een dag voor :') .
Dus niet vandaag.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 13:52

Lien, aii, nierontsteking is pijnlijk.
Succes met je race!

Ik zie net dat de Bernisse Marathon afgelast is. Die zou in mei zijn. Niet heel hoopvol voor de evenementen die voor die tijd gepland zijn :=

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:15

Pfft nu al afgelast voor mei? Ik mag toch hopen dat het tegen die tijd wel weer zou kunnen :x Desnoods met wat extra maatregelen....

Lien een nierontsteking klinkt heftig, gelukkig heb je alweer wat kunnen lopen. Die race komt vast goed, gewoon rustig aan en naar je lichaam blijven luisteren :) Een nachtloop is wel leuk, hier hadden we de Bergrace by Night, was altijd leuk met mooie verlichting/kaarsen langs de route. Helaas is de organisator er mee gestopt inmiddels.

Dilan pijnvrij is goed! En geduld is heel erg moeilijk ;)

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 14:36

Zoals ik begreep waren de risico's (organisatorisch en financieel) te groot om door te gaan.

Denk dat er een hoop wel kan in mei, maar zeker grote evenementen waarbij veel mensen op elkaar staan (startvak enzo) mogen vaak pas als laatste weer.

Dus snap ook wel dat ze het risico in die zin te groot vinden

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:36

Hier inmiddels bij 1,5 minuut lopen en 1,5 minuut rennen aangekomen! :) Ging me goed af, dus ergens erg leuk dat je jezelf daar dan mee verrast.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:17

Zo leuk idd hoe snel dat vooruit gaat, had 3 mnd geleden ook noot geloofd dat ik nu ruim 5 kilometer aan een stuk kan rennen.