Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DideH
Berichten: 6996
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:28

LoveGlove schreef:
We hebben weer een krullenbol gevonden!

Mijn beste vriendin zei dat haar haar vaker pluizig is en nu ze kapper shampoo heeft ineens heel wat meer krul in kwam. Dus we hebben ner haar haar gewassen en al met mijn spul, en ze gewoon keimooi krullen _O-
We gaan denk ik binnenkort eens voor haar haar shoppen en dan kan ze zelf eens kijken wat het beste voor haar haar werkt.

Zij heeft dik haar maar best weinig haar. Ze heeft ook hele open zwavelbruggen. Dus ik denk dat voor haar wat lichtere producten goed werken. Hoe veel krul ze precies heeft moeten we nog zoeken. We zitten nu een beetje tussen wavy en curly in denk ik. Ik gok een beetje dat ze ongeveer net zoveel krul eruit kan halen als dat ik nu heb. Hoewel haar haar wel een stuk langer is, dus dan zal het er wat minder snel uit komen.

Ik zal straks als we haar foto hebben gemaakt vragen of ik het hier kan delen. Dan kunnen jullie het ook zien.

Iemand die tips heeft voor haar haar? Ze heeft iets anders haar dan mij. Ik gok dat ze wat lichtere producten nodig gaat hebben dan ik, gezien ze minder haar heeft. Maar verder zou ik het nog niet kunnen zeggen


Superlief dat je haar zo wil helpen!
Helaas geen tips, ben zelf nog volledig in de uitprobeer/noobfase

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:56

Ik heb vandaag, of nou ja 30 minuten geleden, voor het eerst eens van de omborstelwikkelkrullen borsteltechniek geprobeerd. Haar even geplopt en iets met de diffuser gedaan en het ziet er nu al enorm veelbelovend uit :oo
Ben ook overgestapt op een leave-in met proteïne, ik geloof dat mijn haar die ook fijner vindt.

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:38

Ik ben ook op zoek naar de juiste producten (tips zijn welkom!)

Mijn krullen zitten na het doen mooi maar zakken in de loop van de dag flink uit. Ik heb veel en dik haar, wat natuurlijk ook niet echt helpt.

Ik gebruik nu:
Yari shampoo
Andrelon kokos boost masker

Yari leave in
Krullencreme van nivea
Snot gel

Ik heb geen idee wat er voor zou kunnen zorgen dat het zo zakt ik z binnenkort eens een foto maken van begin van de dag en eind van de dag ter vergelijking!

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:27

misschien is de combi Yari en krullencreme te zwaar. Yari is vrij zwaar van zichzelf.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:31

Britt_Sisi schreef:
Ik ben ook op zoek naar de juiste producten (tips zijn welkom!)

Mijn krullen zitten na het doen mooi maar zakken in de loop van de dag flink uit. Ik heb veel en dik haar, wat natuurlijk ook niet echt helpt.

Ik gebruik nu:
Yari shampoo
Andrelon kokos boost masker

Yari leave in
Krullencreme van nivea
Snot gel

Ik heb geen idee wat er voor zou kunnen zorgen dat het zo zakt ik z binnenkort eens een foto maken van begin van de dag en eind van de dag ter vergelijking!


Rootspray *\%/* of droogshampoo.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 00:55

Ik wil het eens met mousse gaan proberen.

Loveglove: hoe weet je dat van die zwavelbruggen en wat zijn het?

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 06:27

poes schreef:
Ik wil het eens met mousse gaan proberen.

Loveglove: hoe weet je dat van die zwavelbruggen en wat zijn het?

In het engels heet het "porosity"

Je haar bestaat als het waren uit schubben. En bij sommige mensen zitten die schubben dicht en bij anderen zitten die open. De manier waarop je dat kunt weten is hoe makkelijk je haar alles opneemt. Vooral water.

Als jij in de douche staat en jij moet er even over doen voordat je haar helemaal nat is, staan die zwavelbruggen dicht. Het lijkt fan eigenlijk net alsof je haar waterproof is. Vaak komen de druppels dan ook echt op je haar te zitten en willen ze er niet echt in komen. Sommige mensen doen er dan ook echt 10 minuten over om hun haar helemaal nat te krijgen, vooral als je ook nog eens flink kroeshaar hebt. Als je onder de douche staat en je haar is meteen helemaal nat, dan staan die zwavelbruggen wijdt open. Dan neemt je haar al dat water meteen op. Die zwavelbruggen zijn eigenlijk een soort poort naar de binnenkant van je haar, en bij sommige mensen is die poort van nature goed dicht. Bij anderen issie juist open.

Hoe lang je haar erover doet om van nature te drogen is denk ik de makkelijkste manier om het te kunnen weten. Mijn haar droogt met maximaal anderhalf uur ongeveer als ik het aan de lucht laat drogen. Bij sommige mensen duurt het echt de hele dag voordat hun haar eens droog is. Het is moeilijk om alles op te nemen als je zwavelbruggen dicht staan, maar het ks ook moeilijk om alles weer kwijt te raken. Bij mensen met open zwavbruggen is her dan weer makkelijk om alles kwijt te raken. Mensen met open zwavelbruggen krijgen vaak ook makkelijker van dat droge suffe haar over tijd omdat het haar al zijn moisture (vocht dus) heel makkelijk kwijt raakt. Het haar neemt dan ook viezigheden en dingen uit de lucht heel makkelijk op. Bij mensen met dichte zwavelbruggen is dat dan weer andersom

Die zwavelbruggen hebben effect op welke producten je het beste kunt gebruiken. Over het algemeen kunnen mensen met open zwavelbruggen het beste wat lichtere producten gebruiken en vooral veel leave in producten. Bij mensen met dichte zwavelbruggen is het juist andersom. Wat zwaardere producten en eventueel vooral uitspoelbare producten zijn dan vaak beter.

Natuurlijk zijn er ook mensen die er tussenin zitten. Die moeten kwa verzorging dan ook weer tussen de twee uitsersten in zitten natuurlijk.

Mijn beste vriendin haar haar droogt nog sneller dan dat van mij. Dat van mij droogt al heel snel. Met diffusen heb ik ook een kwartiertje nodig. Zij was met 10 minuten al klaar. waarschijnlijk zit het verschil tussen ons twee hem er vooral in dat ik veel meer haar heb dan zij. Haar haar is ook vrij dik, zoals ik dat heb, maar ze heeft minder haar op haar hoofd. Ik heb ook nog eens heel veel haar. Dat heeft natuurlijk ook iets langer nodig om te drogen :=

Dat zijn zwavelbruggen. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd voor je :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 06:53

Nou dat is een heel verhaal, allemaal, zwavelbruggen verander je met een chemische behandeling en als ze stuk zijn door bijvoorbeeld bleek kun je ze herstellen met Olaplex. Toch?

Voordat je überhaupt iets in je krullen smeert doe je een testje, bijvoorbeeld deze:

https://www.kurlify.com/nl/curly-girl-m ... d-bepalen/

Dan weet je of je proteïne in je producten wil of niet.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:45

Test is verstandig, maar blijf ook experimenteren als het niet lukt met je producten. En combineer dingen, soms werkt een combi heel goed. En je haar verandert ook :)
Ik ben nu helemaal into het merk Treluxe. Zit overal proteïne in en m'n haar reageert geweldig. Terwijl ik eerder echt geen proteïne moest gebruiken.
En ik ben ook blij met de geur, ik vind veel producten zo sterk en zwaar qua geur. De Treluxe gel is m'n favoriete geur, als een zomerdag op het strand :D

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:16

Kinke schreef:
Test is verstandig, maar blijf ook experimenteren als het niet lukt met je producten. En combineer dingen, soms werkt een combi heel goed. En je haar verandert ook :)
Ik ben nu helemaal into het merk Treluxe. Zit overal proteïne in en m'n haar reageert geweldig. Terwijl ik eerder echt geen proteïne moest gebruiken.
En ik ben ook blij met de geur, ik vind veel producten zo sterk en zwaar qua geur. De Treluxe gel is m'n favoriete geur, als een zomerdag op het strand :D

Precies dit. Wat voor producten je moet gebruiken hangt zeker niet alleen af van je zwavelbruggen. Het hangt ook af van wat voor krul je hebt, hoe dik je haar is en ook hoeveel haar je hebt. En zelfs als er 2 mensen zijn met al die dingen precies hetzelfde kan elk haar nog steeds anders reageren op andere producten.

Ik heb bijvoorbeeld heel open zwavelbruggen. Toch gebruik ik een paar dingen die wat zwaarder zijn. Dat is dan vooral mijn proteïnemasker en mijn krullen creme. Ik gebruik ook een gel die heel licht is en een mousse, omdat gel alleen niet goed werkt voor me. Dit komt omdat ik dus ook heel dik en heel veel haar heb. Mijn haar is vrij flexibel en breekt ook niet makkelijk. Als her alleen aan de zwavelbruggen lag zou ik die zware producten niet hebben kunnen gebruiken.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:50


Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:43

Mijn haar heeft om te krullen zowel vocht als proteïne nodig, dat maakt het nog steeds een zoektocht. Ik doe sinds gisteren weer actief een poging. Ik droog nu mijn haar gewoon niet af na het douchen. Ik knijp alleen de ergste nattigheid eruit. Nu zit het van voren al een halve dag best oké en het zakt ook niet uit. Maar achter is vannacht alle slag weg gegaan doordat ik daarop slaap. Enige oplossing is denk ik zo'n satijnen mutsje. Mijn vriend ziet me al aan komen. _O-

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:27

Urbanus schreef:
Waar heb je die kennis over open zwavelbruggen vandaan?

Ik denk namelijk dat je je een beetje vergist in de uitleg.

https://www.mariskavansprundel.nl/proje ... ochtig-is/

Bij de kapper. Dat is een hele hoog aangelegde kapper ook. Dus die hebben heel veel gestudeerd hiervoor en hebben veel verschillende specialiteiten waaronder krullen. Hij zei ook dat zwavelbruggen best ingewikkeld zijn. Hij gaf me denk ik ook gewoon de simpele uitleg :j

Hoewel ik de poreusheid interessant vindt. Naar Engels vertaald is dat porosity. En in het Engels wordt pok gezegd dat je haar hoog poreus is als het niet veel vocht opneemt maar ook lastig de vocht kwijt raakt. Je haar is laag poreus als hij wel veel vocht op opneemt maar het ook makkelijk kwijtraakt waardoor je haar dus heel snel uitdroogt. In jou link staat de uitleg zo dat het de suggestie geeft dat hoog poreus haar juist snel droog wordt wat niet klopt. In ieder geval niet als je de Engelse vertaling van poreus gebruikt (porosity dus). En ik zou her vreemd vinden als die woorden in verschillende talen verschillende betekenissen hebben als ze elkaars vertaling zijn :')

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:18

Laten we bij het begin beginnen:

Je haar bestaat uit 3 lagen:

De hoornlaag, de cortex en in het midden merg. De bovenste laag bestaat uit allemaal schubben en die bepalen de porositeit van je haar. Staan ze uit elkaar dan heb je hoog poreus haar, staan ze dichtbij elkaar dan heb je laag poreus haar.

Zwavelbruggen zorgen voor de structuur van je haar, of het steil of gekruld.

Je kapper heeft het waarschijnlijk over al deze materie gehad en je hebt het door elkaar gehusseld. Want wat invloed heeft op de porositeit van je haar zijn die haarschubben en waterstofbruggen zorgen voor pluishaar.

Kenmerken van hoge porositeit
– je haar wordt snel nat en is ook weer snel droog
– Producten worden heel snel opgenomen
– Veel gespleten punten
– Je haar voelt droog
– Veel pluis
– Veel klitten
– fijn en krullend haar heeft er sneller last van
– Je blondeert of verft je haar veel

Kenmerken van lage porositeit:
– het duurt lang voordat je haar echt goed doorweekt is en het droogt heel langzaam op
– producten hebben de neiging bovenop je haar te blijven liggen
grof haar heeft meer schubben, dus is minder snel poreus

Met krullen heb je óf proteïne nodig, of vocht. En als je proteïne nodig hebt kun je ook nog onderscheid maken tussen grote of kleine moleculen.

Heel verhaal, maar het is dus vooral experimenteren.

Overigens denk ik dat stap 1 altijd een goede kapper is. Met wat lagen en lucht in je haar krult het al heel anders dan wanneer alles op 1 lengte hangt.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:21

Ik kan echt alles afvinken van die bovenste. Het is nu ook echt mega pluizig vandaag. Yari is ook niet helemaal het juiste product voor mijn haar. Het werkt zeg maar maar half ook. Ik ga de quench van aunt jackie en syoss keratin mousse ophalen morgen.

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:24

Ik hecht echt 0,0 waarde aan wat een kapper met de reguliere kappersopleiding mij vertelt over krullen.

Hier laatst ook een heel verhaal gehad over zwavelbruggen en weet ik het. Is gewoon om Olaplex te verkopen, prima.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:26

Ik heb dit gekocht:

https://www.bol.com/nl/nl/p/aphogee-two ... oductImage

In flesjes, maar je kunt dus gewoon zo'n proef bestellen.

Het heeft m'n haar echt gered! Je wast je haar, dan breng je stap 1 aan, doorkammen, droog föhnen, uitspoelen en daarna stap 2.

Olaplex is echt fijn met beschadigd haar, maar de laatste keer deed de behandeling precies niks bij me.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:50

Urbanus schreef:
Laten we bij het begin beginnen:

Je haar bestaat uit 3 lagen:

De hoornlaag, de cortex en in het midden merg. De bovenste laag bestaat uit allemaal schubben en die bepalen de porositeit van je haar. Staan ze uit elkaar dan heb je hoog poreus haar, staan ze dichtbij elkaar dan heb je laag poreus haar.

Zwavelbruggen zorgen voor de structuur van je haar, of het steil of gekruld.

Je kapper heeft het waarschijnlijk over al deze materie gehad en je hebt het door elkaar gehusseld. Want wat invloed heeft op de porositeit van je haar zijn die haarschubben en waterstofbruggen zorgen voor pluishaar.

Kenmerken van hoge porositeit
– je haar wordt snel nat en is ook weer snel droog
– Producten worden heel snel opgenomen
– Veel gespleten punten
– Je haar voelt droog
– Veel pluis
– Veel klitten
– fijn en krullend haar heeft er sneller last van
– Je blondeert of verft je haar veel

Kenmerken van lage porositeit:
– het duurt lang voordat je haar echt goed doorweekt is en het droogt heel langzaam op
– producten hebben de neiging bovenop je haar te blijven liggen
grof haar heeft meer schubben, dus is minder snel poreus

Met krullen heb je óf proteïne nodig, of vocht. En als je proteïne nodig hebt kun je ook nog onderscheid maken tussen grote of kleine moleculen.

Heel verhaal, maar het is dus vooral experimenteren.

Overigens denk ik dat stap 1 altijd een goede kapper is. Met wat lagen en lucht in je haar krult het al heel anders dan wanneer alles op 1 lengte hangt.

Oh dat is even een verduidelijking. Ja dan zal het aan mezelf liggen :')


PeerAppel schreef:
Ik hecht echt 0,0 waarde aan wat een kapper met de reguliere kappersopleiding mij vertelt over krullen.

Hier laatst ook een heel verhaal gehad over zwavelbruggen en weet ik het. Is gewoon om Olaplex te verkopen, prima.

Het was ook geen reguliere kapper die me dit vertelde, maar eentje die gespecializeerd is in meerdere dingen inclusief krullen.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:27

Don’t come at me.. poging één net! :D
Afbeelding

Heb contact met een krullenkapper die me wel wil helpen. Twijfel alleen of ik dit voor mijn vakantie ga doen. Ik ga bijna weg namelijk.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:32

Het onderste eind doet al een goede poging. Nu bovenin nog. Hier hetzelfde hoor, bovenop mijn hoofd weigert het te krullen/slag te krijgen. :D


Al doende leert men. Mijn droog T-shirt ligt nu weer in de kast tussen de oude T-shirts, want mijn haar is beter als ik het druppend nat doe met product erin. Dan kort diffuser erop en dan doe ik handdoek droog nogmaals scrunchen.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:38

Ik ging nu ploppen met de leave-in conditioner en snot. Na het ploppen met natte handen wat snot er in gechrunst.
Schrujchen deed ik trouwens ook in de douche en voor het ploppen. Oh en er na. _O-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:42

En zo worden we allemaal weer wat slimmer :D leuk al die uitleg. Van porositeit had ik idd al gehoord maar was goed om het weer even duidelijk te herhalen.

Het is volgens mij ook niet of moisture of proteïne. Ik wissel af afhankelijk van hoe het eruit ziet.

Droog, pluizen? Moisture.
Geen Krul of definitie? Proteïne.

Meestal doe ik een combi van beide in mijn routine overigens.

Always; ik zou het na je vakantie doen zodat je er gelijk mee door kunt.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:04

Ik kan er sowieso mee door, vraag is of ik er zin in heb. _O-

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:18

Ik kom hier ook even binnen vallen. :j Vriendin kreeg ineens dikke krullen na deze methode, dus ik wil ook eens kijken. :D Heb het weleens eerder gedaan maar een beetje half/half... Maar wil graag een nieuwe poging gaan doen. :):) Heb af en toe wat slag in mijn haar:

Afbeelding

Heb zojuist shampoo, conditioner, haarmasker, stylinggel en een satijnen handdoek besteld.
Ik kleur mijn haar overigens eens per 4/6 weken met henna.. Hoop dat dat geen invloed heeft op het hele proces. (In m'n pyjama.. Sorry. :'))

Afbeelding

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:27

Leuk om je hier te zien Captain! :wave:
Ik verf zelf ook mijn haar met henna (eerder met Jacob Hooy en nu met Henné color) en voor zover ik weet heeft het geen effect op mijn krullen. Tenzij ik zonder henna nóg meer krullen heb maar dat durf ik niet te zeggen.

Dit is mijn haar, met al heel wat jaren aan henna erin:
Afbeelding

Afbeelding