Dochter loopt mank

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 07:29

Ik wil het even van me afschrijven, lig ook al de halve nacht wakker maar ik ga altijd uit van het ergste.

Mijn dochter loopt sinds vorige week donderdag mank. Tijdens het rennen liep ze tegen me aan het viel ze. Nergens pijn of dergelijke, al wilde ze eerst niet direct gaan staan en viel daarna nog 2 keer doordat ze er niet goed op kon staan.
Sindsdien loopt ze dus mank. Geeft nergens pijn aan en is levendig.

2 keer naar de huisarts geweest deze week maar ze verdenken niks ergs. Ook geen breuk want ze speelt er gewoon mee, springt, rent, klautert en uit geen pijn hierbij.

Nu ga ik googlen en kom ik vaak uit op kanker zoals neuroblastoom en leukemie.
Deze laatste heb ik al aan de huisarts doorgegeven maar namen dit niet echt serieus (omdat ze verder gewoon levendig is)
Maar ik blijf naar aan het malen. Ze loopt nu ruim een week mank en er zit geen verbetering in.
Is niet ziek, geen koorts etc.

Maandag wil ik bellen om bloed te prikken. Maar kan iemand bij geruststellen of juist helpen met nadenken wat het kan zijn of waar ik nog meer naar moet (laten) kijken?

Texas02

Berichten: 4574
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 07:49

Het lijkt mij meer met de val te maken te hebben, aangezien het toen begonnen is?

SophievdV
Berichten: 14750
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 07:49

Jeetje wat vervelend. Vooral omdat je je zo'n zorgen maakt, wat ik me overigens wel voor kan stellen.

Hoe oud is je dochter?

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 07:55

@texas02: waarschijnlijk wel maar ik was die dag zelf aan het werk. Oppas zegt niks te zijn opgevallen overdag.

SophievdV: ze is ruim 2 jaar nu. Ik vind het heel vervelend dat ik altijd uit ga van het ergste en het moet opgelost worden. Ik vind het vooral gek dat er geen verbetering in zit, mijn inziens juist iets verslechterd.

Anoniem

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 08:09

Op die leeftijd kunnen ze soms al een verkeerde link in hun hoofd maken waardoor ze tijdelijk manken. Op het moment van de val en de dagen daarna kan het best een beetje pijn hebben gedaan, ze gaan anders stappen om dat te kunnen ontlasten en blijven daardoor in hun mankende gang om dat ze al de link met pijn en gewoon stappen hebben gemaakt.

Maar om dat te kunnen uitsluiten is iets dieper onderzoek wel nodig, het kan ook een pathologie zijn en dat dient wel uitgesloten te worden voordat het op een mentale link wordt geschoven.

Moedergevoel is er niet voor niets, persoonlijk zou ik toch weer terug bellen maandag en iets dringender aansturen op een beter onderzoek.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 08:11

Als het sinds de val is is de kans groot dat het daarvan uit komt. Tenminste, het is toevallig dat het precies vanaf toen is en je het niet eerder opgevallen is. Ik zou dus niet al te veel zorgen maken nu, goed in de gaten houden en voor je eigen geruststelling kan je inderdaad bloedprikken, je weet het nooit inderdaad. En je moedergevoel moet je sowieso niet negeren.

Maar voor nu denk ik dat het van de val komt, misschien iets verrekt.
Maar goed, wij op bokt zijn ook geen artsen.
Wel vervelend dat je je zo'n zorgen maakt!

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 08:15

Ik meen dat er eerder een soortgelijk topic op bokt was. Kindje was gevallen en wilde niet meer op dat been staan. Toonde volgens mij ook geen pijn bij de dokter maar leek wel iets van een kneuzing of breukje oid. Ik weet de uitkomst niet meer..

maar ik zou het aan de val relateren in eerste instantie. Nogmaals doorvragen bij de dokter kan bij jouw zorgen nooit kwaad natuurlijk. Sterkte, ook met hoe dat voor jouw koppie voelt!

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 08:19

Inderdaad wat Nouki zegt.
Onze kleindochter had iets soortgelijks met haar arm.
Niet meer gebruiken na dat ze erop gevallen was. Dit duurde ook dagen.
In het ziekenhuis voor onderzoek deden ze een test.
Een ballon opblazen en haar aandacht daarop laten richten middels een spelletje.
Daarna de opgeblazen ballon naar haar gooien.
Ze ving hem op met beide armen.
Er moest even iets reset worden in haar koppie.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 08:28

Jeetje wat vervelend. Ik snap je zorgen helemaal. Ik ben net zo met mijn bijna 3 jarige. Wat hier wel het geval is, hij kan pijn nog niet zo gek goed aangeven. Als ik hem na een val vraag heb je ergens auw, zegt hij ook heel vaak nee. Maar vervolgens 10 minuten later klaagt hij ineens over pijn aan zijn been/ hand, wat hij dan ook maar gestoten heeft. Nou zal dat ongetwijfeld per kind verschillen, maar misschien kan je dochter ook nog niet zo goed plaatsten wat ze waar voelt en is dit wel gewoon van de val en zit er iets klem ofzo. ( ik heb problemen met mijn si gewricht na een vervelende val op mijn kont. Soms speelt dat op en loop ik ook mank omdat mijn onderrug en bil dan echt heel zeer doen, terwijl ik verder eigenlijk totaal geen pijn heb. ) ik zou inderdaad alle echt heel enge dingen uitgesloten willen hebben, en als de huisarts niet verder komt eens een goede kinder fysiotherapeut vragen er naar te kijken. Misschien haar manier van lopen filmen en laten zien. Sommige dingen kunnen ze daar ook al aan aflezen.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 08:43


Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:10

Mocht er iets gekneusd zijn dan duurt dat natuurlijk ook een paar weken.

Bloedprikken zou ik niet doen. Een week is niet lang he, kijk het nog even aan.

Mijn dochter heeft een paar weken mank gelopen, vond ik ook eng. Moest achteraf gezien ook even gereset worden, had het zichzelf gewoon gemaakt zo te lopen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:16

Zijn er nog meer symptomen behalve het manken dat je aan kanker denkt?

Manken bij twee-jarigen gebeurt best vaak na een val. Gaat meestal vanzelf weer over of er blijkt na foto’s dat er toch een breukje zit. Mijn nichtje heeft ook eens een maand gemankt en toen er besloten een foto te maken bleek haar scheenbeen doormidden. Ze deed verder ook alles met het been.

Als het alleen manken is zou ik eerder aansturen op een foto dan op bloedonderzoek. Een week manken is ook niet lang. Zou eerst aankijken of het overgaat en zo niet dan toch een foto maken.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:38

Even los van waar het nou wel aan ligt, ik zou straks eens kijken of je iets kan met jouw gedachtenpatroon. Je zegt dat je altijd uitgaat van het ergste en dat je dat vervelend vindt. Ik vind het nogal wat om bij een kindje dat is gevallen met spelen vervolgens een verdenking van kanker te hebben. En vervelend voor je dat je nu wakker ligt door dit worse case scenario.

Hopelijk loopt ze snel weer goed en ik hoop dat jij puur voor jezelf leert om niet meteen naar het zwartste beeld te zoeken.

Mocht het vervelend of aanvallend overkomen, zo is het echt niet bedoeld. Maar het lijkt me voor jou best heftig. Met symptomen Googlen kom je meestal op kanker uit, terwijl het dat toch echt in de meeste gevallen niet is.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 12:13

Wat een lieve reacties en fijn dat jullie de tijd namen om dit te lezen <3
Ook fijn om te lezen dat meer dit herkennen en mij serieus nemen.
Ik ga zeker maandag weer bellen en vraag of ze bloed willen prikken en eventueel urine opvangen.
Wat ik gewoon zo gek vind is dat ze helemaal niet hard is gevallen en ook niet heel gek.

Dat van de fysio is ook een erg goed idee! Ik ga een filmpje maken en dat opsturen.

Verder is ze nog steeds heel fit maar helaas lopen gaat nog steeds onregelmatig. Je kunt het ook horen dat ze onregelmatig loopt.

Ik vroeg ook naar een ontsteking in de heupen (kan even niet op de naam komen) maar vaak gaat dat gepaard met koorts en ook niet helemaal fit zijn.

Zorgen maken zit een beetje in de familie en ben bang dat ik dat er niet meer uit krijg. Wil liefst niks over het hoofd zien en er optijd bij zijn.


@mayasfrenk ook mijn dochter geeft niet snel pijn aan het zegt eigenlijk altijd nee. Zal zeker ook de fysio vragen

Sizzle

Berichten: 35667
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:17

Bloed prikken bij een 2 jarige is heftig hoor.
Een week is heel kort als je ergens een verrekkingkje hebt.
Persoonlijk zou ik het nog een weekje langer afwachten en ondertussen kijken of ze in bepaalde bewegingen beperkt is en eerder eerst een fysio vragen ipv de huisarts.
Je weet nooit precies hoe hard een val is. Er was hier ook een keer een topic van iemand die haar enkel gebroken had door raar uit de bus te stappen (zonder val) en omgekeerd klapte mijn dochter in een ingedraaide schommel met volle kracht met haar hoofd in een paal die van verre te horen was en die had enkel een blauwe plek. (bizar genoeg, ik ben me echt lamgeschrokken)
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 29-01-22 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:19

Bloed en urine lijkt mij een heel verkeerd idee. Ze is gevallen, ze heeft waarschijnlijk wat verstuikt.

Wordt het niet beter? Met kind naar de huisarts en laten controleren. Geen goed gevoel? Aandringen op foto (hier zelf ook met gebroken been door blijven lopen).

Absoluut fout om nu andere zaken mee te gaan nemen. Moeder gevoel is 1 ding, maar bloed laten prikken bij een twee jarige vanwege mank lopen na een val gaat wel ver.

Zelf hier drie kleintjes rond lopen, ik kan mij ook zorgen maken, maar relativeren is echt heel belangrijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:34

LadyDaily schreef:
Wat een lieve reacties en fijn dat jullie de tijd namen om dit te lezen <3
Ook fijn om te lezen dat meer dit herkennen en mij serieus nemen.
Ik ga zeker maandag weer bellen en vraag of ze bloed willen prikken en eventueel urine opvangen.
Wat ik gewoon zo gek vind is dat ze helemaal niet hard is gevallen en ook niet heel gek.

Dat van de fysio is ook een erg goed idee! Ik ga een filmpje maken en dat opsturen.

Verder is ze nog steeds heel fit maar helaas lopen gaat nog steeds onregelmatig. Je kunt het ook horen dat ze onregelmatig loopt.

Ik vroeg ook naar een ontsteking in de heupen (kan even niet op de naam komen) maar vaak gaat dat gepaard met koorts en ook niet helemaal fit zijn.

Zorgen maken zit een beetje in de familie en ben bang dat ik dat er niet meer uit krijg. Wil liefst niks over het hoofd zien en er optijd bij zijn.


@mayasfrenk ook mijn dochter geeft niet snel pijn aan het zegt eigenlijk altijd nee. Zal zeker ook de fysio vragen

Ik vind het heel erg raar als je een 2 jarige bloed laat prikken en urine opvangen als ze mank loopt. Neuroblastoom vind je er niet mee en leukemie geeft eerder al andere symptomen.

Ik denk je op moet passen dat ze je niet gaan verdenken van Münchausen by Proxy. Maar misschien schiet ik nu door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:37

Nooit gaan Googlen.

Ik weet niet hoe oud ze is. Maar toen ik 3 was brak ik m'n arm, moest niet huilen etc. Zelfs niet toen ze aan m'n arm trokken in et ziekenhuis. Er werd zelfs gezegd is niet kapot maar we maken wel even foto's. Ik gaf geen kick, maar was wel dusdanig gebroken dat ik 2 keer geopereerd ben.

Als het dus wel aanblijft houden dring dan gewoon aan om foto's te laten maken.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:37

Een kind wat valt is daar na erg voorzichtig dat zal het mank lopen verklaren. Bloed prikken is wel heel erg, dat doe je pas als een kind echt iets onder de leden heeft.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:43

Ik vind ploedprikken ook wel erg heftig. En vooral omdat het in jouw hoofd zit en niet persee bij je dochter.

Niemand vind het gek als na een misstap een paard een beetje mankt toch? Dan ga ik ook pas na twee weken verder kijken en dan met een foto. Niet bloedprikken omdat hij misschien ook wel kanker heeft.

Ik zit momenteel met een kleine blessure aan de lies na een val van een paard. Niets ernstig, maar ik mank inderdaad ook omdat het niet fijn voelt als ik grote (normale) passen zet. Geen echte pijn ook, maar meer vervelend. Ik zou je echt niet direct zorgen maken.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 12:44

Foto's wilde de huisarts niet laten maken want hier zijn ze voorzichtig mee voornamelijk bij meiden ivm eierstokken etc.
Ze heeft ook overal gevoeld en vind nu niks verdacht. Al had ik beide keren wel een andere huisarts (eerst 1 in opleiding daarna een waarnemend) dus ze konden niet vergelijken.

Maar vinden jullie het niet gek dat het erger wordt? Zoals vandaag is ze ook al 2x keer gevallen door het mank lopen(struikelt dan in combinatie met te snel willen)

@janderegelaa: hoe weet jij zo zeker dat dit niet te vinden is in de urine en/of bloed?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23418
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:48

Ik mis de logica van bloedprikken?
Is er überhaupt al een foto gemaakt?
Een kind wat een weekje wat mank loopt na een val is niet iets waar ik (werkzaam in de spoedzorg) gelijk heel zenuwachtig van word maar als ik jouw ongerustheid hoor zou ik eens beginnen met het aanvragen van een foto.

Edit: TS waar wil je naar zoeken in het bloed?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:50

LadyDaily schreef:
Foto's wilde de huisarts niet laten maken want hier zijn ze voorzichtig mee voornamelijk bij meiden ivm eierstokken etc.
Ze heeft ook overal gevoeld en vind nu niks verdacht. Al had ik beide keren wel een andere huisarts (eerst 1 in opleiding daarna een waarnemend) dus ze konden niet vergelijken.

Maar vinden jullie het niet gek dat het erger wordt? Zoals vandaag is ze ook al 2x keer gevallen door het mank lopen(struikelt dan in combinatie met te snel willen)

@janderegelaa: hoe weet jij zo zeker dat dit niet te vinden is in de urine en/of bloed?

Natuurlijk is een verslechtering niet de bedoeling, maar dat gaat over het been nav een val. Dus dan denk je aan toch een lelijke verstuiking, een kneusing of een breuk.

Jouw gedachtesprong naar kanker is gewoon een beetje uit de bocht gevlogen en om een kindje van 2 daarvoor bloed te laten prikken vind ik ook wel wat bizar.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 12:51

Polly schreef:
Ik mis de logica van bloedprikken?
Is er überhaupt al een foto gemaakt?
Een kind wat een weekje wat mank loopt na een val is niet iets waar ik (werkzaam in de spoedzorg) gelijk heel zenuwachtig van word maar als ik jouw ongerustheid hoor zou ik eens beginnen met het aanvragen van een foto.

Edit: TS waar wil je naar zoeken in het bloed?


Zou dan willen kijken naar ontsteking waardes in haar bloed.
De huisarts wilde geen foto maken. Heeft haar zien klauteren etc. Verdenkt zeker geen breuk.

Zou een kneuzing/verstuiking kunnen zien. Overigens is dit niet zichtbaar, geen blauwe plekken,geen verdikking. En knapt zeker niet op, eerder verslechtering.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:55

Nou hier met een 2 jarige bloed laten prikken ...bespaar je kind dat gedoe echt hart verscheurend!
hier een kindje van 8 loopt ook mank en geeft vooral niet toe...een hele goede kinder fysio en die heeft ons zo goed op weg geholpen, maar daar gaat het echt niet mee over. nu dus doorverwijzing naar een orthopeed speciaal voor kinderen. En ja na weken tapen is er aan de buitenkant echt zwelling te zien en een plekje wat af en aan rood, dik en warm is maar soms ook niet....
(zelf als kind ook die klachten gehad....na jaren ja wel 38 jaar later bleek ik reuma te hebben en bij operaties bleek mijn kraakbeen beschadicht en miste ik een enkelband. zoiets in zacht weefsel is lastig te zien op x-ray beelden.)
Geef het tijd en wie weet knapt het wel goed op stevige hogere schoentjes, en evtw steun zooltjes kunnen ook het lopen vergemakkelijken met positive houding verbetering steun en demping!.