Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:40

Heel interessant al die uitleg!!!

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:48

Dilan wat een fijn nieuws!

En troi: goed bezig. Lekker verder opbouwen.

Ik ga morgen weer voor een duurloop. Ik denk dat ik het fietspad door het bos pak. Eens zien of ik weer lekker wat kilometers kan maken.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:51

troi schreef:
Ik schrijf niet zoveel omdat mijn belevenissen nogal saai zijn. Maar de opbouw gaat wel goed, ik zit nu op 20 minuten joggen. Ik had 2 maand geleden iedereen uitgelachen die zei dat ik dat heus zou kunnen. Geeft toch echt een fijn gevoel. Echt een zelfoverwinning *\o/*


Wat een tof moment he, als je je realiseert dat je 20 minuten kan lopen!! Ik was daar ook zo trots op.
Inmiddels kan ik 4 km lopen en dat loop ik in 27 minuten, dus ik ga nu uitbouwen naar 30 minuten en daarna naar 5 km.
Langzaam maar gestaag, maar echt iedere stap is tof!

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 22:59

Goed bezig troi :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:04

Zitten hier ook mensen die vooral technische onderdelen beoefenen ipv lange afstanden? :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:05

Nee. Onlangs wel met een spurter gesproken (60m indoor) en die liep nooit verder dan 500m hard :D compleet andere sport.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:13

Ik lees ook eigenlijk alleen maar mee, jullie gaan zo hard dat ik niet fatsoenlijk op iedereen kan reageren.
Heel interessant die posts over voeding en verbranding! Bedankt voor het uitleggen, echt wat opgestoken.

Hier elke keer tegenslag want ik ben achter elkaar ziek. Geen covid tot nu toe, maar wel elke keer virussen wat mijn zoontje meeneemt van het kinderdagverblijf. Ik heb gisteren even wat meer op tempo gelopen en vandaag een interval gedaan. Ik moet weer even in die flow komen en hopelijk red ik dan die 23 km in Lunteren. Als het opbouwen nu weer verstoord wordt ga ik gewoon voor de 13. Ik vind het spannend :D

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:24

Bedankt allemaal weer voor alle aanvullingen en extra informatie en invalshoeken. Ik hou van nummertjes en heb er ook echt veel houvast aan bij het trainen. Dit soort informatie is echt heel waardevol voor mij, al ben ik nog niet op het punt aanbeland dat ik denk dat iets als bijvoorbeeld nuchter trainen het verschil gaat maken.

@Dilan Wat ontzettend fijn dat je training bij de fysio goed ging en je weer rustig kan en mag gaan uitbouwen.

@troi Gaaf hè, dat besef dat je meer kan dan je zelfs zo kort als een paar weken geleden voor mogelijk had gehouden. Lekker doorgaan zoals je bezig bent en dan ligt de hele wereld voor je bij wijze van spreken.

@idinn Ik ben niet gebouwd voor korte explosieve krachtuitingen, al zou het voor mij hockeyen wel goed zijn om daar af en toe wat aandacht aan te besteden denk ik. Doe jij veel sprintwerk?

Vandaag was mijn tempo loop dag. Ik was vast besloten om iets rustiger te starten omdat mijn 1e kilometer altijd sneller is dan de rest. Niet geslaagd, ik liep 5:52 op de 1e kilometer. 2e en 3e km ongeveer 6:20 min, 4e en 5e was de gps in de war (hele rondje klopte niet helemaal maar de afstand klopte alleen voor de 4e en 5e km niet. Die twee splits samen was 1.83km in plaats van 2. Maakt voor een gemiddelde snelheid van 6:29 min/km wat wel strookt met dat ik even in moest houden voor een oversteekje en dat tempo na een half uurtje ongeveer wel iets zwaarder wordt. Uiteindelijk het hele rondje in 35:09 gedaan, en omdat ik altijd dat rondje loop weet ik ook dat het 5.55km was in plaats van 5.72. Tempo over het hele stuk 6:20 min/km, en een onofficieel 5km PB van 31:40 uitgaande van die gemiddelde snelheid. Al met al meer dan tevreden. Vanavond zwemles en morgen lekker rustdagje.

Afbeelding

Afbeelding

Even ter vergelijking hoe het rondje er echt uit ziet een oude training opgezocht. Je ziet mooi dat de vorm van de route de 1e paar km(linksboven) wel klopt maar de plaats niet en dat ie rechtsboven (bij 3½km ongeveer) ineens ziet waar ik echt ben en er zelf een mooi lijntje bij maakt...

Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:43

Goed hoor IMAY, zelfs een pb, netjes!

Ik heb vanmorgen een marathon gelopen. Had al een tijdje de route in mijn hoofd. Tegen niemand verteld, ook niet tegen mijn vriend.
Heb op een paar kilometer na alles verhard gelopen, op fietspaden door het bos.
Doel was zoveel mogelijk doorlopen en constant tempo houden. Dat ging eigenlijk heel goed.
Ook de hartslag bleef redelijk laag (147 gemiddeld).
Al met al dik tevreden. Geen foto's gemaakt onderweg eigenlijk, ik wilde me echt op het lopen focussen.

Verstreken tijd inclusief pauzes 4.24 (een keer extra drinken en wat eten bij de auto, een keer hemd onder mijn shirt uittrekken en een reep eten, twee keer plassen :P)

Mijn horloge overdrijft de hoogtemeters graag, het waren er ongeveer 300.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 26-01-22 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:44

Mijn god wat knap! Super zeg.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:07

troi schreef:
Ook van hier dank voor alle info!

Ik schrijf niet zoveel omdat mijn belevenissen nogal saai zijn. Maar de opbouw gaat wel goed, ik zit nu op 20 minuten joggen. Ik had 2 maand geleden iedereen uitgelachen die zei dat ik dat heus zou kunnen. Geeft toch echt een fijn gevoel. Echt een zelfoverwinning *\o/*


En dat gaat nog gebeuren. Bij je eerste half u aan 1 stuk. Je eerste 5 km. Je eerste keer 3 kwartier. Je eerste intervaltraining. Als je je PR op de 5 km verbetert. Ik liep zondag mijn eerste 10 km en moet mezelf nog telkens zeggen hoe crazy dat is na 6 maanden trainen (en ik begon ook van 0).

SV, waanzinnig knappe prestatie!

Imay ook jij weer netjes!!!

Dilan, ben blij voor je! Je gaat goed!

Bigben nogmaals bedankt voor de waardevolle info. Ik blijf toch in de zomer liefst voor het ontbijt lopen als het 6 km max is. Niet omwille van de vetverbranding, maar omdat ik niet vanzelf kan boeren. Met een volle maag wordt dat al snel pijnlijk. Sommigen kunnen op bevel het alfabet boeren, ik kan het nog niet voor een miljoen.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 16:12

SV loopt gewoon even een marathon op een random woensdagmiddag :))
Knap hoor :j

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:05

Ik heb mijn trainingsschema gehad en ik weet het toch nog niet zo hoor... maximum duur die ik hier zie is 1 u. Niks ivm hellingen. De 'test' 1 week voor het evenement is blijkbaar 7 km in 50' doen.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 17:16

foxy80 schreef:
Ik heb mijn trainingsschema gehad en ik weet het toch nog niet zo hoor... maximum duur die ik hier zie is 1 u. Niks ivm hellingen. De 'test' 1 week voor het evenement is blijkbaar 7 km in 50' doen.

Voor welke afstand is dit schema?
En wie heeft het gemaakt?

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:20

Uiteindelijk zou dat 10 miles moeten zijn, dat ik heb duidelijk aangegeven
Begeleider van Energy lab die mijn test af nam.

Ben ondertussen de kleine letters aan het doornemen en merk toch dat het geen appeltje eitje zal wezen. Iemand enig idee hoe ik iets kan programmeren om mezelf te vertellen wat ik moet lopen qua hartslag en of ik het goed doe?

Lien_

Berichten: 2496
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 18:27

Jeetje wat knap supervixen!

Dilan wat fijn dat het goed gaat :j

Lekker bezig troi!

Ik heb vandaag voor het eerst sinds de night snow trail een klein rondje gelopen. Benen voelen op zich oké maar ik heb een blauwe plek van een val tijdens het skiën die nog flink zeer doet. Trage 5km rond het park gehobbeld :) misschien ook wel goed om even rustig aan te doen

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 19:15

foxy80 schreef:
Uiteindelijk zou dat 10 miles moeten zijn, dat ik heb duidelijk aangegeven
Begeleider van Energy lab die mijn test af nam.

Ben ondertussen de kleine letters aan het doornemen en merk toch dat het geen appeltje eitje zal wezen. Iemand enig idee hoe ik iets kan programmeren om mezelf te vertellen wat ik moet lopen qua hartslag en of ik het goed doe?

Ik zou je twijfels met Energylab delen.
Misschien kunnen zij dan uitleggen waarom ze voor deze opbouw gekozen hebben.

De week ervoor 7 km rustig lopen klinkt voor mij niet zo heel gek. Een uur maximaal trainen ook niet.

Even kijkend naar bvb HM en marathonschema's, die gaan over het algemeen in de trainingen ook maar tot een bepaald percentage van de wedstrijdafstand.

Kijk je naar bvb Sportrusten, die gaan maar tot 14 km in aanloop naar een marathon.

Ligt dus heel erg aan de theorie achter het schema :)

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:42

Allemaal mooie resultaten en blije verhalen hier, heerlijk motiverend :#

Foxy, het lijkt me zeker goed om het schema nog eens te bespreken met Energylab, ik sluit me wat dat betreft volledig bij Dilan aan. Eens kijken of ze het nog wat beter kunnen uitleggen!

Ik heb vanavond weer eens na het avondeten gelopen, geen succes ook al had ik al ruim een uur gewacht tussendoor. Maar goed, de heuveltraining van Jeff is altijd kort en niet te heftig. Vandaag was de parkeergarage op de campus mijn heuvel *D half uurtje rennen, maaltijd bleef toch maar binnen en geen last van zware benen na mijn langere loop zondag dus ach, toch wel prima zo!

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 21:46

Balen dat je last had!
Al heb ik dat meestal ook als ik na het avondeten ga. :=
Loop liever ervoor dat ik wat later eet.

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:58

Dat heb ik ook hoor, veel liever eerst lopen en dan eten. Maar helaas vandaag nogal een drukke dag op het werk, later thuis en toen ik thuis kwam eerst een zak chips geïnhaleerd. En dan weer op gang komen valt niet altijd mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:58

Wauw supervixen loopt gewoon even een marathon.. wat goed!

Foxy, ik zou gewoon even vragen naar het achterliggende idee. Misschien dat de logica er dan uit te halen is?

Imay, ik probeer vooral veel af te wisselen qua training. Afgelopen training bijvoorbeeld na alle loopscholing gefocused op sprintwerk (krachtoefening, 60m, 40m en dat een x aantal rondes). Komende training waarschijnlijk een werponderdeel. Zodat mijn knie het niet begeeft. Daarom ben ik helaas niet zo goed met lange afstanden :+

Enige momenten dat ik echt kilometers maak is tijdens de strong vikings. Al is dat voor dit jaar 3x 7km .. volgend jaar hopelijk 13km. Maar je moet ergens blij mee zijn :')

Avondeten.. ik eet vaak een paar happen vooraf en dan de rest om 22u savonds. Anders schiet het niet op inderdaad.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:15

Bedankt idinn!

Na het avondeten gaat bij mij gegarandeerd mis qua darmen. Ik loop maar zelden na het avondeten.
Hoogstens in de zomer als het nog licht is en dan in het bos.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:17

Ik ga dat maar eens vragen denk ik. Want zag schema nu pas, heb morgen drukke dag en wilde vrijdag en zondag terug lopen. Maar dat schema geeft al 3 trainingen voor deze week, dus ik sla al 1 over. En ik heb nog geen hartslagmeter.

Voor deze week:
Extensieve duurloop in gele hartslagzone van 45'
Hersteltraining in allerlaagste hartslagzone van 30'
Lange trage duurloop in lichtgele zone van 45´
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 26-01-22 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:47

Ik eigenlijk alleen na het avondeten als ik met de hardloop club ga om 19.30 En dan zorg ik dat ik vroeg een lichte maaltijd eet. Anders loop ik liever net voor het eten of 's ochtends.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:57

Gisteren ging mijn training ook niet goed, om meerdere redenen maar avondeten is er ook een van. Ik loop vaak laat ivm het avondeten laten zakken. Ik eet ook niet vroeg waardoor ik ook hard aan eten toe ben. Ervoor lopen lukt daardoor ook niet. Als we nou s niet hoefden te werken :De