Leven(-slang) met dwang

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ikigai
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-01-22

Leven(-slang) met dwang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-22 16:28

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount. Mocht je mijn verhaal herkennen, dan ontvang ik graag een PB.

Levenslang met dwang is een tv-programma dat menigeen op dit forum vast een keer gezien heeft. Dat geldt ook voor mij, en voor mij was het programma enorm confronterend omdat ik me helaas maar al te goed herken in de deelnemers. Al zolang ik me kan herinneren ben ik onzeker. Over wat ik doe, of wat ik doe wel goed genoeg is, of ik wel alles gedaan heb wat ik kan... Deze onzekerheid is helaas de perfecte voedingsbodem geweest voor het ontstaan van een dwangstoornis.

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden is mijn dwang in de afgelopen twee jaar enorm gegroeid. Inmiddels moet ik iedere deurpost, iedere scheur in de vloer, iedere drempel een vast aantal keer aantikken bij het passeren ervan. Ik mag bepaalde nummers niet luisteren, bepaalde films niet kijken, bepaalde dingen niet eten, bepaalde routes niet rijden met de auto... En zo gaat het langzaamaan van kwaad tot erger. Het zorgt ervoor dat ik continu in angst leef. Hoewel ik zelf heel goed weet dat deze angst totaal irreëel is ben ik nog steeds doodsbang. Doodsbang dat als ik iets niet of niet goed doe er dan iets ergs gebeurt met iemand die ik liefheb.

Afgelopen zomer zag ik zelf in dat het zo niet langer verder kon en heb ik voor het eerst hulp gezocht. Helaas zijn de wachttijden op het moment erg lang en ben ik nog niet veel verder in het hulptraject. In de herfst ging het korte tijd iets beter, maar de laatste weken neemt de onzekerheid weer steeds meer toe en begint de dwang weer meer te overheersen.

Op het moment weet ik even niet meer zo goed wat ik moet doen en is het erg moeilijk om de dagen enigszins normaal door te komen ;( Ik hoop via deze weg mijn verhaal kwijt te kunnen en wellicht in contact te komen met mensen die ook ervaring hebben met een dwangstoornis.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Leven(-slang) met dwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:32

Geen ervaring persoonlijk met een dwangstoornis, altijd met veel interesse het programma gekeken.

Hoop dat je hulp krijgt op korte termijn.

vikawiek

Berichten: 1487
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:01

Heel veel sterkte TS :knuffel: ik hoop dat je snel hulp kan krijgen.
Hier ook een dwangstoornis, al vanaf m'n 10de. Er zijn tijden geweest dat ik niks zelf kon. Ik kon de trap niet oplopen, ik kon m'n tanden niet poetsen en er is een tijd geweest dat ik 3 maanden niet heb gedoucht omdat de dwang zo erg was. Het moest goed voelen, wat met alle rituelen en dwanghandelingen 5 uur duurde om het 'goed' te krijgen, dus deed ik het maar niet. Ik heb ook op de wachtlijst voor de Bascule gestaan.
Inmiddels met emdr, medicatie en heel langzaam aan kleine stapjes om steeds wat meer tegen het nare gevoel te kunnen gaat het goed. En om dat te kunnen zeggen is nieuw.
Mijn pb's staan altijd open mocht je vragen hebben, of als je gewoon even wil klagen :knuffel:

pinto_1

Berichten: 2557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:28

Wat heftig TS...

Ik ken het programma, vind het echt heel zwaar wat jullie doormaken, en heel knap om te zien hoe jullie ermee omgaan.

Ik heb alleen geen adviezen, tenzij jij zelf aangeeft waar ik mee zou kunnen helpen. :(:)

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Leven(-slang) met dwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:43

Wat heftig zeg, ik hoop dat je snel passende hulp krijgt. Zelf heb ik ook wel last van dwang maar totaal niet te vergelijken met wat jij hebt. Als ik naar bed ga of van huis ga "moet" ik ook bepaalde handelingen doen. Word er gek van soms. Maar dit is lang niet zo extreem als wat jij hebt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:32

Ikigai schreef:
Levenslang met dwang is een tv-programma dat menigeen op dit forum vast een keer gezien heeft. Dat geldt ook voor mij, en voor mij was het programma enorm confronterend omdat ik me helaas maar al te goed herken in de deelnemers. Al zolang ik me kan herinneren ben ik onzeker. Over wat ik doe, of wat ik doe wel goed genoeg is, of ik wel alles gedaan heb wat ik kan... Deze onzekerheid is helaas de perfecte voedingsbodem geweest voor het ontstaan van een dwangstoornis.


Rot hoor, moeten 'dwangen'...!


Citaat:
Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden is mijn dwang in de afgelopen twee jaar enorm gegroeid. Inmiddels moet ik iedere deurpost, iedere scheur in de vloer, iedere drempel een vast aantal keer aantikken bij het passeren ervan. Ik mag bepaalde nummers niet luisteren, bepaalde films niet kijken, bepaalde dingen niet eten, bepaalde routes niet rijden met de auto... En zo gaat het langzaamaan van kwaad tot erger. Het zorgt ervoor dat ik continu in angst leef.

Heel vaak is een dwang een soort bezwering van angst:
'ik ben bang (voor iets specifieks, of ""gewoon"") en als ik X doe gaat het goed'.
En o, wee als je iets van X achterwege laat...
'En zo is de cirkel weer rond...'

Citaat:
Hoewel ik zelf heel goed weet dat deze angst totaal irreëel is ben ik nog steeds doodsbang.

Ja.
Been there, done that, got the T-shirt en de littekens.
En ik heb een tijd mijn brood verdiend met psychologen uitleggen over angst. (Ik ben bioloog van huis uit.)
Angst is geen gedachte, maar meer je overlevingsinstinct.
Over een instinctief iets heb je als mens niet tot nauwelijks controle. (Contra dingen als cognitieve gedragstherapie, angst is geen gedrag en geen 'cognitie', al zorgt angst uiteraard wel voor bepaalde gedachten en bepaald gedrag...)
En mogelijk omdat er zo weinig controle is, en het in zichzelf weinig rationeel is, kan angst leiden tot gigantische schaamte.

Wanhoop niet, met technieken zoals emdr kan er heel veel met zaken rondom angst en dwang.
Citaat:
Doodsbang dat als ik iets niet of niet goed doe er dan iets ergs gebeurt met iemand die ik liefheb.

:(:)
Afschuwelijk.
Qua gevoel heb je dan zo'n enorme verantwoordelijkheid op je schouders... Brrr!

Ikigai
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 23:39

Bedankt voor de lieve en begripvolle reacties! Het is inderdaad een hele zware verantwoordelijkheid, ook al is die verantwoordelijkheid volledig ‘kunstmatig’.

Ik merk dat ik steeds in cirkeltjes blijf draaien omdat je zelf toch iedere keer een link legt als er iets ergs gebeurd is. Van: ‘zie je wel, je hebt iets niet gedaan en dat komt er dan van’. Dat maakt het echt heel moeilijk de dwang een halt toe te roepen.

vikawiek schreef:
Heel veel sterkte TS :knuffel: ik hoop dat je snel hulp kan krijgen.
Hier ook een dwangstoornis, al vanaf m'n 10de. Er zijn tijden geweest dat ik niks zelf kon. Ik kon de trap niet oplopen, ik kon m'n tanden niet poetsen en er is een tijd geweest dat ik 3 maanden niet heb gedoucht omdat de dwang zo erg was. Het moest goed voelen, wat met alle rituelen en dwanghandelingen 5 uur duurde om het 'goed' te krijgen, dus deed ik het maar niet. Ik heb ook op de wachtlijst voor de Bascule gestaan.
Inmiddels met emdr, medicatie en heel langzaam aan kleine stapjes om steeds wat meer tegen het nare gevoel te kunnen gaat het goed. En om dat te kunnen zeggen is nieuw.
Mijn pb's staan altijd open mocht je vragen hebben, of als je gewoon even wil klagen :knuffel:

Wat een ontzettend heftig verhaal, ik vind het heel dapper dat je dat hier zo wil delen. Dankjewel daarvoor! Ik vind het fijn om te lezen dat je inmiddels met kleine stapjes vooruit gaat, hopelijk blijf je die vooruitgang maken, dat zou super zijn.

En ook dankjewel voor je aanbod, dat zal ik zeker onthouden :o :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Leven(-slang) met dwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 23:43

Ja, precies. :(:) Die cirkels zijn hartstikke sterk.
("Gewoon niet doen, dus." Dat scheelt frustraties.)

Eerst maar eens de angst de nek omdraaien en dan nog eens verder kijken.