Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mo_86

Berichten: 1241
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:55

Ahh oke! Gelukkig is het al niet meer zichtbaar!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:22

Zo, de dame is onderweg naar huis. Eindelijk, mag ik wel zeggen :)).

Gisteren nog in een speciale wax gezet, zal bij benieuwen of dat wat doet :+. Zere arm nu, dus het moet maar niet voor niets geweest zijn :)).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:26

Afbeelding

En ze is thuis <3. Volgend weekend lekker varen. Nu al zin in. Het wordt mooi weer.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:36

<3
Wat mooi!
En een prachtige ligplek ook zo te zien, met een hoop groen op de achtergrond.

Wij hadden dit weekend het grootzeil willen heisen, maar helaas staken er een paar schroefjes iets te ver uit in het rolprofiel, dus hopelijk kunnen we die volgend weekend vervangen.
Wel heb ik lekker zitten klussen in de voorhut. Ik hou normaal meer van houtkleur, lekker authentiek, maar het hout was hier zo erg verkleurd door rot en schimmel dat het niet meer te redden was. Lekker fris wel, dat witte kleurtje.
Afbeelding

Bart mocht de mast in voor de schroefjes :))
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:59

Brrrr, zo hoog die mast in :=. Voor geen geld, ik heb echt enorm hoogtevrees.

Dat wit ziet er super uit zo, ik houd van wit, haha. Alles lijkt ruimer en meer helder. En inderdaad fris.

Wij hebben inderdaad een heerlijke ligplek, de dam zit altijd vol met watervogels, lekker groen, er gebeurt altijd wat. De komende dagen nog bezig met installeren van alle toeters en bellen, de naambordjes erop en dan is ze weer compleet straks :).

Nu nog op zoek naar een goede mastenmaker. We willen toch eens kijken wat dat gaat kosten, hout is toch de mooiste optie. We hebben al verschillende prijzen gehoord, maar nog geen officiële offertes. We houden rekening met zo'n 800 - 1000 euro (dat zijn ook de bedragen die we gehoord hebben). Dat is veel geld, maar als de mast dan weer volledig solide en goed gemonteerd is, vinden we het dat zeker waard :).

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:49

Ik heb geen enorme hoogtevrees, heb ook een aantal keren abseilen gedaan, maar 20 meter de mast in vind ik ook spannend, dus ben blij dat Bart het zelf wilde doen :)) Al ga ik er wel vanuit dat ik ook ooit de mast in zal moeten haha.

Succes met het vinden van een mastenmaker. Goedkoop zal het niet zijn nee, maar met de bedragen die bij onze boot voorbij komen klinkt 1000 euro als een koopje :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:55

8nnemiek schreef:
Ik heb geen enorme hoogtevrees, heb ook een aantal keren abseilen gedaan, maar 20 meter de mast in vind ik ook spannend, dus ben blij dat Bart het zelf wilde doen :)) Al ga ik er wel vanuit dat ik ook ooit de mast in zal moeten haha.

Succes met het vinden van een mastenmaker. Goedkoop zal het niet zijn nee, maar met de bedragen die bij onze boot voorbij komen klinkt 1000 euro als een koopje :')

Nou, het is enkel de punt vervangen, he :=.

Een nieuwe mast is wel echt jackpot, dus we willen deze echt repareren. Ik hoop dat mijn vriend inmiddels al offertes aan het aanvragen is, want ik wil de vakantie zeilen :P.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:15

We hebben wel eens opgezocht wat een nieuwe top van onze mast zou kosten, dus het aluminium met wat rollen en bevestigingspunten, en dat was heel wat meer dan 1000 euro :=
Met een nieuwe mast voor polyester boten zit je inderdaad eerder richting de €20.000 en dan heb je gewoon een standaard modern model en geen ouderwets goede kwaliteit. Dat zal voor hout niet anders zijn gok ik, alleen zul je dan betere kwaliteit krijgen :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:33

Masten voor een boot van ons type zijn wel wat goedkoper, het is gewoon rechttoe rechtaan een mast, geen draden erdoor oid, alle bevestigingspunten kunnen overgezet worden. Dat scheelt.

Wij moeten in dit geval ook enkel een punt van hout die verlijmd wordt aan de huidige mast, alle rollen en bevestigingspunten hebben we en zijn allemaal goed. Maar ik vind het alsnog wel een klap geld.

En kak, 20.000 voor een mast :=. Een volledig nieuwe mast voor onze boot zou zo'n 8000 kosten. Onze mast is wel een stuk korter dan die van jullie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:08

Nou, onze mast is naar de mastenmaker volgende week gaat hij eraan beginnen. Zo benieuwd, het wordt een combinatie van verlijmen en epoxy staven.

Hij denkt ca. 2 weken nodig te hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 07:36

Hoe is het hier :D? Gaan jullie nog weg dit weekend?

Wij wel, het plan is vanuit de haven naar onze woonplaats te varen zodat oma de boot kan zien (ze is slecht ter been, lopen op drijvende stijgers is voor haar geen optie meer). We blijven er een nachtje liggen en dan gaan we naar Wijk bij Duurstede :).

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:23

Heerlijk, San! En wat lief om naar oma te varen, dat zal ze leuk vinden!

Wij zitten de hele week op de boot. Bart heeft vakantie, dus we zijn lekker aan het klussen en hopelijk kunnen we later deze week gaan zeilen.

Mo_86

Berichten: 1241
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:27

Leuke plannen! Wij vertrekken donderdag naar Engeland voor de Pinkstertrip van de Toerzeilers. De windverwachting is voor donderdag alleen 1-4 knopen wind… dat wordt dus motoren. Terugweg staat er waarschijnlijk te veel wind of we hebben hoge golven met iets minder wind, wat ook niet fijn is. Qua weer niet ideaal maar we zien het wel

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:03

Leuke plannen allemaal! Serieuze trip ook Mo!
Wij hebben hem er net weer in liggen sinds zaterdag maar wachten nog op ons nieuwe grootzeil dus doen nog even niks

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:15

Mo_86 schreef:
Leuke plannen! Wij vertrekken donderdag naar Engeland voor de Pinkstertrip van de Toerzeilers. De windverwachting is voor donderdag alleen 1-4 knopen wind… dat wordt dus motoren. Terugweg staat er waarschijnlijk te veel wind of we hebben hoge golven met iets minder wind, wat ook niet fijn is. Qua weer niet ideaal maar we zien het wel

Oh wat gaaf :D. Veel plezier.


8nnemiek schreef:
Heerlijk, San! En wat lief om naar oma te varen, dat zal ze leuk vinden!

Wij zitten de hele week op de boot. Bart heeft vakantie, dus we zijn lekker aan het klussen en hopelijk kunnen we later deze week gaan zeilen.

Duimen dat t zeil uit kan :D.

Ja, zeker leuk voor oma. Ze houdt zo van varen, maar kan niet meer aan boord komen.


M_i_R schreef:
Leuke plannen allemaal! Serieuze trip ook Mo!
Wij hebben hem er net weer in liggen sinds zaterdag maar wachten nog op ons nieuwe grootzeil dus doen nog even niks

Onderhoud gepleegd :D?

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 01:12

Nee dit jaar niets gedaan. We hebben zoveel andere dingen gehad die echt moesten dat ze een beetje verwaarloos is dit voorjaar. Komt dit najaar of anders volgend voorjaar wel weer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:32

M_i_R schreef:
Nee dit jaar niets gedaan. We hebben zoveel andere dingen gehad die echt moesten dat ze een beetje verwaarloos is dit voorjaar. Komt dit najaar of anders volgend voorjaar wel weer.

Agossie, t arme ding :(:).

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:50

Wat een mooie trip, Mo! Hopelijk wordt het weer nog wat beter.
Ik hoop dat wij volgend jaar ook eens met de toerzeilers mee kunnen met zo'n trip. Lijkt me super fijn om zo'n oversteek niet in je eentje te hoeven maken, en ook een stuk gezelliger :D

MiR, fijn dat ze weer erin ligt!
Hoe lang was/is de levertijd voor jullie grootzeil?

Wij hadden gehoopt dat we deze week het grootzeil werkend zouden hebben, maar we zijn er bang voor dat het zeil toch echt op is en vervangen moet worden. Dus hier komt waarschijnlijk ook een nieuwe.
Maar ik denk dat we morgen en overmorgen wel lekker even op de genua gaan zeilen.

We zijn nu bezig met het vervangen van de oude railingdraad door dyneema. Leuk klusje, en het ziet er al een heel stuk beter uit :D

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:16

Haha ja ze is nu naar onze maatstaven echt verwaarloosd. Gelukkig liggen we in de jachthaven naast een schip dat echt niet om aan te gluren is dus we steken er nog altijd goed bij af.

Ons grootzeil hebben we we vorig najaar besteld, september dacht ik. Maar door , Corona, materiaal tekorten etc behoorlijk wat vertraging. Het zou mooi zijn als je nog een seizoen met je zeil kan doen, in het najaar heb je altijd mooie kortingsacties.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:51

Ach aan de andere kant, als je een boot hebt die er wat slechter bij ligt dan heb je ook eer van je werk, ik vind het altijd heerlijk om daarna de voor- en nafoto's te bekijken :))
Altijd zonde als er schepen zijn die er écht heel slecht bij liggen ja. Bij ons ligt een zwaar verwaarloosde catamaran die vol water staat en waar al in jaren niet naar omgekeken is, triest is dat!

Jee wat een lange levertijd op het zeil!
Die van ons kunnen we nu helemaal niet gebruiken, die wil niet mooi oprollen in de mast (ding is ook al minstens 30 jaar oud), dus ik denk dat we gewoon zo snel mogelijk bestellen en dan hopelijk aan het eind van het jaar nog kunnen zeilen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:44

Zo prachtig om al jullie boten te zien! En hoe ze worden opgeknapt... Wat een werk maar wat een resultaat ook!

Ik heb gisteren mijn CWO I kielboot gehaald :D Ik weet het, het is echt nog niks, maar ik ben er toch blij mee! Ik ga door voor mijn CWO II maar zou ook graag gewoon wat zeiluren maken en veel leren, daarom ook maar even aangemeld op het zeilersforum en een Facebookgroep om misschien een keer een zeilmaatje te ontmoeten :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:55

Gefeliciteerd :D. Da's meer dan ik heb :)).

Hier slecht nieuws, we gaan uiteindelijk toch een nieuwe mast moeten laten maken. Gelukkig kunnen we met een kleine aanpassing deze vakantie wel zeilen :). De offertes voor een nieuwe houten mast zijn aangevraagd, dus ik ben benieuwd :=.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 00:37

Oh hopelijk valt het mee! Gelukkig kun je er nu nog wel lekker mee weg. Wat zijn jullie plannen?

Ik heb vandaag weer een valkje gehuurd met een vriend om wat te oefenen. Zeilschool gaf de tip om een keer als opstapper mee te gaan voor ervaringen om wat te leren, dus heb me aangemeld bij het forum en wat Facebooksites, maar vind het nog wel spannend!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:10

We zijn van plan via Zwolle naar de Weerribben te varen en dan door naar Friesland. En in Friesland is alles afhankelijk van het weer, want ik zou graag weer droogvalleb dit jaar.

Veel plezier vandaag :D. Als opstapper mee is een goede tip.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:06

Mooi hoor, klinkt heel goed! De Weerribben, daar wonen mijn oom en tante. Ook met bootje (motor). Prachtig gebied!

Ik ga eens kijken welke schipper ik aandurf, haha. Hebben jullie er ervaring mee? Ik ben een beetje bang voor creeps :P