Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tandenknarsen

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Aangezien ik waarschijnlijk niet de enige ben die 's nachts tanden knarst, vraag ik jullie tips en ervaringen.

Ik knars al sinds mijn tienerjaren dat ik weet - wellicht daarvoor ook al maar geen idee. Hoofdzakelijk in stressvolle periodes. Ik heb sinds oktober een antiknars bitje, wat in elk geval mijn tanden beschermt (er was al overduidelijk slijtage zichtbaar) en deze heb ik in de eerste maand al stukbgebeten zelfs := . Ik merk duidelijk verlichting in de spanning en hoofdpijn waarmee ik wakker werd, maar mijn kaken zijn alsnog behoorlijk stijf 's morgens en hoofdpijn daardoor is ook nog regelmatig aanwezig.

Wat hebben/doen jullie verder nog?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:04 



 
Profiel   

Goede vraag, ik lees even mee. De ortho die mijn knarsbit heeft aangemeten noemt me een hongerig type en ik heb eigenlijk niet zo'n zin om elke paar maanden een nieuw bit te moeten. Maar mijn kiezen zijn al behoorlijk versleten, ook niet fijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:08 



 
Profiel   

Je zou eens kunnen kijken naar kaakfysiotherapie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:11 



 
Profiel   

Dry needling therapie, lekker wat naalden erin laten zetten. Bleek ook m'n mond daarna verder open te kunnen doen. Tot in de spieren van m'n hals heeft ze behandeld. Zou eigenlijk weer eens moeten gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:33 



 
Profiel   

Ik heb meerdere knarsbitjes versleten. Sommige binnen een week helemaal stuk. Uiteindelijk ook mijn tanden flink afgesleten dusdanig dat het problemen opleverde. Een paar jaar geleden eindelijk een super goede tandarts getroffen. Over een aantal jaren mijn hele gebit aan gepakt. Schade hersteld met kronen en ophogingen. Door de manier waarop mijn gebit is opgehoogd kan ik niet meer mijn gebit als een stel molenstenen over elkaar knarsen, dan loop ik gewoon vast. Ik kan nog wel klemmen, maar merk dat dat door de jaren heen ook is afgenomen. Dat ik bij die jonge tandarts terecht kwam die plezier had aan dit soort dingen is mijn gebit nu super!

Edit: ik hoef nu dus ook geen bitjes meer te gebruiken. Ik raad je wel aan om je tandartsverzekering tot de Max op te hogen als je eenmaal de juiste tandarts hebt gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:44 



 
Profiel   

Mijn tandarts/kaakchirurg noemde als één van de opties om botox te laten spuiten. Heb er zelf geen ervaring mee, maar kan me wel voorstellen dat dat het probleem verhelpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:47 



 
Profiel   

Ik lees even mee, mijn zoontje van 10 doet het ook s'nachts. Nog niks gehoord van de tandarts erover alleen dat hij wel kon zien dat hij het doet.

Is het bij jullie stress gerelateerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:56 



 

Je kan nog naar een kaakfysio en ook een orthodontist kan je misschien helpen. Verder bestaat er iets als kaakyoga.

@Emj23; zou je mij (via pb) kunnen vertellen welke tandarts dit is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:26 



 
Profiel   

nimbletje schreef
Ik lees even mee, mijn zoontje van 10 doet het ook s'nachts. Nog niks gehoord van de tandarts erover alleen dat hij wel kon zien dat hij het doet.

Is het bij jullie stress gerelateerd?


Ik heb ook in mijn kinderjaren veel tanden geknarst. Of ik het nog doe weet ik niet, dat hoor ik zelf niet.
Maar ook bij mij heeft de tandarts nooit wat gezien of gezegd. Wellicht dus in mindere mate.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:32 



 
Profiel   

Ik zou ook op zoek gaan naar een goede kaakfysio (orofaciaal fysiotherapeut).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:38 



 
Profiel   

Andere tandpasta kan ook mee helpen. Zeker bij kinderen.
Witte tandpasta is heel stroef. Gel tandpasta’s zijn over het algemeen veel gladder. Hierdoor minder grip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:05 



 
Profiel   

Ik heb de hoop opgegeven dat het bij mij ooit opgelost wordt. Ik heb meerdere bitjes van de ortho kapot gebeten. Ik heb zelfs dry needling geprobeerd op advies van een oude vriendin maar dat deed totaal niets. Het is wel ontzettend vervelend want ik klem ook en heb intussen al vier kiezen kapot gebeten. Volgens mijn tandarts is er ook niets meer te proberen. Het is niet stress gerelateerd want ik ervaar geen stress en als ik wel een drukke periode heb blijft het probleem gelijk. Het is voor mij vooral een erg kostbare hobby. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:36 



 
Profiel   

Hier ook een tandenknarser. Verschillende nachtbeugels opgegeten. Heb de laatste 2 jaar wel erg last van kaakkramp dus nu de stap gezet om maandag naar een kaakfysio te gaan, ben benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:50 



 
Profiel   

Interessant, volg even mee :)
Ik knars ook al sinds ik het mij kan herinneren, gelukkig gaat mijn bitje wel lang mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 01:39 



 
Profiel   

Wow zo veel reacties al!! Bedankt voor de tips tot zover!

Ik woon in Oostenrijk dus kaakfysio's zijn hier niet zo veel. Heb er eentje gevonden op een uur rijden (die dan samenwerkt met een kaakchirurg dus daar lijkt wel competentie aanwezig). Wellicht toch maar een afspraak maken dan.
Dry needling reageer ik helaas heel slecht op. Twee naaldjes en mijn hele vegetatieve systeem is in de war en dan kan ik huilen om een boterham die op mijn bord ligt :') is hier in Oostenrijk ook niet toegestaan nog! Maar wel een goede om in mijn achterhoofd te houden als ik weer eens voor wat langere tijd in Nederland ben en dan de vegetatieve reactie in koop nemen :)

En de tip van kaakyoga is super, heb gelijk even gezocht en al wat filmpjes gevonden, daar ga ik sowieso vast mee aan de slag!

Bij mij zijn de klachten erger met stress, maar in mindere mate ook in niet-stress periodes aanwezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 06:23 



 
Profiel   

Botox _/-\o_

Enige dat helpt bij mij. Ik heb een bitje maar bijt daarmee alsnog mijn wangen helemaal stuk. Kaakfysio hielp helemaal niks. Maar Botox wel en als mooie bijvangst heb ik er ook minder migraine door. Elke 3-4 maanden krijg ik 3 prikken per kaakspier. Je staat met 10 minuten weer buiten en het knarsen vermindert enorm!

Edit: en laat je doorverwijzen naar een gnatholoog. Een reguliere tandarts weet weinig over klemmen en knarsen. Een gnatholoog weet hier veel meer van en kan meer behandelopties noemen.


Laatst bijgewerkt door Saar4 op 27-01-22 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:44 



 
Profiel   

Knarsen/klemmen is lastig om op te lossen, puur omdat het onbewust gebeurt. Probeer overdag zoveel mogelijk op te letten of je klemt of andere mondgewoontes hebt. Zoals op je tong of wang kauwen/bijten.
Voor een deel van knarsers helpt het om een opbeetplaatje te dragen 's nachts. Door de stand waarop de kiezen op elkaar staan daarbij iets te veranderen, kan het het knarsen verminderen en bij sommigen zelfs stoppen.
Bij een deel van de mensen wordt het knarsen juist erger. Als je snel door zo'n bitje heen bent 'gebeten' dan heb je kans dat het erger is geworden, omdat je iets in je mond hebt.
Ik zou zoals hier boven aangegeven naar een gnatholoog gaan. Die hebben veel meer kennis van knarsen/klemmen dan de gemiddelde tandarts.
Kaakfysio kan ook heel erg helpen om te leren ontspannen, maar neemt niet altijd het knarsen weg, puur omdat het vaak 's nachts en onbewust gebeurt.
Ik heb wel goede resultaten gezien met botox. Dit is geen permanente oplossing, maar wel een die er voor zorgt dat het knarsen eigenlijk niet meer kan. En dat is met de andere methodes veel moeilijker aan te pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 13:20 



 
Profiel   

kijk even op youtube,daar staan meerdere filmpjes wel van één kaakfysio met ontspanningsoefeningen.
deze is ook wel handig
https://m.youtube.com/watch?v=-SLtTeQ9E7Y

ik klem bij veel spanning, dus ga echt iets daarmee doen dat je je spanning kwijt kunt.
verder kun je magnesium proberen voor het slapen.
cbd olie kan ondersteunen.
er zijn best veel dingen die je kunt proberen om meer te ontspannen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 13:32 



 
Profiel   

Wat gebeurt er eigenlijk als er botox wordt ingespoten, waarom helpt dat? En waar zit die botox dan? Ik heb mijn bitje nu een aantal weken, maar ben er al een flink eind doorheen. |o Overdag betrap ik mezelf ook op klemmen en probeer dan bewust even te ontspannen, maar ik ben nu eenmaal een stresskip. :')

Edit: ben al aan het lezen en realiseer me nu dat de vorm van mijn gezicht overeenkomt met die van ernstige tandenknarsers... Ik ga me daar toch eens in verdiepen. Zijn er hier mensen die dit al vaker of langer geleden hebben laten doen? Is het effect blijvend, of hoe lang werkt het bij jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 23:02 



 
Profiel   

Vandaag naar de kaak fysio geweest. Kaakspier is goed ontwikkeld zei hij. Als het mijn arm was zat er mooie grote spierbal haha. Hele week vervelende oefeningen doen. Kaakspier oprekken en nog een oefening die elk uur moet. Volgende week gaat hij mijn nek en schouders ook bekijken want daar heb ik ook last van aan dezelfde kant. Ben benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 23:31 



 
Profiel   

Wijslander schreef
Wat gebeurt er eigenlijk als er botox wordt ingespoten, waarom helpt dat? En waar zit die botox dan? Ik heb mijn bitje nu een aantal weken, maar ben er al een flink eind doorheen. |o Overdag betrap ik mezelf ook op klemmen en probeer dan bewust even te ontspannen, maar ik ben nu eenmaal een stresskip. :')

Edit: ben al aan het lezen en realiseer me nu dat de vorm van mijn gezicht overeenkomt met die van ernstige tandenknarsers... Ik ga me daar toch eens in verdiepen. Zijn er hier mensen die dit al vaker of langer geleden hebben laten doen? Is het effect blijvend, of hoe lang werkt het bij jullie?


Ik krijg in elke kaakspier 3 spuitjes botox. Als je je tanden op elkaar zet en bijt voel je waarschijnlijk stevige spieren uitsteken, daar gaan de spuiten in. Het zorgt ervoor dat je spier minder sterk is. Dus je hebt de klemreflex nog wel als je stress hebt maar je kan gewoon minder kracht zetten. Het werkt ongeveer 3-4 maanden en dan is het weer uit je lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 08:20 



 
Profiel   

Ik ga eens uitzoeken wat een gnatholoog in het duits is en waar ik die hier kan vinden!

xxxmh hopelijk helpt het je verder!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 11:19 



 
Profiel   

Ik lag als kind al elke nacht te tandenknarsen. Ergens in de pubertijd kreeg ik daar anti-knarsbitjes voor, om de schade aan mijn tanden en kiezen te beperken. Ik heb diverse bitje kapot geknabbeld, want ik lag er 's nachts mee te 'spelen'. Toen ik een jaar of 40 was, kreeg ik een beugel. Mijn tanden staan recht en het knarsen is sinds die tijd over.
Voor het beugelen: als mijn tandarts een vulling maakte en vroeg of het zo goed voelde, dan had ik geen idee, want ik kon alle kanten op schuiven als ik mijn kiezen 'op elkaar' zette.
Na het beugelen: kiezen op elkaar, dan zit het 'vast'. Mijn kiezen passen nu als een puzzel in elkaar en ik kan niet meer naar links/rechts/voor/achter schuiven. En daardoor kan ik ook niet meer knarsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 12:26 



 
Profiel   

Sinds mijn hersenschudding doe ik niet zozeer tandenknarsen, maar wel heel erg klemmen - waarschijnlijk heeft dit met het verwerken van prikkels in mijn slaap te maken. De druk is inmiddels al zo erg opgebouwd dat mijn gehele bovenkaak een andere stand gekregen heeft.

Knarsplaat heb ik inmiddels al versleten, maar ik ga binnenkort naar een gnatholoog: deze zijn onder andere kundig in slaapstoornissen-gerelateerd tand/taakproblematiek, waaronder tandenknarsen. Ik heb hiervoor een doorverwijzing gekregen. Misschien zou dat ook een optie voor je kunnen zijn? :)

Edit: zie zojuist in jou reactie dat jij al op onderzoek gaat! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 12:32 



 
Profiel   

Botox is 9 uit 10 keer de beste oplossing. Als je tandarts zegt dat er 'niks aan te doen valt,' of 'het niet stress gerelateerd is' en je moet voort gaan met bitjes kauwen vult hij zijn eigen zakken :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 12:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen