Nog meer mensen met Raynaud?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:22

Ik houd tegen woordig mn handen nog wel eens voor de blower van mn auto dan lijken ze wat te ontdooien maar het duurt zo enorm lang voor de koud er echt uit is.
Ik vind douche met mn tenen echt hel ik kan ik na het douche niet goed lopen en als ze gaan jeuken worden ze rood paars echt lelijk ook :')

Ik heb bijv ook dat ik echt moet douche in de avond dan mn dikke onesie en pantoffels aan want als ik dat niet doe en ben maar een beetje koud dan duurt het uren voordat ik warm word in bed.

Mn man grapt wel eens of ik al in staat van ontbinding ben omdat ik zo ijskoud ben.
Billen,benen,voeten en handen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110662
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 20:24

Wanneer ik mijn spierwitte vingers zie denk ik: Ah, zo zie ik er dus uit als lijk... :=
Want letterlijk: lijkbleek :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:26

Cayenne schreef:
Wanneer ik mijn spierwitte vingers zie denk ik: Ah, zo zie ik er dus uit als lijk... :=
Want letterlijk: lijkbleek :')

Oh die gedachte heb ik idd ook wel eens :')

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:27

Mijn man zegt dan altijd "ben je weer aan het afsterven"?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:27

Ik heb even wat foto's opgezocht.
Zo zagen mijn vingers eruit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Best erg eigenlijk. :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110662
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 20:29

Jeetje, dat is idd wel echt heftig! :oo

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:32

annemiekje40 schreef:
Oh zo herkenbaar en vervelend. Ik lees over wanten en fijne handschoenen ik hoor graag DE tip voor op de fiets!


Ik draag van die medische plastic handschoenen onder gevoerde leder handschoenen. Helpt bij mij tot nu toe het beste. Nog geen enkel ander systeem gevonden die het beter doet.

Ook ik ben gezegend met Reynaud. Soms ook in de zomer plots dode vingers. Wat helpt is eten voor ik uit de deur ga en sporten. Bij mij ligt het denk ik aan een slechte bloedsomloop.

Ik wil er geen medicatie voor, maar hou er rekening mee in de mate van het mogelijke dat ik niet gemaakt ben om de winterkou te trotseren. Mijn pensioen word vast ergen in een warm of althans minder vochtig oord :))

Edit: Bellatrix , jij hebt het wel een heel erge vorm, inclusief al blijvende schade zie ik :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:36

Bellatrix schreef:
Ik heb even wat foto's opgezocht.
Zo zagen mijn vingers eruit.

[ [url=m/8yJrNc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RguKyC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/w0Vbc8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/G2QqQ2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Best erg eigenlijk. :=


Herkenbaar beeld. Ik heb eens op de markt iemand contant moeten betalen met dat soort vingers, diegene schrok zich dood :')

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:36

Lynn_Nikita schreef:
Mijn man zegt dan altijd "ben je weer aan het afsterven"?


Die hoor ik ook altijd :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110662
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 20:42

Zijn er ook mensen waarbij de vingers of andere ledematen niet paars of blauw worden?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:44

Het waren bij mij alleen mijn handen, verder helemaal niets.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:48

Cayenne schreef:
Zijn er ook mensen waarbij de vingers of andere ledematen niet paars of blauw worden?


Bij mij worden mijn vingers alleen spierwit en gevoelloos.
Daarna wel wat roder, maar niet paars of blauw.

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:06

Bij mij worden ze eerst wit met rode stippen, daarna rood met blauwe stippen en dan blauw met rode stippen. Mijn vriend die vraagt zich soms ook wel eens af in welke staat van ontbinding ik mij bevind.

Het opwarmen met lauw water is tricky. Het werkt wel, maar ik loop de kans om weer Raynaud te krijgen wanneer ik nog een klein beetje ben vergeten af te drogen. Warme lucht vind ik fijner. De blower van de auto of een blower in de toiletten.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:23

Ik heb er helaas ook last van.
Varieert van witte tot blauwe/paarse vingers en ontstekingen (dikke, pijnlijke bulten).

Heb het voornamelijk in mijn vingers. Tenen heb ik gelukkig al ruim 10 jaar vrijwel geen last meer van.

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:04

Bij mij is het ook vastgesteld door de huisarts als kind. In mijn tenen en vingers. En vaak tijdens een warme douche mijn hele ondernemen. Bovenbenen zijn dan knalrood en vanaf de knie wit of andersom. :=

Sinds ik niet meer naar school hoef te fietsen door de kou is het wel zeker de helft minder moet ik zeggen. Tegenwoordig aardig onder controle volgens mij :)

Wat een hoop mensen nog zeg!!

Santos_05

Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 08:55

Cayenne schreef:
Zijn er ook mensen waarbij de vingers of andere ledematen niet paars of blauw worden?


Alleen wit idd. En dan volledig gevoelloos, het enige wat werkt is onder de douche en wachten tot de lijn weg is en het weer beter wordt.

Handschoenen aan helpt vaak voorkomen, maar niet altijd ;(

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:12

Cayenne schreef:
Zijn er ook mensen waarbij de vingers of andere ledematen niet paars of blauw worden?



Ja mijn vingers worden alleen wit en tintelen/gevoelloos alsof ze mega dik zijn. daarna rood als ze opwarmen. Soms komt het wit tot zeker over de helft
Afbeelding

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:04

Dode vinger club lid meldt zich :+
Bij mij lijkt het flink samen te hangen met (gebrek aan) eten. Zo heb ik het dagelijks rond lunchtijd aan zo'n beetje alle vingers, of het nou -10 of 20 graden is (oké, bij 30 valt het mee, dan zijn het alleen de topjes i.p.v. hele vinger :') ). Bij mij is naast voorzichtig opwarmen en goede handschoenen dus ook op tijd eten een belangrijke om er weer vanaf te komen.
Tenen hebben er ook last van, maar gelukkig in mindere mate. Wel ook flink last van wintertenen, die 2 gaan helaas goed samen vrees ik.

En het marmereffect heb ik op handen / benen ook flink.

Veel herkenning helaas -O-

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:23

Mindim schreef:
Bellatrix schreef:
Ik heb even wat foto's opgezocht.
Zo zagen mijn vingers eruit.

[ [url=m/8yJrNc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RguKyC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/w0Vbc8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/G2QqQ2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Best erg eigenlijk. :=


Herkenbaar beeld. Ik heb eens op de markt iemand contant moeten betalen met dat soort vingers, diegene schrok zich dood :')


Dat je die nog kan buigen, ik sta in standje standbeeld met mijn handen.
Met mijn voeten heb ik daar minder last van.
Nog opwarmtips naast lauw water want dat is echt te pijnlijk?
Ik doe het nu iig op het lichaam warmen dat voelt wel prettiger

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:02

AaronYve schreef:
Dat je die nog kan buigen, ik sta in standje standbeeld met mijn handen.
Met mijn voeten heb ik daar minder last van.
Nog opwarmtips naast lauw water want dat is echt te pijnlijk?
Ik doe het nu iig op het lichaam warmen dat voelt wel prettiger

warme lucht. :) Geen directe warmte iig. Of de lichaamswarmte van een huisdier.. (partners vallen daar ook onder. Als je het voert is het een huisdier.)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:10

AaronYve schreef:
Nog opwarmtips naast lauw water want dat is echt te pijnlijk?
Ik doe het nu iig op het lichaam warmen dat voelt wel prettiger


Op het lichaam warmen werkt inderdaad heel goed. En als je een partner hebt dan liefst op hun lichaam :j

Ik had vroeger ook heel veel last van Raynaud, medicijnen geprobeerd maar ik had heel veel bijwerkingen en weinig effect. Het is bij mij echt een kwestie van de rest van mijn lichaam ook goed warm houden, sinds een tijdje draag ik als het koud is gewoon 2 winterjassen over elkaar. En ik probeer de tijd die ik buiten doorbreng te beperken, telkens tussendoor even op te warmen.
Ik heb ook de indruk dat het beter wordt met de leeftijd, toen ik 20 was had ik er veel meer last van dan nu :)

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:31

Hahaha Ayasha dat klopt

Vroeger had ik er idd ook veel meer last van.

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:14

Warme lucht! De blower van de auto, van die ouderwetse handblowers in toiletten. Maar vooral, voorkomen is beter dan genezen. Ik probeer er echt voor te zorgen dat handen en voeten niet te koud of nat worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:23

maaikemuis schreef:
Warme lucht! De blower van de auto, van die ouderwetse handblowers in toiletten. Maar vooral, voorkomen is beter dan genezen. Ik probeer er echt voor te zorgen dat handen en voeten niet te koud of nat worden.

:j Of van de droogtrommel als je die hebt. Deze winter heb ik buiten altijd werkhandschoenen aan. Ze zijn niet dik maar ze voorkomen wel "directe kou". Heb er daardoor minder snel last van. Het voorkomt het niet altijd of volledig, maar het is deze winter nog niet voor gekomen dat ik mijn vingers effectief niet meer kon buigen van de koude.
Warme lucht werkt voort mij het meest pijnloos om ze op te warmen. :) Verwarming die op staat, je handen een paar cm "boven" houden als de warmte er nog af straalt. Tas thee maken en je handen daar boven houden zodat de "dampen" ze opwarmen. Dat soort dingen.

Ik steek in geval van nood mijn handen ook wel eens tussen mijn jas en mijn trui (ik heb altijd veel lagen aan.). Dat doet ook geen pijn. Ziet ook niet uit maar dat boeit niet op het moment dat je vingers voelen alsof ze aan het afsterven zijn. :=