Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 68 van de 479 [ 11961 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 479  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

 
Profiel   

Zo dat is een flinke ronde Duke! Altijd jammer zo'n onverwachte modder strook in je route... Voor dat je schoenen weer een beetje droog zijn ben je wel een paar kilometer verder :+

Hier vanmiddag dezelfde interval gedaan als vorige week vrijdag, 10*800 meter rond de 5:30. Ging best wel lekker! Het lekkere etentje met een vriendin vanavond heb ik in ieder geval verdiend :)

Zondag staat er in het schema van coach Jeff een 18km langzame duurloop, wat ik best bizar vind in een 10k schema. Maar ik ga braaf luisteren want ik vind het ook wel weer een leuke uitdaging om de afstand verder te vergroten. Als iemand nog leuke tips heeft voor een mooie route in de Zuid West Veluwe of oostkant van de Utrechtse Heuvelrug dan hou ik me aanbevolen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:22 



 
Profiel   

Mooie ronde Duke :j

Kylan, 18 km DL vind ik eerlijk gezegd ook wat apart in een 10K schema. Die liep ik als lange duurloop in aanloop naar een HM :+

Ik ben net weer bij de fysio geweest. Weer gedryneedled (is dat een woord? :') )
En ik mag van de fysio proberen om wat helling te lopen tijdens mijn rondjes. Naar beneden moet ik dan wel wandelen, maar om de bilspieren te versterken (en het inknikken in de heup te verhelpen), zijn hellingen een goede optie.

Nou ligt hier gelukkig naast de deur een fietspad wat een lichte helling heeft. Die mocht ik zeker gebruiken. En anders een iets steilere die halverwege dat fietspad zit.

Nou loop ik nog maar heel korte afstanden, dus een paar keer een helling op en ik ben weer klaar.
Hoop wel dat het lukt, zou een fijne afwisseling zijn op mn blokjes om het dorp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:10 



 
Profiel   

Succes Dilan. Ik woon praktisch naast een dijk, dus ik loop vaak wel een paar keer de dijk op en af. Vond het een hel in het begin, maar nu gaat dat me prima af.

Wat een afstand Duke, gaaf!

Ik ben inmiddels op het punt dat ik 4 km kan lopen (in 27 minuten) en daar ben ik echt trots op!!
Het gaat me de ene keer makkelijker af dan de andere keer, maar dat mag. Fysiek gaat het prima, mijn lijf moet wel nog aan de belasting wennen, dus ik voel het soms nog wel de dag erna, maar ook dat is prima. Het enige waar ik eigenlijk last van heb (en onwijs van baal) is dat mijn ademhaling te hoog gaat zitten en ik dan benauwd wordt. Uitademen is rustig en lang, maar inademen lukt me niet diep en blijft dus kort en oppervlakkig en dan houd ik het dus niet vol. Hoop dat dat een kwestie van wennen en opbouwen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:29 



 
Profiel   

Wat goed Goof! :D
Wel balen van je ademhaling. Ik ken het gevoel.
Enige reden dat ik er nu vrijwel geen last van heb, is omdat ik maar korte stukjes achter elkaar loop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:41 



 
Profiel   

Een 18km duurloop voor een 10km schema is wel erg gortig ja.
Heb je ook gevraagd aan de coach naar de reden waarom er 18km op het schema staat?

Mooie ronde Duke, die modder is een mooie bonus toch :D .

Dilan, je lijkt weer wat de goede kant op te gaan. Fijn!

Goof, goed hoor, daar mag je zeker trots op zijn. Probeer op het ritme van je passen te ademen. Bijvoorbeeld drie passen inademen, twee passen uitademen.

Ik had een pittige studiedag, dus lekker het hoofd leeggelopen daarna. Ging lekker! Ik liet steeds met een sprintje tussendoor mijn hartslag oplopen tot ongeveer 155 en daarna weer dalen tot ongeveer 140.

Was een fijne training (12.5 km,
5.23 min/km).

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:58 



 
Profiel   

Supervixen schreef
Goof, goed hoor, daar mag je zeker trots op zijn. Probeer op het ritme van je passen te ademen. Bijvoorbeeld drie passen inademen, twee passen uitademen.


Ja, dat probeer ik inderdaad heel bewust. Ik kan op mijn dooie gemak 4 of 5 passen uitademen, maar ik haal nog geen 2 passen in, zo hoog zit mijn ademhaling. Dat werkt natuurlijk niet.

Wat een looptempo heb jij zeg, jeetje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:29 



 
Profiel   

Goed bezig Goof! Lastig als je ademhaling nog niet mee werkt. Goed dat je je er bewust van bent en het probeert te oefenen om lager te blijven ademen, dan gaat dat ook weer makkelijker worden :)

Dilan fijn dat je weer wat erbij mag gaan doen met een stukje helling. Klinkt alsof je fysio wel vooruitgang ziet ook!

SV, wat een tempo joh!

Ik kan niet vragen waarom er 18km in het schema staat, het is een Garmin coach programma... Die past zich aan aan hoe de trainingen gaan, kennelijk ga ik dusdanig goed dat het steeds intenser en langer wordt. Ik heb inderdaad ook het idee dat het meer op een HM schema begint te lijken. Zelf had ik dat echt niet bedacht, dat ik dat zou kunnen :7 dus ook wel weer tof dat dat dus kennelijk wel verantwoord kan op deze manier, ik heb zelden spierpijn of andere ongemakken tijdens of na het lopen.
Dit is week 8 van de 14 dus het belooft ook nog wat, ik kan maar één week vooruit zien wat de trainingen zijn. Ik zag al dat de snelheid interval training volgende week ook 12*800 meter is ipv 10*.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:51 



 
Profiel   

Lekkere afstand @Duke. Altijd vervelend als je zo'n modderstuk tegenkomt en daar niet echt op voorbereid bent -O-

Fijne training @SV, tempootje ook weer _/-\o_

Supergoed @Goof dat je weer lekker aan het opbouwen bent en op 4km zit.

Hier vandaag ook 4km gedaan. Recht tegenover over hotel zit een heuvel. Ik had gezien dat er een wandelpad liep omhoog. Dus dat moest ik natuurlijk even met m'n eigen ogen bekijken :') flinke klim, 200hm in net iets meer dan 1km. Daarna aan de andere kant (minder steil) naar beneden gerend en terug naar het hotel *\o/*

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Wel de moeite waard weer :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:55 



 
Profiel   

Mooie foto's weer Musli :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:16 



 
Profiel   

Kylan doe je niet stiekem het halve marathon schema? :+

Tof musli, geen boom te vinden daar op dat eiland zo te zien?
Ik ben op meerdere canarische eilanden geweest, maar fuerteventura niet. Ik dacht ook dat er veel mensen heen gingen om te kitesurfen toch?

Goof dat is lastig ja, maar komt vast goed als je conditie verbetert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:17 



 
Profiel   

Mooi Musli, als er een heuvel is moet je ook gewoon op gaan! Net zoals met kerktorens, uitkijktorens en alles wat te beklimmen is, hoort wat mij betreft echt bij vakantie :D klikt als een pittig loopje met die klim.

SV er staat echt 10k bovenaan het scherm :+ en het tijd doel had ik op 1 uur gezet, dat is ook echt niet heel gek en heb ik in het verleden op veel minder training ook gelopen. Kennelijk heeft ie er vertrouwen in :=
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:30 



 
Profiel   

Supervixen schreef
Kylan doe je niet stiekem het halve marathon schema? :+

Tof musli, geen boom te vinden daar op dat eiland zo te zien?
Ik ben op meerdere canarische eilanden geweest, maar fuerteventura niet. Ik dacht ook dat er veel mensen heen gingen om te kitesurfen toch?

Goof dat is lastig ja, maar komt vast goed als je conditie verbetert.

Palmbomen in overvloed ;) alleen niet in het heuvelachtige gedeelte, dat is allemaal vulkanisch/lava achtig. Daar wil weinig groeien :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:59 



 
Profiel   

Kylan schreef
Zondag staat er in het schema van coach Jeff een 18km langzame duurloop, wat ik best bizar vind in een 10k schema. Maar ik ga braaf luisteren want ik vind het ook wel weer een leuke uitdaging om de afstand verder te vergroten. Als iemand nog leuke tips heeft voor een mooie route in de Zuid West Veluwe of oostkant van de Utrechtse Heuvelrug dan hou ik me aanbevolen!


Het idee is ook dat je RWR toepast e en niet continue loopt.

Dat gezegd zijnde. Ik liep ook gewoon door. Bij het HM programma krijg je duurlopen tot 32km :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 01:30 



 
Profiel   

Duke: mooie loop hoor!!!

Vandaag etappe 2 van Tour de Kempen. Prachtige route! Ik was niet in form (zacht uitgedrukt) maar dat mocht de pret niet drukken.



[ img ]

Euh ja het water was het pad… natte voeten gehaald :D

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 01:35 



 
Profiel   

Mooie foto's :j

Ik vraag me dan af, wat is dan de theorie achter zulke lange duurlopen, in aanloop naar een veel kortere afstand als doel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 03:44 



 
Profiel   

Jeff heeft een vrij aparte techniek waarbij tussendoor veel gewandeld wordt. Bij lange duurlopen is dat zeer frequent (bvb 1 min lopen 30ste wandelen). Bij andere trainingen doe je bvb tempoblokken van 800 m met erna 4min wandelen telkens.
Je legt bij hem veel afstand af maar de intensiteit van de trainingen ligt laag. Ik vond dit zelf erg prettig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 08:37 



 
Profiel   

Ik vind de intervallen ook heel erg fijn en goed te doen, terwijl er wel echt vooruitgang merkbaar is. Maar in de lange duurlopen vind ik het steeds wandelen irritant, wat dat betreft ben ik meer een dieseltje dus ik wandel 2 of 3 keer een paar minuutjes op 15km. Nu ik weet dat zijn hm schema tot 32km gaat weet ik wel dat ik die niet ga doen :x

Enne poes, wat een nattigheid dat pad! Hoeveel mensen moeten daar door op een weekend? Dat zal er zondag wel nog slechter bij liggen... Ziet er wel weer uit als een mooie route, sowieso klinkt dat Tour de Kempen als een leuke serie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:24 



 
Profiel   

Lijkt me bij een lange duurloop idd niet fijn om zo lang te moeten wandelen.
Ik heb in opbouw naar 10K afgelopen jaar intervallen van 5 tot 7,5 minuten hardlopen gedaan met max 2 minuten wandelen ertussen.

Maar vanaf 10 km is het algauw 15 minuten (meestal langer) hardlopen per keer.

Heb nu intervallen van een minuut en vind dat ontzettend irritant :')

Vanochtend wat heuveltjes gelopen en een stuk vals plat. Ging eigenlijk heel goed. Na ruim 3,5 km begon ik mijn knie te voelen, town ben ik gestopt. Verder pijnvrij kunnen lopen. De beurse plek van de dry needling niet meegeteld :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:54 



 
Profiel   

foxy80 schreef
Wat blijkt: mijn basisconditie (waarin je voornamelijk vet verbrandt) trekt het maar tot 6.7 km/u. Nog voor ik 10 minuten op die band stond, ging ik al over de aerobe drempel naar het deel waarin je alleen nog suiker verbrandt, en bij 8.4 km/u ga ik al in het rood en overschrijd ik mijn anaerobe drempel. Ergo ik moet focussen op lange, trage duurlopen, volume trainen, liefst op nuchtere maag, zodat de aerobe drempel opschuift. Langer dan 1 u aan een stuk lopen is moeilijk.

Ze hebben je de testresultaten niet goed uitgelegd, en het advies om vooral lang en traag te trainen vind ik eerlijk gezegd nogal eenzijdig.

Om te beginnen, die 6.7 km/u mag je metéén weer vergeten. Vetverbranding zegt weinig of niets over je conditie. Om te kunnen lopen heb je energie nodig. Calorieën zeg maar. Die komen van vet en koolhydraten. Om het even hoe snel je loopt, je verbrandt altijd vet. Loop je traag, dan heb je weinig energie nodig, en verbrand je procentueel meer vet. Loop je sneller, dan gaat de behoefte aan energie zeer snel omhoog, en begin je procentueel meer en meer koolhydraten te verbranden. Maar ook nog altijd vet. Bij hogere snelheden verbruik je dus procentueel meer koolhydraten, maar omdat je energiebehoefte zoveel groter is, verbruik je nog altijd veel vet, meer vet dan bij lage snelheden.

Er bestaat eigenlijk maar één situatie waarin je alleen maar koolhydraten verbrandt. Dat is bij een extreme inspanning, als je écht voluit gaat. Dat kun je zo'n 20, maximaal 30 seconden volhouden, en tijdens de pakweg laatste tien seconden verbruik je alleen koolhydraten.

Dus neen, ik zou me niet druk maken over die vetverbranding. Het omslagpunt, de (an)aerobe drempel, zegt waarschijnlijk meer over je conditie. Bij aerobe verbranding wordt lactaat geproduceerd, maar dat gebeurt langzaam, en het lichaam kan dat lactaat relatief goed verwerken. Bij anaerobe verbranding wordt veel meer lactaat geproduceerd. Het begint zich op te stapelen, je spieren gaan verzuren, en uiteindelijk val je stil.

Anaerobe drempel, het is eigenlijk een ongelukkige term. Veel mensen denken dat je lichaam dan compleet overschakelt van aerobe naar anaerobe verbranding. Dat is niet het geval. Het aerobe en anaerobe systeem werken heel lang samen. Puur anaeroob, dat maak je mee in die laatste tien seconden van een maximale inspanning waar ik het daarnet over had.

In plaats van (an)aerobe drempel spreek ik liever over het omslagpunt. En het omslagpunt is het moment waarop lactaat langzaam maar zeker begint te stapelen. Waarop je lichaam dus niet meer in staat is om het lactaat te verwerken. Bij jou ligt dat punt op 8.4 km/uur. Dat betekent niet dat je maar 8.4 km/uur kunt lopen. Het betekent dat je lichaam bij 8.4 km/uur gaandeweg lactaat begint te stapelen, en je dat tempo maar beperkt zult kunnen volhouden. Maar het betekent natuurlijk ook, puur theoretisch, dat je een tempo van pakweg 8 km/uur zeer lang moet kunnen volhouden.

Er werd aangegeven dat je vooral lange duurlopen moet doen, op een nuchtere maag. Die nuchtere maag mag je direct schrappen, dat werkt alleen contraproductief. En duurlopen, okee, als je 15km wil lopen moet je 15km kúnnen lopen, dat wil zeggen, je moet eerst en vooral 15km aan één stuk kunnen lopen. Om uithouding op te bouwen heb je inderdaad lange duurlopen nodig. Maar het gaat allemaal veel gemakkelijker als je ook het omslagpunt een beetje kunt opschuiven. En daarvoor moet je ook op snelheid trainen, korte stukken aan een tempo dat duidelijk boven je huidig omslagpunt ligt, bv. aan 10 km/uur, of zelfs nog iets sneller. Of een pittige intervaltraining.

Alleen maar mijn mening hoor. En sorry dat ik hier binnenval, maar ik ben al heel lang bezig met dit soort zaken, en ik vind het buitengewoon interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 18:14 



 
Profiel   

Mooie uitleg!
Lijkt me een prima toevoeging zo.
Wat ik ook al zei: afwisselend trainen. Ik probeer ook een keer per week een interval of iets dergelijks te doen voor mijn conditie.

Ik heb net nog een mini trailtje gelopen met mijn vriend van 6km, met veel modder. Maar weer nieuwe paadjes, erg leuk.
Morgen op pad met ons trailclubje bij Wekerom, een route van iets meer dan 12km. Dat gaat vooral om de gezelligheid en samen genieten van het lopen. Het is altijd een dolle boel van een stel idioten bij elkaar :+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 18:37 



 
Profiel   

Kylan schreef
Ik vind de intervallen ook heel erg fijn en goed te doen, terwijl er wel echt vooruitgang merkbaar is. Maar in de lange duurlopen vind ik het steeds wandelen irritant, wat dat betreft ben ik meer een dieseltje dus ik wandel 2 of 3 keer een paar minuutjes op 15km. Nu ik weet dat zijn hm schema tot 32km gaat weet ik wel dat ik die niet ga doen :x

Enne poes, wat een nattigheid dat pad! Hoeveel mensen moeten daar door op een weekend? Dat zal er zondag wel nog slechter bij liggen... Ziet er wel weer uit als een mooie route, sowieso klinkt dat Tour de Kempen als een leuke serie :)


Ja ik wandelde ook hoogstens 2-3 keer een stukje op 20-25km. Gewoon om even een gelletje te drinken of zo.

Geen idee hoeveel mensen er meedoen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 18:54 



 
Profiel   

Supervixen dankjewep voor de uitgebreide locatie beschrijving van dat mooie paadje! Heb het opgeslagen in mn fotospots.

Mijn nieuwe Trail schoenen zijn ook ingewijd :D [ img ]
Stukje van een MTB route gepakt (die slingeren zo leuk) en wat gewone paden.

Tof dat Strava een Heatmap functie heeft, moet ik de app toch maar s proberen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:00 



 
Profiel   

Zijn dat de brooks cascadia?
Die heeft mijn vriend ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 22:50 



 
Profiel   

Ja dat klopt, ook vorige week gekocht. Zitten fijner dan de schoenen voor op het harde en ook geen tintelende voeten gehad. Ik had zelfs ineens even een runners high momentje, nooit eerder
gehad. Tot mijn enkels aangaven dat ze daar nog niet sterk genoeg voor zijn (-in het bos). Was wel even lekker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 22:57 



 
Profiel   

Hier vanmiddag nog een laatste run op het eiland gedaan. Morgenavond vliegen we weer naar huis... Stukje langs de "boulevard" gelopen. Heen en terugje, heuveltje af, stukje boulevard, heuveltje op :')

[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 68 van de 479 [ 11961 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 479  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen