Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:44

IMAY1990 schreef:
culaccino schreef:
Ja, dat is inderdaad gevaarlijk :)) En meestal moeten er ook nog pedalen en bidonhouders en zo op.

Wil je eventueel ook tweedehands, voor zover die te krijgen zijn? Of liever een nieuwe? Tweedehands heb ik ze wel full carbon en met Ultegra gezien rond jouw prijs, maar dan moet je wel een beetje oog hebben voor slijtage/schade, denk ik. Of via een winkel zodat je wat garantie hebt (nog steeds dankbaar voor je tip van mijn fiets, Susan :D )


Pedalen heb ik gelukkig. Bij de fiets die ik nu heb zaten gewone pedalen en die heb ik bewaard toen ik over ging naar klikpedalen. Die klikpedalen mogen van de "oude" af en aan de nieuwe. Ik ga de oude blijven gebruiken als commuter bike enzo dus dat is met gewone pedalen echt helemaal prima. Ik wil wel echt een nieuwe. Ik heb niet genoeg verstand van fietsen om met een 2ehands te kunnen zien of ik geen fiets met gebrek koop waar ik zelf niet mee om kan gaan zegmaar. En met een nieuwe is vaak wel iets mogelijk als hij toch niet bevalt na een week of 2 uitproberen.

En zeg nu zelf, van nieuwe fietsen kijken wordt je toch ook gewoon hebberig?: https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... be=BK%2FBU


Lekker dat er voor 35mm ruimte tussen de voorvork zit dan kan je ook nog light gravel fietsen op de veluwe als je dat leuk vindt.

Ik heb gisteren nog lichtelijk gegravelt op de Veluwe. Aangezien ik tot montage toch maar even niet op de gravelbike stap heb ik mijn vriend zijn racer ontvoert en met zijn dunne racebandjes op wel hele goede en fijne gravelstroken gereden op de Veluwe. Was echt mooi joh
Vooral mijn vriend die bij de lichtste gravel al een rechtsomkeert maakt op de racer, hij was mee maar dan op mijn mtb :=
Het mooie was ook. Je hebt een geasfalteerd fietspad naast de onverharde weg. Ik met de racer op het onverharde en hij met zijn mtb op het verharde fietspad. Ergens ging er iets mis _O-

Afbeelding

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:58

Hahahaha! Ik zie dit zo voor mij. Ook wel enigszins herkenbaar.

Al ben ik wel blij met een racer met 32mm bandjes. Dat schijnt tegenwoordig meer mode te zijn onder de endurance racers. In Friesland nog wel wat leuke momenten mee meegemaakt; soms zet ik bijzondere routes uit. Vriend die mee was en die op 26-28mm reed, die was minder blij.

IMAY1990

Berichten: 1886
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 16:21

Oke, ik ben inmiddels een stapje verder weer. Ik heb nu een statische meting gedaan waaruit een aantal basisgetalletjez zijn gekomen en ik ben nu naar fietsen aan het kijken die ik in het echt wil zien. Dit is tot nu toe mijn (misschien nog niet zo) shortlist in willekeurige volgorde:
- Liv Avail Advanced 1 https://www.liv-cycling.com/nl/avail-advanced-1-2022
- Liv Langma Advances 2 https://www.liv-cycling.com/nl/langma-a ... isc-2-2022
- Merida Sculture 5000 https://www.merida.nl/racefiets/scultur ... ious/2022/
- Canyon Ultimate CF SL 8 https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... /2752.html
- Cube Attain GTC SL 2022 https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... alncarbon/

Wat denken jullie?

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 17:20

Ik zou proberen zo veel mogelijk te testen om te kijken waar je lekker op zit en fijn op kan fietsen. Zo te zien heb je redelijk wat verschillende type fietsen nu in je lijstje staan met verschillende specs en geometrie. Na een aantal type fietsen proberen weet je misschien wat voor type fiets/geometrie wat meer bij je past (endurance, allround, aero/race).

Als ik mij het goed herinner, ben jij ook redelijk lang toch? Dan zouden herenfietsen eventueel ook wel een optie zijn. Vaak zijn damesfietsen vooral gericht op kleinere maten, maar heren/unisex zijn qua geometrie al snel vergelijkbaar met de grotere damesfietsen. Tegenwoordig zijn er sws al wel redelijk wat merken die fietsen aanbieden in kleine t/m grote maten, waarbij het type fiets/geometrie (endurance,klim,race,aero etc) meer bepalend is dan het geslacht. De Merida die je er nu tussen hebt gezet is daarvan al een goed voorbeeld.

Zo had ik eerst een instapfiets van Liv (maat S, endurance gericht) en fiets ik nu op een Bianchi Sprint (maat 51, allround, richting aero). Ik dacht eerst dat ik wel voor een damesfiets moest gaan, omdat mijn reach relatief beperkt is, maar uit de bikefit kwam wel dat ik gemakkelijker en beter diep kan zitten (kleine stack). Dit vind je wat meer bij de unisex fietsen dus eerst gekeken naar allround fietsen met een kleine stack en vervolgens konden ze bij de fietsenwinkel de reach aanpassen door er een kortere stuurpen op te zetten. Daarnaast kon ik er een smaller stuur (38 ipv 40cm) op laten zetten. Nu heb ik dus een unisex fiets, met wat (dames)specifieke aanpassingen naar mijn wensen.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 17:26

Ik zou zoveel mogelijk fietsen uitproberen. En een keuze maken in wat voor type fiets je wilt. Sommige zijn namelijk meer op snelheid gebouwd en andere in je lijstje zijn meer op endurance gebouwd. En vergelijk ze eens op 99spokes. Dan zie je precies hoe de geometrie verschilt en je ziet ook de verschillen in uitrusting.

Maar vooral, je moet er fijn op kunnen zitten.

IMAY1990

Berichten: 1886
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 17:33

Ik ben niet heel kort met 1.68, binnenbeenlengte was 82.4 geloof ik maar ik heb de cijfertjes nog niet in mijn mailbox. framemaat advies op het ideaal zegmaar zou 53 of 54 zijn met een reach iets groter geloof ik. Maar ik kan aan de hand van de cijfertjes naar de maattabellen kijken en bedenken of het goed zou kunnen passen en dan in een winkel testen of het lekker zit. Waar ik nu was verkopen ze qua racefietsen alleen Merida dus daar heb ik er al op 2 gezeten even, maar nog niet het model dat op mijn lijstje staat nu. Wat betreft stuurbreedte heb ik waarschijnlijk vanaf een unisex model geen smallere nodig omdat ik relatief brede schouders heb. Maar al met al weet ik nu ongeveer de grenzen waarbinnen ik me moet gaan begeven en de rest is er op gaan zitten, voelen en uitproberen zegmaar. Ik ga ook nog even mij Bianchi op de site kijken wat die allemaal voor leuks hebben.

Ik moet wel zeggen dat ik het op de site van bianchi zelf lastig vind om een prijsinschatting te vinden
Laatst bijgewerkt door IMAY1990 op 28-01-22 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 17:35

Ik heb deze week weer op de spinningfiets gezeten. Helaas is er in mijn omgeving nu best veel corona dus was deze week ook meer thuis dan aan het werk. Wel een mooi moment om dat meer op te gaan pakken.

Ik kan niet wachten tot het voorjaar wordt de fietskriebels beginnen wel weer te stijgen.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 18:11

Ik heb geïnvesteerd in 2 paar winterschoenen. 1 paar voor wanneer het ongeveer 8-15 graden is en 1 paar een maat groter waar elektrische sokken in kunnen. Leuk joh tenen met frostbite…. Maar inmiddels kan ik 2 uur buiten fietsen zonder afstervende tenen! De afgelopen ritjes waren best lekker buiten!

Al zit ik ook op de Tacx. Vriendin heeft een trainingsschema gemaakt zodat ik dit de winter doorkom. Zij doet triatlons en ik ga echt dood. Blijkt zij hetzelfde schema te doen _O- . Dus nu hak ik de intervallen door tweederde. Dan ben ik iets minder een stervend karrenpaard :evaw: .

Mijn fietsen zien er alleen niet meer uit door alle zooi op de weg. Ik denk dat ik ze misschien in maart/april even een APK doe bij de fietsenmaker.

Time2Tri

Berichten: 6124
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:21

Pff , succes met je keuze Imay .
Ik sluit me aan bij de rest , zoveel mogelijk proberen als dat
mogelijk is .
Kiezen tussen wel of niet met schijfremmen , Schimano 105 of
Ultegra .
Wat past het beste bij je qua ergonomie en wat vind je mooi ? :o
Als ik voor mezelf een leuk bedrag voor een fiets neerleg , moet ik hem
ook mooi vinden . Mijn oog wil ook wat .
Die Merida uit de link zou optisch niet mijn keus zijn Y;(

Anoniem

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:43

Haha maaikemuis, zelfde trainingsschema := Mogen we eens een voorbeeldje zien?

Time2Tri

Berichten: 6124
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:07

Morguh ....

Gisteren bijna twee uur buiten gefietst :D
Op zich was het niet koud , maar wat een wind zeg .
Het was knuppelen :j _O-
Wel een kroontje op Strava gehaald , had effe de wind in de rug .
Maar later ook volle bak wind van voren .
Het verschil speed vs power is goed in onderstaande foto te zien .
Afbeelding

@Maaike , ben ook wel benieuwd hoe je schema eruit ziet .

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:20

Haha en dan had je bij 17 minuten windje mee! Dat zie je goed terug inderdaad met minder vermogen harder fietsen. Dat is wel lekker.

Imay lekker aan het rondneuzen. Ik kan Canyon op alleen service al aanbevelen. Het lijkt erop dat ik gewoon een heel nieuw frame krijg a 1500 euro omdat ik last van cable rub heb gehad :oo _/-\o_
Wil nog niet te vroeg juichen maar ze hebben het frame al wel op de post gedaan naar eindhoven waar ik hem morgen naartoe ga brengen voor herstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:28

Wauw Queelens, dat is super! En best snel ook :j

Ik ben blij met mijn goedkope crosshybride van een paar tientjes, haha. Hij heeft nog wel wat liefde nodig, maar trapt licht en vlot en die bredere crossbanden bevallen me wel in dit seizoen!

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:56

Je vloog Time!! *\o/*

Gisteren was de gravelclinic en oh boy…. Zoals met veel sportieve activiteiten bij mij viel ook dit een beetje in de categorie ‘ambitious but rubbish’. Ik ben gewoon niet zo heel handig. En al helemaal niet wanneer ik blokkeer in mijn hoofd met de gedachtegang ‘ik zit vast in klikpedalen’. Dan gaan alle stilstaande oefeningen gewoon niet, ik verstijf. We waren nog geen 10 minuten onderweg of ik lag al ondersteboven -O- .

Maar ik ben over boomstammetjes de heuvel af gegaan, over diezelfde boomstammetjes omhoog. Ik kan nu met twee wielen springen (mikken nog niet). Ik heb een hele steile afdaling met drop gedaan, een technische afdaling met bochten en stronken en ik kan door heel mul zand rijden én er een bocht in maken. Ik vond het enorm leuk, iets te spannend soms en ik ben bont en blauw! Maar het was een enorme ervaring!

Het schema zal ik later plaatsen. Die moet ik even typen op de computer.

Time2Tri

Berichten: 6124
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:52

Queelens schreef:
Haha en dan had je bij 17 minuten windje mee! Dat zie je goed terug inderdaad met minder vermogen harder fietsen. Dat is wel lekker.


Daar had ik inderdaad wind mee :j , en heb nog een Strava kroontje
gewonnen ook _O-

Strava vergelijkt sporters over bepaalde segmenten , niet rekening
houdend met bv de wind .
Dus eigenlijk is het appels met peren vergelijken :=

Ik ben meer trots op dat stuk waar ik 270 watt op de pedalen heb met
maar 18 km/u *\o/*


maaikemuis schreef:
Je vloog Time!! *\o/*

:j Met twee vingers in mijn neus ha ha .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:19

Ja! Powerwoman! *\o/*

Klinkt heftig, die gravelclinic := Bij wie heb je dat gedaan?

Time2Tri

Berichten: 6124
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 06:53

culaccino schreef:
Ja! Powerwoman! *\o/*


En toen is er op Strava melding gemaakt dat ik het segment met een
voertuig ben gereden 8)7
Hoe dan ?? Waren komen data van powermeter , hartslag , rpm vandaan ?
_O- Ben denk ik iemand op de tenen getrapt . :=

Mij boeit dat hele kroontje niet , maar tegen onrecht kan ik slecht .
Dan ga ik op mijn strepen staan ~~}>

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 07:03

Wait whut!?! -O-

Zijn er mensen die dat doen :wow:

Anoniem

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 07:25

Ahh flauw, T2T!

Time2Tri

Berichten: 6124
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 07:46

Yup , :j er zijn echt mensen die dat doen .
Maar gelukkig had ik zelf de optie wel te bevestigen dat het
gewoon klopt .
Had even gespiekt , diegene waar ik het kroontje van heb gepikt
heeft massa,s aan QOM,s en CR,s .
Ik weet niet ok zij het was , maar schijnbaar geilt ze er op :D

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:37

Haha wat erg. Deze dame krijgt aan het einde van deze week zo’n krans van de meeste segmentpogingen denk ik :=

Heftig maaike! Heb je er dit weekend met gravellen wat aan gehad?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:37

Zo flauw als mensen op die manier hun QOM pakken! Niet eerlijk. Toch veel leuker om ervoor te knallen?

Ik heb van de week ook een QOM gepakt, wist dat er mogelijkheden waren dus ben er echt voor gegaan. En werd super leuk beloond :D

Het rondje
Afbeelding

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:08

Ik ben ook een flinke tijd de local legend geworden op de thuisroute hier. :') Inmiddels zal iemand mij zeker wel ingehaald hebben is al een tijdje geleden dat ik op de route ben geweest.


Ik heb soms wel dat er in Strava zelf een fout zit. zo had ik een rit gemaakt op de thuisroute , maar kreeg ik een stuk in Amerika? waarbij ik 1,2 kilometer had gefietst in een paar seconden met een snelheid van 712 km per uur.

Baalde wel dat mijn hele rondje weg was 8)7

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:29

Heb je hem niet op een ander toestel opgenomen? Dan kun je hem makkelijk inladen. Ik doe het wel eens als de mijne hem niet goed heeft gepakt, dan pak ik de gegevens van de Wahoo van mijn partner met wie ik gefietst heb.

Haha ja die QOM's dat is was, ik heb er ook ooit eentje gepakt, wist ik veel. En die werd er binnen 24 uur alweer afgereden :') Stel je voor hè :+ :D

Gothico

Berichten: 1338
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:09

Jullie zijn allemaal weer lekker bezig geweest.

Een QOM of KOM is puur dat je het snelste bent op een bepaald stuk(je). Ik heb er een paar en ook ik word vaak gevlagd dat het met een voertuig gereden is. Eentje heb ik maanden ruzie om gehad dat iemand dat iedere weer opnieuw deed vlaggen. Zo vervelend is dat. Heb ik de titel maar aangepast. Duurde het een weekje langer en begon het weer. Nu is het al een tijdje stil. En ik ben op ruim 10 segmenten local legend. (Ik fiets sommige stukjes ook wel 2 tot 4 keer per dag).

@Zebrastreep. Ik heb op strava een keer een gemiddelde van 25km/u gehad met een maximum snelheid van 300km/h plus. Zulke vreemde fouten soms op Strava. XD