Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DideH
Berichten: 6998
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:25

Zertab schreef:
Ik heb het geprobeerd. Al de hele dag knallende koppijn... En net even internet afgespeurd. Er zitten zeker voordelen aan IF. Maar een nadeel: stress en haarverlies. En als ik één ding niet wil, ook niet even, ook niet als het weer goed komt, is het haarverlies. Daar heb ik zo mijn persoonlijke reden voor :)
Dus ik ga weer terug naar normaal: ontbijt, lunch, avondeten. En dan in de avond niets of een rijstwafel met kipfilet (dat mag ik dan wel haha)


Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan: moest je het niet minimaal een week de tijd geven? Vind na 1 dag opgeven omdat je wat random dingen op internet hebt gelezen nogal opvallend..?

Hoofdpijn kan echt door zoveel verschillende dingen komen. Ook als je dietiste gezegd heeft dat je lichaam moet wennen cq ‘afkicken’

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:27

Ja, een week. Maar ik ga het risico op haar uitval niet nemen. En de reden daarvoor vind ik te persoonlijk om op internet te zetten.

DideH
Berichten: 6998
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:30

Zertab schreef:
Ja, een week. Maar ik ga het risico op haar uitval niet nemen. En de reden daarvoor vind ik te persoonlijk om op internet te zetten.


Ook op het diverse domein van internet:

‘ Mits de voedingsinname gelijk blijft, heeft intermittent fasting geen bewezen voor- of nadelen voor het haar. Minder frequent eten is mogelijk niet de aanleiding voor haaruitval, maar door het eetpatroon te veranderen kan het zijn dat mensen bijvoorbeeld minder (gevarieerd) gaan eten en dat kan mogelijk de verwarring omtrent haarverlies veroorzaken.’

Het heeft dus te maken met minder gevarieerd gaan eten, zolang je dat niet doet: geen issues.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:34

Dat doe ik wel, tenminste, neem ik aan met mijn voedingsschema.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:30

Ik vind nu ermee stoppen ook wel klinken als een smoes om te stoppen eerlijk gezegd. Toen ik vorig jaar in januari begon heb ik ook enkele weken(!) flink hoofdpijn gehad en rillingen over het lichaam, stemmingswisselingen etc. Dat is niet meer dan normaal maar wel een fase waar je echt doorheen moet, de afkickverschijnselen zijn normaal, je lichaam wordt in principe volledig ontregeld en moet ergens anders aan gaan wennen. Ik zou het zéker die week die tijd geven voordat je overhaaste conclusies gaat trekken en beslissingen neemt.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:32

Dat mag je vinden maar ik heb er - zoals al eerder gezegd - een goede privé reden voor. :)

DideH
Berichten: 6998
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:41

Maar Zertab, ik reageerde omdat dit exact is wat je elk jaar weer doet in de afvallen topics. Je zegt met iets te beginnen, vraagt daar aandacht voor en stopt dan weer voor je het echt een kans hebt gegeven om de meest uiteenlopende redenen die ergens aan zijn komen waaien. Word je daar zelf ook niet een beetje moe van? Wil je zelf niet een keertje echt voor iets gaan en doorzetten?

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:51

DideH schreef:
Maar Zertab, ik reageerde omdat dit exact is wat je elk jaar weer doet in de afvallen topics. Je zegt met iets te beginnen, vraagt daar aandacht voor en stopt dan weer voor je het echt een kans hebt gegeven om de meest uiteenlopende redenen die ergens aan zijn komen waaien. Word je daar zelf ook niet een beetje moe van? Wil je zelf niet een keertje echt voor iets gaan en doorzetten?


Precies dit, misschien alleen eens je eigen berichten teruglezen? Wellicht is het een eye-opener.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:13

Zertab, als je nou elke dag een kwartiertje opschuift met je ontbijt, zou de overgang dan wat makkelijker zijn? Dan krijgt je lichaam ook rustig de tijd om er aan te wennen.

xxxmh

Berichten: 3486
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:47

Hebben jullie het boek van lazyfitgirl methode? Lijkt me wel een interessante methode en hopelijk makkelijk uit te voeren omdat ik nog thuis woon en eet.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 06:52

xxxmh schreef:
Hebben jullie het boek van lazyfitgirl methode? Lijkt me wel een interessante methode en hopelijk makkelijk uit te voeren omdat ik nog thuis woon en eet.

Ik heb hem en helemaal blij mee. Het afvallen gaat in een rustig tempo en kost me weinig moeite om vol te houden. Ik heb de transformatiecursus gedaan om alle info te krijgen (maar volgens mij staat er ook veel in het boek). Qua recepten volg ik ook veel op insta accounts.

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 08:33

Ik heb niet het boek, maar met behulp van haar website al heel veel eetswitches tot een gewoonte gemaakt :j

Verder eens met DideH, ik herken dit ook nog uit het vorige afvallen topic. Alleen probeer je nu niet terug te trekken Zertab, je bent hier net zo welkom als iedereen om hier mee te kletsen en men probeert vooral advies te geven, geen verwijten.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:20

Ik heb dat boek niet, maar volg haar al lang op Instagram en kan je heel goed in haar posts vinden.
Past super bij mij.

Hier gisteren even bewust de mist in gegaan qua koolhydraatarm eten; heb een redelijk gezonde pizza van MuscleMeat op en die is natuurlijk niet koolhydraatarm.
Deze heb ik gehaald voor dagen dat mijn vriend moet werken en ik zelf ook haast heb en koken dus er snel bij in schiet. Zo heb ik toch iets met niet te veel calorieën en genoeg eiwitten.

Ik merk wel al dat ik niet gemaakt ben om veel op zuivel, shakes en repen te leven. Vind veel erg chemisch en heb liever wat wortels of nootjes tussendoor.
Wel merk ik meteen dat het me een houvast geeft en ik minder moeite heb met nee zeggen op dingen en ook 's avonds niet meer zo'n behoefte heb aan snacks.

Er is ook al bijna 2 kilo af, maar dat zal vooral vocht zijn :') .
De hoofdpijn herken ik wel hoor, ik heb dat nu ook weer. Altijd eigenlijk in het begin als ik weer fanatiek gezond ga eten.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:34

Zertab schreef:
Ik heb het geprobeerd. Al de hele dag knallende koppijn... En net even internet afgespeurd. Er zitten zeker voordelen aan IF. Maar een nadeel: stress en haarverlies. En als ik één ding niet wil, ook niet even, ook niet als het weer goed komt, is het haarverlies. Daar heb ik zo mijn persoonlijke reden voor :)
Dus ik ga weer terug naar normaal: ontbijt, lunch, avondeten. En dan in de avond niets of een rijstwafel met kipfilet (dat mag ik dan wel haha)



Is gewoon calorieën tellen niks voor je?
Genoeg op internet te vinden hoe je je hoeveelheid calorieën kan berekenen.
Ik zou daarin dan niet onder je BMR gaan eten.
Maar dan kan je eten wat en wanneer je wil, zolang je maar binnen je calorie doel blijft.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 17:01

DideH schreef:
Maar Zertab, ik reageerde omdat dit exact is wat je elk jaar weer doet in de afvallen topics. Je zegt met iets te beginnen, vraagt daar aandacht voor en stopt dan weer voor je het echt een kans hebt gegeven om de meest uiteenlopende redenen die ergens aan zijn komen waaien. Word je daar zelf ook niet een beetje moe van? Wil je zelf niet een keertje echt voor iets gaan en doorzetten?


Pardon? Aan komen waaien? Besef even wat je zegt. Je zegt dat mijn privé reden is aan komen waaien. Nou als het zo moet, is dit inderdaad niet het juiste topic voor mij.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 17:36

Haarverlies heb ik nooit van gehoord. Hoofdpijn kan, maar dan is je lichaam gewoon bezig met het opruimen van afvalstoffen. Veel water drinken kan dan helpen.

Ik ben ook gestart met IF in combinatie met koolhydraatarm. En ik vind het goed te doen nu de knop eenmaal is omgezet. Wat mij erg goed helpt is s morgens MCT olie of MCT poeder in de (zwarte) koffie.
MCT olie vermindert het hongergevoel (omdat het de bloedsuiker balanceert) geeft energie en is een boost voor je stofwisseling. Prima om de dag mee op te starten.
Het heeft ook nog wat andere gezondheidsvoordelen. Zo is het goed voor de hersenen, MCT olie levert ketonen die uit onderzoek is gebleken een positieve invloed hebben op de hersenen. Er zijn onderzoeken bij gebruik van MCT olie naar alzheimer, epileptie en autisme die positieve effecten laten zien. Voor mij ook een reden om dit te gebruiken omdat alzheimer bij mij aan 2 kanten in de familie zit. :(
https://energiekevrouwenacademie.nl/mct ... en-gezond/

Verder neem ik als supplement nog chroom (vloeibaar) en L-Carnitine (vloeibaar) en de yoghurt tijdens de lunch. Kan ook in een smootie of iets anders. Dosis 1 el van beide.
Verdere strategie is meer bewegen (10.000 stappen per dag, haal ik meestal niet :+ maar er zit wel schot in).
Verder eet ik alles muv koolhydraten. Alcohol laat ik staan, behalve in het weekeind een wijntje en dan met mate.

En dan hopelijk straks weer paardrijden, want daar ben ik tijdelijk mee gestopt omdat ik mezelf op dit moment te zwaar vindt. Ik wil 25 kg afvallen, dan weeg ik 65 kg bij een lengte van 165.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:04

haarverlies bij extreem snel gewicht verliezen kán sporadisch voorkomen door IF. Maar zolang je het gezond doet (dus al je vitaminen en mineralen binnenkrijgt), niet extreem weinig eet (onder 1200-1400 kcal bijvoorbeeld) gebeurt dat niet zo snel. Zoals DideH al aangaf:

Citaat:
‘ Mits de voedingsinname gelijk blijft, heeft intermittent fasting geen bewezen voor- of nadelen voor het haar. Minder frequent eten is mogelijk niet de aanleiding voor haaruitval, maar door het eetpatroon te veranderen kan het zijn dat mensen bijvoorbeeld minder (gevarieerd) gaan eten en dat kan mogelijk de verwarring omtrent haarverlies veroorzaken.’


Haarverlies kan komen door stress, hormonen, extreem lage voedingsstoffen (dus weinig gevarieerd waardoor je ze niet binnenkrijgt of uberhaupt te weinig), of een crashdieet (= meer dan 10 kg per maand afvallen, sommige mensen kunnen dit wel maanden volhouden).

https://www.haarstichting.nl/actueel/ni ... htsverlies

Je bent onder begeleiding van een dieëtist, ik zou zeggen, geef je zorgen aan en kijk samen naar hoe je gezond kan afvallen waarbij je extra let op het binnenkrijgen van de goede voedingsstoffen. :)

DideH
Berichten: 6998
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:12

Zertab schreef:
DideH schreef:
Maar Zertab, ik reageerde omdat dit exact is wat je elk jaar weer doet in de afvallen topics. Je zegt met iets te beginnen, vraagt daar aandacht voor en stopt dan weer voor je het echt een kans hebt gegeven om de meest uiteenlopende redenen die ergens aan zijn komen waaien. Word je daar zelf ook niet een beetje moe van? Wil je zelf niet een keertje echt voor iets gaan en doorzetten?


Pardon? Aan komen waaien? Besef even wat je zegt. Je zegt dat mijn privé reden is aan komen waaien. Nou als het zo moet, is dit inderdaad niet het juiste topic voor mij.


Ik zeg niet dat de reden nu is komen aanwaaien, maar dat dat in de voorgaande jaren vaak wel was. Wat je ermee doet moet je zelf weten, jouw leven ;)
Het valt me de afgelopen jaren gewoon op dat er altijd wel iets is waardoor het binnen no time niet meer kan voordat je iets echt een kans geeft. Kan zijn dat dat nu niet zo is, dat weet ik niet want ik kan niet in jouw leven kijken, maar het patroon valt me wel op.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:43

Nou, sinds deze week doe ik weer fanatiek mee, heb de motivatie weer te pakken.

Heeft iemand nog tips voor eiwitrijke tussendoortjes. Nu pak ik vooral kwark, maar wellicht hebben jullie nog goede ideeën (geen vlees).

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:51

De melkunie Protein salted caramel en chocolade puddinkjes <3 :~

20g eiwit en maar 145 kcal per puddinkje :D

Anoniem

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:16

Een eitje koken? :+ Grapje, ik volg je vraag even.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:21

oji schreef:
De melkunie Protein salted caramel en chocolade puddinkjes <3 :~

20g eiwit en maar 145 kcal per puddinkje :D


jaaa die zijn goed te doen, wel machtig bakje voor mij haha

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:26

BarbaraNova schreef:
oji schreef:
De melkunie Protein salted caramel en chocolade puddinkjes <3 :~

20g eiwit en maar 145 kcal per puddinkje :D


jaaa die zijn goed te doen, wel machtig bakje voor mij haha


Oh ik kan er daar rustig 2 van achter elkaar weglepelen, ik vind ze echt heerlijk <3 De kwark is ook lekker, maar geloof ik iets rijker in kcal.

Edit: de kokos kwark is per 100g 73 kcal en 10g eiwit. Ik weet niet hoeveel dat is voor zo'n puddinkje?

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:59

Hier gaat het lijnen re-de-lijk. Vanacht in bed besloten dat ik er toch wel heel serieus werk van moet maken omdat ik mij anders alleen maar steeds meer ga irriteren aan mijn lijf. Sinds vandaag dus lijntjes iets strakker aangetrokken en nog wat meer aan het letten op suikers en vetten.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:22

Petrichor schreef:
Hier gaat het lijnen re-de-lijk. Vanacht in bed besloten dat ik er toch wel heel serieus werk van moet maken omdat ik mij anders alleen maar steeds meer ga irriteren aan mijn lijf. Sinds vandaag dus lijntjes iets strakker aangetrokken en nog wat meer aan het letten op suikers en vetten.


Hetzelfde hier. Nu duidelijk gezegd wat ik wel en niet mag eten.